Tarvitsetko ruotsin kieltä päivittäisessä elämässäsi?
Kommentit (84)
En tällä hetkellä, kun nykyinen työpaikkani on suomenkielinen. Mutta useampi vuosikymmen meni niin, että tarvitsin.
En ole ikinä tarvinnut yhtään mihinkään. Oisko aika leikata sekin pois meidän kulttuurista turhaa rahan menoa sekin.
Kun osaa ruotsia, pärjää hyvin muissakin pohjoismaissa. Saksan oppii helposti.
En tiedä, tarvitsetko sinä, ap, joka päivä trigonometriaa, metamorfisia kiviä tai antiikin pylvärjärjestelmiä?
Ruotsin kieli on rikkaus. Ei mulla muuta.
Kyllä, suku on puoliksi ruotsinkielinen.
Viimeksi vuonna 2004 tarvitsin, kun piti päntätä ruotsin kokeisiin ysiluokalla.
Kivempi katsoa soldidania kun osaa ruotsia.
Luen ruotsinkielisiä kirjoja ja lehtiä jatkuvasti. Usean kielen taito tekee elämästä rikkaampaa.
Kouluissa on ollut pakollisia ruotsin kursseja. Niissä olen tarvinnut. Muuten en olisi saanut todistusta. Ruotsalqisten kanssa puhuttu englantia, ehkä 2 kertaa elämäni aikana.
En. En juurikaan edes ruotsalaisessa firmassa duunissa ollessani. Kieli oli englanti.
Olisin paaaljn mieluumminopiskellut jotain romaanista kielta kuin ruotsia. Oli ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Luen ruotsinkielisiä lehtiä, katson ruotsinkielisiä ohjelmia, näyttää siltä että tarvitsen.
Eli et tarvitse, mutta käytät huviksesi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, tarvitsetko sinä, ap, joka päivä trigonometriaa, metamorfisia kiviä tai antiikin pylvärjärjestelmiä?
Ruotsin kieli on rikkaus. Ei mulla muuta.
Ruotsin kieli on pelkkä kieli ei enempää. Maapallolla on tuhansia kieliä, mutta vain yksi matematiikka, geologia tai historia.
En tarvitse mutta katson yleensä SVT:n uutiset.
Vierailija kirjoitti:
Luen ruotsinkielisiä kirjoja ja lehtiä jatkuvasti. Usean kielen taito tekee elämästä rikkaampaa.
Et siis tarvitse. Maapallolla on tuhansia kieliä, kuinka rikkaaksi olet elämäsi tehnyt? Jos minä käytän ja osaan kahta kieltä ja hiukan muutamaa muuta päälle, oletko minua paljonkin rikkaampi?
Kenellä on moraalinen oikeus päättää mitä kieliä minun pitää opiskella ja kokea rikkautena? Saanko minä päättää mitä kieliä sinä opiskelet (tai lapsesi opiskelee), jos kerran sinulla on joku v*tun oikeus päättää minun asioistani?
Luen ruotsinkielisiä lehtiä, katson ruotsinkielisiä ohjelmia, näyttää siltä että tarvitsen.