Suomalaisten koulujen ongelma ei ole oppilaat, vaan opettajat, kerron muutaman asian
Jos sä olet opettaja, sun täytyy osaa asettaa ittes niiden oppilaiden tasolle, kohdella yksilöitä yksilöinä. Se on ihan perus ihmistuntemusta, etsä normaalissa elämässäkään mene huutamaan omaa ajatusmaailmaa tuntemattomalle ihmiselle. Sä alotat sen tutustumisen niin, että sä lasket omat energiat sen toisen ihmisen kanssa samalle tasolle. Sä voitat sen ihmisen luottamuksen kun sä samaistut siihen. Sen jälkeen sulla on valtavat mahdollisuudet tuota myös omia asioita hänen tietoisuuteen, koska hän kuuntelee sua nyt, koska hän luottaa suhun.
Jos mä muistelen mun kouluaikoja, mulla tulee 2 tällästä opettajaa mieleen, niistä kaikista sadoista opettajista, ketkä on opettanu mua. Nää 2 opettajaa oli aina reiluja, mutta tiukkoja. Ne voitti koko luokan luottamuksen, koska ne asettu eka sen luokan oppilaisen tasolle, ne kaveeras niitten kanssa eka. Eli siis luottamus vaihdettiin puolin ja toisin.
Sä et saa olla liian tiukka, mut sä et saa myöskää olla liian lepsu.
Kukaan ei kuuntele opettajaa, jos kukaan ei luota siihen opettajaan. Ihmisen mieli toimii niin, ihminen ei kuuntele toista ihmistä, ellei se itse ensin ARVOSTA tätä toista ihmistä.
Suomalaiset on jääräpäitä, kukaan ei tajua täällä miten ihmisen mieli toimii, ihan normaali ihmistuntemus. Psykologia.
<3
Kommentit (109)
On tässä näkemyksessä omat ongelmansakin, jos ns. kaveeraus menee liian pitkälle. Allekirjoitan tuon oman kouluhistoriani näkökulmasta siltä osin, että parhaiten levottomankin luokan saivat aidosti kuuntelemaan opettajat, joilla oli riittävästi auktoriteettia ja itseluottamusta, mutta samalla huumorintajua ja ymmärrystä. Luokan edessä täysin irrallisena huutaminen tai pelkkä kurinpitoon tai kuivaan luennointiin takertuminen ilman mitään inhimillisyyttä sai varsinkin teini-ikäisiltä lähinnä huvittuneita tai vihamielisiä reaktioita aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin pitäisi palauttaa opettajan auktoriteetti takaisin, jotta saataisiin roti ja järjestys kouluihin. Puhelimet helvettiin ja kiusaajat kuriin ihan suoralla puuttumisella ja jos oma kakara ei osaa olla ihmisiksi, vanhempien olisi turha siitä vinkua vaan sillä olisi seurauksia.
Se on sitten eri asia, että sopiiko nykymuotoisen koulun oppimistapa esimerkiksi pojille, jotka ovat jäämässä jälkeen. Rakennemuutosta pitäisi miettiä sen osalta, mutta järjestys ja oppimisrauha pitää olla kaikissa malleissa.
Pojilla ei ollut mitään vaikeuksia oppia aiemmin joskus poikakoulujen aikaan. Ei heille järjestetty mitään erityylistä opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Sen opettajan tehtävä on selittää oppilaille miten matikan kaavat/äidinkieli/kemialliset kaavat/ihmisen keho/luonto/yhteiskunta toimii jne., eikä keksiä mitään pelletemppuja miten saada oppilaat pitämään hänestä. Opettaja on OPETTAJA, ei kaveri eikä terapeutti, ei viihdyttäjä eikä mukavuudentuoja.
Oppilaan tehtävä on kuunnella, ajatella ja antaa muille opiskelurauha, eikä vaatia opettajalta mitään teinimaneerien omaksumista
Kuten ap totesi, harvalle keskenkasvuiselle menee selittäminen perille, jos pitävät opettajaa todella vastenmielisenä tai vaikeasti lähestyttävänä. Valitettavasti tämä on totta, vaikka sitä kuinka yrittäisi muuksi vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Sen opettajan tehtävä on selittää oppilaille miten matikan kaavat/äidinkieli/kemialliset kaavat/ihmisen keho/luonto/yhteiskunta toimii jne., eikä keksiä mitään pelletemppuja miten saada oppilaat pitämään hänestä. Opettaja on OPETTAJA, ei kaveri eikä terapeutti, ei viihdyttäjä eikä mukavuudentuoja.
