Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys asumistuen ja toimeentulotuen saajille

Vierailija
03.09.2024 |

Tämä kysymys on osoitettu vain asumistuen ja toimeentulotuen saajille tai niille, joilla niistä on käytännön tuomaa tietoa.

Jos asumistukesi on "tarkistettu" aiempaa pienemmäksi, onko toimeentulotukesi muuttunut? Jos on, miten?

Huhujen mukaan tt-tuki kompensoisi muiden tukien kutistumista. Minun asumistukeni putosi juuri kymmenillä euroilla, mutta tt-tuki pysyi samana. Olen sairas ja työkyvytön työtön työnhakija, joten en pysty korjaamaan tilannetta mitenkään. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.

Ja jottei keskustelu tyrehtyisi välihuutoihin, kerron, että olen tehnyt töitä kolmekymmentä vuotta ja menisin erittäin mielelläni takaisin, jos pystyisin.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokrasi mahtuu kelasossun normeihin niin silloin asumistuen leikkaus ei vaikuta.

Se menee 15 eurolla yli. Eipä sosiaalitoimikaan minua tähän asuntoon siirtäessään osannut odottaa, että tuollainen summa aiheuttaisi näin paljon harmia.

Ap

Sitä ylimenevää 15 euroa ei hyväksytä menoksi eli saat sen verran vähemmän tt-tukea. Paitsi, jos esität hyväksyttävän syyn sille, että asut liian kalliisti. Kelan sivuilta löytyy syyt, mm. heikentynyt terveydentila. Syitä kysytään hakemuksessa. En tiedä mikä niille kelpaa, itse olen pitkällä saikulla (lääkärinlausunto lähetetty Kelaan), mutta se ei kelvannut syyksi.

Mulla hyväksyttiin sosiaalityöntekijän lausunnolla, selvitys terveydentilasta ja elämäntilanteesta.

Vierailija
42/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asumistuki laski noin 40 euroo ja samalla toimeentuloon rapsahti se 20 prossaa vähennystä koska en ole kiltisti.

Asun halvahkosti (ei ylitä sitä lfsdgihouifd rajaa (en muista oikeaa sanaa) ja elän halvasti, joten pärjäilen silti jotenkuten.

Voiko tuosta laskea vielä 40% se vähennys? (pelkään samaa tilannetta)

Ei mun mielestä niukasti eläminen ole kauhean pelottavaa. Ja jos kela sössii niin soskuun.

Toimeentulotuki = sossu raha ja kela hoitaa sossu rahat eli jos kela sössii niin tuen saaja on kusessa!

Hyvinvointialueet maksavat täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea (harkinnanvaraisia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet sairas niin miksi olet työnhakija, etkä saikulla?

Tiesitkö, että voi olla saikulla ja työnhakijana. Pakkokin olla, jos ei saa sairauspäivärahaa (silloin voi saada työttömyystukea). Kyllä, erittäin outo systeemi.

Niinpä. Ja vaikka ois saanu sairauspäivärahaa, niin sitä voi saada vaan vuoden ajan ja jos työkyvyttömyys sen jälkeen edelleen jatkuu, haetaan kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä. Näitä myönnetään vielä nihkeämmin kuin sairauspäivärahoja. Joten "työttömänä" on tuhansia oikeasti työkyvyttömiä henkilöitä.

Vierailija
44/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokrasi mahtuu kelasossun normeihin niin silloin asumistuen leikkaus ei vaikuta.

Se menee 15 eurolla yli. Eipä sosiaalitoimikaan minua tähän asuntoon siirtäessään osannut odottaa, että tuollainen summa aiheuttaisi näin paljon harmia.

Ap

Sitä ylimenevää 15 euroa ei hyväksytä menoksi eli saat sen verran vähemmän tt-tukea. Paitsi, jos esität hyväksyttävän syyn sille, että asut liian kalliisti. Kelan sivuilta löytyy syyt, mm. heikentynyt terveydentila. Syitä kysytään hakemuksessa. En tiedä mikä niille kelpaa, itse olen pitkällä saikulla (lääkärinlausunto lähetetty Kelaan), mutta se ei kelvannut syyksi.

Mulla hyväksyttiin sosiaalityöntekijän lausunnolla, selvitys terveydentilasta ja elämäntila

Minulla on masennus ja psykiatrin laatima b-lausunto sairauslomaa varten ei kelvannut. Olen siis työkyvytön ja muuttaa pitäisi siitä huolimatta (en pysty).

Vierailija
45/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla hyväksyttiin sosiaalityöntekijän lausunnolla, selvitys terveydentilasta ja elämäntila

Sinänsä mielenkiintoista, että sosiaalityöntekijähän ei ole lääketieteen asiantuntija. Hyvä tietysti sinulle, että hyväksyttiin, kunhan ihmettelen.

