Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??
Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa.
Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan.
Kommentit (685)
Vierailija kirjoitti:
Jospa menisit työhön ja elättäisi itsesi sen sijaan että elät tuilla. Vtuttaa sinunlaistesi iänikuinen valitus. Wolt kuskiksi vaan menet niin saat rahaa. T: Nettoveronmaksaja
Mua vituttaa sun kaltaiset päänaukojat, jotka ei edes lue ap:n kommentteja, tai ovat vaan liian tyhmiä tajutakseen niitä.
T. Toinen nettoveronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeeta lukea miten ihmisiltä viedään nykyään kaikki.
Mitä sitten? Kuolkoot pois.
Jotkut alkavat tehtailla rikoksia, kun ei ole muita vaihtoehtoja kuin kituuttaminen nälkärajalla. Ei ole sinullakaan turvallista enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tänne lammille.
Kolmio irtoaa rivarista kuudella sadalla ja saa kuule täyden asumistuen. Autosta jo luovuttu pati vuotta sitten ja ostettu bussikortit. Rauhallista ,puhdasta ja turvallista asua.
Ei tietenkään Helsingissä ,tai muissa isoissa kaupungeissa ole varaa asua, jos palkka on pieni ja varsinkaan keskustan alueella!
Terv. pienipalkkainen 2 lapsen eronnut vanhempi
Kuule kuule kuule.
Mites Lammin avoimet työpaikat? Houkutteletko muuttamaan sinne työttömäksi työvoimapula-alueelta.
Tyypillinen persu. Se liikuttaa yhtä palikkaa kerrallaan tajuamatta, että se vaikuttaa muihinkin palikoihin.
Hmm.. 10 vuotta työttömänä helsingissä vaikka siellä on töitä jokapuolella..miten se oikeasti eroaa siitä jos on 10 vuotta työttömänä siellä lammilla? Jos helsingissä kerran on niitä työpaikkoja pilvin pimein niin miten siellä on niin paljon työttömiä ihmisiä???
Vierailija kirjoitti:
Koska täällä näyttää olevan lukutaidottomia ja omia päätelmiä tekeviä, niin sanottakoon vielä tässä selvällä suomen kielellä, että minä, ap., olen siis työssäkäyvä ihminen. Ollut samassa työpaikassa 5v. Minkäs minä sille teen, että palkka on huono. Eikä me asuta pk-seudulla. Vuokrat on korkeita jo muuallakin.
Ja miten isossa ja minkä hintaisessa asunnossa asutte?
Veikkaanpa että paljon isommassa kuin ne, jotka maksavat kaiken itse ilman tukia. Muuten ei noin iso pudotus asumistuessa olisi edes mahdollinen.
Mikä siinä on, että tähänkin aloitukseen tulee paljon alapeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään vanhemman ihmisen joka asuu omistusasunnossa.
Saa asumistukea noin 300e. Se poistuu kokonaan.
Lähtö kuulemma edessä.
Niin? Omistusasunnon myynnistä saaduilla rahoilla varsinkin vanhempi ihminen elää ehkä lopun elämänsä. Jos ei elä ts. rahat loppuvat, saa taas sitä asumistukea. Helppoa, eikö?
Sitä omistusasuntoa ei ole välttämättä helppo saada kaupaksi varsinkaan tällaisena aikana.
Siivoojaksi vaan ,vaikka Hämeenlinnaan ja bussi kulkee.
Keikkaa hoito-alalla , tai sitten menet kuntouttavaan 9€ päivä ja saat tuet päälle kuten muutkin työttömät!
TAI opiskele uusi ammatti!
Niin me muutkin joudumme.
Ja kuinka se kokoomus vastustikaan leikkauksia pari vuotta sitten:
Sari Sarkomaa (kok): "Parilla kympillä yksinäinen ihminen hankkii vaikka monen viikon ruuat."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska täällä näyttää olevan lukutaidottomia ja omia päätelmiä tekeviä, niin sanottakoon vielä tässä selvällä suomen kielellä, että minä, ap., olen siis työssäkäyvä ihminen. Ollut samassa työpaikassa 5v. Minkäs minä sille teen, että palkka on huono. Eikä me asuta pk-seudulla. Vuokrat on korkeita jo muuallakin.
Veikkaanpa että paljon isommassa kuin ne, jotka maksavat kaiken itse ilman tukia. Muuten ei noin iso pudotus asumistuessa olisi edes mahdollinen.
Herranjestas, miksi tätä edelleen jankataan?? Ymmärrätkö, että hallitus leikkasi asumistukea aivan hurjia määriä. Asunnon vuokralla ei ole mitään merkitystä, sillä asumistuessa on AINA ollut katto. Sitä saa vain tietyn maksimimäärän, joka on AINA vain osa koko vuokrasta. Kaikki ylimenevä maksetaan aina itse. Onko tämä on selvä?
