Suomen kaunein koti 2024 Official
Ensimmäinen jakso nähty. Menikö kaunein jatkoon? MIelipiteitä.
Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1490)
Värien käyttö kertoo jo paljon, mitä saat irti ihmisestä jonka asunto on harmaa-musta-beige-valkoinen höystettynä parilla Artekin jakkaralla, lokki-valaisimella ja muilla tusinatuotteilla? Aivan, et yhtikäs mitään.
Tässä voisi kysyä, että miksi sinun pitää saada niistä ihmisistä yhtään mitään irti, koska kodin sisustustahan tässä arvostellaan, ei ihmistä (paitsi täällä...). Ja jos sua ihan hirveästi kiinnostaa, millainen ihminen tuollaisessa kodissa asuu, niin sun varmaan kannattaa yrittää tutustua niihin ihmisiin, eikä selän takana vetää johtopäätöksiä.
Esimerkiksi nyt viimeisimmän jakson 2. kodin ihmiset vaikuttivat aivan hurjan sympaattisilta ja ihanilta, ja parisuhteen lämpö oli käsin kosketeltavaa. Näittekö miten se mies katsoi vaimoaan ja myötäeli hänen liikuttumistaan? Myös lasten ja perheen merkitys tuli hyvin esille ja talon rouvan juuret paikkakunnalla. Sisustushan täällä jo haukuttiin.
Tätä yritinkin sanoa, koti ei ole täydellinen eikä sen pidäkään olla. Kuten ei ihminenkään. Se siitä tekee juuri siitä tilasta kodin. Hengetön koti on eri asia, se ei kerro mitään. Millaisella ihmisellä sitten on hengetön koti? Yleensä sellaisella, joka ei ole ihan varma. Siitä kuka on, mistä tykkää, mihin haluaa mennä, mitä muut ajattelee, mikä haluaa olla. Kyllä hänkin on oikea ihminen, mutta hän ja koti ovat vielä kesken. Julkinen tila -vertaus tulee siitä, että julkisessa tilassa ei asu kukaan ja sitä se myös henkii. Ei-kenenkään-maa.
Sun mielestä hengetön, toisen mielestä ihana. Kumpi on oikeassa? No kumpikin tietysti omasta mielestään, ja asukkaan mielestä koti on tietenkin ihanin ja hänelle itselleen oman näköinen ja persoonallinen, joten se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon just remontoimassa joten pakko kysyä,
että mikäs on tällä hetkellä sit trendaavaa? Täällä tuntuu olevat sen osilta todella asiantuntevaa raatia paikalla.
Ensinnäkin tee just sellainen mistä tykkäät, tarkastele eri aikakausia ja poimi jutut mitkä kolahtaa. Jos haluat pahimmat kliseet välttää, niin:
Sormipaneli
Rottinkinen sängynpääty
Pond-peili
String-hyllyt
Bell -lamput (varsinkin kulta)
Valkoinen marmori
Kalanruotoparketti
Palasohvat tai ne valkoiset pyöräreunaiset sohvat ja nojatuolit.
Hayn huonekalut tai no kaikki Vepsäläisen myymät. 🤣
Pystysuuntaan ladottu kapea laatta, varsinkin tummanvihreänä ja beigenä.
Mattamaali keittiön kaapeissa, varsinkin tummana.
Nämä nyt tuli ekana mieleen. Joku muu voi jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä yritinkin sanoa, koti ei ole täydellinen eikä sen pidäkään olla. Kuten ei ihminenkään. Se siitä tekee juuri siitä tilasta kodin. Hengetön koti on eri asia, se ei kerro mitään. Millaisella ihmisellä sitten on hengetön koti? Yleensä sellaisella, joka ei ole ihan varma. Siitä kuka on, mistä tykkää, mihin haluaa mennä, mitä muut ajattelee, mikä haluaa olla. Kyllä hänkin on oikea ihminen, mutta hän ja koti ovat vielä kesken. Julkinen tila -vertaus tulee siitä, että julkisessa tilassa ei asu kukaan ja sitä se myös henkii. Ei-kenenkään-maa.
Sun mielestä hengetön, toisen mielestä ihana. Kumpi on oikeassa? No kumpikin tietysti omasta mielestään, ja asukkaan mielestä koti on tietenkin ihanin ja hänelle itselleen oman näköinen ja persoonallinen, joten se siitä.
