Erilainen vuorokausirytmi rasittaa parisuhdetta
Olen tapaillut jonkin aikaa miestä, jonka vuorokausirytmi on erilainen kuin omani.
Joka ilta hän menee nukkumaan ilta yhdeksän aikaan ja nukkuu aamulla viikonloppuisin yhdeksään. Arkisin tietysti on pakko herätä töihin aamulla. Hän pitää tosi tiukasti kiinni tästä nukkumisajastaan, ei halua siitä joustaa kuin erikoistilanteissa ja selvästikin tarvitsee tosi paljon unta.
En ole itsekään mikään yökukkuja, mutta kyllä minä viikonloppuisin voin hyvin valvoa 23 tai puoleen yöhön asti, jos on jotakin kivaa tekemistä. Oma luontainen nukkumismääräni on noin seitsemän tuntia yössä, sen nukuttuani herään automaattisesti eli jos viikonloppuna menen vaikka puoli 12 nukkumaan, niin herään aamulla puoli seitsemän - seitsemän aikaan ihan virkeänä.
Tämä on alkanut rasittaa parisuhdettamme. Mua ärsyttää perjantai-iltana yhdeksältä sänkyyn kömpivä mies, kun itse tykkäisin istua ja jutella terassilla pimeässä kesäillassa viinilasin kanssa. Ja toisaalta on taas vaikea tajua, että aikuinen ihminen nukkuu 12-13 tuntia yössä. Johan tässä seksielämäkin kärsii, kun mies nukkuu illalla mun tullessa sänkyyn ja mä taas aamulla olen ollut jo monta tuntia hereillä ja ehtinyt puuhailla vaikka mitä, kun hän vasta tokkurassa kömpii ylös.
Onko teillä kokemusta tällaisesta? Miten ratkaisitte asian?
Kommentit (73)
Mulla oli mies koka oli töissä klo 10-18. Ei sopinut mulle. Ikinä ei keretty mitään hänen työpäivinään, kun itse olin töissä 8-15. Illalla hän kukkui kun ei tarvinnut töihin aikaisin, ja kuuden jälkeen ei jaksanut tehdä mitään kun oli ollut koko päivän töissä. Eli ns omaa aikaa jänellä arjet klo 18-24
Onneksi kohta päivä lyhenee, niin voitte klo 16 alkaen istua pimeässä illassa viinilasin kanssa :)
Kun lapset olivat pieniä, minua rasitti, että mies valvoi myöhään ja nukkui 10 asti vapaapäivinä. Olin hoitanut lapsia silloin jo monta tuntia yksin. Noh, miehellä oli rankka työ, ja annoin asian olla, olinhan itse sovitusti kotiäitinä. Nykyään ei ärsytä enää yhtään. Sovitaan etukäteen, jos yhdessä halutaan lähteä jonnekin aikaisin, ja silloin mies nousee kiltisti, muuten nukkukoon. Ihmisillä on eri rytmejä.
(12 h unta kuulostaa kyllä aikuiselle todella paljolta, ei välttämättä terveellisellä.)
Ex-miesystävä saattoi nukkua 13h. Mua väsytti kympin jälkeen ja hän valvoi pari tuntia kauemmin. Minä heräsin viikonloppuisin puoli ysiltä ja äijä nukkui yhteen. Tuntui, että koko päivä meni haaskuun ja minä vain odottelin. Odottelin nukkumaan viereeni ja odottelin, että voitais tehdä jotain yhdessä. Onneksi on ex.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sun keksiä joku harrastus, tapailla ystäviä, jne ettei sulla olisi liikaa kehitellä itsellesi ongelmia joita ei oikeasti ole?
Sitten vielä ihmetellään kun suomessa avo- ja avioliitot päätyvät eroihin 80% naisten aloitteesta. Nykyajan suomalaisilla naisilla on jotain ongelmia, koska tekevät mitättömistä asioista itselleen elämänsä hankalaksi. Ap on tästä hyvä esimerkki! Jos kerran tuollainen asia häiritsee noin paljon, niin miten sitten lapsiarki?
