Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??
Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa.
Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan.
Kommentit (685)
Vierailija kirjoitti:
Asumismenoista kyllä edelleen korvataan maksimissaan peräti 70%.. eli joku ei nyt pidä paikkaansa.
Olet töissä, ja palkkasi on noussut ?
Ei korvata kuin tietyn suuruisesta vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on alunperinkään muuttaa pois kotoa jos siihen ei ole edes varaa? Vanhemmat olleet vastuuttomia kun ovat laskeneet lapsensa maailmalle liian varhain.
On käynyt mielessä muuttaa näin nelikymppisenä takaisin vanhempien isohkoon omakotitaloon, mutta kun siellä asuu jo yksi aikuinen sisarus niin ei oikein viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan työssäkäyviltä ja yhteiskuntaa hyödyttäviltä ihmisiltä leikataan asumistukea ihan hurjia summia. Järjenvastaista.
Usein nämä on ihmisiä jotka ei tee täyttä työviikkoa. Kyllä matalapalkkaisessa työssäkin sen verran palkkaa tulee, että vuokran saa itse maksettua, jos ei asu liian kalliisti. Ja tosiaan kokopäivätyöhön olisi hyvä totutella. Ei yhteiskunnan tarvitse tukea kenenkään downshiftailua.
Jos kyseessä on vaikka yh lähäri ja pari teiniä, niin ymmärrän kyllä, että on tiukkaa. Mutta sitten pitää vaan asua ahtaammin tai tehdä töitä enemmän.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää.
Viikonloppuna tarvitaan paljon työntekijöitä ja moni 16-17-vuotias tekee silloin töitä, asuvat kotona.
Vakituiset perheelliset ei saa täysiä työtunteja.
Tämä keskustelu on silmiä avaavaa myös meille, jotka ovat viimeksi saaneet yhteiskunnalta tulosiirtoja opiskeluaikoina. On hämmentävää, että omistusasuntoonkin on asumistukea saanut, onneksi se sentään loppuu. Toisaalta ymmärrän, että töitä ei niin vain löydy ja mahdollisuudet kohentaa omaa taloudellista tilannetta ovat rajalliset, mutta toisaalta taas en. Tällä hetkellä teen itse kolmea työtä ja lisääkin saisi.
Vierailija kirjoitti:
Asumismenoista kyllä edelleen korvataan maksimissaan peräti 70%.. eli joku ei nyt pidä paikkaansa.
Hyväksyttyjen asumismenojen rajaakin laskettiin ja taisi mennä ainakin täälläpäin alle 400 euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita vuokra rajoja laskettiin.
Ja elokuussa 2025 opiskelijat siirretään asumislisän piiriin, siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.
Opintotuki on 300.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Vierailija kirjoitti:
Camoon nyt oikeasti 😂 asumistukea laskettiin vain 10 prosenttia ja sitä saa edelleen 70% vuokrasta. Ihan typerää dramatisointia koko ketju.
500euron kämpästä saa itse maksaa vain 150 euroa. Ihan oikeasti nyt vähän sitä järkeä tähän touhuun.
150€ on hitosti liikaa! Se on 5 euroo per päivä!! Se täytyy sitten hakee toimeentulo tukena. Sitten vielä sähkölasku ja vesilasku ja kotivakuutus ja ruokarahat ja kaikki täytyy hakee siihen viel päälle! Tiedätkö yhtään miten raskasta se on?! Joka ikinen kuukausi täytyy tehdä joku anomus nettiin!
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.
Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.
Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.
Mikä sinulla sitten on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I rest my case. Eiköhän se vastaus tullut tuossa. Jos 500 egen asumistuki voi 400 egellä tippua , asunnon koko/vuokra on ollut jo alunperin täysin pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on silmiä avaavaa myös meille, jotka ovat viimeksi saaneet yhteiskunnalta tulosiirtoja opiskeluaikoina. On hämmentävää, että omistusasuntoonkin on asumistukea saanut, onneksi se sentään loppuu. Toisaalta ymmärrän, että töitä ei niin vain löydy ja mahdollisuudet kohentaa omaa taloudellista tilannetta ovat rajalliset, mutta toisaalta taas en. Tällä hetkellä teen itse kolmea työtä ja lisääkin saisi.
No, riippuu sovitteleeko työnantajat työvuoroja. Kaupassa vuorot vaihtuu ja jos jätät menemättä niin se on potkut.
