Kysymys asumistuen ja toimeentulotuen saajille
Tämä kysymys on osoitettu vain asumistuen ja toimeentulotuen saajille tai niille, joilla niistä on käytännön tuomaa tietoa.
Jos asumistukesi on "tarkistettu" aiempaa pienemmäksi, onko toimeentulotukesi muuttunut? Jos on, miten?
Huhujen mukaan tt-tuki kompensoisi muiden tukien kutistumista. Minun asumistukeni putosi juuri kymmenillä euroilla, mutta tt-tuki pysyi samana. Olen sairas ja työkyvytön työtön työnhakija, joten en pysty korjaamaan tilannetta mitenkään. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.
Ja jottei keskustelu tyrehtyisi välihuutoihin, kerron, että olen tehnyt töitä kolmekymmentä vuotta ja menisin erittäin mielelläni takaisin, jos pystyisin.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokrasi mahtuu kelasossun normeihin niin silloin asumistuen leikkaus ei vaikuta.
Se menee 15 eurolla yli. Eipä sosiaalitoimikaan minua tähän asuntoon siirtäessään osannut odottaa, että tuollainen summa aiheuttaisi näin paljon harmia.
Ap
Sitä ylimenevää 15 euroa ei hyväksytä menoksi eli saat sen verran vähemmän tt-tukea. Paitsi, jos esität hyväksyttävän syyn sille, että asut liian kalliisti. Kelan sivuilta löytyy syyt, mm. heikentynyt terveydentila. Syitä kysytään hakemuksessa. En tiedä mikä niille kelpaa, itse olen pitkällä saikulla (lääkärinlausunto lähetetty Kelaan), mutta se ei kelvannut syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huhu eikä teoriaa vaan toimeentulotuen on pakko kompensoida asumistuen pieneneminen. Toki eivät välttämättä itse automaattisesti tarkista, jos asiakas ei sitä hae, vaan pitää itse osata tarkistuttaa.
Kiitos vastaamisesta!
Tarkoitatko tuolla "tarkistuttamisella" jotain muuta kuin vain toimeentulotuen hakemista? Pitäisikö hakemukseen liittää tekstiä vai olisiko tehtävä erillinen pyyntö? Taidan kuulua siihen ihmisryhmään, joka ei edes osaa hakea oikein, mutta siksi minä tässä kyselenkin.
Ap
Onko jossain päätöksessä virhe? Jos on, niin pyydä tarkistamaan päätös (paljon nopeampaa kuin oikaisuvaatimus).
- Eri
Vierailija kirjoitti:
asumistuki laski noin 40 euroo ja samalla toimeentuloon rapsahti se 20 prossaa vähennystä koska en ole kiltisti.
Asun halvahkosti (ei ylitä sitä lfsdgihouifd rajaa (en muista oikeaa sanaa) ja elän halvasti, joten pärjäilen silti jotenkuten.
Voiko tuosta laskea vielä 40% se vähennys? (pelkään samaa tilannetta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asumistuki laski noin 40 euroo ja samalla toimeentuloon rapsahti se 20 prossaa vähennystä koska en ole kiltisti.
Asun halvahkosti (ei ylitä sitä lfsdgihouifd rajaa (en muista oikeaa sanaa) ja elän halvasti, joten pärjäilen silti jotenkuten.
En oo jaksanu ajatella, mutta en myöskään olla "kunnolla" nin että saa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sairas niin miksi olet työnhakija, etkä saikulla?
Tiesitkö, että voi olla saikulla ja työnhakijana. Pakkokin olla, jos ei saa sairauspäivärahaa (silloin voi saada työttömyystukea). Kyllä, erittäin outo systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Orpo vois avuliaasti laittaa listan niistä alentuneista vuokrista, kun itselle ei tahdo osua silmään.
Tarkoitan siis sitä, kun hän sanoi asumistuen laskemisen alentavan vuokria. Ei kyllä kertonut miten, eikä kerro nytkään missä niitä alentuneen vuokran asuntoja olisi.
Toimeentulotuen tarkistusta täytyy hakea, jos muut tulot, esim. asumistuki pienenee. Kela ei tee mitään itse, vaikka hakija olisi oikeutettu lisätukiin, ne on osattava hakea itse. Siis: Sinun on haettava toimeentulotukea uudelleen, uusilla liitteillä, jossa näkyvät nykyiset tulosi ja menosi. Kela on tehnyt asian tarkoituksella vaikeaksi, koska he varmasta ajattelevat, että moni ei osaa/ jaksa käydä rumbaa uudelleen läpi. Lisäksi, on olemassa harkinnanvarainen toimeentulotuki. Lue asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä niukasti eläminen ole kauhean pelottavaa. Ja jos kela sössii niin soskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä niukasti eläminen ole kauhean pelottavaa. Ja jos kela sössii niin soskuun.
Ei niukasti eläminen niin paha ole, mutta sitten ei enää varat riittäisi edes pakollisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen olet kieltäytynyt te- toimiston toimenpiteistä ja et saa työttömyystukea. Saat vain toimeentulotukea, jota on leikattu ensin 20 %. Kun et vieläkään ole halunnut osallistua mihinkään toimintaan, toimeentulotukeasi on leikattu 40%, 2kk: n ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen olet kieltäytynyt te- toimiston toimenpiteistä ja et saa työttömyystukea. Saat vain toimeentulotukea, jota on leikattu ensin 20 %. Kun et vieläkään ole halunnut osallistua mihinkään toimintaan, toimeentulotukeasi on leikattu 40%, 2kk: n ajaksi.
Minulle kävi niin että ei otettu te-toimistoon työnhakijaksi ja kela leikkasi tt-tukea silti vaikka itse olin valmis työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huhu eikä teoriaa vaan toimeentulotuen on pakko kompensoida asumistuen pieneneminen. Toki eivät välttämättä itse automaattisesti tarkista, jos asiakas ei sitä hae, vaan pitää itse osata tarkistuttaa.
Juurihan aloittaja kertoi, että asumistuki pieneni, mutta tt-tuki ei noussut. Oletan, että sitä tt-tukea on myös haettu. Kelan tuet yleensäkin ovat sellaisia, että niitä pitää hakea.
Tulipa juuri mieleeni, että olisinko juuri nyt välivaiheessa. Tein eilen pitemmän kaavan mukaan sen asumistukihakemuksen, jonka perusteella tarkistus tehdään, ja tänään sain siitä päätöksen, jossa oli kutistunut summa. Toimeentulotuen kohdalla oli lokakuulle maksettavana sama summa kuin ennenkin; en tiedä, milloin se päätös on tehty. Voikohan olla niin, että tt-tuki nousee kuukaude
Se riippuu siitä milloin alennettu asumistuki maksetaan. Se lukee päätöksessä. Jos asumistuen määrä muuttuu jo lokakuussa, niin sitä ei välttämättä ole voitu huomioida lokakuun tt-tukea laskettaessa (jos päätös on tehty aiemmin, kuin päätös asumistuesta, päivämäärä lukee päätöksessä). Siinä tapauksessa haet tarkistusta tt-tukeen, kerrot, että asumistuen määrä on muuttunut. Sinun kannattaa tarkistaa jokainen tt-tukipäätös. Niissä on usein virheitä. Katsot, että tulot ovat oikein ja, että kaikki menot on huomioitu ja oikean suuruisina. Jos et osaa tai jaksa, niin pyydä apua esim. sosiaalipalveluista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se vuokran yläkatto ei oo lainkaan ajantasalla. Hae siinä sitten tarpeeksi halpaa kun ei oo- tai jos pari hullua olisikin, niin niissäpä asuu jo joku eikä lähde kulumallakaan.
Se juuri, kun niissä harvoissa tarpeeksi halvoissa asuvat harvoin muuttavat. Eli ne asunnot eivät oikeastaan ole tarjolla. Jos joskus vapautuu, niin kilpailu niistä on kovaa (jos ei nyt ole joku ihan korvessa oleva homekämppä). Eli käytännössä raja on liian alhainen (mikä on kai tarkoituskin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin ensin työttömäksi ja vasta sitten loukkaannuin työkyvyttömäksi. Lääkäri oli sitä mieltä, että työmarkkinatuella pärjää kivasti. Muita lääkäreitä ei ole kiinnostanut yhtään enempää.
Olen lähiaikoina menossa tällä uudella paikkakunnalla lääkärille työkyvyn arviointiin. Taitaa olla taas pelkkä muodollisuus. (Ja niillekin taksirahoille olisi käyttöä ruokakaupassa.)
Ap
Toivottavasti saisit nyt vihdoinkin hyvän lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Orpo vois avuliaasti laittaa listan niistä alentuneista vuokrista, kun itselle ei tahdo osua silmään.
Vuokrankorotuksia kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki = sossu raha ja kela hoitaa sossu rahat eli jos kela sössii niin tuen saaja on kusessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin ensin työttömäksi ja vasta sitten loukkaannuin työkyvyttömäksi. Lääkäri oli sitä mieltä, että työmarkkinatuella pärjää kivasti. Muita lääkäreitä ei ole kiinnostanut yhtään enempää.
Olen lähiaikoina menossa tällä uudella paikkakunnalla lääkärille työkyvyn arviointiin. Taitaa olla taas pelkkä muodollisuus. (Ja niillekin taksirahoille olisi käyttöä ruokakaupassa.)
Ap
Kela-taksin omavastuuosuuden taitaa saada toimeentulotukena takaisin kuittia vastaan.
Joo saa, ja siihen voi saada myös etukäteen maksusitoumuksen, jos on etukäteen tiedossa olevia kelataksimatkoja. Itse sain psykoterapiamatkoihin toimeentulotuen maksusitoumuksen, joka näkyi suoraan taksissa, eikä tarvinnut maksaa omavastuuosuutta. Käyntipäivät piti tietenkin ilmoittaa etukäteen Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen tarkistusta täytyy hakea, jos muut tulot, esim. asumistuki pienenee. Kela ei tee mitään itse, vaikka hakija olisi oikeutettu lisätukiin, ne on osattava hakea itse. Siis: Sinun on haettava toimeentulotukea uudelleen, uusilla liitteillä, jossa näkyvät nykyiset tulosi ja menosi. Kela on tehnyt asian tarkoituksella vaikeaksi, koska he varmasta ajattelevat, että moni ei osaa/ jaksa käydä rumbaa uudelleen läpi. Lisäksi, on olemassa harkinnanvarainen toimeentulotuki. Lue asiasta.
Jos ainoa muutos on Kelan maksaman asumistuen pieneneminen, niin pitäisi riittää, että soittaa Kelaan (tai laittaa viestin), kertoo tilanteen ja pyytää tarkistamaan tt-tukipäätöksen. Kannattaa ap soittaa Kelaan ja kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastaamisesta!
Tarkoitatko tuolla "tarkistuttamisella" jotain muuta kuin vain toimeentulotuen hakemista? Pitäisikö hakemukseen liittää tekstiä vai olisiko tehtävä erillinen pyyntö? Taidan kuulua siihen ihmisryhmään, joka ei edes osaa hakea oikein, mutta siksi minä tässä kyselenkin.
Ap
Toimeentulotuessakin tehdään tiukennuksia ja se ei enää kata erotusta minkä asumiestuen pieneneminen jättää.
Sieltä alkaa tulemaan ohjeistusta hakea halvempaa asuntoa, ellei erotus ole hyvin pieni ja kohtuullinen.
Mulla taitaa mennä 30-40e yli ja just tuli noottia, että tuki pienenee marraskuussa ilman päteviä perusteluja (johon ei käytännössä riitä mikään) ja osoitusta halvempien asuntojen hakemisesta (johon ei myöskään käytännössä riitä mikään).
Kyllä ne ihan itse ne tarkistelee.