Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsesi on jatkossa valittava opiskeltava ala oikein jo ensimmäisellä kerralla. Toisen ammatin opiskelusta tulee mahdotonta suurelle osalle.

Vierailija
05.09.2024 |

Jatkossa tukea ei enää saa toisen ammatin opiskeluun. Opiskelu onnistuu vain, jos tukikuukausia on jäljellä ensimmäisen tutkinnon jälkeen ja on riittävästi omia säästöjä lisäksi. Esimerkiksi perhettä hankkineen on jatkossa lähes mahdotonta kouluttautua uuteen ammattiin. Lisäksi ensikertalaisuuskiintiöitä suurennetaan. Jäljelle jää pieni määrä opiskelupaikkoja, joista rahat hankkineet alavaihtajat tappelevat.

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtaa entistäkin enemmän siihen, että jo yläasteen päättäviä tietyn taustan omaavia teinityttöjä pakotetaan lähihoitajan koulutukseen ja tämä pätee ihan yleiselläkin tasolla. Jos joku pelkän peruskoulun käynyt on työttömänä niin lähihoitajaksi vaan. Tosin meno on tällaista jo nykyään. Ilmeisesti käytäntö on eri, jos kyseessä on työllistämiskoulutus ja TE-toimiston järjestämä koulutus eli jatkossa kaikki lähihoitajan koulutukset ovat sitten tällaisia, jolloin koulutettuja työttömiä voidaan yhä kiihtyvään tahtiin näihin pakottaa.

Vierailija
22/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisuna kaikkiin ongelmiin kaikki vaan lähihoitajiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ajaa monet loukkuun. Jos on päätynyt alalle jossa ei ole töitä, voi työllistyä uudelleen kouluttautumalla, mutta tulevaisuudessa se ei ole mahdollista. Tulevaisuudessa huono alavalinta nuorena tarkoittaa ikuisen työttömyyden tulevaisuutta. Omalla rahalla opiskelu ei yleensä ole vaihtoehto, ellei ole ensin tuloja tai säästöjä.

Eli työttömyys lisääntyy.

Ei työttömänä ole ennenkään saanut aikuiskoulutustukea.

Vierailija
24/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niissä töissäkään kaikki pärjää (jos ei voi vaikka nostaa mitään paria kiloa painavampaa) eikä sinne pääse ilman koulutusta

Vierailija
25/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valitettavasti jo sitä ikäluokkaa, jolle tämä tuli mahdottomaksi. Jäin omalta alalta työttömäksi, kun yritys myytiin ulkomaisille sijoittajille. Olin omalla 25 vuoden työllä nostanut työnantajani konkurssista kannattavaksi sijoituskohteeksi. Oman alani töitä ei löytynyt enää Suomesta työpaikkojen karatessa ulkomaille. Valitettavasti minut pitää perhe ja koti Suomessa. Olisin mielelläni opiskellut uuden ammatin, mutta jäin yliopiston valintakokeissa aina varasijalle. Pisteitä puuttui tasan ensikertalaisuuskiintiön verran. Siis yhtä tyhmät kuin minä pääsivät opiskelemaan toiveammattiini, jos olivat nuoria. Erittäin epätasa-arvoista, varsinkin kun minulla ei ollut lukio-opinnoista enää juurikaan hyötyä pääsykokeissa kuten tuoreilla ylioppilailla. YO-todistukseni oli hyvä, mutta vanhentunut, eli arvoton, sillä ei päässyt enää esim. suoraan opiskelemaan, piti mennä hakukokeiden kautta. Eli toka ammatti oli tehty käytännössä minulle mahdottomaksi päästä opiskelemaan. Nyt sitten teen ylikoulutettuna ns. paskahommia. Ei oikeastaan haittaa minua, sillä yhteiskuntahan siinä heittää hukkaan resurssinsa ja minulle maksetun ekan ammattikoulutuksen. Minä keskityn harrastuksiini ja mahdollisimman mukavaan elämään eli downshiftaukseen. Pitäkää tunkkinne. Ja maksakaa itse veronne.

Vierailija
26/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä v*tun takia veronmaksajien pitäisi kustantaa monta eri ammattia jollekin Jannica-Petterille? Ne toiset opinnot voi kustantaa ihan itse vaikka omalla lainalla.

Mistäpä sitä nuorena tietää, millä alalla on töitä vielä vuosikymmenien päästä. Minunkin koulukavereita lähti vielä 1990-luvulla opiskelemaan ompelijaksi, alalle, jota ei nyky-Suomessa oikeastaan edes ole. Näillä on vielä 20 vuotta ja ylikin aikaa eläkeikään.

Vierailija
27/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on mahdollista opiskella ammatillinen tutkinto opintotuella.

Vierailija
28/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villiä menoa ollutkin, opiskellaan jopa viisiä ammattia kun allergiaa pukkaa joka ammatissa🤪😜😝

Vierailija
29/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ajaa monet loukkuun. Jos on päätynyt alalle jossa ei ole töitä, voi työllistyä uudelleen kouluttautumalla, mutta tulevaisuudessa se ei ole mahdollista. Tulevaisuudessa huono alavalinta nuorena tarkoittaa ikuisen työttömyyden tulevaisuutta. Omalla rahalla opiskelu ei yleensä ole vaihtoehto, ellei ole ensin tuloja tai säästöjä.

Järjetön uudistus! Eikö ne helkkari tajua!

Vierailija
30/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on julmaa, että yhdestä virheellisestä alavalinnasta rangaistaan. Taitaa välivuodet lisääntyä nuorilla kun ei lopullista valintaa uskalla tehdä. 

Itse onneksi sain vaihdettua sote-alalle aiemmasta tutkinnosta huolimatta. Jos ei olisi onnistunut niin olisin sitten ollut ikuisessa pätkätyön ja työttömyyden kierteessä ollen myös huonompi veronmaksaja. 

Vierailija
31/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arto Satonen on itsekin suorittanut kaksi tutkintoa lukion jälkeen. Toinen tosin on ammatillinen ja toinen yliopisto. Myös Jussi Halla-aholla on lukion lisäksi ammatillinen ja yliopistotutkinto. Mari Rantasellakin on useampi tutkinto. Pääministeri ja valtiovarainministeri ovat sitten hikisesti VTM. Ilmeisesti valtiovarainministeri pärjäsi opinnoissaan kuitenkin paremmin ja pääsi jopa tohtoriopintoihin, jotka tosin jäivät kesken. Olen itse sosiaalitieteen opinnoista haaveileva liiketalouden tradenomi, mutta taitaa jäädä lopullisesti haaveeksi tämä.

Niinpä, ja onko VM edes koskaan ollut _

oikeissa töissä? Hukkaan mennyt senkin kouluttaminen. CV ainaki kiljuu tyhjyyttään kuin nuhainen ripuloiva kana. 

Vierailija
32/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä v*tun takia veronmaksajien pitäisi kustantaa monta eri ammattia jollekin Jannica-Petterille? Ne toiset opinnot voi kustantaa ihan itse vaikka omalla lainalla.

Mistäpä sitä nuorena tietää, millä alalla on töitä vielä vuosikymmenien päästä. Minunkin koulukavereita lähti vielä 1990-luvulla opiskelemaan ompelijaksi, alalle, jota ei nyky-Suomessa oikeastaan edes ole. Näillä on vielä 20 vuotta ja ylikin aikaa eläkeikään.

Niin, se on nytkin, kuka tietää viiden vuoden päähän ja sitäkään onko ala sittenkään ns. "oikea." Kyllä ihmisille jotka vielä jaksavat pettymyksen jälkeen yrittää pitää antaa toinen mahdollisuus!

Vierailija
33/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt julkistetut säästöt vähentävät opiskelupaikkoja toista ammattia opiskelevilta.

Tässä vielä linkkejä:

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000010674884.html

https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/petra-haapa-aron-piti-valmistua…

onhan tuossa ainakin se hyvä puoli että tuo naurettava aikuiskoulutustuki lakkautetaan. saat siis rahaa siihen päälle että olet töiden/yrittämisen ohessa koulun kirjoilla kuppaamassa ilmaista rahaa, vaikka olisi miten omaisuutta ja tuloja. pienituloisiin tuo ei vaikuta

Vierailija
34/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha on vaivaiset 279 e/kk. Lainaa tietysti saa lisäksi, mutta kuka sellaista haluaa ottaa riesakseen? Itse olen opiskellut ja tehnyt samaan aikaan töitä. Hidastahan se on, mutta onnistuu silti. 

Parempihan se on, ettei ole oikeutettu opintotukeen, koska sitten saa kelan asumistukea, joka on isompi kuin asumislisä ja lisäksi saattaa saada toimeentulotukea harkinnanvaraisesti. 

Vierailija
35/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oikeudenmukaista, että kaikilla on mahdollisuus lukea yksi ammatti. Ei ole ok, että koulutuksen laadusta sen kun supistetaan ja samalla joillekin maksetaan tukea useisiin tutkintoihin.