Siitä voimme äänestää ihan pian. Siksi tämä ohjelma on olemassa. Täysin hengetön ei ole tainnut voittaa ohjelmaa kertaakaan. Aina on ollut voittajakodissa joku juju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon just remontoimassa joten pakko kysyä,
että mikäs on tällä hetkellä sit trendaavaa? Täällä tuntuu olevat sen osilta todella asiantuntevaa raatia paikalla.
Ensinnäkin tee just sellainen mistä tykkäät, tarkastele eri aikakausia ja poimi jutut mitkä kolahtaa. Jos haluat pahimmat kliseet välttää, niin:
Sormipaneli
Rottinkinen sängynpääty
Pond-peili
String-hyllyt
Bell -lamput (varsinkin kulta)
Valkoinen marmori
Kalanruotoparketti
Palasohvat tai ne valkoiset pyöräreunaiset sohvat ja nojatuolit.
Hayn huonekalut tai no kaikki Vepsäläisen myymät. 🤣
Pystysuuntaan ladottu kapea laatta, varsinkin tummanvihreänä ja beigenä.
Mattamaali keittiön kaapeissa, varsinkin tummana.
Nämä nyt tuli ekana mieleen. Joku muu voi jatkaa.
Meillä on 60 vuotta vanhat sormipaaneelit. Pistäkää ihmeessä sitä sopiviin seiniin, on kaunis, kestää aikaa ja on lähes ikuinen.
^ jep 60 vuotta vanhat, ei 6 päivää vanhat uudessa talossa. Eri juttu.
Sormipaneli on ihan jees, jos remontoi 40-60-luvun taloa ja pysyy muutenkin aikakaudelle uskollisena. Kaikkialle se ei sovi todellakaan. Samoin kuin se kalanruoto.
"Siitä voimme äänestää ihan pian. Siksi tämä ohjelma on olemassa. Täysin hengetön ei ole tainnut voittaa ohjelmaa kertaakaan. Aina on ollut voittajakodissa joku juju."
Ja aina täällä on pettyneenä haukuttu voittajakoti! Uusimmista nyt ekana tuli mieleen Saanan ja Ollin koti, joka lytättiin aivan täysin. 😄 Ja oliko viime kaudella ne miehet? Sekin haukuttiin!
En tiedä mikä on äänestysprosentti katsojaluvuista, mutta esimerkiksi itse en ole äänestänyt koskaan, koska voittaja ei ole mulle tärkeä, vaan niiden itse kotien ja erilaisten kotien näkeminen.
Onnistunein kokonaisuus on se mikä sopii talon aikakauteen. En lähtis pilaa vanhaa taloa modernilla sisustuksella enkä yrittäis tehdä 1920-luvun tunnelmaa 2000-luvun taloon. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
"Siitä voimme äänestää ihan pian. Siksi tämä ohjelma on olemassa. Täysin hengetön ei ole tainnut voittaa ohjelmaa kertaakaan. Aina on ollut voittajakodissa joku juju."
Ja aina täällä on pettyneenä haukuttu voittajakoti! Uusimmista nyt ekana tuli mieleen Saanan ja Ollin koti, joka lytättiin aivan täysin. 😄 Ja oliko viime kaudella ne miehet? Sekin haukuttiin!
En tiedä mikä on äänestysprosentti katsojaluvuista, mutta esimerkiksi itse en ole äänestänyt koskaan, koska voittaja ei ole mulle tärkeä, vaan niiden itse kotien ja erilaisten kotien näkeminen.
Totta kai haukutaan! 😆 Täälähän se on se koko keskustelupalstan juju. Itse olen äänestänyt aina, kun oon katsonut. Ihan aina ei ole oma suosikki voittanut, mutta mikään kamala, tylsä tai ruma ei ikinä ole voittanut. Aina on voittaja ollut kiinnostava omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmmmmm, 60 vuotta sitten ne meidän paneelit olivat sen "6 päivää" vanhat ja uudessa talossa (ja jotka "kaikilla" oli). 60 vuoden päästä ne nyt laitetut paneelit ovat 60 vuotta vanhat ja vanhassa talossa.