Vierailija
46/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole huhu eikä teoriaa vaan toimeentulotuen on pakko kompensoida asumistuen pieneneminen. Toki eivät välttämättä itse automaattisesti tarkista, jos asiakas ei sitä hae, vaan pitää itse osata tarkistuttaa.

Juurihan aloittaja kertoi, että asumistuki pieneni, mutta tt-tuki ei noussut. Oletan, että sitä tt-tukea on myös haettu. Kelan tuet yleensäkin ovat sellaisia, että niitä pitää hakea.

Tulipa juuri mieleeni, että olisinko juuri nyt välivaiheessa. Tein eilen pitemmän kaavan mukaan sen asumistukihakemuksen, jonka perusteella tarkistus tehdään, ja tänään sain siitä päätöksen, jossa oli kutistunut summa. Toimeentulotuen kohdalla oli lokakuulle maksettavana sama summa kuin ennenkin; en tiedä, milloin se päätös on teht

"Se riippuu siitä milloin alennettu asumistuki maksetaan. Se lukee päätöksessä. Jos asumistuen määrä muuttuu jo lokakuussa, niin sitä ei välttämättä ole voitu huomioida lokakuun tt-tukea laskettaessa (jos päätös on tehty aiemmin, kuin päätös asumistuesta, päivämäärä lukee päätöksessä). Siinä tapauksessa haet tarkistusta tt-tukeen, kerrot, että asumistuen määrä on muuttunut. Sinun kannattaa tarkistaa jokainen tt-tukipäätös. Niissä on usein virheitä. Katsot, että tulot ovat oikein ja, että kaikki menot on huomioitu ja oikean suuruisina. Jos et osaa tai jaksa, niin pyydä apua esim. sosiaalipalveluista."

Alennettu asumistuki maksetaan lokakuun alussa, samoin tuo toimeentulotuki, joka on päätetty kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan eli siinä ei ole otettu huomioon tuota pudotusta. Ehkä hätä ei ole tämän näköinen. Otan selvää.

Pahinta tukien varassa olemisessa on jatkuva epätietoisuus ja pelkääminen. Minä olen varsinainen tuensaajan karvalakkimalli, jolla kaikki on minimiä ja jonka oloissa ei mikään koskaan muutu, mutta silti näitä muutoksia tulee.

Vierailija
47/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa ne ei itsekään tiedä mistään mitään. Aina kun kysyy neuvoa niin neuvovat mitä sattuu ja päätöksessä onkin sitten taas ihan eri jorinat. Ihmeellistä toimintaa.

Vierailija
48/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asumistuki laski noin 40 euroo ja samalla toimeentuloon rapsahti se 20 prossaa vähennystä koska en ole kiltisti.

Asun halvahkosti (ei ylitä sitä lfsdgihouifd rajaa (en muista oikeaa sanaa) ja elän halvasti, joten pärjäilen silti jotenkuten.

Ei mun mielestä niukasti eläminen ole kauhean pelottavaa. Ja jos kela sössii niin soskuun.

Toimeentulotuki = sossu raha ja kela hoitaa sossu rahat eli jos kela sössii niin tuen saaja on kusessa!

Hyvinvointialueet maksavat täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea (harkinnanvaraisia).

Saako sitä myös leikatulla tuella oleva?

Vierailija
49/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että voi olla saikulla ja työnhakijana. Pakkokin olla, jos ei saa sairauspäivärahaa (silloin voi saada työttömyystukea). Kyllä, erittäin outo systeemi.

Niinpä. Ja vaikka ois saanu sairauspäivärahaa, niin sitä voi saada vaan vuoden ajan ja jos työkyvyttömyys sen jälkeen edelleen jatkuu, haetaan kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä. Näitä myönnetään vielä nihkeämmin kuin sairauspäivärahoja. Joten "työttömänä" on tuhansia oikeasti työkyvyttömiä henkilöitä.

Ja sitten minä taas en kelvannut työnhakijaksi, vaikka olisin omasta puolestani ollut valmis hakemaan kokopäivätöitä. On tämäkin ihmeellistä pelleilyä.

Vierailija
50/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alennettu asumistuki maksetaan lokakuun alussa, samoin tuo toimeentulotuki, joka on päätetty kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan eli siinä ei ole otettu huomioon tuota pudotusta. Ehkä hätä ei ole tämän näköinen. Otan selvää.

Pahinta tukien varassa olemisessa on jatkuva epätietoisuus ja pelkääminen. Minä olen varsinainen tuensaajan karvalakkimalli, jolla kaikki on minimiä ja jonka oloissa ei mikään koskaan muutu, mutta silti näitä muutoksia tulee."

Siinä tapauksessa soita Kelaan ja pyydä tt-tuen tarkistamista. Tuo epätietoisuus ja pelkääminen on kyllä sieltä ja syvältä, valitettavasti kokemusta on. Tsemppiä!

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tuen-tarkistaminen

Vierailija
51/81 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueet maksavat täydentävää ja ehkäisevää toimeentulot

Saako sitä myös leikatulla tuella oleva?

Oma kokemukseni on, että sosiaalitoimistossa on paljon inhimillisempää väkeä kuin kelassa. En epäile vaikka sieltä saisikin ehkäisevää toimeentulotukea jos oikeasti on hätä. He sentään kuuntelevat asiakkaan tilanteen, toisin kuin kela. 

-eri

Vierailija
52/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueet ma

"Oma kokemukseni on, että sosiaalitoimistossa on paljon inhimillisempää väkeä kuin kelassa. En epäile vaikka sieltä saisikin ehkäisevää toimeentulotukea jos oikeasti on hätä. He sentään kuuntelevat asiakkaan tilanteen, toisin kuin kela."

Olen samaa mieltä. Kelassa ymmärrettävästi luetaan pelkkiä pykäliä, ja nythän päätöksistä ollaan poistamassa päätöksen tehneen virkailijan nimikin, mikä vähentää inhimillisyyden tunnetta entisestään.

Olen ollut sosiaalityöntekijöiden asiakkaana pitkään, eikä minulla ole heistä pahaa sanaa sanottavanani. Eivät hekään mitään päivänsäteitä aina jaksa olla, mutta he ajattelevat hädässä olevaa ihmisen tavalla.

Vierailija
53/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet 1.9-31.10 ajalta oikeutettu tt-tukeen ja asumistuki pienenee 1.10 alkaen 20eurolla. Tällöin saat 20e enemmän toimeentulotukea 1.10 alkaen. Jos vain hait tarkistusta aiempaan päätökseen tulomuutoksen takia.

Tt-tuki kompensoi yleisen asumistuen leikkauksen täysimääräisenä. Jos olet jo tukeen oikeutettu.

Vierailija
54/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet 1.9-31.10 ajalta oikeutettu tt-tukeen ja asumistuki pienenee 1.10 alkaen 20eurolla. Tällöin saat 20e enemmän toimeentulotukea 1.10 alkaen. Jos vain hait tarkistusta aiempaan päätökseen tulomuutoksen takia.

Tt-tuki kompensoi yleisen asumistuen leikkauksen täysimääräisenä. Jos olet jo tukeen oikeutettu.

Asumistuki pienenee 60 eurolla. Se kirpaisee jo pahasti.

Ap

Vierailija
55/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niukasti eläminen niin paha ole, mutta sitten ei enää varat riittäisi edes pakollisiin menoihin.

Varmaan sitten sosku? Itsellä on jo ollut 40 prossaa alennettu (ennen koronaa) ja kestosippinä huomasin silläkin vähällä pärjäileväni. En tietenkään oleta tämän koskevan kaikkia, kuten ei kaikilla voi olla halpa vuokrakaan.

Vierailija
56/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoivat TE- toimistosta että on vaan paras pysyä työttömänä työnhakijana jos ansiosidonnainen on parempi kuin mitkään sairauspäivärahat ja onhan se joten ansiosidonnaisella ollaan, joskus pikku pätkiä töissä. Jos selkävaivat pahenee niin hankin uuden lausunnon ettei tarvi hakea töitä ja saan kuitenkin päivärahan. Pikkasen outo systeemi kyllä mutta haluavat roikottaa meitä osatyökykyisiä jostain syystä työnhaussa.

Vierailija
57/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alennettu asumistuki maksetaan lokakuun alussa, samoin tuo toimeentulotuki, joka on päätetty kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan eli siinä ei ole otettu huomioon tuota pudotusta. Ehkä hätä ei ole tämän näköinen. Otan selvää.

Pahinta tukien varassa olemisessa on jatkuva epätietoisuus ja pelkääminen. Minä olen varsinainen tuensaajan karvalakkimalli, jolla kaikki on minimiä ja jonka oloissa ei mikään koskaan muutu, mutta silti näitä muutoksia tulee."

Siinä tapauksessa soita Kelaan ja pyydä tt-tuen tarkistamista. Tuo epätietoisuus ja pelkääminen on kyllä sieltä ja syvältä, valitettavasti kokemusta on. Tsemppiä!

Pientä paranoiaa:"tahallaan varpaillaan pitäminen"

Vierailija
58/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni oli tutkimus, että soskun siirryttyä osittain kelan hoidettavaksi, harkinnanvaraisten myöntäminen romahti.

Eli kun kelan virkailijoilla ei ole kokemusta todellisesta tarpeesta vaan vain numeroista jne...

Paranoidi androidi (radiopää) kysyisi että siksikö siityi?

Vierailija
59/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pientä paranoiaa:"tahallaan varpaillaan pitäminen"

Mikä mielestäsi on vainoharhaista?

Ap

Vierailija
60/81 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somppuja ei koske nämäkään tiukennukset, niin kuin ei koskaan mitkään muutkaan. Mikä metakka siitä syntisikään, ja Hesari tekisi jutun syrjinnästä. On lottovoitto olla somppuna Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan