Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Vinkki ei liity ruokaan:
Laita paikalliseen faceryhmään kysely, ajaako joku tuota matkaa arkisin. Aika moni käy töissä isommassa kaupungissa eli voisi hyvinkin olla, että pääsisit jonkun kyydissä. Bensakulut jakamalla tulisi matkaaminen halvemmaksi.
Jos puurossa on eläinrasvaa kuten voita ja se on tehty maitoon niin voi elää pitkäänkin. Kananmunia kannattaa syödä myös - ne ovat lähes täydellistä ravintoa ja suhteellisen halpoja.
Eläinrasva ja eläinperäinen ravinto ovat tärkeitä esim. aivojen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huonoimmasta päästä tuollainen ruoka. Monet vetää makarojeja tai ranskanperunoita kun muuhun ei ole varaa.
Ranskalaiset on suhteellisen edullinen ruoka ja jossain vaiheessa Lidlissä oli paketti lihapullia alle euron.
Mutta itse tekisin joko lihapullat ja makaronia (puolilta pullat ja keitä makaronien kanssa. Valmiin seoksen joukkoon joko margariinia tai halvin ruokakerma+hemapa) tai perunoita ja lihapullia viipaleiksi, uuniin ja taas perään halvin ruokakerma tai margariinia. Halvimmat margariinit on pahoja, joten tarkkaa on, ettei pilaa ruokaa sillä.
Joo halpaa on mutta epäterveellistä myös kuten makaronitkin.
Mutta tiukkaa sulla tekee muutaman kuukauden. Ei ehdi epäterveellinen ruoka vielä kostautua.
Mutta kyllä varm
Tuo ei kyllä ollut mä eli ketjun ap jolle kommentoit.
ap
Sinuna kysyisin paikallisesta ev.lut.seurakunnasta apua. Heiltä pitäisi löytyä ruoka-apua joko valmiina tai lahjakortin muodossa. Apua annetaan myös kirkkoon kuulumattomille ja ihmiset hakevat apua monenlaisissa elämäntilanteissa, ei siis kannata arastella.
T. Kirkolla töissä.
Etkö ole oikeutettu opintolainaan? Tonnin opintolaina helpottaisi syksyäsi selvästi, eikä sen takaisinmaksu pitäisi olla ongelma, kun valmistut alalle, jossa on täystyöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku monivitamiinivalmiste vois olla hyvä lisäksi?
Monivitamiinia löytyy vajaa 200tbl, että ne riittää vielä aika pitkälle. Pitäisi vain aina muistaa ottaa sellainen aamulla.
ap
Ei niitä vitamiineja tarvitse joka aamu syödä, voi helposti mennä kuukausi ennen kun keho antaa yhtään mitään merkkejä puutteesta. Hiilaritkin pysyvät kehossa 2-3 vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki ei liity ruokaan:
Laita paikalliseen faceryhmään kysely, ajaako joku tuota matkaa arkisin. Aika moni käy töissä isommassa kaupungissa eli voisi hyvinkin olla, että pääsisit jonkun kyydissä. Bensakulut jakamalla tulisi matkaaminen halvemmaksi.
Enkä laita. Ei tuo vain ole mahdollista yrittää sovittaa omia harkkavuoroja toisen työvuoroihin. Ne jotka tuolla suunnalla käy töissä menee aiemmin töihin kuin sairaalaan mennään. Mä joudun tekemään vuorotyötä pääsääntöisesti ohjaajan vuorojen mukaan. Lisäksi mulla on joitakin kokeita vielä syksyn mittaan tuolla paikkakunnalla. Ei ole aikataulullisesti mitenkään mahdollista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole oikeutettu opintolainaan? Tonnin opintolaina helpottaisi syksyäsi selvästi, eikä sen takaisinmaksu pitäisi olla ongelma, kun valmistut alalle, jossa on täystyöllisyys.
Opintolaina on jo nostettu syksyn osalta. Se on ollut pakko käyttää rästiin jääneisiin laskuihin ja elämiseen sekä auton korjaamiseen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama saako heti töitä vai ei sillä lainanmaksun aikataulun voi kyllä sopia. Jos vaihtoehtona on nähdä nälkää tai ottaa lainaa niin tottakai sitä lainaa.
Onko lapsen muutto jo varma asia? Voisitko neuvotella hänen kanssaan, ettei vielä muuta pois? Esimerkiksi ehdotat, että jos hän nyt maksaa asumiskuluja ja ruokia, niin sitten kun saat työpaikan, niin maksat hänen kulujaan (tuplasti?)
Pystyisitkö nukkumaan ainakin näin alkusyksystä autossasi edes pari yötä viikossa? Tai edes yhden yön. Yhden yön säästöllä 20 euroa, saa aika kasan kananmunia. Työpaikalla varmaan pääsee suihkuun.
Onko harkkapaikalla ketään opiskelijaa? Tarjoa 10-15 euroa/yö yöpyminen omalla retkipatjallasi yms. Ja käyt työpaikalla suihkussa. Näin et rasita yöpymispaikkaa.
Ehtisitkö keräämään puolukoita yhtään ja myymään Tori.fi:ssä?
Harkkapaikassa on varmaan mikro. Tee mikropuuroa. 2 min mikrossa, ja puuro on valmista.
Ruokajakelu? Onko sellaista?
Juureksia saa halavalla, perunaa , porkkanaa, sipulia, ym. tonnikalasta saa hyvää kastiketta ja siitä syö kolme päivää em. kasvisten kera..
Leivo leivät itse , jos jaksat. Ale hyllyja tiirailemaan sit vielä.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna kysyisin paikallisesta ev.lut.seurakunnasta apua. Heiltä pitäisi löytyä ruoka-apua joko valmiina tai lahjakortin muodossa. Apua annetaan myös kirkkoon kuulumattomille ja ihmiset hakevat apua monenlaisissa elämäntilanteissa, ei siis kannata arastella.
T. Kirkolla töissä.
Mähän kirjoitin aloituksen jälkeen, että diakonilta voisi kysyä apua. Täällä ei vain kovin usein kauppaan saa lahjakortteja ja ruokaa saa jos sitä vain löytyy. Kuulun ev.lut.kirkkoon.
ap
Tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja sekä aminohappoja et jos niistä huolehdit niin miksei.
melko köyhää menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet enemmän sitä keikkaa!! Jotain ilta/yö/viikonloppu/pyhä...silleen minä tein aikoinaan! Pari viikonloppuyötä kuussa ja sillä sai itselle ruuat. Olin lastenkodissa töissä. Jouluna sai työntekijät syödä ilmaiseksi. Iso bonus palkan lisäksi! Lisäksi kun teki öitä, hommaan kuului tehdä iltapala/aamupala lapsille. Usein jääkaapeissa vanhenevia maitoja! Tein pannaria, maitopuuroja, keitin kaakaota, maitokiisseliä ja sämpylöitä! Lapset innoissaan näistä herkuista. Kyllä niistä jämiä sai syödä. Teinhän ektraa!! Maidot olisi voinut kaataa lavuaarista alaskin. Jämäpizza oli suosittua myös! Kokkailu toi laitokseen kotoisuutta! Kaikki voitti!
Huoh. Ei mulla aika riitä kaikkeen. Mulla menee jo matkoihinkin aikaa. Keikkatöistä tulleet rahaa pienentää aikuiskoulutustukea ja rahat mitä jää asumisen ja laskujen jälkeen menee bensaan. Luuletko, että en ole näitä
No ei mene kaikki bensaan, minkälaista liksaa luulet saavasi? Tein ihan koko (Sh) opiskeluajan keikkaa 3-4 vuoroa viikossa, jo pelkästään sillä elää vaikka tuki menisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja sekä aminohappoja et jos niistä huolehdit niin miksei.
melko köyhää menoa.
Kananmunista saa oikeassa suhteessa kaikki ihmisen tarvitsemat aminohapot ja ovat suht. halpojakin. Ja proteiini pitää vielä tehokkaasti nälän poissa.
Nyt on sieniä hyvin, niitä kannattaa pakastaa talveksi. Omenoita on ihan älyttömästi kaikilla. Voi pakastaa siivuina. Ja soseena säilöä tietysti myös.
Vierailija kirjoitti:
melko köyhää menoa.
Riittävästi rasvaa ja hiilihydraatteja, niin pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen muutto jo varma asia? Voisitko neuvotella hänen kanssaan, ettei vielä muuta pois? Esimerkiksi ehdotat, että jos hän nyt maksaa asumiskuluja ja ruokia, niin sitten kun saat työpaikan, niin maksat hänen kulujaan (tuplasti?)
Pystyisitkö nukkumaan ainakin näin alkusyksystä autossasi edes pari yötä viikossa? Tai edes yhden yön. Yhden yön säästöllä 20 euroa, saa aika kasan kananmunia. Työpaikalla varmaan pääsee suihkuun.
Onko harkkapaikalla ketään opiskelijaa? Tarjoa 10-15 euroa/yö yöpyminen omalla retkipatjallasi yms. Ja käyt työpaikalla suihkussa. Näin et rasita yöpymispaikkaa.
Ehtisitkö keräämään puolukoita yhtään ja myymään Tori.fi:ssä?
Harkkapaikassa on varmaan mikro. Tee mikropuuroa. 2 min mikrossa, ja puuro on valmista.
Ruokajakelu? Onko sellaista?
No en todellakaan ala lapselle sanomaan, että älä muuta kuin viimein löysivät poikakaverinsa kanssa asunnon. Täällä asuntoja huonosti tarjolla ja sellainen pitää ottaa kun saa.
Kyllä mulla on ihan vakituinen työpaikka olemassa. Missään en kirjoittanut olevani pelkkä opiskelija.
En todellakaan ala nukkumaan autossa. Kirjoitin jo aloituksessa, että saan välillä yöpymispaikan.
Ei mulla ole aikaa mitään marjoja kerätä kun harjoittelu alkaa ensi viikolla ja teen vielä samalla töitä. Opinnäytetyökin pitäisi saada tehtyä.
Mikro varmaan on, mutta jotenkin tympii ajatus mikropuuroa tehdä kun sen kanssa aina pitää katsoa ettei kuohella yli.
Ruokajakelua on seurakunnalla jos on. Antavat ruokaa jos sitä heillä sattuu olemaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sieniä hyvin, niitä kannattaa pakastaa talveksi. Omenoita on ihan älyttömästi kaikilla. Voi pakastaa siivuina. Ja soseena säilöä tietysti myös.
Mà inhoan sieniä joten ei kiitos. Ei mulla ole nyt aikaa jotakin omenoita käsitellä.
ap
Huoh. Ei mulla aika riitä kaikkeen. Mulla menee jo matkoihinkin aikaa. Keikkatöistä tulleet rahaa pienentää aikuiskoulutustukea ja rahat mitä jää asumisen ja laskujen jälkeen menee bensaan. Luuletko, että en ole näitä miettinyt?!
ap