Olen ollut sekä sossussa että te-toimistossa töissä ja huomannut, että tulia kiristäessä
Ihminen vaan vetäytyy syvemmälle ja syvemmälle niihin omiin poteroihinsa. Ei puhettakaan, että tulisi jonkinlainen "minä näytän niille " tai "tästä ei voi nousta kuin ylöspäin"- asenne. Ei ollenkaan, ei minkäänlaista aktivointiumista tapahdu.
Otetaan esimerkki jo nähdyistä kiristyksistä: Suomeen otettiin suoraan Tanskasta hieno rangaistusmalli työttömille 5kk rangaistustyössäoloehto. Eli rahat poikki niin pitkäksi aikaa, että menee vaikka työkokeiluun tai tyhjänpäiväselle kurssille 5kk - taikka töihin. No, eihän tämä onnistunut niinkuin tanskassa.
Suomalainen työtön otti tämän ikuisuusrangaistuksena eikä tehnyt MITÄÄN sen eteen että rangaistus olisi poistunut! Siitä tuli ikuisuuskarenssi.
Sitten kun työkkärissä mokaneille laitetaan leikattu toimeentulotukea , tarkoituksena että "jokohan alkais työt maistuun, kun leikataan 20 - 40 %". Ei ala maistuun, nähty on. Ne vaan kaivautuu niihin omiin ympyröihinsä, kokevat että mikään ei onnistu ja päähän vaan potkitaan.
Eikä aktivoidu mihinkään yhtään sen enempää vaikka leikattais 40 % tukea. Ne vaan vähentää entisestään jostain kulutusta (yleensä ruuasta) ja toivoo, että tulispa joku ihme-haltijakummi ja veis karenssit ja leikkaukset pois.
Kutsen USA:ssa kävi: siellä laki tehtiin samalla asenteella että "jokohan alkais miettimimään tekosiaan" ja määrättiin että oli rikos mikä tahansa niin kolmas tuomio on sitten raskaimman päälle.
Eihän ihmiset alkaneet "miettimään tekosiaan " yhtään enemään. Niistä tuli vaan epätoivoisempia. Ne komannet rikokset tapahtui edelleen, mutta koska henkilö tiesi että tää on menoa sitten jos jää kiinni, niin teki vaan pahemipia ja enemmän sitten.
Että kun suunnittelette nyt näitä leikkauksia ja minimielintasoa kaikille ideologeille, persoonallisuuhäiriöisille, laiskoille ja kunnianhimottomille haahuilijoille.
Niin älkää nyt vaan kuvitelko, että mitä tiukemmalle tukiruuvia kiristetään, niin mukamas sitä ahkerammin ja sinnikkäämmin ne köyhät sieltä köyhyydestään alkais pyrkiä pois!
Nimenomaan niin ei tule taphatumaan!
En kyllä oikein usko noihin rikollisaaltoihinkaan. Ne on vaan joidenkin väkivaltahaaveilijoiden märkä uni.
Tavallinen köyhä suomalainen ei tee mitään, se lamaantuu ja vetäytyy jonnekin luolaansa.
Kommentit (491)
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää jaksa näitä kokoomus/perussuomalais pölhöjä, jotka jankkaa töihin menemistä ja ruoskii työttömiä. En ole itse luullut alustakaan asti, että tämmöinen peli toimisi. Tarvittaisiin helppoa työtä hyvällä palkalla, niin ehkä joku kiinnostuisi. Lisää tehdastöitä hyvällä liksalla. Ennen näitä suomessa oli, miten lienee nykyään?
Enää ei ole olemassa helppoa työtä hyvällä palkalla, varsinkaan sellaista johon ei vaadittaisi mitään koulutusta. Ja jos olisi niin sinne ei työttömät pääsisi koska kaikki haluaisi nämä työpaikat. Eli toisin sanoen työttömiä ei sinun mukaan saada kiinnostumaan työnteosta. Varmaan ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa on mennyt postinjakajaksi tai siivoojaksi, mutta sitten on mielenterveysongelmaiset, jotka eivät suostu tekemään töitä. Mutta ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää työstäkieltäytyjiä.
