Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Kuten muutoinkin. Sydänpysähdykseen saakka.
No ei mene kaikki bensaan, minkälaista liksaa luulet saavasi? Tein ihan koko (Sh) opiskeluajan keikkaa 3-4 vuoroa viikossa, jo pelkästään sillä elää vaikka tuki menisikin.
Anteeksi nyt vain, mutta miten sä voit toisen tuloista ja menoista mitään sanoa?!? Kyllä mä nyt itse tiedän asian paremmin!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sieniä hyvin, niitä kannattaa pakastaa talveksi. Omenoita on ihan älyttömästi kaikilla. Voi pakastaa siivuina. Ja soseena säilöä tietysti myös.
Mà inhoan sieniä joten ei kiitos. Ei mulla ole nyt aikaa jotakin omenoita käsitellä.
ap
Eikö tytär auttaisi? Itsekin tein just soseita 19-vuotiaan kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja sekä aminohappoja et jos niistä huolehdit niin miksei.
melko köyhää menoa.
Riittävästi rasvaa ja hiilihydraatteja, niin pärjää kyllä.
Rasvaa ja proteiinia kyllä, hiilareilla tuhoaa vain terveytensä.
Minun pitäisi itse tuohon paastota osa päivästä, koska tyypin 2 diabetes kolkuttaa ovella. Mutta jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole. En ole ap
Vierailija kirjoitti:
Kuten muutoinkin. Sydänpysähdykseen saakka.
Kyllä, sydän pysähtyy kun mättää hiilareita ja saa suonensa täyteen triglyseridejä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työpaikka tarjoa ruokaa?
Niin. Tai siis koulu. Eikö enää kuulu ruoka opiskelijoille?
Vierailija kirjoitti:
Juureksia saa halavalla, perunaa , porkkanaa, sipulia, ym. tonnikalasta saa hyvää kastiketta ja siitä syö kolme päivää em. kasvisten kera..
Leivo leivät itse , jos jaksat. Ale hyllyja tiirailemaan sit vielä.
No ei mitään kallista tonnikalaa. Pieni määrä tonnikalaa kovalla hinnalla. Kaukana on ne ajat kun se oli oikeasti halpaa. Tuskin mulla on aikaa ja voimia alkaa mitään leipomaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sieniä hyvin, niitä kannattaa pakastaa talveksi. Omenoita on ihan älyttömästi kaikilla. Voi pakastaa siivuina. Ja soseena säilöä tietysti myös.
Mà inhoan sieniä joten ei kiitos. Ei mulla ole nyt aikaa jotakin omenoita käsitellä.
ap
Ei omenoita. Sillä selvä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee välttämättömiä rasvahappoja sekä aminohappoja et jos niistä huolehdit niin miksei.
melko köyhää menoa.
Riittävästi rasvaa ja hiilihydraatteja, niin pärjää kyllä.
Minun pitäisi itse tuohon paastota osa päivästä, koska tyypin 2 diabetes kolkuttaa ovella. Mutta jos rahaa ei ole, niin sitä ei ole. En ole ap
Jos ei ole varaa kananmuniin niin sitten ei auta kuin paastota. 15 isoa ~3,80 niin suht. edukasta on. Aloitankin päivän aina 3-4 munan munakkaalla.
Vierailija kirjoitti:
No ei mene kaikki bensaan, minkälaista liksaa luulet saavasi? Tein ihan koko (Sh) opiskeluajan keikkaa 3-4 vuoroa viikossa, jo pelkästään sillä elää vaikka tuki menisikin.
Anteeksi nyt vain, mutta miten sä voit toisen tuloista ja menoista mitään sanoa?!? Kyllä mä nyt itse tiedän asian paremmin!
ap
Tottakai mä tiedän ne tulot suurinpiirteiden, jos et nyt ihan ilmaiseksi työpanostasi myy. Ja itsehän tuossa kerroit bensakulusi, oletettavasti keikkapaikka olisi samalla suunnalla ellei sama kuin harjoittelusairaala.
No sienet vois kyllä myydäkin. Niistä maksetaan ihmeen hyvin. Mut jos ei oo sienimaastoja lähellä niin sitten huono neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työpaikka tarjoa ruokaa?
Niin. Tai siis koulu. Eikö enää kuulu ruoka opiskelijoille?
Ei ilmainen ruoka kuulu kolmannen asteen opiskelijoille. Ilmainen ruoka on vain toisella asteella. Kyllä opiskelijahintaan saa ruoan, mutta kyllä mä mielummin ostan silläkin rahalla kotiin ruokaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tottakai mä tiedän ne tulot suurinpiirteiden, jos et nyt ihan ilmaiseksi työpanostasi myy. Ja itsehän tuossa kerroit bensakulusi, oletettavasti keikkapaikka olisi samalla suunnalla ellei sama kuin harjoittelusairaala.
No kun et todellakaan tiedä. Keikkapaikka on mun oma työpaikka joka on kotipaikkakunnalla. Sä et tiedä mun tuloja etkä menoja joten lopeta päteminen.
ap
Lohdutukseksi sanon, että ainakin kaurahiutaleet ja marjat ovat superfoodia!
Ole sinne paikalliselle diakonille yhteyttä. Jos seurakunnassa on ruoanjakoa, niin jossain säästävät kassin, vaikka ei pääse juuri jakoaikaan paikalle.
Nyt on vielä omakotialueilla tien vieressä/ Tori.fi:ssä tarjolla ilmaista omenaa. Hae isot kuormat. Kuivaa, pakasta, syö tuoreena. Mahdollisesti kerää sieniä. Sienimunakas on todella edullinen ruoka.
Pihlajanmarjoista tulee hyvä vuosi. Kerää, kuivaa, laita leipätaikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Okei okei. Ajattelin vaan että olisi hyvää vaihtelua niihin marjoihin. Mullakin on omenoita ihan likaa enkä tiedä mihin tungen.. 😅
Vierailija kirjoitti:
No sienet vois kyllä myydäkin. Niistä maksetaan ihmeen hyvin. Mut jos ei oo sienimaastoja lähellä niin sitten huono neuvo.
Ei ole aikaa. En myöskään tunne sieniä enkä tiedä missä on hyviä paikkoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa kananmuniin niin sitten ei auta kuin paastota. 15 isoa ~3,80 niin suht. edukasta on. Aloitankin päivän aina 3-4 munan munakkaalla.
Minulla henkilökohtaisesti tulee munakiintiö täyteen nopeasti, eikä suolistokaan tykkää. Kaikki ei vaan käy kaikille. -Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Okei okei. Ajattelin vaan että olisi hyvää vaihtelua niihin marjoihin. Mullakin on omenoita ihan likaa enkä tiedä mihin tungen.. 😅
Niistä jos käyttäisi siideriä niin menisi pikkunälkä huomaamatta ohi hutikassa :D
Vierailija kirjoitti:
Lohdutukseksi sanon, että ainakin kaurahiutaleet ja marjat ovat superfoodia!
Ole sinne paikalliselle diakonille yhteyttä. Jos seurakunnassa on ruoanjakoa, niin jossain säästävät kassin, vaikka ei pääse juuri jakoaikaan paikalle.
Nyt on vielä omakotialueilla tien vieressä/ Tori.fi:ssä tarjolla ilmaista omenaa. Hae isot kuormat. Kuivaa, pakasta, syö tuoreena. Mahdollisesti kerää sieniä. Sienimunakas on todella edullinen ruoka.
Pihlajanmarjoista tulee hyvä vuosi. Kerää, kuivaa, laita leipätaikinaan.
Ei ole mitään varsinaisia jakoaikoja kai noille ruuille. Sen kun soittaa diakonille ja kysyy onko mitään ja jos on niin menee hakemaan.
Ei omenoita. Mulla ei ole nyt aikaa mihinkään tuollaiseen, joten unohtakaa jo ne omenat. Sieniä inhoan yli kaiken. Pihlajanmarjat on pahoja.
ap