Miksi nykyään kuukautiset alkaa aikaisemmin?
Parempi hygienia ja elinolot ei selitä kaikkea. Ennen kuukautiset alkoi keskimäärin 15v, nykyään 13v tai jopa aiemmin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni rasvaprosentilla on osuutta asiaan. Mun tytöllä alkoi alle 12 vuotiaana muistaakseni.
M46
Ei välttämättä rasvaprosentti liity asiaan. Itselläni alkoi kuukautiset 10v, vaikka olin pieni ja hoikka.
Mä muistan vaan terkkarin sanoneen siitä. Mutta voihan siihen olla tullut jo uutta tietoa... Aika yksilöllistähän ne kai on?
M46
On tuollakin varmasti vaikutusta. Mulla yksi ystävä sai menkat 14 vuotiaana kun tarkoituksella lihotti itseään (oli pienikokoinen ja laiha), heti kun paino itsestään possuilukuurin jälkeen alkoi laskemaan takaisin omaan normaaliin jäi menkat pois. Tätä samaa jatkui pitkään aikuisenakin. Hänellä tarkka paino oli 45kg ja heti jos sen alle paino putosi niin menkat jäi pitkäksi aikaa pois. Tuon painon yläpuolella kierto oli säännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni rasvaprosentilla on osuutta asiaan. Mun tytöllä alkoi alle 12 vuotiaana muistaakseni.
M46
Ei välttämättä rasvaprosentti liity asiaan. Itselläni alkoi kuukautiset 10v, vaikka olin pieni ja hoikka.
Mä muistan vaan terkkarin sanoneen siitä. Mutta voihan siihen olla tullut jo uutta tietoa... Aika yksilöllistähän ne kai on?
M46
On tuollakin varmasti vaikutusta. Mulla yksi ystävä sai menkat 14 vuotiaana kun tarkoituksella lihotti itseään (oli pienikokoinen ja laiha), heti kun paino itsestään possuilukuurin jälkeen alkoi laskemaan takaisin omaan normaaliin jäi menkat pois. Tätä samaa jatkui pitkään aikuisenakin. Hänellä tarkka paino oli 45kg ja heti jos sen alle paino putosi niin menkat jäi p
Olen kuullut, että monella kestävyysurheilijalla jää menkat myös pois. Tuolla aiemmin mainittu ravinnon taso on ehkä hyvä selitys, jos vaikka jostain 50-60 luvusta tänne menkat oliskin aikaistuneet.
M46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tuosta oli juttua, että kuukautiset eivät ala yhtään sen aiemmin kuin ennenkään vaan 12 - 13 vuotiaana. Kasarilla mä olin luokkani viimeisimpiä, jolla alkoi, tosin olen myöhään syksyllä syntynytkin, ja olin 13 v 2 kk.
Aina siinä on ollut enemmän hajontaa. Mä olin ysärillä melkein 15, ja äitini oli 1950-luvulla 17.
Ihan mielenkiinnosta: miksi alapeukutatte? Ärsyttääkö toisten ihmisten kuukautisten alkamisIkä?
Äiti 13v, minä 13v, mun tyttäret 12v ja 14v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä ei ole isää, niin kuukautiset alkavat aiemmin kuin isällisissä perheissä. Biologinen ominaisuus.
Joo, toimii tosi hyvin. Minulla ei ole ikinä ollut isää ja kuukautiset alkoi kun olin 14.
Miten ajattelet tilastollisten todennäköisyyksien noin ylipäätään toimivan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tuosta oli juttua, että kuukautiset eivät ala yhtään sen aiemmin kuin ennenkään vaan 12 - 13 vuotiaana. Kasarilla mä olin luokkani viimeisimpiä, jolla alkoi, tosin olen myöhään syksyllä syntynytkin, ja olin 13 v 2 kk.
Aina siinä on ollut enemmän hajontaa. Mä olin ysärillä melkein 15, ja äitini oli 1950-luvulla 17.
Ihan mielenkiinnosta: miksi alapeukutatte? Ärsyttääkö toisten ihmisten kuukautisten alkamisIkä?
Miksi ärsyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä ei ole isää, niin kuukautiset alkavat aiemmin kuin isällisissä perheissä. Biologinen ominaisuus.
Joo, toimii tosi hyvin. Minulla ei ole ikinä ollut isää ja kuukautiset alkoi kun olin 14.
Miten ajattelet tilastollisten todennäköisyyksien noin ylipäätään toimivan?
Yksikään ihminen ei ole tilastollinen todennäköisyys.
Mä oon kanssa siinä luulossa, että menkkojen alkaminen vaatii tietyn painon ja rasvan määrän kehossa. Monille se paino on 50 kg, että se tai enemmän, niin sit vasta alkaa menkat.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kanssa siinä luulossa, että menkkojen alkaminen vaatii tietyn painon ja rasvan määrän kehossa. Monille se paino on 50 kg, että se tai enemmän, niin sit vasta alkaa menkat.
Eihän se nyt pelkästä painosta riipu, tietenkään. On ihan eri asia painaa 50kg ja olla 175 cm pitkä tai 145 cm pitkä.
Se on ihan hyvä juttu! Koska nyt ainakin pysyy aikaisemmin keho puhtaana
Miten ei aikuinen mies tiedä tällaista perusasiaa.
Johtuisiko että kuukauden pituudessa on eroja, esim helmikuu on lyhkäisin.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kuukautiset alkoi 15v?
Ehkä joskus 1800-luvulla.
Kuukautisten alkaminen liittyy vahvasti myös painoon. Olen jostain lukenut, että 50 kg on se raja, että kuukautiset voivat ns. käynnistyä ja alkaa.
Ennen varmaan oltiin niin laihoja ja nälkiintyneitä, että sen takia menkat eivät alkaneet 12-13-vuotiaana, vaan vasta myöhemmin.
Nykyään on sitä elopainoa ja läskiä, niin menkatkin alkavat aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M46
M46
On tuollakin varmasti vaikutusta. Mulla yksi ystävä sai menkat 14 vuotiaana kun tarkoituksella lihotti itseään (oli pienikokoinen ja laiha), heti kun paino itsestään possuilukuurin jälkeen alkoi laskemaan takaisin omaan normaaliin jäi menkat pois. Tätä samaa jatkui pitkään aikuisenakin. Hänellä tarkka paino oli 45kg ja heti jos sen alle paino putosi niin menkat jäi p
Mulla alkoi 12-vuotiaana vaikka olin alipainoinen. Sen jälkeen alkoi tulemaan painoa kun kuukautiset olivat alkaneet.
Kyllä mulla alkoi 1957 kun olin 11 -vuotias. Niin sisarillanikin saman ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla alkoi 1957 kun olin 11 -vuotias. Niin sisarillanikin saman ikäisenä.
Myös tyttärelläni s. 1985. Alkoi alle 12 v. Ystävättärensä oli kookkaampi mutta hänellä vuotta myöhemmin. Aika avoimesti näistä puhuttu.
Tuo 50 kg painoraja että kuukausien voi alkaa on pelkkää urbaanilegendaa.
Ei ole olemassa mitään tarkkaa painorajaa milloin kuukautiset voi alkaa, riippuu kehityksestä yleensä. On myös erilaisia kehoja, 170 cm pitkän tytön kehossa 50 kg paino vaikuttaa aivan eri tavalla kuin 145 cm pitkän tytön kehossa.
Eikä ala. Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä on ollut suunnilleen sama jo vuosikymmeniä.
No meillä ollaan aina pystytty tästä aiheesta ihan avoimesti puhumaan koko suvun naisten kesken. Ei ole mikään tabu.