Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??
Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa.
Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan.
Kommentit (685)
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan työssäkäyviltä ja yhteiskuntaa hyödyttäviltä ihmisiltä leikataan asumistukea ihan hurjia summia. Järjenvastaista.
Järjenvastaista tässä on se, että työssäkäyvien suomalaisten asumisesta muut työssäkäyvät maksaa veroina noin valtavia summia. Tämä maa on ihan vinoutunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen, mutta en koskaan ole saanut asumistukea. Kuinka pienituloinen oikein pitää Suomessa olla, että saa asumistukea? Toivoisin asiallisia vastauksia, koska ihmettelen asiaa oikeasti.
Etkö osaa mennä Kelan sivuille katsomaan?
Pitäisi rakentaa todella edullisia miniasuntoja ja lisäksi soluasuntoja lisää. Hyvin pienituloisilla pitäisi olla mahdollisuus asua edullisesti. Esimerkiksi muualta tänne tuleville pitäisi kustantaa vain solu/asuntola-tason asuminen sen sijaan, että nykyään jokaiselle maksetaan oma yksiö. Ja lapsettomalle pariskunnalle riittäisi se yksiö, ei tarvitse olla kaksiota.
Kenenkään ei pidä kuolla köyhyyteen Suomessa, mutta elintasoa on pakko alkaa alentaa, jos se perustuu muiden kustantamalla tuilla elämiseen.
Ap:n esimerkki on minusta yhä käsittämätön. Hän kertoo olevansa töissä ja ollut koko ajan, ja että on saanut 850 euroa maksavaan vuokraasuntoon asumistukea 500 euroa. Kuulostaa ihan ihmeellisen paljolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos asumistuki tippuu 400 € kuussa, niin ap saa jatkossa 400 € toimeentulotukea. Luukku vaan vaihtuu...
Ei vaan saa. Enää ei anneta kuin automaatista. Onneksi.
Kyllä saa. Toimeentulotuki lapsiperheessä kompensoi asumistuen leikkausta. Järjetöntä tää touhu
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein, pitäisi leikata lisää.
Niin uskonkin että tehtävä rajumpia leikkauksia. Nämä ovat liian pehmeitä. Mutta oikeansuuntaisia.
Vierailija kirjoitti:
Punaliput liehuu, punaliput liehuu!
Ei vaiskaan, on tää mustakin ihan sairasta.
Ensin vuosikausia ollaan nostamatta palkkoja, koska ajatellaan et tukiverkot kattaa sen mikä palkasta uupuu. No nyt sit viedään ne tukiverkot, joten ei muuta ku palkat nousuun?
Nimenomaan. ja ne ekonomistit jotka puolustivat matalapalkkatöitä, joiden varassa pelkästään ei voi elää, sillä että valtio kompensoi, MISSÄ NE NYT OVAT?
Vierailija kirjoitti:
"Mun setä pääsi eläkkeelle 44 -vuotiaana ja eli 85-vuotiaaksi.
Miten pystyy yksin rakentamaan talon, jos on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, se oli kumma juttu."
Eikä ole ainoa tapaus. Jokainen varmaan tuntee jonkun vastaavan. Näitähän on jäänyt kiinnikin vähän väliä.
Ihmettelen myös. Tunnen henkilön, joka on ollut jo n 10 v työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisen sairauden takia. Hän silti mm. golfaa aktiivisesti. On aivan varmasti töitä, joita hän pystyisi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi rakentaa todella edullisia miniasuntoja ja lisäksi soluasuntoja lisää. Hyvin pienituloisilla pitäisi olla mahdollisuus asua edullisesti. Esimerkiksi muualta tänne tuleville pitäisi kustantaa vain solu/asuntola-tason asuminen sen sijaan, että nykyään jokaiselle maksetaan oma yksiö. Ja lapsettomalle pariskunnalle riittäisi se yksiö, ei tarvitse olla kaksiota.
Kenenkään ei pidä kuolla köyhyyteen Suomessa, mutta elintasoa on pakko alkaa alentaa, jos se perustuu muiden kustantamalla tuilla elämiseen.
Ap:n esimerkki on minusta yhä käsittämätön. Hän kertoo olevansa töissä ja ollut koko ajan, ja että on saanut 850 euroa maksavaan vuokraasuntoon asumistukea 500 euroa. Kuulostaa ihan ihmeellisen paljolta.
AP on trolli. Ei pidä paikkansa. Kävi kusemassa täällä ja nyt nauttii sairaalloisesti kuinka ihmiset riitelevät.
"Nosta tilit tyhjäksi heti ja jos kela kysyy, niin sanot, että olet peliriippuvainen ja olet pelannut rahat. Kun tästä leikkauksesta on rummutettu jo toista vuotta, niin miksi "köyhät" ei tyhjennä tilejään patjan alle. Sen ois moneen kertaan kerennyt tehdä. Jos omistaa metsää, kesämökkiä tms niin tottakai ne lasketaan omaisuudeksi. Omaisuuden voi myydä ja näin saada rahaa vuok
----
Ei kannata yllyttää ketään törkeään petokseen, se on laitonta. Tuo ehdottamasi menettely on törkeä petos"
No mutta, uhkapeliä tuossa pelataan kuitenkin. Joten ei nyt valekaan ole
Vierailija kirjoitti:
Antti Rinne: rahaa on. Ja jaettiin vappusatasia.
Rinteen-Marinin vastuuton politiikka tähän leikkausiin lopulta johti.
Toisten rahoja jakava poliitikko ei joudu milloinkaan vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyy yksin rakentamaan talon, jos on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, se oli kumma juttu."
Eikä ole ainoa tapaus. Jokainen varmaan tuntee jonkun vastaavan. Näitähän on jäänyt kiinnikin vähän väliä.
Ihmettelen myös. Tunnen henkilön, joka on ollut jo n 10 v työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisen sairauden takia. Hän silti mm. golfaa aktiivisesti. On aivan varmasti töitä, joita hän pystyisi tekemään.
Varmasti olisi töitä hänelle, mutta onko työnantajaa joka palkkaa työkyvyttömän ja maksaa inhimillistä palkkaa jolla tulee toimeen? Tiedät itsekin vastauksen. Tämän takia ko. Henkilö on työkyvyttömyyseläkkeellä ja golffaa.
Olisi aika rakentaa niitä haploja asuntoja työssä käyville köyhille.
Jos on on toimeentulotuella, niin se ja sama paljonko vuokra on.
Mutta jos saa pientä palkkaa, niin vuokran pitäisi olla todella halpa tällä hetkellä. Eikä sellaisia asuntoja ole!
Pitäkööt pääosin tukien varassa olevat nämä uudemmat kaupungin asunnot, mutta halvat pitäisi antaa köyhille työläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin iso lasku on muka mahdollinen, ellette asu ylikalliissa asunnossa? Kuulostaa siltä, että olette asuneet tukien varassa liian kalliisti. Hakekaa edullisempaa asuntoa. Millaiset asumisjärjestelyt teillä on? Lapsethan lisäävät tuen määrää.
Älykääpiö. Lue vuokrapyynnöt vuokraovi.fistä: sama vuokrataso on kaikissa kaupungeissa. Halvemmalla asuakseen pitää muuttaa muuttotappioalueelle, jossa ei ole töitä. Kuntiin, jotka joutuu kohta valtion kriisirahoituksen varaan.
Ette te oikeistopöljät edes tajua mitä teette. Valtionvelka kasvaa Purran kaudella yli 33%.
Se vuokra on sama kaikissa kaupungeissa juuri asumistuen takia. Asumistuen alaraja on määrittänyt vähimmäisvuokran. Muutenhan vuokra ei olisi sama yksiössä joka maksaa 50 000€ ja yksiössä joka maksaa 200 000€. Nyt hallitus on vihdoin korjaamassa tätä vääristymään leikkaamalla asumistukea. Tämä toimenpide on pakko tehdä jotta näihin vuokramarkkinoihin saataisiin joku tolkku ja vuokrat eivät jatka älytöntä nousuaan. Joo, valitettavasti se sattuu, mutta pidemmällä tähtäimellä siitä hyötyy vuokralaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ongelma se on, että aikuinen nukkuu olohuoneessa. Näin voi tilapäisesti hyvin tehdä. Meilläkin isä ja äiti nukkuivat olohuoneessa vuodesohvalla eikä siinä mitään ihmeellistä ollut. Itse asun kolmiossa yksin ja olen kyllästynyt liian suuriin tiloihin. Olen pitkään etsinyt yksiötä, jossa ois makuualkovi eli kolo sängylle, keittokomero ja järkevä paikka pienelle keittiönpöydälle, vaatehuone/useampia komeroita, lasitettu parveke ja huom EI saunaa. Yksinhuoltajakin pärjäisi loistavasti, kun olisi älytty rakentaa olohuoneeseen alkovi, kuten 60-70- luvuilla oli tapana.Eipä vaan löydy muuta kuin niitä putkiasuntoja, joissa on typerä keittotila olohuoneessa. Itse olen yhdessä elämänvaiheessa asunut tilavassa yksiössä, jossa oli makuualkovi ja siitä tuli lapselle oma tila.
Täh, eihän tämä ollut mikään ongelma. Ap sanoi JO nukkuvansa olohuoneessa, mutta että tästä VIELÄ PIENEMPÄÄN menee vaikeaksi. Luetun ymmärtämminen, hoi!
Itsekin olen nukkunut jo 13 vuotta olkkarissa, ja lastenhuone erikseen, että se siitä sinun tilapäisyydestäsi. Ja mitään vaatehuoneita, lasitettuja parvekkeita sun muita luksuksia täällä ei todellakaan ole, mitä sinä vaadit. Mutta tästä jos pitäisi esim. teinipojan kanssa muuttaa yksiöön, niin ehei, se on kuulkaas no no.
Minun oli tarkoitus lähteä väkivaltaisesta suhteesta. Mitenhän lähden omistusasunnosta kun ainoa tuloni on työmarkkinatuki? Mulla on omaisuutta ja mies ei siitä noin vain luovu vaan tulee pitkä prosessi saada omansa pois. Ja sitten kun ne saa pois niin ne menee asumiseen, kun ei tule tukia, koska on sitä rahaa tilillä. Ja mun saamani raha tuosta on 35 000€ - kulut, koska omistan vain osan enkä edes puolta asunnosta. Eikä siinä kaikki. Omistan purkukuntoisen talon maaseudulla ja sitä on yritetty myydä reippaasti yli 10 vuotta. Yhtään kukaan ei ole kiinnostunut. Orpolleko sen annan? Ei mene edes tonttina kaupaksi ja varmaan talo poltettava, koska nythän siitä menee kiinteistöveroa yli 200€. Lisänä olen vaikeasti sairas ja heti tammikuussa menee lääkkeistä lääkekatto umpeen eli tammikuun lääkekulut yli 600€. Mulle ei keksitä töitä mitä voisin tehdä, koska olen niin moni sairas, mutta työtön. Ollut pian 15 vuotta tekemättä päivääkään töitä.
Pasilassa näyttää olevan 75m2 vuokra-asunto 490e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on sisäisesti valehtelijoita, kieroja, pettäjiä. Kun tilaisuus tulee, se aktivoituu. Osa ei edes koe tekevänsä mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itseäkin korpeaa ja kunnolla. Olemme pienituloinen perhe ja mieheni tällä hetkellä työttömänä. Eli saa työttömyyskorvausta. Olemme aiemmin saaneet asumistukea 130 e kuukaudessa. Vuokrakolmio 810 e. Sen halvemmalla ei saa mistään. Nyt asumistuki tippui nolliin. Tosi iso raha ollut meille tuo reilu satanen. Naapurissa asuu lapsiperhe, vanhemmat tt-tuella. Heillä tuli tuo asumistuen tippuminen nousuna toimeentulotukeen. Ihan kuin työssäkäynnistä jotenkin rangaistaisiin.
Vikahan ei ole siinä naapurin perheessä vaan hallituksen päätöksissä. Minusta on nurin kurista ajatella, että sun perheen niukkuus johtuu naapurin köyhyydestä.
Et vieläkään ymmärrä. Oletko tyhmä vai et edes lue ketjua?