Lapsesi on jatkossa valittava opiskeltava ala oikein jo ensimmäisellä kerralla. Toisen ammatin opiskelusta tulee mahdotonta suurelle osalle.
Jatkossa tukea ei enää saa toisen ammatin opiskeluun. Opiskelu onnistuu vain, jos tukikuukausia on jäljellä ensimmäisen tutkinnon jälkeen ja on riittävästi omia säästöjä lisäksi. Esimerkiksi perhettä hankkineen on jatkossa lähes mahdotonta kouluttautua uuteen ammattiin. Lisäksi ensikertalaisuuskiintiöitä suurennetaan. Jäljelle jää pieni määrä opiskelupaikkoja, joista rahat hankkineet alavaihtajat tappelevat.
Kommentit (185)
Tukikuukausia ei käytännössä jää jäljelle ensimmäisen (ylemmän korkeakoulu)tutkinnon jälkeen. Itse säästin aikanaan omiani ihan kelpo määrän mahdollista toista tutkintoa varten vain huomatakseni muutamia vuosia myöhemmin, että tukikuukausien määrää oli karsittu rajusti. Jäljellä oli ollut noin 20 kk heti ekan tutkinnon jälkeen, mutta nyt niitä olikin enää 9 kk.
Lukion jälkeen on jo tiedettävä mille alalle suuntaa, ei se aina mene oikein. Pian huomaat että tämä ei ole ollenkaan mun juttu, haen johonkin toiseen ja ehkä työllistävämpään. Mahdollisuus vaihtoon on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Lukion jälkeen on jo tiedettävä mille alalle suuntaa, ei se aina mene oikein. Pian huomaat että tämä ei ole ollenkaan mun juttu, haen johonkin toiseen ja ehkä työllistävämpään. Mahdollisuus vaihtoon on oltava.
Kyse ei olevain lukion jälkeisestä opiskelusta vaan amiksesta. Toisen amistutkinnon suorittaminen halutaan estää.
ei kaikki voi vaihtaa ammattia mutta osalle käy
Vierailija kirjoitti:
Minkä v*tun takia veronmaksajien pitäisi kustantaa monta eri ammattia jollekin Jannica-Petterille? Ne toiset opinnot voi kustantaa ihan itse vaikka omalla lainalla.
Jos Jannica-Petterin ensimmäinen ammatti ei enää työllistä, eikö ole parempi, että hän opiskelee uuden ammatin sen sijaan, että jää kotiin voivottelemaan? Käytännössä harvalla on varaa opiskella ilman opintotukea, koska täysipäiväinen opiskelu kärsii, jos käy jatkuvasti töissä. Etenkin, jos on jo saanut lapsia, voi yhtälö olla mahdoton.
Etkö itsekin mieluummin maksaisi heidän uutta tutkintoaan kuin loppuiän työttömyyskorvauksia?
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastuin vaikeaan masennukseen ensimmäisenä opiskeluvuonna. Syynä oli väärä ala. Kun vaihdoin alaa, mielikin koheni ja pääsin masennuksesta. Jos olisi ollut pakko tehdä ensimmäinen tutkinto loppuun, en olisi onnistunut siinä.
Joissakin maissa on normaalia, että vanhemmat päättävät, mitä alaa lapsi voi opiskella, koska vanhemmat maksavat opinnot. Tapasin esimerkiksi kerran venäläisen, joka sanoi, että olisi halunnut opiskella kieliä, mutta se ei käynyt isälle, joten hänestä tuli insinööri.
Monikaan 16v ei todellakaan tiedä ,mitä haluaa isona tehdä. Eli täysin älytöntä. Tai haluaa jatko opiskella . Eli 19v töihin ja sitte siinä ollaan eläkkeelle asti? Täytyy saada kehittää itseään ja halutessaan vaihtaa myös alaa. Voi jösses mitä pskaa.
Tämä hallitus pilaa koko maan!!!!
Hyvä. Liika kädestä pitäminen passivoi. Kouluun ei ole pakko mennä eka vuotena ja itseään voi kehittää ilmankin että on jollain ilmaisella tuella koulussa.
Oliko teillä lukiossa tai yläasteella opi to-ohjaista ammatinvalintaan? Meidän lukiossa opo käski tehdä koneella työkkärin ammatinvalintatestin, siinä se. (Siitä on jo hyvän aikaa, mutta internet oli silloin jo olemassa.))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä v*tun takia veronmaksajien pitäisi kustantaa monta eri ammattia jollekin Jannica-Petterille? Ne toiset opinnot voi kustantaa ihan itse vaikka omalla lainalla.
Ihan siksi että se on kansantaloudellisesti järkevää kouluttaa ihmisiä sinne missä on töitä jos edellisellä alalla ei enää ole.
