Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??

Vierailija
01.09.2024 |

Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa. 

Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan. 

Kommentit (685)

Vierailija
421/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen, mutta en koskaan ole saanut asumistukea. Kuinka pienituloinen oikein pitää Suomessa olla, että saa asumistukea? Toivoisin asiallisia vastauksia, koska ihmettelen asiaa oikeasti. 

400 000 ihmistä on saanut asumistukea yht 1,56 miljardia. Hirveä määrä. Osa saaneista tukiammattilaisia. Jotkut nosta tukia 6000€ kuussa. 

https://tietotarjotin.fi/uutinen/591390/kela-maksoi-etuuksia-163-miljar…

200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.

jotkut pääsevät eläkkeelle jopa alle 30 vuotiaina.

Vierailija
422/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä. Sen voisi poistaa kokonaan.

80-vuotiailta leskeneläke pois. Köyhä saa asumistukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin iso lasku on muka mahdollinen, ellette asu ylikalliissa asunnossa? Kuulostaa siltä, että olette asuneet tukien varassa liian kalliisti. Hakekaa edullisempaa asuntoa. Millaiset asumisjärjestelyt teillä on? Lapsethan lisäävät tuen määrää.

Ei täällä ole halvempia. Olen niitä kyllä katsellut jo pitkään, kun olen tätä päivää pelännyt. Mutta ei ole. Yksiöön me ei mahduta. Tai mahtuisihan sitä, mutta on teini-ikäisiä lapsia. Siitä ei tulisi mitään. 

No paljonko sulla on neliöitä ja mikä on vuokra? Kyllä tällainen kerta kaikkiaan on loputtava, että muut työssäkäyvät biffaa jatkuvasti joillekin ylikalliita asuntoja. Minäkin perheineni mieluusti asuisin nykyistä väljemmin, mutta en todellakaan oleta, että mulle alkaisi yhteiskunta kustantamaan näitä haaveita erilaisten tukien muodossa. Joten tyydymme tähän pienehköön asuntoon.

Vierailija
424/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä. Sen voisi poistaa kokonaan.

Kun Kreikka joutui talouskriisiin ja rahoittajien holhoukseen muistaakseni nämä tuet lopetettiin. Muunmuassa.

Vierailija
425/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen, mutta en koskaan ole saanut asumistukea. Kuinka pienituloinen oikein pitää Suomessa olla, että saa asumistukea? Toivoisin asiallisia vastauksia, koska ihmettelen asiaa oikeasti. 

400 000 ihmistä on saanut asumistukea yht 1,56 miljardia. Hirveä määrä. Osa saaneista tukiammattilaisia. Jotkut nosta tukia 6000€ kuussa. 

Mun setä pääsi eläkkeelle 44 -vuotiaana ja eli 85-vuotiaaksi.

Miten pystyy yksin rakentamaan talon, jos on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, se oli kumma juttu.

Vierailija
426/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ilkeätä ja kateellista porukkaa pesiytyny aaveelle. Eikö laisillenne löydy muuta paikkaa keskustella. 🤮

Vierailija
427/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla asumistuki loppuu 100 prosenttia vuodenbaihteessa eli 350 euroa kk..

Saan itse vain työmarkkinatuen ja sillä pitäisi maksaa 1500 kk menot.

Minulla on sitä laskennallista varallisuutta ja säästöjä joka tulee viemään asimistuet pois..

Pystyn maksamaan 1,5 vuotta laskut ja vuokran varoistani mutta sitten on totaalisen loppu varat ja toimeentulotuen asiakkaana ei minulla ole varaa enää nykyiseen edes nykyiseen vuokraa ja joudun kodittomaksi

Miksi ajattelet, että tulet olemaan seuraavat 1.5 vuotta työttömänä??? Miksi et hae esim. hoiva-ajustajan tai lähihoitajan koulutukseen, siivoojaksi tms? 

Pahoittelut suorasukaisuudesta, mutta sinunhan kuuluukin käyttää säästösi elämiseesi. Sen sijaan että pidät säästösi ja yhteiskunta maksaa loputtoman pitkän ajan elämistäsi. Jokaisen täytyy ottaa vastuuta elämisistään.

Vierailija
428/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseäkin korpeaa ja kunnolla. Olemme pienituloinen perhe ja mieheni tällä hetkellä työttömänä. Eli saa työttömyyskorvausta. Olemme aiemmin saaneet asumistukea 130 e kuukaudessa. Vuokrakolmio 810 e. Sen halvemmalla ei saa mistään. Nyt asumistuki tippui nolliin. Tosi iso raha ollut meille tuo reilu satanen. Naapurissa asuu lapsiperhe, vanhemmat tt-tuella. Heillä tuli tuo asumistuen tippuminen nousuna toimeentulotukeen. Ihan kuin työssäkäynnistä jotenkin rangaistaisiin.

Vierailija
429/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingissä ole halvempia asuntoja. Ainoa järkevä toimenpide olisi vuokrakatto kuten Ruotsissa, jolla puututtaisiin tähän ahneuteen. Vuokranantajat maksattavat vuokrat valtiolla. Tämä on törkeää. 

Vierailija
430/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ tippuu mutta toimeentulotuki kompensoi sitä ainakin mulla.

Vierailija
431/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ilkeätä ja kateellista porukkaa pesiytyny aaveelle. Eikö laisillenne löydy muuta paikkaa keskustella. 🤮

Tiedätkö, aika monella alkaa olla kärsivällisyys loppu. Omasta palkasta elätetään oma perhe ja kustannetaan oma elämä. Sitten on näitä, jotka eivät laita tikkua ristiin ja silti ovat käsi ojossa odottamassa, että heillekin mahdollistetaan vähintään keskituloisen ihmisen elintaso. Samalla keskituloiset maksaa yhä enemmän sinne ja tänne, eikä omalla työllä ansaittuja rahoja enää jääkään itselle yhtään, kun joillekin ap:n kaltaisille maksetaan asumistukea 500e/kk!!

Vierailija
432/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli tyypillistä olla selästä eläkkeellä. Tiedän kans useampia, jotka pystyivät vaikka mihin vapaa-ajalla. Nykyään ollaan päästä.

Vierailija
433/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kysyvät, miten työssäkäyvät saavat asumistukea. No minä saan nettona 1400 euroa palkkaa ja kaksi lasta pitää elättää. Siksi saan. 

Vierailija
434/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eläkettä on kertynyt vasta 23 ikävuoden jälkeen vaikka olisi mennyt suoraan peruskoulusta töihin.

Vierailija
435/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään vanhemman ihmisen joka asuu omistusasunnossa.

Saa asumistukea noin 300e. Se poistuu kokonaan.

Lähtö kuulemma edessä.

Kuten kuuluukin. Veronmaksajien tehtävä ei ole kartuttaa toisen ihmisen netto-omaisuutta.

Ei sillä omaisuutta olla kartutettu.

Vierailija
436/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo 

kanariannmatkat saa nyt jättää väliin

Vierailija
437/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke toivottavasti poistuu..siinä ei järkeä ole, jengi menee sen takia naimisiin kun toinen on alle 50v, että saavat leskeneläkken

Vierailija
438/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla asumistuki loppuu 100 prosenttia vuodenbaihteessa eli 350 euroa kk..

Saan itse vain työmarkkinatuen ja sillä pitäisi maksaa 1500 kk menot.

Minulla on sitä laskennallista varallisuutta ja säästöjä joka tulee viemään asimistuet pois..

Pystyn maksamaan 1,5 vuotta laskut ja vuokran varoistani mutta sitten on totaalisen loppu varat ja toimeentulotuen asiakkaana ei minulla ole varaa enää nykyiseen edes nykyiseen vuokraa ja joudun kodittomaksi

Nosta tilit tyhjäksi heti ja jos kela kysyy, niin sanot, että olet peliriippuvainen ja olet pelannut rahat. Kun tästä leikkauksesta on rummutettu jo toista vuotta, niin miksi "köyhät" ei tyhjennä tilejään patjan alle. Sen ois moneen kertaan kerennyt tehdä. Jos omistaa metsää, kesämökkiä tms niin tottakai ne lasketaan omaisuudeksi. Omaisuuden voi myydä ja näin saada rahaa vuokraan. Kaikkea ei voi saada eli säästöjä/omaisuutta ja asumistukea. 

Vierailija
439/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun setä pääsi eläkkeelle 44 -vuotiaana ja eli 85-vuotiaaksi.

Miten pystyy yksin rakentamaan talon, jos on selästä työkyvyttömyyseläkkeellä, se oli kumma juttu."

Eikä ole ainoa tapaus.  Jokainen varmaan tuntee jonkun vastaavan. Näitähän on jäänyt kiinnikin vähän väliä.

Vierailija
440/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Helsingissä ole halvempia asuntoja. Ainoa järkevä toimenpide olisi vuokrakatto kuten Ruotsissa, jolla puututtaisiin tähän ahneuteen. Vuokranantajat maksattavat vuokrat valtiolla. Tämä on törkeää. 

Nurinkurista. Jos asuntotuki loppuu, miten vuokranantaja maksattaa mitään valtiolla? Vuokranantajien tehtävä ei ole olla mikään hyväntekeväisyyslaitos, joka omista rahoistaan maksaa toisten elämiset. Ei kaupoissakaan ole mitään hintakattoa. Kaikki maksaa. Energia, remontit, verot, välitystoiminta, korot. Itselläkin viime vuosi oli tappiollinen, sama edessä tänä vuonna. Pikemminkin siis vuokrissa on nousupainetta. Pörssistä olisin saanut kunnon tuoton sillä rahalla, joka nyt sitoutynut asuntoon.