Nyt NIMENOMAAN TYÖSSÄKÄYVÄT kokevat huiman pudotuksen, kun suojaosa on otettu pois. Työssäkäyvät. Juuri niiden alojen ihmiset, joista on pulaa kaupungeissa.
Hämeenlinna kuuluu 2-kuntaryhmään enimmäisasumismenoissa. Ap puhui teineistä eli oletetaan, että lapsia on 2 eli yhteensä kolmihenkinen perhe.
3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 828 e/kk.
Vuokraovessa on 36 kpl kolmioita Hämeenlinnassa ja halvimman vuokrapyyntö on 750 euroa.
Miksiköhän ma mut eivät ole jo paniikissa räpiköimässä rajan yli pois? Eikö heidän tukensa kenties laske? Saavatko heti salaista erityiskäsittelyä kun kelalla huomataan että nimi on eksoottinen?
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.
Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.
Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.
Oikein, meille vanhemmille koulutetuille ihmisille oli päivänselvää, että töihin mennään sille paikkakunnalle jossa on töitä. Kulaan ei jäänyt tukien varaan minnekään. Se oli tuntematon toimintamalli. Kun oli opintolainaa, oli pakko mennä vaikka Peräpohjolaan töihin. Hyvin se sujui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas, miksi tätä edelleen jankataan?? Ymmärrätkö, että hallitus leikkasi asumistukea aivan hurjia määriä. Asunnon vuokralla ei ole mitään merkitystä, sillä asumistuessa on AINA ollut katto. Sitä saa vain tietyn maksimimäärän, joka on AINA vain osa koko vuokrast
Juuri näin. Hallitus rankaisee niitä, jotka työskentelevät matalapalkka-aloilla. Ei sossupummeja.
Onko tämä ensimmäinen kerta elämässäsi kun havahdut siihen ettei koulutuksesi riitä perheestä huolehtimiseen? Mitenköhän muuaalla maailmassa pärjätään
Niin minäkin opiskelen uuttaammattia ja saan 9€ pv ja tuet ja vielä bussikortinkin. ja auto myyntiin, jos sellainen vielä on.
Osta pyörä niin terveyskin kohenee.
Kouluja on maa täynnä ja helppoa päästä sisään.
Mikä on tekosyysi ettet voi opiskella?
Mikä ongelma tuossa nyt on?
Aina on valitettu miten pieni asumistuki on niin kai sen pienen tuen verran nyt voi itsekin maksaa niitä omia laskujaan?
Tiedätkö AP pösilö, että vuoden 2025 helmikuussa asuntojen keskimääräiset vuokrahintojen on arvioitu nousevan keskimäärin 10-12%? Tämän voit lukea vuokranantaja liiton julkaisemasta laskelmasta johon on huomioitu 1,5% alv nousu , ylläpitokustannusten nousu,
( lämmitys,huolto ym kulut)
Jos nyt muutat tarkalleen normien mukaiseen asuntoon, niin vuoden vaihteen jälkeen vuokrasi ylittää suurimman sallitun ja saat maksaa tuon ylimenevän osan itse.
De facto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on pieni kolmio, vuokra 850€. Ja kuten jo sanoin, halvempaa ei ole. Sama hintataso on kunnalla sekä yksityisillä. Asumistuki on laskenut joka vuosi hiukan ja siksi olen asuntoja koko ajan katsellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeeta lukea miten ihmisiltä viedään nykyään kaikki.
Aika karmeeta on tietää miten ihmiset ovat eläneet toisten rahoilla!
Miksi Suomi on korviaan myöten veloissa ja joutuu tänäänkin ottamaan 50 miljoonaa lisää velkaa, että jonkun vuokrat saadaan maksettua. Koska edes meidän veronmaksajien rahat eivät riitä elättämään lähes puoltamiljoonaa (yli miljoona asukasta, kun perhe lasketaan) asumistukien saajia.
Tästä voi syyttää ahneita vuokrafirmoja ja monopolikauppoja, sekä ahneita sähköyhtiöitä. Jos asuminen ja ruoka on niin kallista, että työssäkäyvä ei pärjää ilman tukia, on ongelma jossain muualla kuin siinä ihmisessä.
Näidenkin elämistä sitten maksellaan ahneille yrityksille, kun palkka ei riitä ja pitää hakea tukia lisäksi.
Homma menee näin:
SAK saa verovapaita osinkoja VVO:lta, VVO nostaa vuokria, SDP vaatii asumistuen korotuksia, SDP saa SAK:lta vaalirahoitusta.
Äänestämällä vasemmistoa tuet ylläolevaa k*setusta.
Myt sinne 9€ kuntouttaviin työpaikkoihin vaan nöyrryttävä jos ei muu auta. Niihinhän olette meitä sairaita työttömiäkin kehoittaneet menemään jo pitkän aikaa.
Laita toimeentulotukihakemus vetämään. Siellä on voimassa työtuloistakin vielä 150e vähennysoikeus, myös työmatkakulut voi vähentää, sekä veden, sähkön ja reseptilääkkeet.