Erilainen vuorokausirytmi rasittaa parisuhdetta
Olen tapaillut jonkin aikaa miestä, jonka vuorokausirytmi on erilainen kuin omani.
Joka ilta hän menee nukkumaan ilta yhdeksän aikaan ja nukkuu aamulla viikonloppuisin yhdeksään. Arkisin tietysti on pakko herätä töihin aamulla. Hän pitää tosi tiukasti kiinni tästä nukkumisajastaan, ei halua siitä joustaa kuin erikoistilanteissa ja selvästikin tarvitsee tosi paljon unta.
En ole itsekään mikään yökukkuja, mutta kyllä minä viikonloppuisin voin hyvin valvoa 23 tai puoleen yöhön asti, jos on jotakin kivaa tekemistä. Oma luontainen nukkumismääräni on noin seitsemän tuntia yössä, sen nukuttuani herään automaattisesti eli jos viikonloppuna menen vaikka puoli 12 nukkumaan, niin herään aamulla puoli seitsemän - seitsemän aikaan ihan virkeänä.
Tämä on alkanut rasittaa parisuhdettamme. Mua ärsyttää perjantai-iltana yhdeksältä sänkyyn kömpivä mies, kun itse tykkäisin istua ja jutella terassilla pimeässä kesäillassa viinilasin kanssa. Ja toisaalta on taas vaikea tajua, että aikuinen ihminen nukkuu 12-13 tuntia yössä. Johan tässä seksielämäkin kärsii, kun mies nukkuu illalla mun tullessa sänkyyn ja mä taas aamulla olen ollut jo monta tuntia hereillä ja ehtinyt puuhailla vaikka mitä, kun hän vasta tokkurassa kömpii ylös.
Onko teillä kokemusta tällaisesta? Miten ratkaisitte asian?
Kommentit (73)
Pitäisikö miehesi käydä labroissa ja testata uniapnea? Noin suuri unentarve kielii yleensä jostakin, varsinkin miehillä, jotka tarvitsevat luonnostaan vähemmän unta kuin naiset.
Ratkaisuksi ehdottaisin vuorokausirytmin aikaistamista niin, että istutte keskustelemaan silloin kun se sopii kummallekin. Jos on joustava työaika niin tuo on jopa helppoa.
Ehkei "tapaillut jonkin aikaa" ei ole parisuhde...
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ap:n kaltaiset nalkuttajat. Eivät koskaan ole mihinkään tyytyväisiä.
Mielestäni harmitteli vain yhtä asiaa? Tunnetko AP:n vai mistä olet kaivanut tuon kommentin, että hän ei ole tyytyväinen mihinkään? Siinä ei ole mitään pahaa, että haluaa viettää kumppaninsa kanssa aikaa ja tehdä asioita yhdessä.
Jos toinen nukkuu 12 tuntia ja toinen 7 tuntia, niin joka tapauksessa siitä tulee aina 5 tuntia kun mies nukkuu kun ap on hereillä. Sillä ei käytännössä ole väliä onko se illasta vai aamusta vai molemmista, mutta 7 tunnin yöunilla menevä on aina silti hereillä 5 tuntia päivässä kauemmin. 12 tunnissa ei paljoa ehdi, jos on vain hereillä sen aikaa päivästä, eikä tuo määrä unta ole tyypillistä aikuisille.
Teidän ongelma ei ole rytmi, vaan se, että toinen tarvitsee lähes puolet enemmän unta. Se ei muutu sillä, että toinen menee nukkumaan myöhemmin.
Ap:n kannattaa tosissaan miettiä onko tuo deal breaker hänelle.
Minulla ja puolisollani on täysin erilaiset päivärytmit. Aluksi sinnittelimme ja yritimme tehdä kompromisseja ja kumpikin oli väsynyt. Sitten se oli ongelma, kunnes sovimme, että ei anneta tuon olla ongelma. Nyt yllättäen tämä on yleensä hyvä asia.
Olin pitkään unelmoinut, että olisipa kiva, kun olisimme samassa rytmissä. Sitten mies kärsi unettomuudesta ja hänen rytminsä läheni omaa rytmiäni. Tämä olikin ärsyttävää. En saanut nukuttua, kun mies tuli samaan aikaan nukkumaan ja kuorsaamaan. Aamulla minulla ei ollutkaan omaa aikaa, vaan mokoma heräsi häiritsemään aamurutiinejani. Onneksi olemme taas palanneet vanhaan tuttuun. Minä nukun arkisin 21/22-05. Mies ehkä 24-08. Viikonloppuisin minun rytmini on sama. Mies nukkuu n. 04-14.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kauheeta että menet miestä kaksi tuntia myöhemmin nukkumaan.
Minusta olis tylsää mennä aina eri aikaan. Meillä seksiä harrastetaan just ennen nukkumista, joten vähiin sitten jäisi.
No voisitteko alkaa harrastaa sitä seksiä iltapäivällä. Miksi just ennen nukkumaan menoa?
Me mennään nukkumaan samaan aikaan, joten ei tarvetta iltapäiväseksille. Toiseksi, talossa asuu myös teinejä, joten ei tuntuis mukavalta lukittautua päivällä makkariin
Samalla lailla teinit on iltamyöhällä hereillä ja kuulolla kuin iltapäivällä.
Vaihtoon. Mieti kuinka tuollainen haluaa isänä pitää vain omista nukkumaanmenoajoistaan kiinni eikä vauvan. Sinä hoitasit vauvan nukkumiset kokonaan ja eri huoneessa jotta hän saa nukkua.
Seksiä voi harrastaa mihin aikaan vain.
Ja teet omia juttujasi silloin kun mies nukkuu? Jos on muutoin hyvä parisuhde, niin miksi ihmeessä noin pienestä asiasta pitää tehdä näin iso juttu?
Olisi kyllä hirveää. Itseasiassa luultavasti noin suuri ero rytmeissä olisi omalla kohdallani este suhteelle. Yhteinen aika jää tuossa aika vähiin, ja muutenkin tuntuisi kuin olisi suhteessa taaperoikäisen kanssa.
Mitä olen ympäristöäni havainnoinut, yhtenevät vuorokausirytmit ovat oikeasti yksi hyvä ennuste suhteen kestävyydelle.
Ihmettelen miksi keskustelu keskittyy erilaisiin unirytmiin, kun kyseessä on selkeästi miehen (liiallinen) unentarve. Se, että aikuinen ihminen tarvii 12 tunnin yöunet ei ole normaalia. Miehen kannattaisi käydä lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen koittanut toitottaa kaikille sinkuille, joilla on haku päällä. Ottakaa se, jolla on sama rytmi! Oon aamuvirkku, mies ilta, ja aina vkl- ja loma-aamuisin joudun hipsimään ja olla tekemättä mitään äänekkäämpää, koska hän nukkuu. Olisi edes joskus ihana herätä samaan aikaan, kölliä sängyssä ja nousta yhdessä! Mutta ei. Hetken odottelen, josko ruusunen heräisi ja kun ei, nousen hiljaa ja siirryn olkkarin sohvalle odottelemaan. Yleensä kolme neljä tuntia menee siinä kun odottelen ja kun hön herää, olen itse uudelleen ihan väsähtänyt, kun ei saa kroppaa liikkeelle ja hereille aikanaan. Siinä sitten väsyneenä alan laittaa melkein heti ruokaa, ukko vasta vetää aamupalaa ja valittaa, ettei hänellä vielä nälkä ole. Saadaan syödyksi ja kappas, päivä on jo puolessa ja kaikki hommat aloittamatta! Ja illalla kukun hänen kellon mukaan puoleen yöhön, kun en saisi yksin nukutuksi vaan odottaisin, milloin hän kömpii viereen. En siis oikea
"Ottakaa se"🤣 niin kuin joillakin meillä olisi mitään valinnanvaraa asian suhteen jos ei mätsejä tule tai kukaan halua tutustua😭
Eli naisen pitää aina joustaa, mutta miehen ei? Niin idioottimainen kommentti! AP ei kertonut olevansa täydellinen vai etkö osaa lukea kunnolla? Jos sinua vituttaa, voit jättää tarinat lukematta, mutta ei taidat tykätä draamasta.