N55
No, eroa sitten ap. Miksi olet tuollaisessa suhteessa, jos kerran ärsyttää sua noin paljon miehen nukkumaanmenoa aika...
Mua ärsyttää ap:n kaltaiset nalkuttajat. Eivät koskaan ole mihinkään tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ap:n kaltaiset nalkuttajat. Eivät koskaan ole mihinkään tyytyväisiä.
Suhteen on tarkoitus tuoda jotain hyvää ja positiivista elämään. Ennemmin yksin kuin huonossa suhteessa
Mitä täällä keskustelun aloittajalle vttuillaan?
Mun mielestä on aika selvä asia, että jos pariskunnalla on ihan erilainen vuorokausirytmi, niin se tuo suhteeseen haasteita. Ovathan täällä muutkin kertoneet hyviä esimerkkejä noista tilanteista.
Itse joskus seurustelin iltavirkun ja yöt valvovan miehen kanssa. Itse olen aamuihminen. Eihän se mitenkään alkuihastuksen jälkeen toiminut, että minä menin kymmeneltä illalla nukkumaan ja heräsin kuuden, seitsemän aikaan virtaa täynnä, ja toinen meni nukkumaan aamuyöllä neljältä ja heräsi joskus iltapäivällä seuraavana päivänä. Ihan mahdoton yhdistelmä.
Olen tehnyt vuorotyötä 2-5 vuoroa, mies ole silloin 9-17, nyt mies on vuorotyössä vuorot vaihtelee aamuneljästä aamuneljään välillä, ei ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Hei tehdään vaihtarit, saat miehen joka valvoo arkisinkin aamu kahteen pelaten tietokoneella. Sitten herää 7 aikaan töihin ja on koko päivän kiukkuinen. Illalla taas jumittuu tietokoneelleen ja sama rumba jatkuu. Paitsi viikonloppuna pitää päästä baariin, koska on ollut niin raskas viikko. Niin ja siitä seksistä, yritäppä irrottaa se illalla sieltä koneelta niin ei edes päin vilkaise. Sunnuntai aamuna sitten krapulassa saattaa jotain yrittää.
Tuollainen elämä kuulostaa ihan helvetiltä. En ymmärrä miten voit olla tuollaisen kanssa? Minkä ikäinen hän on?
Meillä on puolison kanssa lähes kuuden tunnin ero nukkuma-ajoissa, syynä erilaiset työt ja harrastukset. Toinen menee nukkumaan illalla aikaisin, toinen myöhään yöllä. Ei se ole mikään ongelma. Kyllä siinä yhteistä aikaa jää. Yhdessä tekemiset yms. kannattaa sopia etukäteen, koska ihan aina jompi kumpi ei ole spontaanisti vapaana kun on omaakin touhua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä rasittaa myös, et mies saattaa valvoa aamuyöhön. Tai valvoa/nukkua lähes mihin aikaan tahansa.Freelance-yrittäjänä voi tehdä töitä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Hereillä ollessaan ei tee aina töitä, vaan saattaa käyttää yötä myös somettamiseen. Hänelle on kuitenkin normaalia aloittaa jokin työtehtävä vaikkapa illalla klo 23. Toisaalta hän saattaa aloittaa jonkin työtehtävän tai sitten somettamisen aamuyöstä vaikkapa klo 04.
Käytännössä nukkuu paljolti päivisin. Saattaa nousta päiväunilta samaan aikaan kuin minä ja lapsi menemme illalla nukkumaan.
Itselläni on vuorokausirytmin lisäksi viikkorytmi, puolisollani ei. Jotenkin kaipaisin tekemisen ja olemisen kannalta, viikonloppu eroaisi arjesta.
