Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette varautuneet eläkeikään, te noin 40-vuotiaat ja alle?

Vierailija
01.09.2024 |

Näitä leikkauslistoja kun lukee, on aika selvää että 25 vuoden päästä ei ole jäljellä juuri mitään tukijärjestelmiä, tai ainakin ne ovat surkeita.

Miten sinä varaudut? Säästätkö? Sijoitatko? Miten aiot rahoittaa elämäsi työuran jälkeen?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 43, vuosipalkka n. 120te, rahastoissa reilu 200ke, omistusasunto hyvällä paikalla.

Perintönä tulee joskus aikanaan omakotitalo Tampereelta ja vähän metsää.

Eiköhän sitä pärjää ihan ok. Eniten harmittaa että tuli nuorempana säästettyä vain tilille...

Vierailija
82/98 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me hankkiudutaan tästä hallituksesta eroon 3 vuoden päästä ja laitetaan asiat mallilleen.

Ei siihen tarvita kuin 2 1/2 vuotta. Ja ensi keväänä annetaan jo lähtölaukaus näille nykyisille kuntavaaleissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule ikinä tajuamaan näitä jotka miettii asioita 30-40v päähän. Hyvä jos mietin edes ensi vuoden puolelle mitään, mitä järkeä. 

Mitä järkeä? Sitä, että ei tarvitse sitten kärsiä, kun ei ole mitään suunnitelmia, ja tulot loppuu ja lääkekulut kasvaa ja tuet pienenee. Omaa elämänlaatua on syytä pohtia kyllå pitkällekin.

Pointti olikin, että sinä kuvittelet asioiden menevän tietyllä tavalla kun teet näin ja näin. Sinä saat siitä turvallisuuden tunnetta kun yrität suunnitella ja ennustella miten asiat tulee menemään. Minä taas en usko, että asioihin voi oikeasti vaikuttaa tuolla tavalla vaikka miten pähkäilisi. Ja tällaiseksi on omat näkemykseni tulleet sen jälkeen kun olen katsonut vierestä miten nuoret sairastuu ja mitkään rahat ei pelasta eikä näitä asioita

Pointtisi on huono, vastuuttoman ihmisen kommentti. Riippumatta siitä, miten elämä menee - sairastuuko, tapahtuuko muita yllättäviä takaiskuja, tai miten vanhaksi lopulta elää, on AINA hyvä kerryttää varallisuutta. Varallisuus = vapaus tehdä valintoja erilaisissa tilanteissa. Esim sairastuessa voi vaikuttaa paremmin olosuhteisiinsa ja hoitoihinsa kuin varaton.

Satunnaisuuksia ei voi ennustaa, mutta asioihin voi todellakin vaikuttaa ja satunnaisia tapahtumia voi pelata edukseen. Asenteesi on todella passiivinen ja alistuva. Halveksin.

Vierailija
84/98 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän sen verran epäterveellisesti, etten varmaan elä kuin ihan max 75-vuotiaaksi. Eläkeikä minulla on lähes 70 vuotta, niin eipä tuota kiinnosta asiaa sen enempiä pohtia. Ajatuksena olisi, että varallisuutta tai velkaa ei kumpaakaan liiemmin jää. En ala tinkimään nykyisen elintasoni laadusta sillä perusteella, että olisi sitten enemmän rahaa silloin viittä vaille kuolleena.

Tinkiminen esim sen 50 euroa kuukaudessa ei pitäisi ihan mahdottomasti laskea elämänlaatua työssäkäyvältä ihmiseltä.

No ei välttämättä, mutta en silti tee sillä rahalla mitään ruumisarkussa. Saati että nautin siitä rahasta ollessani huonossa kunnossa.

Vierailija
85/98 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän sen verran epäterveellisesti, etten varmaan elä kuin ihan max 75-vuotiaaksi. Eläkeikä minulla on lähes 70 vuotta, niin eipä tuota kiinnosta asiaa sen enempiä pohtia. Ajatuksena olisi, että varallisuutta tai velkaa ei kumpaakaan liiemmin jää. En ala tinkimään nykyisen elintasoni laadusta sillä perusteella, että olisi sitten enemmän rahaa silloin viittä vaille kuolleena.

Tinkiminen esim sen 50 euroa kuukaudessa ei pitäisi ihan mahdottomasti laskea elämänlaatua työssäkäyvältä ihmiseltä.

No ei välttämättä, mutta en silti tee sillä rahalla mitään ruumisarkussa. Saati että nautin siitä rahasta ollessani huonossa kunnossa.

Voihan se olla niinkin. Mä taas ajattelen, että sähän voisit jäädä aiemmin pois työelämästä ja nauttia ne viimeiset vuodet, jos niin vakuuttunut olet, että 75-vuotiaana viimeistään lähdet. Mutta jokainen tavallaan :)

Ap

Vierailija
86/98 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole työuraa. Ensin en kelvannut ja nyt olen liian sairas työhön, eikä mikään hoito ole parantanut terveyttäni.

Eläkkeelle tuskin pääsen. En sairauseläkkeelle enkä vanhuuseläkkeelle. Vanhuuseläkkeen ikärajat todennäköisesti nousevat sitä mukaa kun minulle kertyy ikää, joten ehtinen kuolla ennenkuin saavutan riittävän korkean iän.

Vierailija
87/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä enää varmana sitä, että saan minkäänlaista eläkettä. Systeemit ehtivät muuttua tulevina vuosikymmeninä, eikä järjestelmän varaan kannata laskea mitään. Pyrin pitämään itseni kunnossa ja mahdollisimman toimintakykyisenä. Taloni on maksettu parin vuoden päästä, ja säästän ja sijoitan pieniä summia jatkuvasti eri kohteisiin. Harkitsen sijoitusasunnon ostamista vielä työuran aikana. Tulot ovat vaatimattomat, mutta niin ovat menotkin. Niin kauan kuin pystyn asumaan itsenäisesti talossani, pärjään varsin pienellä rahalla.

Vierailija
88/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja riittää. Ihan tosissaan nää Pohjanmaan tyypit väittää, et lapset elättää, eikun uutta pullaa sitten uuniin vaan.

Vierailija
89/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeiset 15 vuotta säästänyt noin satasen kuussa nimenomaan eläkettä varten. Välillä sijoitan muutenkin. 

Se, mitä aivan todella pitäisi tehdä eläkkeelle vapautumiseen, olisi alkaa liikkua enemmän. Lapsiperhearjessa se on jäänyt, kun en ole siitä oikein koskaan nauttinut. Olen huonokuntoinen. Tätä menoa on sairas vanhuus, mutta vielä siihen vpisi vaikuttaa, eli ainakin lisätä lihasmassaa ja kestävyyttä.

N41

Vierailija
90/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siihen eläkeikään on vielä aikaa. 74-vuotiaan eläkkeelle, sanottiin radiossa. Siis minulla 4-kymppisellä on vielä 34 vuotta aikaa siihen. Mutta onhan se kätevää, eläkkeelle ja sitten hautajaiset, mikäli ei kuollut työpaikalle.

Vierailija
91/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kyllä mitä 7-kymppiset raadot hektisessä työelämässä enää pystyvät tekemään, kun 5-kymppiselläkin se alkaa jo tökkiä. Kai se työnantaja kustantaa rollaattorin, kuulolaitteen, suurennuslasit, kaihi- ja lonkkaleikkaukset ynnä muut sellaiset.

No mut, vähän säästän per kuukausi, enempi lapselle tosin. Mut aika piinutsiahan ne on isossa kuvassa, kun eläminen on niin kallista nykysin. 16 vuotta on alimpaan TÄMÄNHETKISEEN eläkeikään aikaa. Ehkä kuolen saappaat jalassa sorvin ääreen, joten varallisuus tai sen puute jää lapsen perinnöksi.

Tämän jos olisin nuorena tiennyt, olisin lopettanut elämäni jo alkuunsa. Kai sitä oli sinisilmäiset toiveet, että pystyisi ihmisarvoista elämää elämään joskus itsekin, jos vaan tekee töitä ja kerryttää. Mutta kituutus on näemmä elinikäistä, vaikka keskiluokkainen muka olen aina ollut. Huono diili tämä elämä on, kaikkinensa.

Vierailija
92/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa tuntuu olevan tyytyväisiä siihen, että tehdään töitä 40-50 vuotta ja sitten kituutellaan loppuelämä pelkän kertyneen eläkkeen avulla, miettimättä yhtään sen enempää millaisen elämän sillä saa. Tämä hämmentää mua suuresti. Erityisesti siksi, koska vaikka nykyisillä eläkeläisillä sentään ainakin vielä on eläkkeet, eivät hekään ymmärtääkseni mitenkään herroiksi elä. Lääkekulut ja kallistuneet muut elinkustannukset tekevät arjesta hankalaa, eikä tilannetta enää siinä vaiheessa saa omin neuvoin kohennettua. Sitäkö te haluatte eläkkeeltänne, että aamulla katsotte mistä saisi kahvin halvimmalla ja mietitte, onko varaa ostaa pullaa vai pitääkö rahat säästää reumalääkkeisiin?

Mä ainakin haluan matkustella, kuluttaa kulttuuria, ostaa hyvinvointipalveluita ja ylipäätään tehdä jotain!

Vierailija
93/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunto ja rahaa rahastossa. Mutta ne on lähinnä lapselle. Minä saan kuuskymppisenä altzheimerin kuten äitinikin ja olen seitsemänkymppisenä jo vainaa. Eli millään eläkkeellä en vuosiani vietä.

Vierailija
94/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran sukurasitetta, että varmana sairastuu syöpään jossain vaiheessa. Ja sit kun on tarpeeksi lihava, ei tartte miettiä eläkepäiviä. Ja jos huono tuuri käy, itsari helppo tehdä, kun on pahasti allerginen.

Vierailija
95/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai, mie hankkiuduin eläkkeelle miun täytettyä 18 vuotta. Mie vastustan kaikkia leikkauksia miun eläkkeeseen.

Vierailija
96/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämällä terveellisesti, säästämällä yksityiseen eläkkeeseen, sijoittamalla osakkeisiin ja aina pitää olla tarpeeksi rahaa tilillä, että voi ostaa lentolipun Sveitsiin. 

Vierailija
97/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat parempaa palvelua sairaana. Lapsillekin kannattaa säästää, jos niitä on. 

Vierailija
98/98 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään.