Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??
Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa.
Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan.
Kommentit (685)
Miten on mahdollista, että työssäkäyvä on voinut saada asumistukea yli 500 e.?
hallitus ajaa kaikki työttömät ulosottoon ja vankilaan, itseltä menee toimeentulotuki 300 e kk pois kun sossukela huomasi että on säästöjä mutta niillä maksan velkojani, jos maksaisi kaikki jäisi 20 000 e velkaa ja en voisi lyhentää niit'ä enää ja se on ulosotto sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karmeeta lukea miten ihmisiltä viedään nykyään kaikki.
Aika karmeeta on tietää miten ihmiset ovat eläneet toisten rahoilla!
Miksi Suomi on korviaan myöten veloissa ja joutuu tänäänkin ottamaan 50 miljoonaa lisää velkaa, että jonkun vuokrat saadaan maksettua. Koska edes meidän veronmaksajien rahat eivät riitä elättämään lähes puoltamiljoonaa (yli miljoona asukasta, kun perhe lasketaan) asumistukien saajia.
Niin, edes veronmaksajien rahat eivät riitä. Elämme velaksi. Ei ole helppo rasti tätä korjata. Mutta velkaantuminen loppuu, kun IMF tai EU puuttuu tai emme saa enää rahoitusta.
Olen opiskelija ja asumistuki on reilu 300 e. Saan ainoastaan opintotukea, en käy töissä. Ensi vuonna tuoki pienenee kun tulee siirtyminen asumislisälle.
Vierailija kirjoitti:
hallitus ajaa kaikki työttömät ulosottoon ja vankilaan, itseltä menee toimeentulotuki 300 e kk pois kun sossukela huomasi että on säästöjä mutta niillä maksan velkojani, jos maksaisi kaikki jäisi 20 000 e velkaa ja en voisi lyhentää niit'ä enää ja se on ulosotto sitten
Sinä ajat Suomen ulosottoon!
Suurin ongelma tässä on, että sinä ja sinunkaltaiset automaattisen tuen saajat ette ymmärrä missä tilanteessa ollaan!
Vierailija kirjoitti:
Tavalliselle puurtavalle työläiselle alkaa silmät avautua siitä miten helposti toiset ovat avustuksillaan luoneet passivisen elämäntyylin. Heitäkö pitäisi elättää lopunikää?
Suuri osa tuilla elävistä ei ymmärrä, että väliaikaiseksi tarkoitettu tuki on väliaikaista.
Eli nyt se loppuu.
Miten olet voinut saada NOIN paljon???? Muutto halvempaan. Eihän tuollaiset tuet ole enää edes normaaleja.
Omistusasujan pitää ajoissa puskuroida koronousuun tai vastikkeen nousuun ja varautua remontteihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin iso lasku on muka mahdollinen, ellette asu ylikalliissa asunnossa? Kuulostaa siltä, että olette asuneet tukien varassa liian kalliisti. Hakekaa edullisempaa asuntoa. Millaiset asumisjärjestelyt teillä on? Lapsethan lisäävät tuen määrää.
Älykääpiö. Lue vuokrapyynnöt vuokraovi.fistä: sama vuokrataso on kaikissa kaupungeissa. Halvemmalla asuakseen pitää muuttaa muuttotappioalueelle, jossa ei ole töitä. Kuntiin, jotka joutuu kohta valtion kriisirahoituksen varaan.
Ette te oikeistopöljät edes tajua mitä teette. Valtionvelka kasvaa Purran kaudella yli 33%.
En ole oikeiston kannattaja, mutta kyllä esim Keravalta ja Järvenpäästä ns. huonoilta alueilta saa halvemmalla asunnon. Pitää sitten vaan olla auto tai pyöräillä asemalle että pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla asumistuki loppuu 100 prosenttia vuodenbaihteessa eli 350 euroa kk..
Saan itse vain työmarkkinatuen ja sillä pitäisi maksaa 1500 kk menot.
Minulla on sitä laskennallista varallisuutta ja säästöjä joka tulee viemään asimistuet pois..
Pystyn maksamaan 1,5 vuotta laskut ja vuokran varoistani mutta sitten on totaalisen loppu varat ja toimeentulotuen asiakkaana ei minulla ole varaa enää nykyiseen edes nykyiseen vuokraa ja joudun kodittomaksi
Etkö voi tehdä tilanteelle mitään 1,5 vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Omistusasujan pitää ajoissa puskuroida koronousuun tai vastikkeen nousuun ja varautua remontteihin...
