HS: Saksalainen Timo jäi tyhjän päälle
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010650270.html (tilaajille)
Saksalainen Timo, 32, tuli Suomeen 4 vuotta sitten rakkauden perässä. Sai lapsen suomalaisnaisen kanssa ja opiskeli tradenomiksi (AMK), otettiin töihin ohjelmistokehittäjäksi kesken opintojen.
Irtisanottiin toukokuussa, ero tullut aikaa sitten, elarit juoksee lapsesta. Timoa ei irtosanominen huolettanut, koska on luullut, että Suomi pitää hyvää huolta työttömistä. Töissä ollessa oli ok palkka, ei katsonut tarpeelliseksi säästää mitään. Nyt on "pudonnut tyhjän päälle". Sai toimeentulotukea (vaikka opiskelija?), mutta lähti 2 viikoksi lomalle ulkomaille moikkaamaan kaveria, jolloin toimeentulotukea pudotettiin reilusti. Asuu HOAS:n halvassa kämpässä (vaikkei opinnot etene ja ollut töissä?), vuokrat rästissä ja HOAS:lta uhkaillaan ulosotolla ja häädöllä. Neljässä vuodessa ei ole oppinut suomea. Sai työttömyysetuutta ja yleistä asumistukea 975 e, josta "pakollisten laskujen" jälkeen jäi 105 euroa elättämään häntä ja lasta. Pakolliset laskut (975 e - 105 e = 870 e) olivat halpa HOAS vuokra ja elarit. "Aiemmin Timo on suositellut ystävilleen toistuvasti Suomeen muuttamista. Nyt hän ei enää voi antaa kyseistä suositusta."
Vielä kiinnostaisi, mikä hänestä teki Hesarin mielestä ihanteellisen lisän tähän maahan? Kolmekymppisenä hommaa alempaa korkeakoulututkintoa, lapsi tehtailtu välittömästi, rahaa ei osaa säästää ja kieltä ei oppinut neljässä vuodessa. Toimeentulotuen haku sentään onnistui, tosin lähti ulkomaille lomailemaan ja nyt on pulassa, kun tuki katkesi.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Siis nämä saksantimot, jotka ei opiskele suomenkieltä ollenkaan eivät pärjää Suomessa. Sama asia saksassa, siellä myös pitää opetella kieltä. Helpon elämän perässä tulleita.
It-alalla kyllä pärjää ilman suomen kieltä. Kuten myös Saksassa, mun serkku on siellä insinöörinä viidettä vuotta jo, eikä ole vaivautunut opiskelemaan saksaa, koska englannilla pärjää joka paikassa, eikä hän tiedä jääkö sinne pysyvästi vai jatkaako muualle muutaman vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin myös miettimään sitä mikä mahtoi tehdä kouluttamattomasta ikiopiskelijasta Hesarin mielestä ihannemaahanmuuttajan? Sekö että hänen ihonvärinsä on vaalea?
Olen itse asunut, opiskellut ja työskennellyt aikoinaan nuorena englannissa, ja en olisi voinut kuvitellakaan tuollaista huolenpitoa mitä Timo on Suomalaiselta yhteiskunnalta saanut: asumisen lähes ilmaiseksi, ilmaisen korkeakoulutuksen (jonka kyllä jätti kesken), hyvätasoisen terveydenhuollon sekä työttömyyden jälkeen taskurahaa tonnin kuussa.
Ei Timon ongelma ole se että Suomi olisi kohdellut häntä huonosti, vaan se että hän ei itse ole ottanut ilmeisesti mitään vastuuta toimeentulostaan vaan olettanut vain, että kyllä Suomi hoitaa ja kustantaa?
Hesari se vasta piiloräsisti onkin "ihannemaahanmuuttajineen"...
Vierailija kirjoitti:
Siis menikö minulta jotain ohi, miksi tästä Timosta puhutaan ketjussa jonain huippuluokan asiantuntijana?
Hänhän on tradenomiopiskelija, joka sai hyvällä tuurilla töitä ohjelmistokehittelyn parissa kesken opiskelujen.
Miksi Hesari ylipäätään nosti esille sen, että hän on työskennellyt hetken ohjelmistokehityksen parissa? Siksi, että sillä Timosta saatiin maalattua uhri ja Suomen kaltoin kohtelema huippuosaaja sekä maksomoitua sympatiapisteet.
Työskentelen itse ohjelmistoalalla, ja 2 vuotta sitten suhdanne oli sellainen että lähes jokainen jolla oli pulssi ja erotti tietokoneen leivänpaahtimesta sai todennäköisesti töitä.
Läheskään kaikki ohjelmistokehityksen tehtävät eivät kuitenkaan ole mitään huippuosaamista vaativaa, vaan alalla on myös paljon rutiinitöitä ja helpompia ylläpitohommia joihin mielellään palkataan kokemattomampiakin jotta ne oikeat osaajat saadaan vapautettua vaativampiin kehitystehtäviin. Viimeisen vuoden aikana suhdanteen käännyttyä on sieltä vähemmän osaavasta päästä aika paljon porukkaa siirtynyt kortistoon.
