Tarvitseeko 3-vuotias samanikäisiä leikkikavereita?
Monet tuntuvat ajattelevan, että lapsen paikka on kotona niin kauan kuin mahdollista. Jos lähipiirissä ei ole lapsia, eikä mahdollisuutta kerhoihin, niin onko lapsen todella parempi olla äidin kanssa kotona 24/7 vai esimerkiksi 3 x 5h viikossa päiväkodissa leikkimässä ikätovereiden kanssa?
Kommentit (140)
Monet ovat väärässä. Vastahan julkaistiin korona-ajan pikkulapsista tutkimus, monet ovat jääneet pahasti jälkeen kehityksessä kun seurana oli vain omat vanhemmat.
Tarvitsevat kyllä, mutta onhan niitä kerhoja. Hiekkalaatikolla seuraa yms.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsevat kyllä, mutta onhan niitä kerhoja. Hiekkalaatikolla seuraa yms.
Luitko aloituksen? Ei ole mahdollisuutta kerhoihin meidän alueella. Hiekkalaatikolla ei ole oman ikäistä seuraa.
Kyllä he kaipaavat jo sitä oman ikäistä seuraa. Kesäloman aikana huomaa jo, miten lapsi alkaa kaivata sitä leikkiä toisten saman ikäisten lasten kanssa. Vaikka itsekin leikin lapsen kanssa paljon, niin ei se kuitenkaan ole sama asia.
Mistä tulee tämä ajatus, että lapsen on parasta olla vain kotona ja päiväkoti on paha? Miten nämä 6-vuotiaat eskarilaiset oppii toimimaan ikätovereiden kanssa, jos on siihen asti ollut vain äitinsä kanssa?
Kyllä tuo osa-aikahoito on parempi kuin jatkaa vain kotona eskarilaiseksi asti. Lapsi tyytyy siihen, mitä annetaan, eikä osaa sanoa itse kaipaamisistaan mitään. Ikäisseura on kuitenkin kehitykselle hyväksi ja voi saada lapsen kukoistamaan tavoilla, jotka eivät viriä aikuisseurassa.
Ap selvästi haluaisi kipata lapsensa hoitoon.
Itse olet lapsesi hankkinut, joten kyllä, sinun pitää olla sen kanssa 24/7. Tai sitten palkkaat joskus hoitajan kotiin, jos sinulla on joku meno. Päiväkoti ei ole hyvä paikka pienelle lapselle, etenkin jos itse vedät lonkkaa kotona etkä edes käy töissä. Kyllä lapsi sen vaistoaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat väärässä. Vastahan julkaistiin korona-ajan pikkulapsista tutkimus, monet ovat jääneet pahasti jälkeen kehityksessä kun seurana oli vain omat vanhemmat.
Silloin on pahasti vikaa vanhemmissa. Mitä en ihmettele, jos av-mammat ovat kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo osa-aikahoito on parempi kuin jatkaa vain kotona eskarilaiseksi asti. Lapsi tyytyy siihen, mitä annetaan, eikä osaa sanoa itse kaipaamisistaan mitään. Ikäisseura on kuitenkin kehitykselle hyväksi ja voi saada lapsen kukoistamaan tavoilla, jotka eivät viriä aikuisseurassa.
Kiusaaminen, kilpailu ja jatkuva huomionhaku saavat lapsen varmasti kukoistamaan.
Ei tarvi oman ikäistä, mutta lapsi seuraa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olet lapsesi hankkinut, joten kyllä, sinun pitää olla sen kanssa 24/7. Tai sitten palkkaat joskus hoitajan kotiin, jos sinulla on joku meno. Päiväkoti ei ole hyvä paikka pienelle lapselle, etenkin jos itse vedät lonkkaa kotona etkä edes käy töissä. Kyllä lapsi sen vaistoaa.
Käyn kyllä töissä ja myös opiskelen. Ei 3 x 5h viikossa päiväkodissa ole lapsen kippaamista hoitoon. Millaiset sosiaaliset taidot kasvaa lapselle, joka on kiinni äidissä 24/7? Hoitajan 15 tunnille viikossa saa tietysti itse maksamalla muutakin kautta, mutta aloituksessa oli kyse 3-vuotiaan tarpeesta oman ikäiseen kaveriseuraan.
No kyllä tarvitsee ikäistään leikkiseuraa. Päiväkotiin vaan.
Kyllä mun 2v:kin kaipaa muiden lasten seuraa ja hänellä on paras kaverikin. Kaipaili kyseistä kaveria kovasti lomalla. Miksei siis myös 3v kaipaisi muita lapsia. Lapset myös oppivat sosiaalista normistoa toisiltaan, joten muiden lasten seura on tärkeää.
