Kysymys asumistuen ja toimeentulotuen saajille
Tämä kysymys on osoitettu vain asumistuen ja toimeentulotuen saajille tai niille, joilla niistä on käytännön tuomaa tietoa.
Jos asumistukesi on "tarkistettu" aiempaa pienemmäksi, onko toimeentulotukesi muuttunut? Jos on, miten?
Huhujen mukaan tt-tuki kompensoisi muiden tukien kutistumista. Minun asumistukeni putosi juuri kymmenillä euroilla, mutta tt-tuki pysyi samana. Olen sairas ja työkyvytön työtön työnhakija, joten en pysty korjaamaan tilannetta mitenkään. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.
Ja jottei keskustelu tyrehtyisi välihuutoihin, kerron, että olen tehnyt töitä kolmekymmentä vuotta ja menisin erittäin mielelläni takaisin, jos pystyisin.
Kommentit (81)
Ei leikka. Ma en tieta.
T: Abdi&Sahra
Vierailija kirjoitti:
Perusosan suuruus on laissa määrätty ja se on summa, mitä tarvii jäädä käteen asumismenojen jälkeen. Jos sulla ap on muita tukia tai rahoja, niin tietty ne muut tulot voi leikata.Työtulot 150 euroon asti ei leikkaa.
Näinhän sen pitäisi olla. Mutta millä ihmeen oikeudella ne sitten voivat vielä alentaakin sitä 20% tai 40%
Vierailija kirjoitti:
Perusosan suuruus on laissa määrätty ja se on summa, mitä tarvii jäädä käteen asumismenojen jälkeen. Jos sulla ap on muita tukia tai rahoja, niin tietty ne muut tulot voi leikata.Työtulot 150 euroon asti ei leikkaa.
Asuntovelka ei ole asumismeno eikä rahoitusvastike eli silloin ei pidä jäädä perusosaa. Ja saa olla tietyn suuruinen vuokra.
Kuntakohtainen asumisraja pienentää toimeentulotukea. Asumistuki tippui 70 euroa. Aikaisemmin olisimme saaneet toimeentulotukea joka kk 117 euroa plus sähköt. Yms. Lapseni kuitenkin on säästäväinen. Ja raha on turvassa tilillä. Joten en hakenut tukea.
Leikkausten jälkeen saisimme toimeentulotukea 546 euroa, mutta lapsen suojaosuus vähentää 385 ja kämppä liian kallis. Joten tuki jää 45 euroon.
Onneksi pääsen välillä töihin. Muuten lähtis lapsen rahat patjan alle. Elämme joka hemmetin työtön kk 546 euroa vähemmällä, kun ennen leikkauksia summa oli 117 euroa. Jota en hakenut. Koska annoin lapsen säästää tilille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian kallis asunto kelan normeihin, niin pitää maksaa se itse ja ei saa toimeentulotukea. kun ne huomioi vain kuvitteellisen halvemman vuokran.
Onko se edes laillista?
Kuvitteellisten summien mukaan mennään välillä. Huvittavinta vastaus oli kerran että jos olet hassannut rahasi edellisinä kuukausina, niin et saa tukea koska niiden olisi pitänyt riittää tulevaisuuteen. Nope, tt-tyessa nimenomaan mennään sen hetkisen tilanteen mukaan.
Eli jos saat potin jostain ja elät sillä vähöän leveämmin kun tt-tuen mukainen summa saat sitten 0 kun rahat loppu. Nope.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteellisten summien mukaan mennään välillä. Huvittavinta vastaus oli kerran että jos olet hassannut rahasi edellisinä kuukausina, niin et saa tukea koska niiden olisi pitänyt riittää tulevaisuuteen. Nope, tt-tyessa nimenomaan mennään sen hetkisen tilanteen mukaan.
Eli jos saat potin jostain ja elät sillä vähöän leveämmin kun tt-tuen mukainen summa saat sitten 0 kun rahat loppu. Nope.
Onhan tälläkin palstalla näkynyt uhoilua siitä, että kannattaa hassata tai piilottaa rahat ennen toimeentulotuen anomista. Toimeentulotukea ei kuitenkaan ole tarkoitettu ihmisille, joilla on rahaa hassattavaksi tai piilotettavaksi asti.
Sosiaalitoimisto väitti että puuttuvan osan saa kelasta kun asumistuki laski alle 200e, no kela virkailija heti hylkäsi. Eikä uskonut viralliseen laskuun jossa nimi ja osoite, sekään ei mennyt läpi. Hylkää myös laskut. Mielivaltaista käytöstä. Siellä lasketaan tahalteen pieleen mm. Suurempia summia joita ei tilille saa, tuet ja tulot lasketaan väärin. Valvonta taita olla lomalla.
Toimeentulotukeni leikkautui. Joudun nyt varmaan tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeni leikkautui. Joudun nyt varmaan tekemään töitä.
Älä nyt hulluja puhu! Muutat tietenkin halvempaan.
Oikso se pulloja keräämään ja ruokajonoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huhu eikä teoriaa vaan toimeentulotuen on pakko kompensoida asumistuen pieneneminen. Toki eivät välttämättä itse automaattisesti tarkista, jos asiakas ei sitä hae, vaan pitää itse osata tarkistuttaa.
Juurihan aloittaja kertoi, että asumistuki pieneni, mutta tt-tuki ei noussut. Oletan, että sitä tt-tukea on myös haettu. Kelan tuet yleensäkin ovat sellaisia, että niitä pitää hakea.
Tulipa juuri mieleeni, että olisinko juuri nyt välivaiheessa. Tein eilen pitemmän kaavan mukaan sen asumistukihakemuksen, jonka perusteella tarkistus tehdään, ja tänään sain siitä päätöksen, jossa oli kutistunut summa. Toimeentulotuen kohdalla oli lokakuulle maksettavana sama summa kuin ennenkin; en tiedä, milloin se päätös on tehty. Voikohan olla niin, että tt-tuki nousee kuukaude
Miksi et katso sieltä saamastasi laskelmasta? Monelleko kuulle olet saanut päätöksen? Voit ilmoittaa muutoksista, että tekevät uuden laskelman.
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt asian väärin, kuten suurin osa täällä niistä, jotka kadehtivat toimeentulotukea saavia. Perusosa on laskennallinen summa laskelmassa, EI suinkaan summa, joka pitää jäädä käteen vuokran jälkeen. Jos vuokra on suurempi kun asumisnormi, perusosaa kuluu vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sairas niin miksi olet työnhakija, etkä saikulla?
olen eri, mutta kaikilla diagnooseilla ei vaan saa sairaslomaa/työkyvyttömyyseläkettä.
Ap palailee päivittämään siltä varalta, että jotakuta osallistunutta kiinnostaa.
Uuden päätöksen mukaan asumistukeni määrä palasi ennalleen (eli sille tasolle, mille se tipahti viime keväänä). Perustoimeentulotukeni putosi yhden sentin. Päätöksessä ei tietenkään kerrota, mikä muuttui ja miksi, mutta tyydyn tähän tulokseen.
Olisi kyllä tämäkin stressijakso saanut jäädä kokematta. (Seuraava on jo aluillaan, koska putkiremontti on alkamassa, eikä ole rahaa eikä pakopaikkaa.)
Yksi kiinnostava juttu vielä jäi. Vuokran paikkakuntakohtainen yläraja on yllättäen laskenut 25 eurolla. Milloin rajoja muutettiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasi mahtuu kelasossun normeihin niin silloin asumistuen leikkaus ei vaikuta.
Se menee 15 eurolla yli. Eipä sosiaalitoimikaan minua tähän asuntoon siirtäessään osannut odottaa, että tuollainen summa aiheuttaisi näin paljon harmia.
Ap
Sen silloin maksat ns. itse 3kk jälkeen joka annetaan aikaa etsiä halvempi asunto. Jos sosiaalitoimi on sinut siihen siirtänyt niin voit hakea heiltä harkinnanvaraisena sen 15e erikseen. Se tulee sitten kunnan/kaupungin pussista eikä Kelasta.
Olen osa-työkyvyttömyys eläkkeellä. Saan jokusen kympin vielä asumistukea. Vuodenvaihteessa se tarkistetaan ja luultavasti loppuu kokonaan.
Toivottavasti eläke nousee vastaavasti, niin tulot pysyvät edes ennallaan. Ja lopuksi totean trolleille, että eläkettäni ei todellakaan makseta verovaroista.
Sen maksaa työeläkevakuutusyhtiö Varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasi mahtuu kelasossun normeihin niin silloin asumistuen leikkaus ei vaikuta.
Se menee 15 eurolla yli. Eipä sosiaalitoimikaan minua tähän asuntoon siirtäessään osannut odottaa, että tuollainen summa aiheuttaisi näin paljon harmia.
Ap
Sen silloin maksat ns. itse 3kk jälkeen joka annetaan aikaa etsiä halvempi asunto. Jos sosiaalitoimi on sinut siihen siirtänyt niin voit hakea heiltä harkinnanvaraisena sen 15e erikseen. Se tulee sitten kunnan/kaupungin pussista eikä Kelasta.
Ei minua ole kehotettu muuttamaan, ja koko ajan olen maksanut itse erotuksen. Nyt vain vaikutti siltä, että maksu nousisi 120 euroon (+ vesi 20 €), ja se olisi minulle tosi vaikea tilanne. Kuten juuri päivitin, näin ei lopulta käynyt.
Sosiaalitoimi ei ota maksaakseen edes tuollaista 15 euron kuukausittaista summaa. Turha edes kysellä.
Ap
Jännä nähdä syksyllä kuinka käy kun pakko hakea totua. Ovat sitten laskeneet reilusti kuntakohtaisia rajojakin, aikaisemmin tää rotanpaska mahtu raameihin ja jäi vielä varaakin, nyt onkin yhtäkkiä liian kallis.