Eiköhän se olisi kuitenkin parempi antaa tarpeettomiksi jääneiden yksilöiden vaipua historiaan ja tehdä tilaa nuoremmille tuollaisen tekohengityksen sijaan.
Voihan tuo uutta tutkintoa halajavakin olla vielä nuori. Maailma muuttuu sen verran nopeasti, että aiemmin työllistänyt ala voikin kymmenessä vuodessa olla mennyttä.
Miksi kaiken pitäisi verorahoin, loputtoman identiteetin, sukupuolen, ammatinvalinnan hakemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia että jos tukee joku sairaus mikä estää edellisen työn teon, voi yhä jatkaa töissä. Tai jos ensimmäiseltä alalta loppuu työt, ei tarvi ruveta pitkäaikaistyöttömäksi.
Kyllä näissä tapauksissa edelleen voi vaihtaa ammattia. Näissä kun ei käytetä aikuiskoulutustukea nytkään, vaan työkykyasioissa alanvaihdon maksaa eläkeyhtiö, ja työttömät voivat tietyissä tilanteissa opiskella työttömyyskorvauksella. Toki jos opiskelupaikkoja kovasti leikataan, niin se vaikuttaa näihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Monikaan 16v ei todellakaan tiedä ,mitä haluaa isona tehdä. Eli täysin älytöntä. Tai haluaa jatko opiskella . Eli 19v töihin ja sitte siinä ollaan eläkkeelle asti? Täytyy saada kehittää itseään ja halutessaan vaihtaa myös alaa. Voi jösses mitä pskaa.
Tämä hallitus pilaa koko maan!!!!
Olen samaa mieltä. Ihminen on lisäksi tuotteliain ja tehokkain tehdessään jotakin mielenkiintoista. Jos taas on pakko puurtaa alalla, joka ei nappaa yhtään, työteho jää heikoksi ja sairauslomapäiviä kertyy. Eli on meidän kaikkien etu, että mahdollisimman moni saa tehdä itseään kiinnostavaa työtä. Ei sen mikään euforinen olo tarvitse olla, joka työstä tulee, mutta edes etäisesti mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajaa monet loukkuun. Jos on päätynyt alalle jossa ei ole töitä, voi työllistyä uudelleen kouluttautumalla, mutta tulevaisuudessa se ei ole mahdollista. Tulevaisuudessa huono alavalinta nuorena tarkoittaa ikuisen työttömyyden tulevaisuutta. Omalla rahalla opiskelu ei yleensä ole vaihtoehto, ellei ole ensin tuloja tai säästöjä.
Eli työttömyys lisääntyy.
Lasten ja nuorten ahdistus- ja käytöshäiriöt, masennus ja itsetuhoisuus lisääntyvät. Jo pakkopitkämatematiikkalukio heijastuu liian moneen ikäluokkaan edellämainittuina takaiskuina. Koko tulevaisuuden vievän virheen pelko voi ajaa apatiaan, siis jopa katatoniseen tilaan sairaalapotilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia että jos tukee joku sairaus mikä estää edellisen työn teon, voi yhä jatkaa töissä. Tai jos ensimmäiseltä alalta loppuu työt, ei tarvi ruveta pitkäaikaistyöttömäksi.
Kyllä näissä tapauksissa edelleen voi vaihtaa ammattia. Näissä kun ei käytetä aikuiskoulutustukea nytkään, vaan työkykyasioissa alanvaihdon maksaa eläkeyhtiö, ja työttömät voivat tietyissä tilanteissa opiskella työttömyyskorvauksella. Toki jos opiskelupaikkoja kovasti leikataan, niin se vaikuttaa näihinkin.
Työttömyyskorvauksella voi opiskella enintään kaksi vuotta. Siinä ajassa ei saa ammattikoulu- eikä korkeakoulututkintoa. Paitsi jos on jo alempi korkeakoulututkinto, niin pystyy jatkamaan samalta alalta maisteriksi kahdessa vuodessa.
Olen ihan sinut sen kanssa että joudun käymään töissä uudelleenkouluttaumisen ohella koska opintotukikuukaudet on käytetty, mutta se tuntuu väärältä että aloituspaikkoja karsitaan niin ettei opiskelemaan ylipäätään pääse.
Nääh, seuraava hallitus laittaa asiat taas entiseen malliin, kun huomataan ettei mikään päätöksistä toimi.
Vaan kun työmarkkinat muuttuvat. Alaikäinen ei ammattikouluun hakiessaan voi tietää, onko alalla töitä ikuisesti. En edes minä keski-ikäisenä voi samaa asiaa tietää omasta alastani.