Oppilaan tehtävä on kuunnella, ajatella ja antaa muille opiskelurauha, eikä vaatia opettajalta mitään teinimaneerien omaksumista
Tämä kuvastaa hyvin vanhanaikaista oppimuskäsitystä. Mallina on että tieto kaadetaan ihmisen päähän. Jokainen tietää ettei kukaan opi tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan ei kuuntele opettajaa, jos kukaan ei luota siihen opettajaan. Ihmisen mieli toimii niin, ihminen ei kuuntele toista ihmistä, ellei se itse ensin ARVOSTA tätä toista ihmistä."
Hyvän kotikasvatuksen saanut lapsi arvostaa työtään asiallisesti tekevää opettajaa ja koulua. Piste. Toki kaikilla on ne lempiopetkin, mutta se on eri asia.
Maailma on täynnä lapsia ja nuoria, jotka antaisivat vasemman kätensä mahdollisuudesta käydä ilmaista, turvallista koulua ja saada ammatin. On ihan sairasta, että täällä mietitään, että opettajan pitää olla joku hauska viihdyttäjä ja hyvä kaveri, jotta lapsi ylipäänsä voisi suostua opiskelemaan.
Puolisoni on ollut opettajana vuodesta -95. Hän opettaa nuoria tulevia tradenomeja. Hän sanoo, että ei ehdi tutustumaan opiskelijoihin, vielä vähemmän luomaan heihin mitään luottamuksellista suhdetta. Heitä saattaa olla yhdessä ryhmässä 40 ja he viipyvät hänen kurssillaan 8 viikkoa. Lisäksi opiskelijoilla on tunneilla mukanaan kokonainen arsenaali laitteita, jotka kiinnostavat heitä opettajaa enemmän. Hän sanoo suoraan, että joutuu miettimään millaisia tehtäviä voi opiskelijoille antaa, että he jaksaisivat tai viitsisivät tehdä edes jotakin. Nuorilla ei ole nykyisin kykyä tai halua tehdä tylsiä tehtäviä. Kaiken pitäisi olla hauskaa ja viihdyttävää.
Ammattiin valmistuvien pitäisi olla jo itseohjautuvia, mutta heiltäkään se ei edes suju. Pyydetään lisäaikaa tehtävien tekemiseen, kun ei ole saatu ajoissa valmista. Pyydetään lisätehtäviä, että päästäisiin kurssista läpi, kun ei ole vaivauduttu paikalle ja läsnäolovelvollisuus ei täyty. Jotain tehdään peruskoulussa väärin, kun sieltä tulee nuoria, jotka eivät kykene opiskelemaan itsenäisesti. Silti kaikkein hulluinta on, että itseohjautuvuudesta puhutaan nykyisin jo alakoululaisten kohdalla. Sääliksi käy nykyisin sekä oppilaita että opettajia.
Opettaja huolehtii opettamisesta, ja oppilas ja oppilaan kotiväki oppimisesta. Opettaja johtaa luokkahuonetta, oppilaiden velvollisuus on tehdä kuuliaisesti annetut tehtävät ja noudattaa sääntöjä. Tämä on perusopetuslain tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin pitäisi palauttaa opettajan auktoriteetti takaisin, jotta saataisiin roti ja järjestys kouluihin. Puhelimet helvettiin ja kiusaajat kuriin ihan suoralla puuttumisella ja jos oma kakara ei osaa olla ihmisiksi, vanhempien olisi turha siitä vinkua vaan sillä olisi seurauksia.
Se on sitten eri asia, että sopiiko nykymuotoisen koulun oppimistapa esimerkiksi pojille, jotka ovat jäämässä jälkeen. Rakennemuutosta pitäisi miettiä sen osalta, mutta järjestys ja oppimisrauha pitää olla kaikissa malleissa.
Pojilla ei ollut mitään vaikeuksia oppia aiemmin joskus poikakoulujen aikaan. Ei heille järjestetty mitään erityylistä opetusta.
Pojat on laiskoja ja ylimielisiä useammin kuin tytöt. Kuvittelevat pääsevänsä helpommalla. Jos poikien annetaan päästä helpolla, he eivät viitsi vaivautua. Siksi pitää vaatia paljon hyvätasoista tekemistä pojilta pienestä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti näin opettajana voin sanoa että opiskelijoiden asiat, oppiminen ja pärjääminen ei kiinnosta mua pätkääkään.
Minä olen vain töissä ja teen sen mitä on palkattu tekemään, valitettavasti siihen kuuluu se että joskus joutuu kuuntelemaan opiskelijoiden ruikutusta.
Et ole opettaja. Päivänselvää.
Se on sitä säästöä, kun ei ole edes sijaisia. Itse olen ihmetellyt meininkiä ammattikouluissa. Siellä ei ole juurikaan opetusta enää. Opetus yritetään työntää firmoille harjoittelujaksoille. Firmat taas eivät halua harjoittelijoita opettaa. Lopputulos on, että kukaan ei opeta.