Ymmärsitkö? 😄
Eli rohkeasti vaan tekemään kestäviä valintoja, vaikka ne nyt trendaisikin, jos vain omaa silmää miellyttää. Ei polkupyörää tarvitse aina keksiä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmmmm, 60 vuotta sitten ne meidän paneelit olivat sen "6 päivää" vanhat ja uudessa talossa (ja jotka "kaikilla" oli). 60 vuoden päästä ne nyt laitetut paneelit ovat 60 vuotta vanhat ja vanhassa talossa.
Ymmärsitkö? 😄
Eli rohkeasti vaan tekemään kestäviä valintoja, vaikka ne nyt trendaisikin, jos vain omaa silmää miellyttää. Ei polkupyörää tarvitse aina keksiä uudestaan.
Kuten jo aiemmin sanottu, klassikko syntyy 40 vuoden aikasyklillä. Sormipaneli on klassikko, mutta ei se silti kovin hyvin istu 2000-luvun taloon. 40-60-luvun taloon kyllä. Eli nyt emme tiedä, miten vanhaa hän remontoi ja mikä sinne sopii. Kysehän on kokonaisuudesta. Ja toki trendejä saa käyttää, ongelma lienee, jos koti on niitä täynnä. Siitä tulee silloin aikakapseli tai katalogikoti.
Ja jos vielä jatketaan tästä sormipaanelista, niin se on kyllä niin ajaton ratkaisu ja käytetään myös saunojen seinissä - on aina käytetty - että ei todellakaan ole yhteen aikaan sidottu. Käy vallan mainiosti myös nykyaikaiseen rakentamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos vielä jatketaan tästä sormipaanelista, niin se on kyllä niin ajaton ratkaisu ja käytetään myös saunojen seinissä - on aina käytetty - että ei todellakaan ole yhteen aikaan sidottu. Käy vallan mainiosti myös nykyaikaiseen rakentamiseen.
Käy ja ei käy. Saunassa toki. Sehän on yleensä jotakin panelia muutenkin. Sama kuin rimakatto. Klassikko, mutta ei sovi joka paikkaan. Toki nyt trendikkäät tunkee joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsitkö? 😄
Kuten jo aiemmin sanottu, klassikko syntyy 40 vuoden aikasyklillä. Sormipaneli on klassikko, mutta ei se silti kovin hyvin istu 2000-luvun taloon. 40-60-luvun taloon kyllä. Eli nyt emme tiedä, miten vanhaa hän remontoi ja mikä sinne sopii. Kysehän on kokonaisuudesta. Ja toki trendejä saa käyttää, ongelma lienee, jos koti on nii
Ihan hyvin sopii 2000-luvulle. Jos haluaa käyttää puuta, mikä on hyvin kestävä ratkaisu, niin minkälaisessa muodossa se mielestäsi pitäisi olla? Vai onko 2000-luvun talot ikuisesti tuomittu kipsilevylle ja maalille? Vai täytyykö palata 80-luvun (40 vuotta!) puolipaneeleihin? Minkä on 2020-luvulla hyväksyttyä puun käyttöä seinäpinnoissa?
Vierailija kirjoitti:
Noh, Saanan ja Ollin asunto oli kamala. Esiintymislava olohuoneessa ja siinä sänky,jos muistan oikein? Ruma talo ulkoa ja ruma sisustus.
^ Erilaiset rimoitukset, clt, hirsi, erilainen laudoitus, parketti, lankku, täyspuuovet ja elementit. Onhan näitä. Kyse on täysin kokonaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
^ Erilaiset rimoitukset, clt, hirsi, erilainen laudoitus, parketti, lankku, täyspuuovet ja elementit. Onhan näitä. Kyse on täysin kokonaisuudesta.
Hirsi nyt taitaa olla aika kestojuttu, ei niinkään trendi, samoin parketti.
Mitkä elementit?
Viimeisintä jakso katsoessa sitä vain miettii, että mitä työtä nämä ihmiset tekee, että on varaa rakennuttaa tuollaisia lukaaleja. Pakko olla myös perittyä rahaa. Nuoria ihmisiä etenkin kaksi viimeisintä pariskuntaa (Inkoon ja Kirkkonummen pariskunnat)
No täällä tulee nyt ekana mieleen tamminen rimakatto ja beiget tekstiilit.