Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??

Vierailija
01.09.2024 |

Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa. 

Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan. 

Kommentit (685)

Vierailija
381/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ongelma se on, että aikuinen nukkuu olohuoneessa. Näin voi tilapäisesti hyvin tehdä. Meilläkin isä ja äiti nukkuivat olohuoneessa vuodesohvalla eikä siinä mitään ihmeellistä ollut. Itse asun kolmiossa yksin ja olen kyllästynyt liian suuriin tiloihin. Olen pitkään etsinyt yksiötä, jossa ois makuualkovi eli kolo sängylle, keittokomero ja järkevä paikka pienelle keittiönpöydälle, vaatehuone/useampia komeroita, lasitettu parveke  ja huom EI saunaa. Yksinhuoltajakin pärjäisi loistavasti, kun olisi älytty rakentaa olohuoneeseen alkovi, kuten 60-70- luvuilla oli tapana.Eipä vaan löydy muuta kuin niitä putkiasuntoja, joissa on typerä keittotila olohuoneessa. Itse olen yhdessä elämänvaiheessa asunut tilavassa yksiössä, jossa oli makuualkovi ja siitä tuli lapselle oma tila. 

Vierailija
382/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.

Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.

Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.

Tämähän tässä oli idea! Että ihmiset järjestää elämänsä niin, että tulevat omalla työllään toimeen. Hyvä sinä!

Ymmärrätkö, että TE MUUT ette pärjää, jos matalapalkkaisilta viedään asumistuki. Te ette pärjää ilman näiden ihmisten pyörittämää yhteiskuntaa.

Muutkin muuttavat sitten muualle pienemmille paikkakunnille. Saadaan sinne työntekijöitä halpojen asuntojen vuoksi. Palveluiden tarvitsivat muuttavat perässä. Ja samalla saadaan lisää palveluita. Koko Suomi asutuksi. Siirtyy asutuksen painopiste Hämeenlinnaa pohjoisemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vai että 500 e/ kk!!!!!

Tässä eläkeläisenä en saa euroakaan. Punalappuiset tuotteet yritän kaupasta ostaa jne, vai että asumistukea saisin???? "

Olen pieneläkeläinen. Vuokra on 708€. Saan asumistukea 340€/kk. Asun lännessä.

Vierailija
384/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika karmeeta lukea miten ihmisiltä viedään nykyään kaikki.

Aika karmeeta on tietää miten ihmiset ovat eläneet toisten rahoilla!

Miksi Suomi on korviaan myöten veloissa ja joutuu tänäänkin ottamaan 50 miljoonaa lisää velkaa, että jonkun vuokrat saadaan maksettua. Koska edes meidän veronmaksajien rahat eivät riitä elättämään lähes puoltamiljoonaa (yli miljoona asukasta, kun perhe lasketaan) asumistukien saajia. 

No miksiköhän ne rahat ei riitä enää mihinkään. Kuinka monta entisaikojen suomalaisyritystä ei ole enää suomessa vaan kansainväliset suuryritykset ovat niitä hamstranneet ulkomaille minne nämä yritykset ovat veronsakin maksaneet jo  yli 10-20 vuoden ajan. Suomalaisomistajat ovat netonneet myynnistä melkoiset miljoonasummat mutta niistähän ei tarvitsekaan maksaa veroja samalla lailla kuin yrityksen tuloksista.

Suomi on siis jo kauan kärsinyt valtavasti laskevista yritysten verotustulojen vähenemisestä taloudessaan. Että tällä tavalla on suomi köyhdytetty. Ihmiset joutuvat hakemaan näitä 0-tuntisopimuksilka olevia pienipalkkaisia duuneja.

Tästä pitäisi puhua VIIMEISTÄÄN NYT kun talous alkaa olla tällä mallilla että työssä olevat joutuvat muuttamaan muualle jotta voivat käydä töissä.

Vierailija
385/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap et pysty itse maksamaan vuokraa? Mä olen työtön enkä edes saa asumistukea. 

Saat ilmeisesti ansiosidonnaista. Et tarvitse asumistukea jos niin hyvä työttömyysturva että pärjää. Tiedoksesi että hallitus leikkasi osa-aikaisten työntekijöiden asumistukia joka tarkoittaa että isolla osalla tuki loppuu kokonaan mutta palkka ei nouse. Lähtö edessä.

Saan työmarkkinatukea joten en ymmärrä miten palkkaa saava ihminen ei voi muka maksaa vuokraa.

Työmarkkinatuki on noin 500 e/kk verojen jälkeen. Etkä siis tarvitse asumistukeakaan? 🤨 Eli puolisoko makselee asumismenosi vai valehteletko täällä huviksesi?

Vierailija
386/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.

Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.

Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.

Tämähän tässä oli idea! Että ihmiset järjestää elämänsä niin, että tulevat omalla työllään toimeen. Hyvä sinä!

Ymmärrätkö, että TE MUUT ette pärjää, jos matalapalkkaisilta viedään asumistuki. Te ette pärjää ilman näiden ihmisten pyörittämää yhteiskuntaa.

<

Ja pääkaupunkiseudulla alkaa tyhjien asuntojen vuokrien alennukset. Hyvähän se noin päin tietty on. Jo aikakin asuntojen hintoja tarkistella alaspäin.

Vierailija
387/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään vanhemman ihmisen joka asuu omistusasunnossa.

Saa asumistukea noin 300e. Se poistuu kokonaan.

Lähtö kuulemma edessä.

Hän saa sitten toimeentulotukena vastikkeensa summan jos muuta omaisuutta ei ole. Tosin jos on niin tyhmä ettei tarkista Kelasta etuisuuksiaan ja mihin on oikeutettu niin asunto joutaakin mennä.

Vierailija
388/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin iso lasku on muka mahdollinen, ellette asu ylikalliissa asunnossa? Kuulostaa siltä, että olette asuneet tukien varassa liian kalliisti. Hakekaa edullisempaa asuntoa. Millaiset asumisjärjestelyt teillä on? Lapsethan lisäävät tuen määrää.

Ei täällä ole halvempia. Olen niitä kyllä katsellut jo pitkään, kun olen tätä päivää pelännyt. Mutta ei ole. Yksiöön me ei mahduta. Tai mahtuisihan sitä, mutta on teini-ikäisiä lapsia. Siitä ei tulisi mitään. 

Jos kerrot perheesi koon ja bruttotulosi, niin on helppo laskea kelan asumistukilaskurilla, että onko tukesi laskettu oikein. Lapsistahan saat lapsilisät yh- korotuksineen ja lisäksi elatustuet tai -avun. Elatusapuun vaikuttaa se, jos lapset asuvat vuoroviikoin vanhemmillaan ja tietysti tulot.

Vierailija
389/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni se on myös karmeeta, että tuilla eletään eikä mennä töihin. 

Jos ap on töissä, niin on ilmeisesti aika kehno palkka, kun saa asumistukea noin paljon. Onko yh vai puoliso työtön? 

Koskaan ei ole asumistukea saatu, ei yh poikanikaan ole saanut, vaikka hänellä lapsi ja palkka kehno. Miten ihmeessä toiset sitä ovat saaneet?  Miten on omistusasuntoonkin maksettu asumistukea, ei käy järkeen se? Saisivat maksaa tuet takaisin, kun päättävät asuntonsa myydä. 

Suhun on on kyllä uponnut tää kotimainen propaganda jonka mukaan kaikki sairaat ja työttömät on yhteiskunnan syöpä. Nykypäivänä on niin paljon helpompaa vihata heikkoja ja vähäosaisia kuin tuntea empatiaa. Kieroon kasvava tämä meidän nykyinen yhteiskunta.

Vierailija
390/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vuokra 850, tähän asti siihen on saatu tukea yli 500 euroa kuussa, ja sekin on jo laskenut monta vuotta?

Siis hurraa että nykyinen hallitus puuttui tähän! 

Ei tullut mieleen, että se palkkakin voi olla tyyliin 1300€/kk?

Joo, palkka voi olla todella pieni ja näitä perskokkareita ei yhtään haittaa, että saavat kaikki tärkeät palvelunsa lähes orjatyön hinnalla. Se suojaosa tai asumistuki on vähän kompensoinut tätä älytöntä epäkohtaa palkoissa, mutta nyt hallitus haluaa todellakin, että hoitajat ja muut tärkeää työtä tekevät ihmiset asuvat teltoissa. Oppivatpahan olemaan.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, paitsi että hoitajat eivät kuulu tuohon luokkaan. Hoitajilla ei todellakaan ole mikään huono palkka. Hoitajat tulee ihan hyvin toimeen palkallaan, toisin kuin vaikka jotkut toimistotyötätekevät, kaupan alan ihmiset jne.

Vierailija
391/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ollut edes mahdollista asua noin ylikalliissa asunnossa, että on saanut yli 500€ asumistukea.

Näin veronmaksajana ja myös sinun asumiskulujen maksajana vaikea ymmärtää.

Ahneet vuokraisännät, niille se raha menee.

Työpaikan kahvitauoilla puhutaan tästä lähtien ahneista sijoitusasunnon omistajista.

kenenkään ei ole velovollisuus vuokrata ala hintaab asuntoa jonka ostanut tai maksaaa siitä. Kulunki, remontit. Mieti tie ostat asunnon,, kuinka halvalla annat sen vuokraan. Vuokratuotto,kulut menot jne. Hanki oma,ota laina ja  asu omassassa

Noi pyytää isoja vuokria,

Tossa asunnossa kaksiossa oli vuokra 1200 ja eläkkeellä oleva vuokraemäntä mummo halusi enemmän.

Maksamme eläkkeitä jo 38 miljardia.

Ei ole ahneudella mitään rajaa.

Vierailija
392/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ollut edes mahdollista asua noin ylikalliissa asunnossa, että on saanut yli 500€ asumistukea.

Työpaikan kahvitauoilla puhutaan tästä lähtien ahneista sijoitusasunnon omistajista.

