Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??

Vierailija
01.09.2024 |

Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa. 

Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan. 

Kommentit (685)

Vierailija
101/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä näyttää olevan lukutaidottomia ja omia päätelmiä tekeviä, niin sanottakoon vielä tässä selvällä suomen kielellä, että minä, ap., olen siis työssäkäyvä ihminen. Ollut samassa työpaikassa 5v. Minkäs minä sille teen, että palkka on huono. Eikä me asuta pk-seudulla. Vuokrat on korkeita jo muuallakin. 

Ja miten isossa ja minkä hintaisessa asunnossa asutte?

Veikkaanpa että paljon isommassa kuin ne, jotka maksavat kaiken itse ilman tukia. Muuten ei noin iso pudotus asumistuessa olisi edes mahdollinen.

Herranjestas, miksi tätä edelleen jankataan?? Ymmärrätkö, että hallitus leikkasi asumistukea aivan hurjia määriä. Asunnon vuokralla ei ole mitään merkitystä, sillä asumistuessa on AINA ollut katto. Sitä saa vain tietyn maksimimäärän, joka on AINA vain osa koko vuokrast

Kun hallitus leikkaa asumistukeasi hurjia määriä, kuten sanot, se merkitsee vain sitä, että sinä olet saanut meidän muiden  kustantamaa rahaa ilmaiseksi hurjia määriä. Tällaiseen ei ole enää varaa, kun terveydenhoidostakin pitää tinkiä,

Vierailija
102/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.

Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.

Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.

Oikein, meille vanhemmille koulutetuille ihmisille oli päivänselvää, että töihin mennään sille paikkakunnalle jossa on töitä. Kulaan ei jäänyt tukien varaan minnekään. Se oli tuntematon toimintamalli. Kun oli opintolainaa, oli pakko mennä vaikka Peräpohjolaan töihin. Hyvin se sujui. 

Tässä on nyt vain se, että samanaikasesti itketään ja märistään hädissään työvoimapulaa ja samaan aikaan ajetaan työssäkäyvät yksin- ja yhteishuoltajat muualle töihin. 

Yksilö voi muuttaa minne vaan, mutta kaupunki ei pärjää ilman niitä työläisiä. Ei voi kokoomus samaan aikaan itkeä työvoimapulaa ja leikata näiden alojen ihmisiltä tuet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että tähänkin aloitukseen tulee paljon alapeukkuja. 

Etkö ole koskaan kuullut persujen trollitehtaasta? Hehän päivystävät täällä ja saavat siitä ihan palkkaa. 

Vierailija
104/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä näyttää olevan lukutaidottomia ja omia päätelmiä tekeviä, niin sanottakoon vielä tässä selvällä suomen kielellä, että minä, ap., olen siis työssäkäyvä ihminen. Ollut samassa työpaikassa 5v. Minkäs minä sille teen, että palkka on huono. Eikä me asuta pk-seudulla. Vuokrat on korkeita jo muuallakin. 

Veikkaanpa että paljon isommassa kuin ne, jotka maksavat kaiken itse ilman tukia. Muuten ei noin iso pudotus asumistuessa olisi edes mahdollinen.

Herranjestas, miksi tätä edelleen jankataan?? Ymmärrätkö, että hallitus leikkasi asumistukea aivan hurjia määriä. Asunnon vuokralla ei ole mitään merkitystä, sillä asumistuessa on AINA ollut katto. Sitä saa vain tietyn m

Eli Helsingin lapset ja vanhukset saavat pärjätä ilman hoitajia? Onnea matkaan!

Vierailija
105/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokra 850, tähän asti siihen on saatu tukea yli 500 euroa kuussa, ja sekin on jo laskenut monta vuotta?

Siis hurraa että nykyinen hallitus puuttui tähän! 

Vierailija
106/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika karmeeta lukea miten ihmisiltä viedään nykyään kaikki.

Aika karmeeta on tietää miten ihmiset ovat eläneet toisten rahoilla!

Miksi Suomi on korviaan myöten veloissa ja joutuu tänäänkin ottamaan 50 miljoonaa lisää velkaa, että jonkun vuokrat saadaan maksettua. Koska edes meidän veronmaksajien rahat eivät riitä elättämään lähes puoltamiljoonaa (yli miljoona asukasta, kun perhe lasketaan) asumistukien saajia. 

Tästä voi syyttää ahneita vuokrafirmoja ja monopolikauppoja, sekä ahneita sähköyhtiöitä. Jos asuminen ja ruoka on niin kallista, että työssäkäyvä ei pärjää ilman tukia, on ongelma jossain muualla kuin siinä ihmisessä.

Näidenkin elämistä sitten maksellaan ahneille yrityksille, kun palkka ei riitä ja pitä

Huoh. Ammattiliitot omistavat vain murto-osan näistä firmoista. Katsopa, ketkä siellä ovat suurimpia omistajia. Kurkkaa.

Vierailija
107/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vuokra 850, tähän asti siihen on saatu tukea yli 500 euroa kuussa, ja sekin on jo laskenut monta vuotta?

Ei tullut mieleen, että se palkkakin voi olla tyyliin 1300€/kk?

Vierailija
108/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on, oma kaksioni ei ole pk-seudulla, mutta maksaa yli 700 e ja on kaupungin oma. Olen kuitenkin hyväpalkkaisessa työssä niin vielä ei ole ongelmia.

Vierailija
109/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuossa nyt on?

Aina on valitettu miten pieni asumistuki on niin kai sen pienen tuen verran nyt voi itsekin maksaa niitä omia laskujaan? 

Tiedätkö AP pösilö, että vuoden 2025 helmikuussa asuntojen keskimääräiset vuokrahintojen on arvioitu nousevan keskimäärin 10-12%?  Tämän voit lukea vuokranantaja liiton julkaisemasta laskelmasta johon on huomioitu 1,5% alv nousu , ylläpitokustannusten nousu,

( lämmitys,huolto ym kulut)

Jos nyt muutat tarkalleen normien mukaiseen asuntoon, niin vuoden vaihteen jälkeen vuokrasi ylittää suurimman sallitun ja saat maksaa tuon ylimenevän osan itse.

De facto.

Minä olen jo nyt lähettänyt vuokralaisilleni ilmoituksen, jossa vuokraan tulee indeksikorotus 5,7% joulukuusta alkaen.

En todellakaan aio itse kustantaa vuokralaisille kuuluvia kustannusten nousuja omasta taskustani. Vastikkeen nousu siirtyy suoraan vuokranhintaan. Piste.

Vierailija
110/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tosiaan on aika muuttaa tapoja,tukielämä ei voi olla ammatti.

Vierailija
111/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti huhtikuussa asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen ja asumistuki lähtee monelta vuositarkastuksen yhteydessä esim. Hoitajilta Helsingissä.

Vierailija
112/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut mieleen, että se palkkakin voi olla tyyliin 1300€/kk?

Se on yksilön oma valinta minkä verran palkkaa saa. Ei valtio mikään työnantaja ole.

Vierailija
113/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on pieni kolmio, vuokra 850€. Ja kuten jo sanoin, halvempaa ei ole. Sama hintataso on kunnalla sekä yksityisillä. Asumistuki on laskenut joka vuosi hiukan ja siksi olen asuntoja koko ajan katsellut. 

Minulla ei olisi ikinä varaa maksaa tuollaista vuokraa. Elämäni fiksuin päätös oli ostaa oma asunto 25- vuotiaana. En asu enää samassa asunnossa, nyt on velaton omakotitalo ja kk asumismenot on tuosta neljäsosa.

Vierailija
114/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuossa nyt on?

Aina on valitettu miten pieni asumistuki on niin kai sen pienen tuen verran nyt voi itsekin maksaa niitä omia laskujaan? 

Tiedätkö AP pösilö, että vuoden 2025 helmikuussa asuntojen keskimääräiset vuokrahintojen on arvioitu nousevan keskimäärin 10-12%?  Tämän voit lukea vuokranantaja liiton julkaisemasta laskelmasta johon on huomioitu 1,5% alv nousu , ylläpitokustannusten nousu,

( lämmitys,huolto ym kulut)

Jos nyt muutat tarkalleen normien mukaiseen asuntoon, niin vuoden vaihteen jälkeen vuokrasi ylittää suurimman sallitun ja saat maksaa tuon ylimenevän osan itse.

De facto.

Minä olen jo nyt lähettänyt vuokralaisilleni ilmoituksen, jossa vuokraan tulee indeksikorotus 5,7% joulukuusta alkaen.

En todellakaan aio itse kustantaa vuokralaisille kuuluvia kustannusten nousuja omasta taskustani. Va

Vuokralainen hakee asumistukea tai muuttaa pois.

Helsingissä ei enää kannata tehdä esim. henkilökohtaisen avustajan töitä, muuttaa Joensuuhun ja hakee toimeentulotukea.

Vierailija
115/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ma mut eivät ole jo paniikissa räpiköimässä rajan yli pois? Eikö heidän tukensa kenties laske? Saavatko heti salaista erityiskäsittelyä kun kelalla huomataan että nimi on eksoottinen?

Vähän kuin briteissä väitetään, ettei poliisi kohtele väkeä kahdessa kerroksessa, sama myytti meillä kelassa.

Vierailija
116/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tosiaan on aika muuttaa tapoja,tukielämä ei voi olla ammatti.

Yh äitien pentutehtailu halutaan nyt kuriin.

Vierailija
117/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on pieni kolmio, vuokra 850€. Ja kuten jo sanoin, halvempaa ei ole. Sama hintataso on kunnalla sekä yksityisillä. Asumistuki on laskenut joka vuosi hiukan ja siksi olen asuntoja koko ajan katsellut. 

Toista, esim. Hämeenlinna kuuluu 2-kuntaryhmään enimmäisasumismenoissa. Ap puhui teineistä eli oletetaan, että lapsia on 2 eli yhteensä kolmihenkinen perhe. 

3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 828 e/kk.

Vuokraovessa on 36 kpl kolmioita Hämeenlinnassa ja halvimman vuokrapyyntö on 750 euroa.

3-kuntaryhmässä 3 henkilön asumismenoiksi hyväksytään 734 e/kk.

Jos vuokrasi on nyt 850 euroa, niin ihmettelen tuota, että asumistuki laskisi 400 euroa. Jotain ei ole tässä ketjussa nyt ihan oikein.

Vierailija
118/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä voi noin paljon laskea. Joku on pielessä aloituksessa. Olet nyt töissä , eikö ?

Vierailija
119/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä olen pärjännyt, vaikka en ole koskaan isoja asumistukia?!?!

Vierailija
120/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.

Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.

Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.

Oikein, meille vanhemmille koulutetuille ihmisille oli päivänselvää, että töihin mennään sille paikkakunnalle jossa on töitä. Kulaan ei jäänyt tukien varaan minnekään. Se oli tuntematon toimintamalli. Kun oli opintolainaa, oli pakko mennä vaikka Peräpohjolaan töihin. Hyvin se sujui. 

Miten koulutettu ihminen voi olla noin tyhmä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän