Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Eikö työpaikka tarjoa ruokaa?
No ei todellakaan tarjoa.
ap
Teet enemmän sitä keikkaa!! Jotain ilta/yö/viikonloppu/pyhä...silleen minä tein aikoinaan! Pari viikonloppuyötä kuussa ja sillä sai itselle ruuat. Olin lastenkodissa töissä. Jouluna sai työntekijät syödä ilmaiseksi. Iso bonus palkan lisäksi! Lisäksi kun teki öitä, hommaan kuului tehdä iltapala/aamupala lapsille. Usein jääkaapeissa vanhenevia maitoja! Tein pannaria, maitopuuroja, keitin kaakaota, maitokiisseliä ja sämpylöitä! Lapset innoissaan näistä herkuista. Kyllä niistä jämiä sai syödä. Teinhän ektraa!! Maidot olisi voinut kaataa lavuaarista alaskin. Jämäpizza oli suosittua myös! Kokkailu toi laitokseen kotoisuutta! Kaikki voitti!
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään ylimääräistä ja tarpeetonta vaatetta tai tavaraa, mistä voisi esim.torissa myytynä saada rahaa?
No mähän kirjoitin jo aloitukseen, että koitan etsiä myytävää.
ap
Jos marjoja on pakasteessa paljon, niin niistähän voi esim. keittää kiisseliä, vispipuuroa, smoothieta tai tehdä tuorepuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Monet harkkapaikat maksaa ruuat
No ei todellakaan maksa. Varsinkaan joku sairaala.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa soijarouhetta. On halpa proteiininlähde lihaan verrattuna.
En todellakaan osta. Se on pahaa. En tuhlaa vähiä rahoja sellaiseen mistä en pidä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Matkavähennykset tehdään saaduista verotettavista tuloista. Jos aikuisopintotukesi on verotettavaa tuloa, kyllä sinä siihen voit laittaa kilometrikulut. Siippa oli aikoinaan toisella paikkakunnalla työkkärin kurssilla ja matkakulut laitettiin verotukseen. Hän sai ylläpitokorvauksen ylittävän osuuden verotuksessa vähennykseksi. Veronmaksajat Ry:n Taloustaito -lehdessäkin oli tuo vinkki.
Verottajan sivuilla luki, että matkakulut voi laittaa verotukseen jos on ansiotuloja. Ja vaikka saisin ne laitettua verotukseen, niin ei se mua tässä tilanteessa hyödytä vaan vasta veronpalautuksena.
ap
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka vois tarjota sulle edes ruokaa, jos ilmaiseksi harjoittelet. Kysy edes.
No kun ei tarjoa! Ei sairaala tarjoa mitään ruokaa vaan saa vain ruokalasta ostaa ruokaa opiskelijahintaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huonoimmasta päästä tuollainen ruoka. Monet vetää makarojeja tai ranskanperunoita kun muuhun ei ole varaa.
Ranskalaiset on suhteellisen edullinen ruoka ja jossain vaiheessa Lidlissä oli paketti lihapullia alle euron.
Mutta itse tekisin joko lihapullat ja makaronia (puolilta pullat ja keitä makaronien kanssa. Valmiin seoksen joukkoon joko margariinia tai halvin ruokakerma+hemapa) tai perunoita ja lihapullia viipaleiksi, uuniin ja taas perään halvin ruokakerma tai margariinia. Halvimmat margariinit on pahoja, joten tarkkaa on, ettei pilaa ruokaa sillä.
Joo halpaa on mutta epäterveellistä myös kuten makaronitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea/maksusitoumus kauppaan. Käy ruokajakelussa.
No en mä mitään tuollaista saa koska asun omakotitalossa vuokralla. Käskevät muuttamaan vaikka vuokra ei ole paljon isompi kuin kunnan asunnoissa.
ap
Hae nyt kuitenkin. Eikä kukaan pakota muuttamaan, sitä tukea vain saa vähemmän, jos vuokra on liian kallis.
Tuo on opiskelijoilla yleistä, ettei edes haeta toimeentulotukea. Itse sain sitä koko AMK:n ajan, toki opintolainakin oli otettuna. Luokkakavereilla oli sama tilanne, sillä erolla, etteivät hakeneet tt-tukea, koska luulivat etteivät saa sitä. Todennäköisesti olisi myönnetty.
No en todellakaan tule saamaan mitään harkinnanvaraista toimeentulotukea. Herätys.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ilta-ale ammattilaiset menee jo joitakin tunteja aiemmin keräämään kärryt täyteen. Harvoin sieltä harrastelija saa mitään järkevää.
Kyllä mä olen useasti löytänyt ostettavaa. Ei täällä tuppukylässä kukaan mene sinne tunteja aikaisemmin kyttäämään aleruokia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sutö harjoittelupaikkaa vois vielä vaihtaa, kun selittää tilanteen?
Ei voi. Ei auta selittelyt. Kyse sairaanhoitajan työharjoittelusta ja se on pakko suorittaa sairaalassa. Ei ole sopivia paikkoja kotipaikkakunnalla.
ap
Ei siellä sairaalan ruokalassa saisi syödä ? Tai ostaa iltapäivällä ylijääneitä ruokia? Itse elelin vähän aikaa niin, että menin klo 16.30 yhteen yliopiston ruokalaan oman litran purkin kanssa ja sen täyttäminen ylijääneillä ruoilla maksoi 2.90. Litra ruokaa on ihan valtavasti vaikka osa oli raasteita/salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin harjoittelu? Jos sattuu omalle asuinpaikkakunnallae, voin keventää omia ruokavarastoja sulle. On säilykkeitä ja muuta (tosin vegeä kaikki) reilusti! Pidän hyvää kotivaraa, ehkä liiankin reilua.
Mä en täällä kerro, että missä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos marjoja on pakasteessa paljon, niin niistähän voi esim. keittää kiisseliä, vispipuuroa, smoothieta tai tehdä tuorepuuroa.
Marjapuuro on hyvää. Siis se ruisjauhoihin keitetty 😋
Vierailija kirjoitti:
Vähän monipuolisempaa tulee kun ottaa tuohon mukaan myös hernekeiton. Kuivatuista herneistä kun itse keittää niin on halpaa.
No totta joo! En tiedä miten unohdin hernekeiton.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huonoimmasta päästä tuollainen ruoka. Monet vetää makarojeja tai ranskanperunoita kun muuhun ei ole varaa.
Ranskalaiset on suhteellisen edullinen ruoka ja jossain vaiheessa Lidlissä oli paketti lihapullia alle euron.
Mutta itse tekisin joko lihapullat ja makaronia (puolilta pullat ja keitä makaronien kanssa. Valmiin seoksen joukkoon joko margariinia tai halvin ruokakerma+hemapa) tai perunoita ja lihapullia viipaleiksi, uuniin ja taas perään halvin ruokakerma tai margariinia. Halvimmat margariinit on pahoja, joten tarkkaa on, ettei pilaa ruokaa sillä.
Joo halpaa on mutta epäterveellistä myös kuten makaronitkin.
Mutta tiukkaa sulla tekee muutaman kuukauden. Ei ehdi epäterveellinen ruoka vielä kostautua.
Mutta kyllä varmasti pärjäät puurollakin, kunhan syöt myös rasvaa.
Varmaankin vuoden.
Jos täysnestepaastollakin 4 viikkoa.
T.kokemusasiantuntija
Maustamaton rahka halpaa, kourallinen pähkinöitä kilon pussista, juuresuikaleita, kaalia.