Vai ahneet, itsellä on pieni yksiö jota joskus vuokrasin. Siitä jäi verojen ja vastikkeen jälkeen nettona käteen satanen kuussa kun vuokra oli alle 400€. Nykyään en enää viitsi vuokrata,pidän itsellä "varakotina". Joskus tuli vielä mätkyjä verotuksessa ,kun kokonaisvarotus tuli.

Vierailija
393/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vai että 500 e/ kk!!!!!

Tässä eläkeläisenä en saa euroakaan. Punalappuiset tuotteet yritän kaupasta ostaa jne, vai että asumistukea saisin???? "

Olen pieneläkeläinen. Vuokra on 708€. Saan asumistukea 340€/kk. Asun lännessä.

Ja aivan ylikalliissa asunnossa, edes kolmio Oulussa ei kustanna noin paljon kuussa. Mikään länsi-Suomen isompi kaupunkikaan ei anna asuntoon toimeentulotukea kuin alle 550 eur/kk. Sieltä löytyy halpojakin asuntoja, sinull omalle kukkarollesi sopivampia.

Vierailija
394/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ahneet, itsellä on pieni yksiö jota joskus vuokrasin. Siitä jäi verojen ja vastikkeen jälkeen nettona käteen satanen kuussa kun vuokra oli alle 400€. Nykyään en enää viitsi vuokrata,pidän itsellä "varakotina". Joskus tuli vielä mätkyjä verotuksessa ,kun kokonaisvarotus tuli.

Valtio maksaa asuntosi ja jää vielä 100 euroa ja kehtaat valittaa.

Vierailija
395/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni se on myös karmeeta, että tuilla eletään eikä mennä töihin. 

Jos ap on töissä, niin on ilmeisesti aika kehno palkka, kun saa asumistukea noin paljon. Onko yh vai puoliso työtön? 

Koskaan ei ole asumistukea saatu, ei yh poikanikaan ole saanut, vaikka hänellä lapsi ja palkka kehno. Miten ihmeessä toiset sitä ovat saaneet?  Miten on omistusasuntoonkin maksettu asumistukea, ei käy järkeen se? Saisivat maksaa tuet takaisin, kun päättävät asuntonsa myydä. 

Suhun on on kyllä uponnut tää kotimainen propaganda jonka mukaan kaikki sairaat ja työttömät on yhteiskunnan syöpä. Nykypäivänä on niin paljon helpompaa vihata heikkoja ja vähäosaisia kuin tuntea empatiaa. Kieroon kasvava tämä m

Toi osuu ennenpitkää omaan nilkkaan. Nyt kun työttömät ja sairaat on ajettu nurkaan, media virittelee verkkoja eläkeläisille. Lopulta kaikki ovat kaikkien kimpussa.

Vierailija
396/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poisti huhtikuussa asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen ja asumistuki lähtee monelta vuositarkastuksen yhteydessä esim. Hoitajilta Helsingissä.

Hoitajilla on niin hyvä palkka, että ihmettelen miten niillä palkoilla voidaan saada asumistukea?

Vierailija
397/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kenenkään ei ole velovollisuus vuokrata ala hintaab asuntoa jonka ostanut tai maksaaa siitä. Kulunki, remontit. Mieti tie ostat asunnon,, kuinka halvalla annat sen vuokraan. Vuokratuotto,kulut menot jne. Hanki oma,ota laina ja  asu omassassa

Onneksi eläkeläiset joutuvat maksamaan jatkossa hoitokotimaksua enemmän, jos varallisuutta 200 000. Nyt ollaan otettu huomioon pelkkä eläke.

Vierailija
398/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kolmiot Oulussa maksaa 850-1200 e. Terv. Oululainen

Vierailija
399/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että leikataan tuollaiset rahat pois. En voi ymmärtää miten tuo olisi edes mahdollista. Itse en ole ikinä saanut tuommosia asumistukia millään. Max pari kymppiä ja sekin vedettiin heti pois kun tilanne vähän muuttui.

Vierailija
400/685 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä näyttää olevan lukutaidottomia ja omia päätelmiä tekeviä, niin sanottakoon vielä tässä selvällä suomen kielellä, että minä, ap., olen siis työssäkäyvä ihminen. Ollut samassa työpaikassa 5v. Minkäs minä sille teen, että palkka on huono. Eikä me asuta pk-seudulla. Vuokrat on korkeita jo muuallakin. 

Ja miten isossa ja minkä hintaisessa asunnossa asutte?

Veikkaanpa että paljon isommassa kuin ne, jotka maksavat kaiken itse ilman tukia. Muuten ei noin iso pudotus asumistuessa olisi edes mahdollinen.

Asunto on pieni kolmio, vuokra 850€. Ja kuten jo sanoin, halvempaa ei ole. Sama hintataso on kunnalla sekä yksityisillä. Asumistuki on laskenut joka vuosi hiukan ja siksi olen asuntoja koko ajan katsellut. 

Eli kuukausimenosi omakotitalosta ovat reilut 200 euroa? oletko lukenut siihen mukaan kiinteistöveron, jätemaksut, lämmityskustannukset ym. ?