Se, että henkilö työskenteli hetken ohjelmistoalalla ei kerro oikeastaan mitään hänen osaamisestaan. Voi olla huippuosaaja tai sitten jotain aivan muuta.
Minäkin olen työskennellyt nuorena hetken sähköasennusfirmassa vaikken ymmärrä sähkötekniikasta mitään.
Hesarin toimitukselle tiedoksi: henkilö jolla maahan tullessaan ei ole koulutusta eikä työpaikkaa, ja joka ei pysty työllistämään itseään vaan jää elämään erilaisten tukien varaan EI ole Suomen kannalta ihannemaahanmuuttaja.
Pitihän se hyvää huolta, kunnes tuli arkielämästä pihalla olevat perskokkareet. Kuvitellaan, että joku ohjelmistosuunnittelija alkaa wolt-trokariksi tai menee Mäkkäriin töihin sillä aikaa, kun hakee oman alan töitä. Samaan aikaan kansanedustajien sopeutusmisrahat juoksee.
Aika perus soopaa Hesarilta.
Miten voi olla normaalia, että henkilö ei saa säästöön mitään "ok"-palkasta?
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon ihmisestä jos ei tajua säästää pahan päivän varalle kun siihen on mahdollisuus ja tekee sillä talousajattelulla vielä lapsenkin. Jotkut pistää aina oman hauskuuden (kulutuksen) etusijalle ja luulee että joku muu sitten tulee pelastamaan.
Suurin osa ihmisistä on sellaisia, ja varsinkin nuoret ihmiset. Nuorilla aivot kehittyvät vielä parikymppisenä, ja ns kypsä , aikuinen ajattelu tulee vasta noin kolmekymppisenä. Itsekin huomasin tämän ja muistan asian. Vasta 28- vuotiaana huomasin ajattelevani ns lypsästi, sitä ennen olin aika huoleton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon ihmisestä jos ei tajua säästää pahan päivän varalle kun siihen on mahdollisuus ja tekee sillä talousajattelulla vielä lapsenkin. Jotkut pistää aina oman hauskuuden (kulutuksen) etusijalle ja luulee että joku muu sitten tulee pelastamaan.
Suurin osa ihmisistä on sellaisia, ja varsinkin nuoret ihmiset. Nuorilla aivot kehittyvät vielä parikymppisenä, ja ns kypsä , aikuinen ajattelu tulee vasta noin kolmekymppisenä. Itsekin huomasin tämän ja muistan asian. Vasta 28- vuotiaana huomasin ajattelevani ns lypsästi, sitä ennen olin aika huoleton.
Nuoret joutuvat myös rakentamaan elämänsä nollapisteestä. Ei ole huonekaluja, kodinkoneita yms. valmiina. Meillä keski-ikäisillä näitä ostoksia tulee silloin tällöin eteen, muttei tarvitse ostaa kaikkea kertarysäyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Pitihän se hyvää huolta, kunnes tuli arkielämästä pihalla olevat perskokkareet. Kuvitellaan, että joku ohjelmistosuunnittelija alkaa wolt-trokariksi tai menee Mäkkäriin töihin sillä aikaa, kun hakee oman alan töitä. Samaan aikaan kansanedustajien sopeutusmisrahat juoksee.
Just näinhän sen pitäisi mennä, jos minä jään ohjelmistoalan hyväpalkkaisesta työpaikastani työttömäksi, enkä ole maksanut itselleni ansiosidonnaisen takaavaa työttömyysvakuutusta, niin kyllä minun pitäisi olla valmis ottamaan vastaan työpaikka vaikka mäkistä tai taksinratista siksi aikaa kunnes löydän oman alani töitä.
Toisekseen, en usko että tämän artikkelin aiheena oleva Timo on ohjelmistosuunnittelija yhtään enempää kuin se mäkkärin iltavuorossa pihvejä paistava kaveri ei ole keittiömestari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näinhän sen pitäisi mennä, jos minä jään ohjelmistoalan hyväpalkkaisesta työpaikastani työttömäksi, enkä ole maksanut itselleni ansiosidonnaisen takaavaa työttömyysvakuutusta, niin kyllä minun pitäisi olla valmis ottamaan vastaan työpaikka vaikka mäkistä tai taksinratista siksi aikaa kunnes löydän oman alani töitä.
Toisekseen, en usko että tämän artikkelin aiheena oleva Timo on ohjelmistosuunnittelija yhtään enempää kuin se mäkkärin iltavuorossa pihvejä paistava kaveri ei ole keittiömestari.
Usko mitä haluat. Palkkatyöpaikkoihin otetaan käytännössä vain opiskelijoita. Ei ole järkeä palkata muihin ihmistä, joka voi lähteä koska vain.
On se ihmeellistä jos ilman koulutusta tai kunnollista kielitaitoa oleva kolmekymppinen ikiopiskelija ei saa lama-aikana hyväpalkkaisia töitä.