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa ja rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Hekalla on paljon tyhjiä asuntoja, miksi ne eivät kelpaa ????
Koska kaikki haluaa yksiön tai kaksion parhaalta paikalta, jonka vuokran Kela maksaa. Ollaan totuttu vain parhaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja asumistuki on reilu 300 e. Saan ainoastaan opintotukea, en käy töissä. Ensi vuonna tuoki pienenee kun tulee siirtyminen asumislisälle.
Sama homma oli ennen vuotta 2017 ja silti opiskelijat pärjäsivät. Toki valtaosa kävi töissä, mutta se nyt muutenkin on toivottavaa, jotta opintojen jälkeen työllistyy kokoaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa ja rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa.
Irtisanomissuoja lähtee vakituisilta.
Työmarkkinatuki on 595 mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko- ja osinkotulot myös osakesäästötili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan työssäkäyviltä ja yhteiskuntaa hyödyttäviltä ihmisiltä leikataan asumistukea ihan hurjia summia. Järjenvastaista.
Usein nämä on ihmisiä jotka ei tee täyttä työviikkoa. Kyllä matalapalkkaisessa työssäkin sen verran palkkaa tulee, että vuokran saa itse maksettua, jos ei asu liian kalliisti. Ja tosiaan kokopäivätyöhön olisi hyvä totutella. Ei yhteiskunnan tarvitse tukea kenenkään downshiftailua.
Jos kyseessä on vaikka yh lähäri ja pari teiniä, niin ymmärrän kyllä, että on tiukkaa. Mutta sitten pitää vaan asua ahtaammin tai tehdä töitä enemmän.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää.
Eihän alaikäiset saa tehdä yötyötä, keskustan ruokakaupathan ovat aina auki. Ymmärrettävää että yh:lle tulee kaitsemisongelmia, mutta minkä takia pitää asua perheasunnossa keskustassa tukien varassa? Nää rähjää joka loma- ja työvuorosuunnittelussa ettei muut osaa toimia heidän lasten ehdoilla. Kas kun pitäisi saada ne arkipv 8-16 työvuorot ja lisäksi tuloja viimeistään utkiken muodossa hammaslääkärin verran vaikka lukiolainenkin osaa tehdä työn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.
Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.
Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.
Mikä sinulla sitten on ongelma?
No esimerkiksi se, etteivät lapset enää voi olla viikko-viikko. Lapsiin se osuu.
Itse toki mielelläni asun pikkukaupungissa tulevaisuudessa. Ei haittaa yhtään.
Päiväkoti, josta lähden kyllä ottaa myös pahaa osumaa. Olen
Sama tilanne vanhustenhoidossa Lähes kaikki uudet työtekijät jotka ovat tulleet meille parin vuoden aikana ovat ulkolaisia, osa ei puhu suomea oikeastaan yhtään. Täällä sitten hoitavat muistisairaita. Käsittämätöntä. Heille tehdään 2-3 kuukauden määräaikaisia pätkäsoppareita, joita sitten jatketaan tai ei.. ala mennyt hulluksi.. ja tukia, asumistukia jne nuo ulkolaiset saavat, osa opiskelee jne . Tää on kai sitä paljon puhuttua työperäistä maahan muuttoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on silmiä avaavaa myös meille, jotka ovat viimeksi saaneet yhteiskunnalta tulosiirtoja opiskeluaikoina. On hämmentävää, että omistusasuntoonkin on asumistukea saanut, onneksi se sentään loppuu. Toisaalta ymmärrän, että töitä ei niin vain löydy ja mahdollisuudet kohentaa omaa taloudellista tilannetta ovat rajalliset, mutta toisaalta taas en. Tällä hetkellä teen itse kolmea työtä ja lisääkin saisi.
Onneksi loppuu? Olet siis tyytyväinen kun jotkut menettävät asuntonsa ja ajautuvat täydelliseen rappioon? Mutta pääasia kun itsellä asiat hyvin.
Olen tyytyväinen. Sori. Mä en ole saanut tuollaisia tukia koskaan. Toi jos mikä tekee meistä ihan eriarvoisia täällä.
Olen samaa miestä . Omistus asuja olen enkä koskaan ole tukea asumiseen saanut . Nykyisin velaton.