Tietysti kavereita voi olla myös muualla kuin päiväkodeissa, mutta helpoiten niitä saa siellä tai sitten harrastuksissa, jossa on aina sama porukka paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä töissä ja myös opiskelen. Ei 3 x 5h viikossa päiväkodissa ole lapsen kippaamista hoitoon. Millaiset sosiaaliset taidot kasvaa lapselle, joka on kiinni äidissä 24/7? Hoitajan 15 tunnille viikossa saa tietysti itse maksamalla muutakin kautta, mutta aloituksessa oli kyse 3-vuotiaan tarpeesta oman ikäiseen kaveriseuraan.
Miten lapsi on sinussa kiinni 24/7, jos opiskelet ja käyt töissä?
3-vuotias ei tarvitse oman ikäistään kaveriseuraa niin paljon, että päiväkoti olisi järkevä ratkaisu. Sen huonot puolet voittavat. Teet tietysti itse mitä tykkäät, mutta älä perustele sitä lapsen edulla, vaan omalla mukavuudenhalullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin on pahasti vikaa vanhemmissa. Mitä en ihmettele, jos av-mammat ovat kyseessä.
Omien vanhempien seura ei vastaa oman ikäluokan seuraa. Oma ikäluokka opettaa sosiaalista kanssakäymistä aivan eri tavalla kuin äiti tai isä, jotka sietää paljon keskivertoa enemmän ja (toivottavasti) omaavat myös paremmin ymmärrystä ja hermoja kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun 2v:kin kaipaa muiden lasten seuraa ja hänellä on paras kaverikin. Kaipaili kyseistä kaveria kovasti lomalla. Miksei siis myös 3v kaipaisi muita lapsia. Lapset myös oppivat sosiaalista normistoa toisiltaan, joten muiden lasten seura on tärkeää.
Tietysti kavereita voi olla myös muualla kuin päiväkodeissa, mutta helpoiten niitä saa siellä tai sitten harrastuksissa, jossa on aina sama porukka paikalla.
Joskus tulevaisuudessa kauhistellaan tätä käsittämätöntä lapsen sosiaalistamisen tarvetta. Sysätään muiden sekaan vaan niin oppii muka olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee tämä ajatus, että lapsen on parasta olla vain kotona ja päiväkoti on paha? Miten nämä 6-vuotiaat eskarilaiset oppii toimimaan ikätovereiden kanssa, jos on siihen asti ollut vain äitinsä kanssa?
Mistä tulee ajatus, että lapsi saa sosiaalisia kontakteja vain päiväkodissa?
Miten olisi vaikka naapurilapsiin tutustuminen. Tai harrastukset? Sisaruksetkin riittää monelle ihan hyvin.
Päiväkodissa lapsi voi oppia huonoja tapoja muilta lapsilta. Taudeista ja kiusaamisesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi on sinussa kiinni 24/7, jos opiskelet ja käyt töissä?
3-vuotias ei tarvitse oman ikäistään kaveriseuraa niin paljon, ett
Silloin ei olekaan 24/7 kiinni minussa, jos lapsi on parina päivänä päiväkodissa.
Kerro siis, missä niitä kavereita lapselle saa, kun kaikki muut saman ikäiset ovat päiväkodissa? Kavereita säännöllisempään leikkiseuraan ei löydy ainakaan tuttavapiiristä eikä lähialueen leikkipaikoilta ole löytynyt. Kerhoja ei alueellamme ole, paitsi yksi ja sekin on täynnä. Satunnaisia leikkitreffejä voi järjestää, mutta kun ne muut tuttavapiirin 3-vuotiaat on päiväkodissa. Jos päiväkodille on joku järkevä vaihtoehto, miten järjestää lapselle kavereita, otan idean ilomielin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tulevaisuudessa kauhistellaan tätä käsittämätöntä lapsen sosiaalistamisen tarvetta. Sysätään muiden sekaan vaan niin oppii muka olemaan.
Isojen perheiden aikana sisarusparvi opetti toisilleen sosiaalisuutta ja yhdessäoloa.
Katsokaapa, jo vauva seuraa toisten lasten leikkejä ja samaistuu heihin. Konttaa isompien leikkeihin
Meillä oli äiti ja vauva seurana ja esikoinen meni kielikylpytarhaa 3,5 vuotiaana. Viihtyy siellä ja sisarus seuraa pian perässä.