Ja missä on lasten isä kantamassa vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan työssäkäyviltä ja yhteiskuntaa hyödyttäviltä ihmisiltä leikataan asumistukea ihan hurjia summia. Järjenvastaista.
Mita mita mita sina vihjata. Mina olla kansa yhteskunta hyodyntava ihmine kun nosta kelaraha ja aja taksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen joutuu tukien varaan, niin siinä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida ja yrittää jollain keinoin saada elämästä sellaista, että taas pärjää itsenäisesti. Mutta ei, ollaan vaan tuudittauduttu siihen, että aina yhteiskunta maksaa ja pelastaa. Lapsia tehdään jo alkujaankin olemattomaan rahatilanteeseen, koska yhteiskunnan tuet. On helppo erota, koska yhteiskunnan tuet. Nyt sitten itketään, kun omaa varautumista ei ole ja tukia leikataan. Ei oikein heru sympatiaa.
Wahlrooshan sanoi jokunen vuosi sitten, että yhteiskunta tukee perheiden hajoamista. Se on totta. Kauhea huuto siitä, että hän tökkäsi arkaan paikkaan. Se on hyvä, että voi erota, jos on ihan oikeasti mahdotonta elää yhdessä esimerkiksi väkivallan, alistamisen ja päihteiden takia. Mutta kun valtaosa pienten lasten vanhemmista eroaa aivan huttuisista syistä. Ja mitään huolta ei tarvitse kantaa siitä, kuka elättää sen äidin ja lapset, kun yhteiskunta tulee vastaan. Tämä on juuri sitä, että yhteiskunta tukee perheiden hajoamista. Ei pitäisi. Wahlroos sanoi aivan oikein, vaikka se kuinka joihinkin kolahtaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on alunperinkään muuttaa pois kotoa jos siihen ei ole edes varaa? Vanhemmat olleet vastuuttomia kun ovat laskeneet lapsensa maailmalle liian varhain.
On käynyt mielessä muuttaa näin nelikymppisenä takaisin vanhempien isohkoon omakotitaloon, mutta kun siellä asuu jo yksi aikuinen sisarus niin ei oikein viitsi.
Mikset? Huonot välit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Camoon nyt oikeasti 😂 asumistukea laskettiin vain 10 prosenttia ja sitä saa edelleen 70% vuokrasta. Ihan typerää dramatisointia koko ketju.
500euron kämpästä saa itse maksaa vain 150 euroa. Ihan oikeasti nyt vähän sitä järkeä tähän touhuun.
150€ on hitosti liikaa! Se on 5 euroo per päivä!! Se täytyy sitten hakee toimeentulo tukena. Sitten vielä sähkölasku ja vesilasku ja kotivakuutus ja ruokarahat ja kaikki täytyy hakee siihen viel päälle! Tiedätkö yhtään miten raskasta se on?! Joka ikinen kuukausi täytyy tehdä joku anomus nettiin!
Irtisanomissuojaa heikennetään. Asuntovelkaiset ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?? Nelikymppinen eikä vieläkään ole oppinut elämään omillaan?? Saatko kuitenkin vammaistukea niinkuin kuuluukin?
Olet näköjään saanut ihan helvetisti tukiaisia...itse en tähän ikään senttiäkään.. jokainen pärjätköön omillaan...mikä vi--u siinä on ,että näitä s-tanan loisijoita pitää elättää vuosikymmeniä..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.
Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.
Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.
Mikä sinulla sitten on ongelma?
No esimerkiksi se, etteivät lapset enää voi olla viikko-viikko. Lapsiin se osuu.
Itse toki mielelläni asun pikkukaupungissa tulevaisuudessa. Ei haittaa yhtään.
Päiväkoti, josta lähden kyllä ottaa myös pahaa osumaa. Olen toiseksi viimeinen pätevä opettaja siellä ja ryhmäni aikuisista AINOA suomenkielinen.
Vierailija kirjoitti:
Olet näköjään saanut ihan helvetisti tukiaisia...itse en tähän ikään senttiäkään.. jokainen pärjätköön omillaan...mikä vi--u siinä on ,että näitä s-tanan loisijoita pitää elättää vuosikymmeniä..?
Sut saa kohta helposti irtisanoa ja sun asunto menee ulosottovirastoon myyntiin.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää.