Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joillakin hyvin älykkäillä ihmisillä on tyhmä kumppani?

Vierailija
03.09.2024 |

Tätä en ole koskaan voinut käsittää. On ihmisessä tietysti muutakin kuin älykkyys, mutta on vaikea kuvitella miten älykkäälle kelpaa tyhmä kumppani. Sellaista ei kehtaa kysyä asianomaiselta itseltään. Selittäkää te, jos osaatte.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyhmyydestä voi olla hyötyä tuossa. Joku normaaliälyinen ei ehkä edes yritä iskeä älykästä, koska ei usko voivansa onnistua, "eihän tuollainen neropatti minusta välitä". Tyhmälle ei tule mieleen ajatella koko asiaa tuolta kannalta, vaan hän menee ja tekee sen iskuyrityksen.

Vierailija
142/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko lopettaa tällainen Mensan jäsenyys ei ole todiste mistään. Sillä kun usein tarkoitetaan, että joku itseänsä romantisoiva elämänkoululainen, joka hörppii työkseen kaljaa, olisikin kaikkia muita viisaampi, kun on nähnyt niin paljon lähikuppilassa sitä oikeaa elämää, mitä joku "kirjaviisas" ei muka ollenkaan tajua. 

Mensan jäsenyys ja looginen päättelykyky hyödyttää varmaan myös filosofia ja historoitsijaa siinä missä matemaatikkoa ja lääkäriä. Kyllä korkea ÄO siis kertoo korkeasta älykkyydestä, eikä sille voi mitään.

Korkeä älykkyys on aina hyödyllinen ominaisuus, mutta Mensan jäsenyystason saavuttaminen ei tee ihmisestä vielä huippuälykästä, vaikka hyvin älykkääksi hänet voisikin määritellä. Itse puhuisin huippuälykkäästä, jos täyttää vaikkapa Triple Nine Societ

Tuo alkaa olla jo sitä luokkaa, etten välttämättä haluaisi olla noin älykäs. Nykyinen (147) tuntuu välillä siltä, että aivot ovat solmussa jatkuvasta nopeasta raksuttamisesta, tai etten kuulu muiden joukkoon. En välillä ymmärrä keskivertoihmisten juttuja, mutta vielä useammin on niin päin että he eivät ymmärrä minua. Eivät ymmärrä puhettani, koska sivuutan tietyt itsestäänselvyydet olettaen että muutkin kykenevät tekemään samoin. Siksi kirjoitan tännekin pitkiä kommentteja selittäen asiat auki, koska muuten tulisin väärinymmärretyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs ei välttämättä anna seksiä ollenkaan tai on jatkuvasti uskoton. 

Nyt on kyllä sellainen kommentti, ettei kyseessä ole enää aivopieru, vaan kunnon tiukka pökäle. 

Vierailija
144/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriporukan ylivoimaisesti fiksuimmalla on selvästi heikkolahjainen nainen puolisona. On todella hämmentävää nähdä pariskuntaa, kun mies selittää asioita naiselle kuin lapselle. Kaveri oli todella pitkään ikisinkkuna, joten olen epäillyt, että kyseessä on tyytymissuhde.

Vierailija
145/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin epä-älyllistä korottaa itseään älykkääksi. Älykkyyden lajejakin on lukematon määrä. Lisäksi kaikkea älykkyyttä ei mitata testeissä. 

Oikeastaan ei ole. Vaikka jonkinlaista painottumista eri asioihin (kielet, matematiikka, taide jne) älyssä on, keskeisin osuus älykkyyttä on lopulta aivojen prosessointinopeus. Käytännössä älykkyys ilmenee niin, että ihminen kykenee tekemään nopeasti järkeviä päätöksiä tai päätelmiä ja/tai hän kykenee omaksumaan nopeasti paljon tietoa, jonka hän analysoi tehokkaasti. Molemmissa tavoissa tuloksena on älykäs toiminta nopeasti suhteessa asian vaativuuteen. On  hyvin harvinaista, että ihminen olisi älykäs, mutta äly ilmenisi vain silloin, kun hän voi keskittyä asiaan hitaasti ja rauhallisesti. Tuollaisissa tapauksissa on todennäköisemmin kyse siitä, että älyltään keskinkertaisempi ihminen käyttää enemmän

Kun älykkyys määritellään nopeutena oppia yms, niin tietenkään hidas ei tuon määritelmän mukaan ole älykäs. 

Vierailija
146/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukan ylivoimaisesti fiksuimmalla on selvästi heikkolahjainen nainen puolisona. On todella hämmentävää nähdä pariskuntaa, kun mies selittää asioita naiselle kuin lapselle. Kaveri oli todella pitkään ikisinkkuna, joten olen epäillyt, että kyseessä on tyytymissuhde.

Tuskin nainen heikkolahjainen on. 

Vierailija
147/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele tyhmä. Minä olen professori tekniseltä alalta ja mun mies on fyysisen työn suorittaja. Meillä on todella mielenkiintoisia keskusteluja, usein täysin eri lähtökohdasta. Luokittelisitko mieheni tyhmäksi, koska hän lopetti koulun 14-vuotiaana nennäkseen töihin?

Vierailija
148/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on narsisti ja painaa sitä ihan älykästä kumppaniaan alas saadakseen tämän vaikuttamaan tyhmemmältä kuin onkaan.

Vierailija
149/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma, että asia on juuri noin. Kaverisi ei varmasti nauti aikuisen lapsen "opettamisesta".

Vierailija
150/156 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele tyhmä. Minä olen professori tekniseltä alalta ja mun mies on fyysisen työn suorittaja. Meillä on todella mielenkiintoisia keskusteluja, usein täysin eri lähtökohdasta. Luokittelisitko mieheni tyhmäksi, koska hän lopetti koulun 14-vuotiaana nennäkseen töihin?

Koulutuksen perusteella et voi luokitella ihmisiä älykkäiksi tai tyhmiksi. T. Oikeasti älykäs

Vierailija
151/156 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa ratkaisevat ihan muut asiat kuin prosessorin nopeus tai muisti. Olen ollut aina kumppaneitani älykkäämpi mutta silti heiltä tulee joskus huomioita joita en itse ollut vielä ajatellut.

Vierailija
152/156 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen älykäs mies. Hyvän lukion paras jne. En halua Sofi Oksasta vaimokseni, se olisi pitkän päälle liian raskasta. Kun yli 99% ihmisistä on kuitenkin vähemmän älykkäitä, niin haluan parisuhteelta eri asioita kuin juuri fiksun keskustelukumppanin. Nätti kiltti nainen jolta saa hyvää seksiä ja joka hoitaa kodin kelpaa mulle varsin hyvin. Keskustella voin sit vaikka kavereitteni tai kollegoiden kanssa. Kunhan käytöstavatkin on kunnossa ja voi jutella vaikka viineistä tai jostain yhteisestä mikä ei tyhmältä juntilta tokikaan onnistu. Mutta lukion käynyt siis kelpaa vallan mainiosti.

Vierailija
153/156 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pariskunnan jossa toinen on Mensa-älykäs autisti ja toinen lievästi kehitysvammainen. Hyvin vaikuttavat tulevan juttuun. Eka hoitaa ajattelun ja tokan vuorovaikutuksen perheestä ulospäin. 

Vierailija
154/156 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytyy kun ajattelee ettei löydä yhtä älykästä 

Vierailija
155/156 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota tyhmää miestä, tyhmemmät negaavat aina kaikesta älykkäästä. Esim. opiskelupaikasta. Ja toinen (ihan keskiverto älykäs) negasi että haluan varmaan sitten olla yksin (kun en tyydy) 

Vierailija
156/156 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tapaat jonkun henkilön hetken ja hän ei ole sen hetken, kun älykkään kuuluu olla, kuten sinun mielestäsi kuuluu olla, ei tarkoita sen toisen tyhmyyttä. Usein tyhmäksi arvioija on itse tyhmä.

Itsehän en avaa suutani porukassa, jossa on näitä tyhmäksi arvioivia tyhmiä. Sellainen ilmapiiri ei ole hedelmällinen, joten silloin kannattaakin ottaa passiivinen rooli.

Monet osaavat toistaa olemassa olevaa tietoa paljonkin eri aiheista. Joidenkin mielestä laaja yleistieto on älykkyyttä ja tietämättömyys tyhmyyttä. Ei se niin mene. Älykkyyttä on monenlaista. Älykästä on myös myöntää oma tyhmyytensä. Tyhmää on arvioida joku toinen ihminen tyhmäksi muutaman tunnin tapaamisten perusteella.