Ja sitten kun haen töihin kuskiksi ja ajan päältäsi, en saa edes rangaistusta koska olen todistettavasti mt-ongelmainen. Palkinnoksi pääsen viimein hoitoon jota olen yrittänyt saada puolet elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa on sellainen pohjavire, etteivät työttömät yrittäisi. Se on virheellinen ajatus, sillä todellisuudessa työttömät yrittävät vaikka kuinka. He hakevat työtä, opiskelevat lisää, kehittävät itseään jotta työnantajat pitäisivät heitä houkuttelevampina. He tekevät vaikka mitä, mutta lopputulos on monella silti se, ettei millään noista ollut mitään positiivista vaikutusta. Lopulta ihminen oppii virheistään eikä enää tuhlaa energiaansa turhaan työnhakuun, vaan tekee vain sellaista, josta on oikeasti hyötyä. Siihen, että ihminen oppii, voi kuitenkin mennä kauan. Siihen saakka työtön tekee jatkuvasti jotakin päästäkseen pois kuopasta, johon on joutunut.
Luepa tämäkin ketju ajatuksella läpi. Kuinka monta tarinaa täällä on työttömistä jotka yrittävät kaikkensa ja kuinka monta tarinaa missä vain selitetään monia eri syitä miksi ei voi edes harkita y
Mä en itse jaksa enää ties monettako kertaa kertoa koko elämäntarinaani, koska ketju todennäköisesti poistuu ennenkuin muut ovat sen ehtineet lukea. Olen kyllä opiskellut ahkerasti työllistävää alaa, mutta se ei sitten lopulta työllistänytkään, ei myöskään lisäkoulutus. Nyt olen työkyvytön, mutten pääse eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi, postinkantajaksi jne. ei mennä, vaan niihin joudutaan. Mieluummin olen vapaa.
Kyllä niihinkin päästään. Aika moni hakee niitä ja vain pieni murto-osa hakijoista valitaan.
Hallitus leikkaa ja syntyvyys vähenee entisestään, kohta irtisanotaan opettajia urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa ja syntyvyys vähenee entisestään, kohta irtisanotaan opettajia urakalla.
Opettajia joutuu paljon irtisanotuksi.
Ihmiset ei halua tehdä lapsia köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajia joutuu paljon irtisanotuksi.
Ihmiset ei halua tehdä lapsia köyhyyteen.
Tämä on oikea asenne. Lapsia ei pidä tehdä jos heitä ei ole varaa elättää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähän mallia miten työllistetään itse itsensä. Palveluiden kysyntä osoittaa että tarvetta palveluille selvästi on.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010641719.html
Jos 18- vuotiaat tytöt pystyivät tähän niin mikä on sinun syysi ettet sinä pysty?
Ne voi ehdä halvemmalla, koska on opiskelijoita. Niiden veroton ansaintaraja/vuosi on iso (18 720e). Ei siis tarvitse maksaa veroa. Taso on paljon korkeampi kuin tavallinen työttömyyskorvaus, josta menee veroa 20%.
Samasta syystä opiskelijat vie työpaikkoja niiltä, jotka eivät opiskele, vaan työnteolla elättäisivät päätoimisesti itsensä. Opiskelijoilla on varaa verottomuuden takia sopia hieman alemmasta ansiosta ja/tai tehdä vajaita tunteja. Ja aina pari vajaatuntista korvaa yhden kokoaikaisen työpanoksen. Olen vakuuttunut siitä, että nimenomaan opiskelijat on mahdollistaneet kaupan alan osa-aikaistumisen. Loputon halpa ja uudistuva resurssi voitonmaksimointiin.
