Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Muuten omakotitalojen asukkailla on tähän aikaan vuodesta usein ihan liikaa omenoita, jotka menee kompostiin.
Käy kysymässä ja keräämässä pois. Moni varmaan antaa mielellään, että pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnasta ehkä voisi diakonilta välillä saada apua.
ap
Ota opintolainaa. Sitä me muutkin olemme joutuneet ottamaan harjoitteluiden aikana. Turha valittaa, sillä Suomessa saat koulutuksen ilmaiseksi ja valtio vielä maksaa opiskelusta( opintotuet, asumistuki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neutraalia proteiinijauhetta pussi. Kaurapuuro maitoon välillä. Raejuusto.
Mutta kyllä tuossa oikean ruuan nälkä varmasti iskee välillä.
Soijajauho riittää proteiinijauheeksi ja on halvempaa, koska se ei ole erityinen fitnessihmisten jauhe eli keinotekoisesti muodin takia ylihinnoiteltu tuote.
Soijajauhe on vaan hyvin pahaa. Mutta hyvä vinkki jos se on halpaa.
Soijarouhe on mun mielestä sen sijaan hyvää. Lihaliemikuutiolla maustan.
Vierailija kirjoitti:
Voita ja punaista maitoa. Kikhernepaketistakin syö viikon kun laittaa kypsennettyjen herneiden lisäksi porkkanaa, sipulia, kananmunaa tms. pannulle voihin hautumaan ja keittää perunat.
Mutta kikherneet eivät ole hyviä. Kotimainen kuivattu herne on parempaa ja halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet harkkapaikat maksaa ruuat
Hyvinvointialueet ei maksa.
Isompi satsi esim. fiksuruoalta säilykkeitä, pastaa tms kerralla ja maksutavaksi klarna, niin saa maksuaikaa
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen makaronilaatikon ohjeen kerran näin, jossa ei ollut ollenkaan lihaa. Vain makaronia, ja maito+muna seos. Tein joskus ja oli se yllättävän hyvää. Nälkä siitä jää. Mutta olisi se vaihtelua puuron sijaan. Pannukakku ja sämpylät on halpoja tehdä.
Peruna ja kananmunakastike jne. Varmaan pärjäilee, jos ei ole ruokarajoitteita.
Tuo on perinteinen makaronilaatikko, joka on tarkoitettu lisäkeruoaksi esim. karjalanpaistille ja joulukinkulle. Se, missä on lihaa on liha-makaronilaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat nykyään joutuneet orjiksi. Kuinka voidaan teettää työtä maksamatta mitään palkkaa. Tämähän vääristä firmojen kannattavuutta, kun jotkut teettää työt harjoittelijoillla. Nyt käydään oikeutta marjanpoimijoiden takia, mutta milloin suomalaiset saavat oikeutta. Koko valtio alkaa olla mätä, herrat saavat kymmeniä tuhansia kuukaudessa palkkaa ja sitten vielä jotain bonuksia, siitä, että on hyvin mennyt, kun ollut ilmaista työvoimaa saatavissa. Näiden orjien puolesta ei SAK ole pistänyt tikkua ristiin, mutta sielläkin pomo nostaa sellaista palkkaa, että köyhä eläisi vuoden tuon tollon kuukausipalkalla.
Arvaa mitä? Kaikki hoitoalan harjoittelut ovat palkattomia. Ihminen voi olla vaikka 3 kuukautta putkeen harjoittelussa sairaalassa ennen valmistumistaan, ilman mitään korvausta. Sairaanhoitajat, röntgenhoitajat, ensihoitajat, labrahoitajat, kaikki tekevät koko
Moi. Opiskelijana sinulla on ohjaaja. Opiskelijana et voi tehdä kuin osan niistä töistä,mitä valmis vaikkapa sairaanhoitaja tekee, joten miksi siitä pitäisi palkkaa maksaa? Tai sitten pitäisi itsenäisesti tehdä töitä,kuten esim AMK insinöörit tekevät opiskellessa. Tottakai sielläkin opastetaan,mutta esim sairaanhoidon harjoittelussa teet töitä koko ajan ohjaajan valvonnassa. Et voisi toteuttaa lääkehoitoa, monia toimenpiteitä yms ,koska ne on sallittuja vain laillistetuille hoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Ei huonoimmasta päästä tuollainen ruoka. Monet vetää makarojeja tai ranskanperunoita kun muuhun ei ole varaa.
Tai pikanuudeleita
Hae toimeentulotukea. Siinä ei häviä mitään. Tulot ja menot ratkaisee. Jos lapsi on yli 18 v, hän on oma ruoka kuntansa ja voi hakea tukea.
Opiskelija saa Kelan ravintoedun. Selvitä ja hyödynnä se. Voit muutamalla eurolla syödä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neutraalia proteiinijauhetta pussi. Kaurapuuro maitoon välillä. Raejuusto.
Mutta kyllä tuossa oikean ruuan nälkä varmasti iskee välillä.
Soijajauho riittää proteiinijauheeksi ja on halvempaa, koska se ei ole erityinen fitnessihmisten jauhe eli keinotekoisesti muodin takia ylihinnoiteltu tuote.
Soijajauhe on vaan hyvin pahaa. Mutta hyvä vinkki jos se on halpaa.
Soijarouhe on mun mielestä sen sijaan hyvää. Lihaliemikuutiolla maustan.
Laita maitokaakaojauhetta siihen soijajauhoon, johan maistuu. Toinen vaihtoehto on sotkea sekaan joku mieleinen keittojauhepussi.
Kysy, saatko syödä ylijäänyttä potilasruokaa. Joka päivä ei kannata kysyä mutta silloin tällöin. Tee 12h päiviä niin tulee vähemmän harkkapäiviä ja bensakuluja. Tsemppiä harkkaan!
T. Sh-opiskelijakollega
Vierailija kirjoitti:
Ei huonoimmasta päästä tuollainen ruoka. Monet vetää makarojeja tai ranskanperunoita kun muuhun ei ole varaa.
Ranskalaiset on suhteellisen edullinen ruoka ja jossain vaiheessa Lidlissä oli paketti lihapullia alle euron.
Mutta itse tekisin joko lihapullat ja makaronia (puolilta pullat ja keitä makaronien kanssa. Valmiin seoksen joukkoon joko margariinia tai halvin ruokakerma+hemapa) tai perunoita ja lihapullia viipaleiksi, uuniin ja taas perään halvin ruokakerma tai margariinia. Halvimmat margariinit on pahoja, joten tarkkaa on, ettei pilaa ruokaa sillä.
Miksi suostut ilmaiseen harjoitteluun?
Me amk-insinöörit ollaan paljon ikävämpiä yhteiskunnalle, jos ei saada rahaa harjoittelusta.
Aikanaan polttelin tietokoneella musiikki CD-levyjä ja PlayStation pelejä tienatakseni opiskelurahoja.
Lisäksi valmistin alkoholia tislaamalla ja myin sitä.
On hienaja teknisiä taitoja kaikki (aikanaan).
Rikokset on jo vanhentuneita aikapäiviä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voita ja punaista maitoa. Kikhernepaketistakin syö viikon kun laittaa kypsennettyjen herneiden lisäksi porkkanaa, sipulia, kananmunaa tms. pannulle voihin hautumaan ja keittää perunat.
Mutta kikherneet eivät ole hyviä. Kotimainen kuivattu herne on parempaa ja halvempaa.
Makuasia, jos et saa kikherneistä maistuvaa ruokaa niin ei se herneen vika ole. Hyvin täyttävää evästä jos ei ole varaa syödä kokolihaa.
etkö osaa rahaa tehä millään ?
tuilla meinaat vaan potkutella ?
Tuorepuuro on myös hyvää. Sekaan siemeniä,pähkinöitä, marjoja. Teen iltaisin jääkaappiin tekeytymään. Viime vuoden puolukoita olen käyttänyt, ja kohta uusia poimimaan. Tuorepuuro on pitänyt mulla nälkää ainakin pidempään. Pelkällä kaurapuurolla tulee nopeasti nälkä.
Oletko kysynyt onko kyseisessä sairaalassa opiskelijoille asuntoja? Joissain ne ovat ilmaisia, toisissa joutuu maksamaan pientä vuokraa?
T: itse samassa tilanteessa aikoinaan olleena kätilö opintojen aikana.
Ps. Meillä oli ainakin vain yksi harkka, joka oli mahdollista tehdä palkalla. Ei muita.