Miksi nykyään kuukautiset alkaa aikaisemmin?
Parempi hygienia ja elinolot ei selitä kaikkea. Ennen kuukautiset alkoi keskimäärin 15v, nykyään 13v tai jopa aiemmin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tuosta oli juttua, että kuukautiset eivät ala yhtään sen aiemmin kuin ennenkään vaan 12 - 13 vuotiaana. Kasarilla mä olin luokkani viimeisimpiä, jolla alkoi, tosin olen myöhään syksyllä syntynytkin, ja olin 13 v 2 kk.
Aina siinä on ollut enemmän hajontaa. Mä olin ysärillä melkein 15, ja äitini oli 1950-luvulla 17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni rasvaprosentilla on osuutta asiaan. Mun tytöllä alkoi alle 12 vuotiaana muistaakseni.
M46
Ei välttämättä rasvaprosentti liity asiaan. Itselläni alkoi kuukautiset 10v, vaikka olin pieni ja hoikka.
Mä muistan vaan terkkarin sanoneen siitä. Mutta voihan siihen olla tullut jo uutta tietoa... Aika yksilöllistähän ne kai on?
M46
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia että kuukautiset alkaa ennen 13v
Höpöhöpö...
M46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni rasvaprosentilla on osuutta asiaan. Mun tytöllä alkoi alle 12 vuotiaana muistaakseni.
M46
Ei välttämättä rasvaprosentti liity asiaan. Itselläni alkoi kuukautiset 10v, vaikka olin pieni ja hoikka.
Mun tytöllä alkoi just, on kohta 11v. ja 39 kg. Mulla alkoi samassa iässä ja olin myös hoikka.
Minulla alkoi 13-vuotiaana 70-luvulla, tyttärelläni 10-vuotiaana 90-luvulla.
Ravinnon merkitys korostuu. Tiedän ihmisen, jolta kuukautiset jäivät välistä paaston vuoksi. Nainen luuli tulleensa raskaaksi.
Mulla alkoi 15v. Olin aika laiha ja elin lähinnä leivällä.
Mulla alkoi ysärillä kun olin 10v, ystävälläni alkoi ysärillä kun oli 10v, toisella ystävällä alkoi ysärillä kun oli 11v, eräällä toisella alkoi ysärillä kun oli 9v, yhdellä kaverilla ysärillä alkoi kun oli 12v.
Äidilläni alkoi kun hän oli 11v (äitini syntyi 1964).
Minulla alkoivat 15- vuotiaana, v. 1977 ja loppuivat 47- vuotiaana.
Mistä jokut tietää milloin muilla, vaikka sukulaisilla tai kavereilla on alkanut? En minä ainakaan ole keskustellut asiasta kenenkään kanssa. Varmaan aikanaan koulun terveyskyselyssä joskus sitä kysyttiin, onko alkanut vai ei ja onko säännölliset vai ei. Niihinkin taisin valehdella säännöllisyydestä. Toki, hyvähän se vaan on jos halutessaan voi jollekin asiasta keskustella, mutta en itse voisi kuvitella että olisin kenellekkään suoraan kehdannut kertoa.
Minulla alkoivat 9-vuotiaana 2000-luvun alussa
Minulla alkoi 11 vuotiaana 36 vuotta sitten ja ovat tulleet säännöllisesti siitä lähtien.
Eikös nainen ole sukukypsä silloin kun kuukautiset alkaa? Eli kun kuukautiset alkaa niin silloin tytöstä tulee nainen.
M42
Ymmärtääkseni 1800-1900-lukujen vaihteessa joo siinä 15-vuotiaana.
Syytä ei kai ihan tarkkaan tiedetä.
Jos perheessä ei ole isää, niin kuukautiset alkavat aiemmin kuin isällisissä perheissä. Biologinen ominaisuus.
Laihuus ja alhainen rasvaprosentti ei mielestäni ole synonyymit toisilleen.
Äidilläni alkoi kuukautiset 16-vuotiaana, siskollani 13-vuotiaana ja minulla 15-vuotiaana.
Siskoni oli hoikempi kuin minä n. 7 kiloa. Minä olin selvästi lihaksikkaampi, hoikka minäkin.
Minulla alkoi 14v.4kk vanhana. Olin laiha ja urheilin paljon. Pituuskasvunikin loppui vasta 16v.
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä ei ole isää, niin kuukautiset alkavat aiemmin kuin isällisissä perheissä. Biologinen ominaisuus.
Joo, toimii tosi hyvin. Minulla ei ole ikinä ollut isää ja kuukautiset alkoi kun olin 14.
Ei ole normaalia että kuukautiset alkaa ennen 13v