Ja nykyisin on kaiketi pakko viedä lapsi/lapset varhaiskasvatukseen viimeistään eskariin? Se on taloudellinen todellinen taakka esim. perheessä, jossa toinen saa työmarkkinatukea, ja toinen ansioita palkkatyöstään (elatusvelvollinen lapsistaan JA aikuisesta kumppanistaan) sen verran, että maksutonta hoitoa, eikä mitään muita tukia saa.
Vierailija kirjoitti:
Johan se tiedetään ettei kurjistamisella ihmistä motivoida mihinkään. Päinvastoin menee loppukin terveys ja varsinkin mielenterveys.
Näin niitä uusia pitkäaikaistyöttömiä sitten saadaan.
Täällä on aivan liian helppoa elää tuilla ja asenteella, että joku muu maksaa.
Lisää keppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojan heikentäminen ja paikallinen sopiminen tessiä alemmalla palkalla helpottaa työttömien pääsyä vakituisten tilalle.
Eikö ole hyvä uudistus?
*helpottaa ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä
Niinpä. Ei suomalaisia noihin haluta. Suomalaiset halutaan laittaa työskentelemään tukia vastaan. Molemmista tulisi siis käytännössä orjia. Miten tämä voi olla mahdollista?!
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan vaan tiedoksi kaikille teille työn tekoa niiiiiiiiin rakastaville: työn teosta ilman palkkaa ei ole minkäänlaista hyötyä. Työn teosta palkalla, jolla ei tule toimeen, ei myöskään ole minkäänlaista hyötyä.
Joten se, että voidaan maksaa alle TES ilman rajoja, ei tule tilannetta parantamaan kuin suuryritysten osalta, jotka voi siten leikata palkkakuluja, kasvattaa tulosta ja maksaa isompaa osinkoa. Tavallinen duunari ei siitä hyödy että saa raataa pää kainalossa 5 euron tuntipalkalla ilman oikeuksia.
Ei hyödy työntekijä. Eikä taida hyötyä valtiokaan? Suuryritykset hyötyvät. Miksi hallituksen annetaan ajaa suuryritysten etuja?
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhällä ole varaa lamaantua kun tukia leikataan. Silloin pitää käyttää kaikki energia siihen, että saa rahat riittämään elämiseen. Eikä silloin voi suunnitella mitään tulevaisuutta, mitä haluaisi isona tehdä. Millä edes muutat pienempään ja halvempaan asuntoon, jos ei ole rahaa muuttoon ja rahat hädin tuskin riittävät ruokaan?
Ei todellakaan olisi varaa lamaantua. Aina se vaan ei ole valinta. Jokainen voi miettiä, että mitä niille köyhille tapahtuu, jotka lamaantuvat eivätkä he saa apua. He eivät selviydy. Kaikki he ovat jonkun lapsia, ehkä myös vanhempia, sisaruksia, puolisoita, ystäviä jne. He ovat oikeita, eläviä ja tuntevia, ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan. Rikollisuuteen siirtyy kuitenkin enemmän kuin töihin. Töitä kun ei ole.
Jos pystyy tekemään rikoksia, pystyy menemään siivoojaksikin.
Kaikki eivät siivoojinakaan pärjää. Siivous on bisnestä ja siivota pitää osata. Pitää tietää millä välineillä siivoaa mitäkin ja mitä ainetta käyttää. Moni kuvittelee, että siivoustyöhön voi mennä vaikka puolikännissä. Ei se niin mene, tulee potkut. Siivoojan on tultava töihin sovitusti ja osattava tehdä työnsä ja oikeasti siivottava.
Lisäisin tuohon, että pitää olla todella nopea (ainakin yksityisellä). Vaatii hyvää kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisi irtisanoa, mutta kun ei irtisanota. Minulla on varma työpaikka, koska tiedän etten ole ensimmäinen joka osastoltani lähtisi. Kun teet työsi kunnolla niin ei ole pelkoa irtisanomisesta kun firmalla ei mene huonosti. Olen ollut työttömänä oman valintani seurauksena, mutta sain uuden työpaikan alle 3 kuukauden kuluttua. Silloin karenssi oli 90 päivää niin en ehtinyt saada päivääkään työttömyyskorvausta.
Työttömyys ei olisi minulle mikään ongelma. Velaton omakotitalo ei menisi ulosottoviranomaisille kun saisin ansiosidonnaista ja uusi työpaikka löytyisi tälläkin kertaa aivan
Positiivisuus ruusunpunaisten lasien ollessa päässä on hieno asia, se auttaa jaksamaan. Reaalimaailma onkin sitten eriasia.
Ymmärrän että joillekin voi ottaa todella koville jos kaikki eivät yhdykään samaan valituskerhoon, jossa nähdään vain kaikki surkeat asiat. Yllättäen, isolla osalla asiat ovat edelleen hyvin ellei jopa loistavasti. Ei ole mitään syytä negatiivisuuteen ja uhkakuvien maalaamiseen.
Turvaverkon raju heikentäminen sekä työehtojen ja palkkojen polkeminen koskettavat suurinta osaa suomalaisista. Kaikki eivät vielä ole heränneet siihen. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
El Salvadorissa murhattiin v.2015 103 ihmistä 100 000 kohti mikä oli latinalaisen amerikan synkin luku. Sen jälkeen maassa otettiin käyttöön laki jonka mukaan poliisi sai laittaa vankilaan kenet tahansa ilman juristeriaa.
Vankilassa on nyt 80 000 ihmistä ja murhia tapahtuu 2,4 per 100 000 ihmistä mikä on lainalaisen Amerikan alhaisin luku ja Suomen tasoa (n.2/100 000).
Kyllä vankila auttaa.
Jep, työttömät vankilaan jos ei työt ala maistumaan!
Tajuatko yhtään, miten kalliiksi se tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Positiivisuus ruusunpunaisten lasien ollessa päässä on hieno asia, se auttaa jaksamaan. Reaalimaailma onkin sitten eriasia.
Ymmärrän että joillekin voi ottaa todella koville jos kaikki eivät yhdykään samaan valituskerhoon, jossa nähdään vain kaikki surkeat asiat. Yllättäen, isolla osalla asiat ovat edelleen hyvin ellei jopa loistavasti. Ei ole mitään syytä negatiivisuuteen ja uhkakuvien maalaamiseen.
Olet todella naiivi, jos kuvittelet, että elämässä asiat menevät aina niin kuin kuvittelet. Realismi ei ole negatiivisuutta!
En ole yhtään naivi, tiedän hyvin mitä ihmisen elämässä voi tapahtua. Minua ei vain työpaikan menetys pelota yhtään. Yritys jossa työskentelen ei ole suhdanneherkällä alalla ja sillä menee hyvin. Olen tiimini yksi avainpelaajista eikä työnantajalla ole mitään tarvetta korvata
Sivusta: Joko olet erikoislääkäri tai suuruusharhainen.
Minä taas olen insinööri, ja huomannut, että tulia kiristäessä, jengi siirtyy usein kauemmas nuotiosta
Luepa tämäkin ketju ajatuksella läpi. Kuinka monta tarinaa täällä on työttömistä jotka yrittävät kaikkensa ja kuinka monta tarinaa missä vain selitetään monia eri syitä miksi ei voi edes harkita yrittäjyyttä tai mennä töihin. Varkaiksi jotkut rohkeat aikovat kyllä ryhtyä mutta epäilen että tämäkin uhoaminen päättyy samoihin esteisiin kuin työn teko: on masennus, skitsofrenia, ei ole käsiä, jalkoja, ajokorttia, bussi ei kulje, saalis ei ole riittävän hyvä, eikä ole mukava ja helppo homma.