Kukaan ei sitten kertonut Timolle, että pitää liittyä liittoon. Hän saisi 4000 kk-palkasta ansiosidonnaista tavallisen duunarin kk-palkan verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
"Usko mitä haluat. Palkkatyöpaikkoihin otetaan käytännössä vain opiskelijoita. Ei ole järkeä palkata muihin ihmistä, joka voi lähteä koska vain."
No siinä tapauksessa Timolla kävi hyvä tuuri, koska hän ON edelleen opiskelija :)
-eri
Vierailija kirjoitti:
Hesarin toimitukselle tiedoksi: henkilö jolla maahan tullessaan ei ole koulutusta eikä työpaikkaa, ja joka ei pysty työllistämään itseään vaan jää elämään erilaisten tukien varaan EI ole Suomen kannalta ihannemaahanmuuttaja.
Ehkä Hesari sitten tarkoitti ihannemaahanmuuttajalla valkoista ihoa, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sitten kertonut Timolle, että pitää liittyä liittoon. Hän saisi 4000 kk-palkasta ansiosidonnaista tavallisen duunarin kk-palkan verran.
Ei liittoon, vaan työttömyyskassaan
Valitettavasti mun on pakko sanoa että sitten kaikki kehitysmaista tulleet työttömät myös voivat palata kotimaihinsa jos Timokin toivotetaan palaavan saksaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kauhea. Timo on ihan fine, elänyt normaalia ELÄMÄÄ, välillä onnistuen, välillä hieman kompuroiden. Itse toivon Timolle kaikkea hyvää. Varsinkin että saisi jäädä Suomeen lähelle lastaan.
Ihan normielämää joo, mutta kun jutun ensimmäinen lause on "32-vuotias Timo oli malliesimerkki Suomen toivomasta maahanmuuttajasta", se tuntuu lähinnä joltain trollaukselta.
No ei niinkään, koska hän on ohjelmistokehittäjä, ja niitähän tänne on huudettu vuosikaudet että tarvitaan. Lisäksi ohjelmistokehittäjät tienaa hyvin eli maksaa paljon veroja. Eli vaikka hänellä nyt onkin työttömyysjakso, niin on äärimmäisen todennäköistä että viimeistään suhdanteiden vähän noustessa hän pääsee kovapalkkaisiin vakitöihin.
EU-kansalaisia ei poisteta yhtään mihinkään, koska he eivät tarvitse oleskelulupaa. Eu maissa saa asua ihan vapaasti niin kauan kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti mun on pakko sanoa että sitten kaikki kehitysmaista tulleet työttömät myös voivat palata kotimaihinsa jos Timokin toivotetaan palaavan saksaan.
Kuka tässä toivottaa Timon palaavan Saksaan? Ainoastaan kyseenalaistetaan, mikä tekee Timosta spesiaalimman ja hienomman kuin se tavissuomalainen tradenomiopiskelija, jolla jäi tutkinto kesken. Häntähän koskee samat säännöt kuin suomalaisia työttömiä, mutta HS:n mukaan häntä pitäisi kohdella paremmin, koska hän on ns. "ulkomainen osaaja".
Ja kyllä, ne EU:n ulkopuolelta tulleet työttömät, joilla ei ole mitään syytä olla täällä, pitäisi totta kai palauttaa kotimaihinsa.
Ulkosuomalaisena muussa eu maassa asuvana liityn kuoroon, että eivät korkeasti koulutetut m aahan uuttajat opettele kohdemaansa kieltä oikeastaan ikinä.
Kielen opettelevat vain A) duunarit joiden pitää tehdä työ paikallisella kielellä asiakkaiden takia esim hoitoalalla tai B) eun ulkopuoliset jotka hakee kansalaisuutta.
Itse olen poikkeus koska haluan myös maan kansalaisuuden (suomen tilanne etenkin terveydenhuollon osalta kauhistuttaa) joten opettelin parissa kuukaudessa sen vaaditun A2 tason. Sen enempää ei ole mitään motivaatiota.
On täysin epärealistista vaatia kaltaisteni osaajien opettelevan suomea: ehdokkaat vain valitsevat toisen maan, todennäköisesti myös paremmalla palkalla, palveluilla ja ilmastolla. Ei suomella ole tässä minkäänlaista neuvotteluetua.
"Timo osaa suomea jo kohtuullisen hyvin, mutta haastattelu tehtiin englanniksi." Mikä ihmeen kiima teillä mmuuttovastaisilla on aina väittää, että ihmiset eivät viitsisi lainkaan opiskella Suomea? Kun se ei ole totta. Ei kukaan täällä asu ilman, että yrittäisi oppia maan kieltä. Toiset vaan oppivat nopeammin kuin toiset. Kaveri tulee Saksasta tänne, opiskelee, menee ihan ok töihin ja saa lapsen, niin tässäkin on kritisoitavaa. Mikä se suurin synti tässä nyt oli? Se, että oletti sivistysvaltiossa EU:ssa olevan edes kutakuinkin samantasoinen työttömyysturva kuin kotona Saksassa?