Asumistuki laskee yli 400€, miten hel vetissä pärjään??
Mulla tulee nyt itku. Juuri luin päätöksen. Saan as.tukea tästä eteenpäin vain 90€, kun tähän asti olen saanut hiukan yli 500€. Miten voi tulla näin suuri pudotus?? Eikö nuo päättäjät oikeasti tajua tavallisen ihmisen elämästä mitään?? Miten tästä Suomesta tuli tällainen maa.
Ei me voida muuttaa enää pienempäänkään asuntoon. Nyt jo olohuone on mun makuuhuoneena. Mitä tässä pitää tehdä, ettei olla kohta ulosotossa maksamattomien vuokrien takia?? :( Pelottaa, että en oikeasti pysty sitä maksamaan.
Kommentit (685)
Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.
Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.
Suomi voidaan julistaa konkurssiin sinä päivänä kun maassa on yksikin kokopäiväisessä, koulutustaan vastaavassa työssä oleva henkilö joka ei kykene asumaan ja elämään palkallaan ilman euronkaan tukia.
Tämä yhdistelmä on mahdoton kapitalismissa koska palkan on pakko nousta alueen hintatason mukana vaikka taivaaseen sillä muuten työntekijöitä ei saa ja kupla puhkeaa omaan mahdottomuuteensa.
Ainoastaan puhtaassa kommunismissa voidaan ihmiset pakottaa taloudellisesti järjettömiin ratkaisuihin ja ylläpitää valtion varoilla kestämättömiä rakenteellisia ongelmia kuten vaikkapa pk-seudun velkarahalla ostettua illusiota kasvusta ja "vetovoimasta" sekä näiden aiheuttamaa hintakuplaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä olisin työttömien pienistä tuista hyvin hiljaa niin paljon kuppaavat itse valtiolla.
Kodin jääkaappi on yrityksen nimissä ja lapsen iphone ja mönkkäri.
Tää on niin totta. Mulla on tuttu, joka on yrittäjä. Kerran sanoi, että hänen mielestään kaikki tuet Suomessa pitäisi lopettaa, paitsi yritystuet. Sitten kertoilee mulle, kuinka ostelee ihan kaiken mahdollisen kotiinsa firman piikkiin ja hyötyy tietenkin verotuksessa ja sai myös yritystukea erääseen projektiinsa. Yrityksellä olisi itselläänkin siihen ollut varaa, joten en mitenkään tajua, miksi piti tukea saada. Kaiken lisäksi nämä yritystuet ei ole mitenkään verrattavissa johonkin matala-alalla työskentelevän asumistukiin, vaan on jotain ihan eri luokkaa. En tajua miksi noita kymppitonneja jaellaan yrittäjille noin avokätisesti ja hyvää voittoa tekeville suuryrityksille jopa ihan miljoonia. Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on alunperinkään muuttaa pois kotoa jos siihen ei ole edes varaa? Vanhemmat olleet vastuuttomia kun ovat laskeneet lapsensa maailmalle liian varhain.
On käynyt mielessä muuttaa näin nelikymppisenä takaisin vanhempien isohkoon omakotitaloon, mutta kun siellä asuu jo yksi aikuinen sisarus niin ei oikein viitsi.
Mitä?? Nelikymppinen eikä vieläkään ole oppinut elämään omillaan?? Saatko kuitenkin vammaistukea niinkuin kuuluukin?
Italiassa ei sitten varmaan osata elää omillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Ihan kokopäivätyössä olen myös ja koulutettu työhöni.
Meillä laskee 380 euroa. Ainoa vaihtoehto on kai sitten siirtyä asumaan ja töihin halvempaan kaupunkiin. Ei ole varaa olla töissä pk-seudulla enää.
Toisaalta olen miettinytkin muuttoa johonkin pikkukaupunkiin, joten nyt se on pakko toteuttaa joka tapauksessa! Työtä saan ihan mistä kunnasta tahansa, se ei onneksi ole mikään ongelma. Helsinki ei minua näköjään tarvitse.
Mikä sinulla sitten on ongelma?
No esimerkiksi se, etteivät lapset enää voi olla viikko-viikko. Lapsiin se osuu.
Itse toki mielelläni asun pikkukaupungissa tulevaisuudessa. Ei haittaa yhtään.
Päiväkoti, josta lähden kyllä ottaa myös pahaa osumaa. Olen toiseksi viimeinen pätevä opettaja siellä ja ryhm
Pakko komppaa. Itsekin on töissä isohkossa päiväkodissa, ja minäkin olen AINOA suomalainen, tämä tuntuu oikeasti vähän hullulta, mihin tää maa on mennyt, tykkään toki edelleen työstäni, mutta paljon on 30 vuodessa muuttunut.ai niin, olen myös ainoa päiväkodin työntekijä , joka ei saa mitään tukia.. pahaa pelkään, että tilanne voi räjähtää silmille , eli jos ja kun tuet heikkenee..ulkolaiset päiväkodin työntekijät häipyvät muihin maihin, 1 työkaveri on asian suoraan sanonutkin. Ja nuoria suomalaisia tämä ala ei enää työehtoineen ja palkkoineen juuri houkuttele.
Olisit alunperinkin mitoittanut asumisesi niin että sinulla on siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on silmiä avaavaa myös meille, jotka ovat viimeksi saaneet yhteiskunnalta tulosiirtoja opiskeluaikoina. On hämmentävää, että omistusasuntoonkin on asumistukea saanut, onneksi se sentään loppuu. Toisaalta ymmärrän, että töitä ei niin vain löydy ja mahdollisuudet kohentaa omaa taloudellista tilannetta ovat rajalliset, mutta toisaalta taas en. Tällä hetkellä teen itse kolmea työtä ja lisääkin saisi.
Onneksi loppuu? Olet siis tyytyväinen kun jotkut menettävät asuntonsa ja ajautuvat täydelliseen rappioon? Mutta pääasia kun itsellä asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on alunperinkään muuttaa pois kotoa jos siihen ei ole edes varaa? Vanhemmat olleet vastuuttomia kun ovat laskeneet lapsensa maailmalle liian varhain.
On käynyt mielessä muuttaa näin nelikymppisenä takaisin vanhempien isohkoon omakotitaloon, mutta kun siellä asuu jo yksi aikuinen sisarus niin ei oikein viitsi.
Mitä?? Nelikymppinen eikä vieläkään ole oppinut elämään omillaan?? Saatko kuitenkin vammaistukea niinkuin kuuluukin?
Kettuiletko vammaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on silmiä avaavaa myös meille, jotka ovat viimeksi saaneet yhteiskunnalta tulosiirtoja opiskeluaikoina. On hämmentävää, että omistusasuntoonkin on asumistukea saanut, onneksi se sentään loppuu. Toisaalta ymmärrän, että töitä ei niin vain löydy ja mahdollisuudet kohentaa omaa taloudellista tilannetta ovat rajalliset, mutta toisaalta taas en. Tällä hetkellä teen itse kolmea työtä ja lisääkin saisi.
Onneksi loppuu? Olet siis tyytyväinen kun jotkut menettävät asuntonsa ja ajautuvat täydelliseen rappioon? Mutta pääasia kun itsellä asiat hyvin.
Hänellä ei arvatenkaan ole omaa asuntoa ja on kateellinen kun joillain muilla on.
Ikinä ei kerrota koko totuutta. Liian kallis kämppä tai ihan liian iso. 10 prossaa on tiputus asumistuessa. Varmasti ei toimi vuoroviikko systeemi. Huoneita ei voi olla puolet ajasta tyhjänä.
Työttömät saa tuon tiputuksen toimeentulotuesta.
Oikea suunta, näin saadaan veroja alas, kun tukia leikataan. Ja se tulee hyödyttämään ahkeria työssäkäyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan työssäkäyviltä ja yhteiskuntaa hyödyttäviltä ihmisiltä leikataan asumistukea ihan hurjia summia. Järjenvastaista.
Usein nämä on ihmisiä jotka ei tee täyttä työviikkoa. Kyllä matalapalkkaisessa työssäkin sen verran palkkaa tulee, että vuokran saa itse maksettua, jos ei asu liian kalliisti. Ja tosiaan kokopäivätyöhön olisi hyvä totutella. Ei yhteiskunnan tarvitse tukea kenenkään downshiftailua.
Jos kyseessä on vaikka yh lähäri ja pari teiniä, niin ymmärrän kyllä, että on tiukkaa. Mutta sitten pitää vaan asua ahtaammin tai tehdä töitä enemmän.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää.
Tämäpä juuri ja perusteluna se, ettei tarvetta ole koko ajan täysille tunneille. Vaihdoin alaa lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Miltäs se tuntuu kun elämä kuluu töitä tehdessä? Kuolinvuoteella varmaan toivot että olisit tehnyt enemmän töitä?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan työssäkäyviltä ja yhteiskuntaa hyödyttäviltä ihmisiltä leikataan asumistukea ihan hurjia summia. Järjenvastaista.
Miten se hyödyttää yhteiskuntaa jos asumistukea maksetaan todennäköisesti enemmän kun henkilö veroa työstään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei arvatenkaan ole omaa asuntoa ja on kateellinen kun joillain muilla on.
Oma asunto jos siihen on varaa, ei muuten. Onneksi loppuu. T.Eri
Ootko noin paljon saanut asumistukea,huh. Jospa se onkin nyt se oikea summa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset? Huonot välit?
Joo en välittäisi olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Oikea suunta, näin saadaan veroja alas, kun tukia leikataan. Ja se tulee hyödyttämään ahkeria työssäkäyviä.
Ihana fantasia sulla, että oikein Suomessa veroja laskettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma asunto jos siihen on varaa, ei muuten. Onneksi loppuu. T.Eri
Oletko sittenkin samaa mieltä kun itselläsi ajautuu talous yllättäen retuperälle ja lähtee omistusasunto alta? Eihän sitä omaa kämppää persaukisena hommata tukirahoilla ja elämä on yllätyksiä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana fantasia sulla, että oikein Suomessa veroja laskettaisiin.
Kunnallisveroa ollaan nostamassa, koska hallitus leikkaa kuntaosuuksia.