Pitkäaikaistyötön eläkeputkessa
TE-palvelut muuttuvat vuoden alusta kunnille. Mikä muuttuu ikääntyneille eläkeputkessa oleville? Suosisin eläkettä, tuskin monikaan heistä töihin enää palaa. Usealla on kremppaa tai muita vaivoja. Päätön systeemi on kuitenkin tämä, joten roikuttava on palveluissa. Kuinka itse koet?
Kommentit (5)
Sittenhän on tämä.... Kelan sivuilta:
Jos olet ollut pitkään työttömänä ja saanut peruspäivärahaa Kelasta tai ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyskassasta, voit saada Kelasta niin sanotuilta lisäpäiviltä vanhuuseläkkeen hieman tavallista aikaisemmin.
Lisäpäivien perusteella myönnettyyn vanhuuseläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä.
Voit saada vanhuuseläkettä lisäpäivien perusteella jo 64-vuotiaana, jos olet syntynyt ennen vuotta 1962.
Voit itse valita, haetko pitkäaikaistyöttömänä vanhuuseläkettä 64-vuotiaana tai myöhemmin. Jos et halua hakea sitä, sinulle voidaan maksaa työttömyyspäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, jona täytät 65 vuotta.
Kun haet vanhuuseläkettä lisäpäivien perusteella, vanhuuseläkkeesi voi alkaa sen hakemista seuraavan kalenterikuukauden alusta. Sitä ei myönnetä takautuvasti.
Työmarkkinatuen saajalla ei ole oikeutta lisäpäiviin, joten hän ei voi saada vanhuuseläkettä niiden perusteella.
Hakekaa vaan myös sitä varhennettua mitä ihmisiä kiusaa. Nuoret on käynyt uuden aikaiset koulut eivät tiedä mitään vanhoista ja päin vastoin ei vanhat tiedä uudesta. Jotain koulukirjoja voi lukea mitä nuoriso oppii nykyään. Nuoret myös hosuu tekee nopeasti vanhat ei hosu. Jotain osa aika työtä voi vanhana vielä tehdä. Tai niin että keikkaa sijaistaa. Auttelee saa lisä rahaa.Menkää kävely ryhmiin ja rollaattori sekä vesijumppaan. Lihakset tarvii loppuun asti liikuntaa.Varhaiseläkkeelle vaan ja satunnaista työtä. Maaseudulla on pitkät matkat mihinkään. Perustatte ryhmiä mihin haette ruoka apua ja siivousapua vanhoille ihmisille.
Ei ihmisten elinikä ole noussut sama se on kuin ennenkin aina ollut. Nuoriso ulkomailta on niin tyhmiä että leikkaavat itseltään ja nostavat omaa eläkeikäänsä ihan itse. Tyhmyydestä on kysymys.
No tuohan on hyvä ennen vuotta 1962 syntyneelle!
Elä hättäile. Kun on tarpeeksi ikää niin ei työkkärin akka enää soittele. Vielä kun hommaa lääkärin todistuksen niin saat olla arkirauhassa. Vaan eläkettä ei saa. Ollaan sitten työttömänä.