Itselleni tämä aiheuttaa jotenkin turvattomuuden tunnetta. Olen tottunut rutiineihin. (Illalla mennään nukkumaan. Aamulla noustaan ylös.jne)
Miksi hän haluaa herätä/työskennellä silloin te menette/olette jo nukkumassa?? Kuulostaa siltä, että haluaa salata sinulta jotain. Salasuhde käynnissä? Terveessä parisuhteessa ollaan läsnä yhdessä, varsinkin kun on perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on aika selvä asia, että jos pariskunnalla on ihan erilainen vuorokausirytmi, niin se tuo suhteeseen haasteita. Ovathan täällä muutkin kertoneet hyviä esimerkkejä noista tilanteista.
Itse joskus seurustelin iltavirkun ja yöt valvovan miehen kanssa. Itse olen aamuihminen. Eihän se mitenkään alkuihastuksen jälkeen toiminut, että minä menin kymmeneltä illalla nukkumaan ja heräsin kuuden, seitsemän aikaan virtaa täynnä, ja toinen meni nukkumaan aamuyöllä neljältä ja heräsi joskus iltapäivällä seuraavana päivänä. Ihan mahdoton yhdistelmä.
Olisi hyvä kuulla myös miehen versio, että mikä meistä ap:ssa vi tut taa! Katsos kolikolla on aina kaksi puolta! Onko ap itse täydellinen vai löytyykö ap:sta myös vikoja, jotka voisivat miestä ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Naiset... eivät ole koskaan tyytyväisiä mihinkään... Kannattaa varmaan erota, jos tuollainen pikkuasia häiritsee sinua jo noin paljon.
Ja miehillä vain oikeus valittaa? Eihän miehiä naisen tarpeet ja tunteet kiinnosta. Ja heti ero neuvona, ei sentään keskustelu kumppanin kanssa? Kommenttisi kyllä kertoo kuinka yksinkertainen olet!
Voisikohan hän olla masentunut? 12 tuntia on aika pitkä aika nukkua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä kuulla myös miehen versio, että mikä meistä ap:ssa vi tut taa! Katsos kolikolla on aina kaksi puolta! Onko ap itse täydellinen vai löytyykö ap:sta myös vikoja, jotka voisivat miestä ärsyttää?
Miten edes voi lukea keskustelua noin päin viddua? Poistuuko erilaisten vkrytmien aiheuttama ongelma sillä että miestä ketuttaa aapeessä joku asia? 😂
Sanoit, että hän nukkuu 12 tuntia ja herää tokkurassa... Voi olla myös uniapnea jos uni on katkonaista ei herää levänneenä ja voi olla aina väsynyt olo.
Ei kyllä kuulosta kauhean hyvältä jos kumppani ei halua yhtään joustaa asiassa joka vaivaa sinua.
Jos ette pääse ratkaisuun, onko kynnyskysymys joustamaton kumppani?
Voisiko mies ottaa 30 min tirsat töistä tultuaan ja näin saada viikonlopun nukkumaanmenoaikaa myöhäisempään?
Vierailija kirjoitti:
Ex-miesystävä saattoi nukkua 13h. Mua väsytti kympin jälkeen ja hän valvoi pari tuntia kauemmin. Minä heräsin viikonloppuisin puoli ysiltä ja äijä nukkui yhteen. Tuntui, että koko päivä meni haaskuun ja minä vain odottelin. Odottelin nukkumaan viereeni ja odottelin, että voitais tehdä jotain yhdessä. Onneksi on ex.
Jep. Exä tykkäsi aina valvoa aamuyöhön ja nukkui myöhään iltapäivään viikonloppuisin. Itse menin ennen klo 22-23 nukkumaan. Arjen askareet, siivous, ruoanlaitto, koirien hoito jäi sitten minulle kun hän vain nukkui.Onneksi on exä!
Erilainen vuorokausirytmi on helvetin ärsyttävä asia. Ei siihen oikein auta muu, kuin että yrittää psyykata itsensä näkemään erilaisuuden vahvuutena.