Mitä sitten tehdään, jos eläintenhoitajalle puhkeaa alkergia tai puusepältä amputoidaan käsi?

Näissä tapauksissa eläkevakuutuskeskus uudelleenkouluttaa. Siihen ei nämä hallituksen suunnitelmat vaikuta. 

Vierailija
36/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen valitettavasti jo sitä ikäluokkaa, jolle tämä tuli mahdottomaksi. Jäin omalta alalta työttömäksi, kun yritys myytiin ulkomaisille sijoittajille. Olin omalla 25 vuoden työllä nostanut työnantajani konkurssista kannattavaksi sijoituskohteeksi. Oman alani töitä ei löytynyt enää Suomesta työpaikkojen karatessa ulkomaille. Valitettavasti minut pitää perhe ja koti Suomessa. Olisin mielelläni opiskellut uuden ammatin, mutta jäin yliopiston valintakokeissa aina varasijalle. Pisteitä puuttui tasan ensikertalaisuuskiintiön verran. Siis yhtä tyhmät kuin minä pääsivät opiskelemaan toiveammattiini, jos olivat nuoria. Erittäin epätasa-arvoista, varsinkin kun minulla ei ollut lukio-opinnoista enää juurikaan hyötyä pääsykokeissa kuten tuoreilla ylioppilailla. YO-todistukseni oli hyvä, mutta vanhentunut, eli arvoton, sillä ei päässyt enää esim. suoraan opiskelemaan, piti mennä hakukokeiden kautta. Eli toka ammatti oli tehty käytännössä minulle

mielenkiintoinen teksti, mutta miten niin sulla ei muka ole ensikertalaisuutta, kun se otettiin käyttöön vasta syksyllä 2014 ja sitä ennen olleet opinnot eivät vaikuta. itselläkin on vielä ensikertalaisuus käyttämättä, vaikka aloitin korkeakouluissa opiskelut vuonna 2010 ja 2012, vaikka molemmat jäivät kesken. kuulostaa siis ns. paskapuheelta

Vierailija
37/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arto Satonen on itsekin suorittanut kaksi tutkintoa lukion jälkeen. Toinen tosin on ammatillinen ja toinen yliopisto. Myös Jussi Halla-aholla on lukion lisäksi ammatillinen ja yliopistotutkinto. Mari Rantasellakin on useampi tutkinto. Pääministeri ja valtiovarainministeri ovat sitten hikisesti VTM. Ilmeisesti valtiovarainministeri pärjäsi opinnoissaan kuitenkin paremmin ja pääsi jopa tohtoriopintoihin, jotka tosin jäivät kesken. Olen itse sosiaalitieteen opinnoista haaveileva liiketalouden tradenomi, mutta taitaa jäädä lopullisesti haaveeksi tämä.

oikeissa töissä? Hukkaan mennyt senkin kouluttaminen. CV ainaki kiljuu tyhjyyttään kuin nuhainen ripuloiva kana. 

Arto Satonen: Oy-merkonomi, YTM

Jussi Halla-aho: tarjoilija, FT muinaiskirkkoslaavi

Mari Rantanen: lähihoitaja, ensihoitaja, poliisi

Riikka Purra: VTM

Petteri Orpo: VTM

ap. itse: yo-merkonomi, tradenomi (AMK)

Vierailija
38/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömänä ole ennenkään saanut aikuiskoulutustukea.

Ei tietenkään, mutta aikuiskoulutus tuella status on voinut muuttua työttömästä opiskelijaksi opiskelun aloittaessa. Jatkossa työtön pysyy työttömänä, koska hänellä ei ole mahdollisuutta ryhtyä opiskelijaksi.

Vierailija
39/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niissä töissäkään kaikki pärjää (jos ei voi vaikka nostaa mitään paria kiloa painavampaa) eikä sinne pääse ilman koulutusta

Useinkaan TE-toimistoa ei ole nämä rajoitteet kiinnostaneet kun väkeä on lähihoitajaksi pakotettu. Selvää on, että kaikista ei ole tuohon, mutta TE-toimistoa ei kiinnosta kun juurikin lähihoitajuus on tuolla nähty ratkaisuna kaikkiin ongelmiin kun muutakaan ei ole keksitty, eikä muutakaan ole.

Vierailija
40/185 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arto Satonen: Oy-merkonomi, YTM

Jussi Halla-aho: tarjoilija, FT muinaiskirkkoslaavi

<

siis yo-merkonomi, ei Oy-merkonomi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi