Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis opettiko äitinne teille oikeasti, miten tehdään ruokaa????

Vierailija
31.08.2024 |

Kuulostaa aivan utopistiselta.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Hän tokaisi, että reseptejä löytyy kirjoista ja lehdistä ja että ruoanlaitto ei ole mitenkään ylivoimaisen vaikeaa, vaan kuka tahansa voi opetella sen itse. Uraäiti.

Vierailija
62/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti, koulussa kotitalouden tunnilla opin ja sen jälkeen sain alkaa laittaa kotonakin. Pienempänä tietysti sai olla mukana pilkkomassa ja pesemässä aineksia  ym. jos tahtoi. Äiti ei mikään kummoinen ruuanlaittaja ollut itsekään, eikä ole vieläkään, aika paljon eleltiin puolivalmisteilla ym. Eikä isä kyllä ainakaan sen parempi. Ihan terveitä aikuisia meistä tuli silti, vähän kyllä olen perinyt vanhempieni ruuanlaittolaiskuuden, onneksi mieheni on innokas kokkailija 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aika vähän äitini luona, eli ei opettanut. Ei opettanut mummonikaan, jonka luona olin enemmän, mutta sivusta kyllä ruuanlaittoa seurasin.

Ei opettanut isänikään, jos se sinua kiinnostaa. 

Vierailija
64/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lapset oltiin vanhempien mukana kotihommissa pienestä asti, siinä sitä oppi siivoamaan, kokkaamaan, parsimaan sukkia ja kasaamaan huonekaluja yms

Kumpikin vanhemmista kävi töissä ja teki osuutensa kotitöistä.

Vierailija
65/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin leipomaan äidin ja isoäidin neuvojen mukaan. Ruoalaiton opettelin itse, ensin keittokirjoista ja sitten netistä. Kyllä meillä laitettiin ruokaa, mutta ne 70- ja 80-lukujen murkinat ei innostaneet kokkailuun. 

Vierailija
66/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Usein oltiin lapsina mukana ruuanlaitossa kun äiti tuli töistä ja oli jo kova nälkä. Monesti myös vähän vanhempana laitettiin ruokaa esim. klo neljäksi kun äiti tuli töistä. Ei nyt joka päivä vaan ehkä kerran viikossa. Tosin ne ruuat oli yleensä aika helppoja ja nopeita kuten jauhelihakastike, munakas tai uunilohi. 

Vierailija
67/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ollut aikaa opettaa. 

Menin itse sitten talouskouluun, joka on vuosien varrella osoittautunut todella hyväksi eväspaketiksi maailmalle! Suosittelen. 

Naisten armeijaksi meillä tuota aikoinaan sanottiin ja se oli vain yhden lukukauden mittainen. Sinne meni yleensä ne tytöt, jotka eivät päässeet mihinkään muuhun kouluun. Sinne meni tyttöjä sekä perusasteelta että lukiosta. Tuohon koulutukseen ei voinut edes hakea opintolainaa, opintorahan kyllä sai. En ole kuullut, että yksikään poika olisi tuonne edes yrittänytkään hakea.

T N60+

Kummallisen väheksyvä ajatus. Kaverini, kuuden laudaturin ylioppilas, meni talouskouluun, kun ei heti keksinyt, mitä alaa lähtisi lukemaan. Oli tosi tyytyväinen kouluun, sai monipuolista opetusta, jota ei seiskaluokan kotitaloudessa annettu.

Vierailija
68/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö oli äidille pyhää aluetta ja hän halusi kokata kaiken itse.  Opin ruoanlaiton kotitaloustunneilla ja talouskoulussa. 

Vierailija
69/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä äiti että isä opettivat ruoanlaittoa, vaikka molemmat kävivät töissä. Outoa että jotkut eivät tee ruokaa töiden takia. Kyllä meillä aina syödään töiden (koulun) jälkeen ja viikonloppuisin kotona, vaikka viikolla lounas muualla onkin.

Vierailija
70/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettanut. Isä meillä laittoi aina ruuat. Äiti oli hieno nainen, ompeli meille vaatteet ja kävi töissä. Luki kirjoja, hiihti, ulkoili ja marjasti kesällä yhdessä isän kanssa.

Äiti opetti kyllä ompelemaan, tosin sekin oli minulle helppoa. 

Sitten kun otettiin mummo meille asumaan, niin mummo teki ruuat ja leipoi. Ruuanlaitto on monipuolisille taitaville lapsille tosi helppoa, ei siihen mitään oppeja tarvittu. Hienosäätö ja teeleivät opittiin kotitalous tunnilla. 

Nykyäänkin teen kaikki ruuat oman sisäisen reseptin mukaan. Ja aina onnistuu. Mies on omasta halustaan apukokki, kuorii ja pesee vihannekset ja esikäsittelee kalat ja lihat. Tosin meillä syödään viimeisen päälle terveellisesti, kunkin geeneihin sopivasti, joten on siinä tekemistä. 

Oletkohan ihan terve?

Vierailija
71/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mukana katselemassa, jossain vaiheessa sain sitten tehdä jotain. 10 vuotiaana osasin kokata jo aika paljon ja leipoa. Tykkäsin auttaa, eipä ollut äidillä aina niin paljon hommaa( isä oli reissutöissä).

. Olen nyt 40 ja osaan vieläkin monta ruokaohjetta mitä kotona tehtiin.

Opettelin jopa torttutaikinan teot itse sitten jostain kirjasta. Nykyisin on niin helkatin kiireistä ja rauhatonta, että harvoin tulee leivottua. Nippa nappa jotain vartin pastoja arkena Jaksan.

Vierailija
72/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettanut. Ei se olisi onnistunutkaan, kun äiti oli niin tarkka, että kaikki menee millilleen just niin kuin hän tekee. Sen lisäksi epäonnistua ei saanut, joten sekin piti minut pois keittiöstä. Epäonnistumisesta seurasi hirveä huuto ja siitä muistutettiin vuosia myöhemmin. Itse olen opetellut aikuisena.

Vierailija
73/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti, vaan en ollut kiinnostunut. Sittemmin opin itsekseni enemmän, ja ruokiani on jopa kehuttu. Eikä perhe ole nääntynyt nälkään. N55

Vierailija
74/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettanut. Äidillä oli omat tavat kaikissa kotitöissä ja ne piti tehdä tietyllä tavalla aina pyykin kuivumaan laittamisesta alkaen. Tein ruokaa ja muita kotitöitä kun äiti ei ollut kotona niin ei tullut turhaa sanomista. Olen siis yksinhuoltajaperheestä.

Vierailija
75/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti opetti perusruokien kuten ruskean kastikkeen tekemisen. Itse opettelin aikuisena muut kokkailut. Eka poikaystäväni oli minua vähän vanhempi ja hyvä ruuanlaittaja. Häneltä opin jotain asioita. Itse opetin eteenpäin parille muulle poikaystävällä ruuanlaittotaidon. Toisesta tuli hyvä kokki ja toinen oppi juuri ja juuri perusasiat. :D

Vierailija
76/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koska äitini ei ollut erityisen kiinnostunut ruoanlaitosta. 70-80- luvuilla kasvoin. Aika perusruokaa syötiin, molemmat vanhemmat laittoi ruokaa.

Itse opettelin ruoanlaiton resepteistä kun muutin omilleni. Kyllä siinä vähän aikaa meni mutta nyt olen kyllä tosi hyvä kokki. Perhe kiittää ja itse tykkään tehdä hyvää ruokaa.

Vierailija
77/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitaloustunnilla tosiaan opetettiin ainakin.

Vierailija
78/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida enää nykyään olla talouskoulua. Taisi olla enemmänkin 80- ja 90- luvun juttu.

Vierailija
79/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ollut aikaa opettaa. 

Menin itse sitten talouskouluun, joka on vuosien varrella osoittautunut todella hyväksi eväspaketiksi maailmalle! Suosittelen. 

Naisten armeijaksi meillä tuota aikoinaan sanottiin ja se oli vain yhden lukukauden mittainen. Sinne meni yleensä ne tytöt, jotka eivät päässeet mihinkään muuhun kouluun. Sinne meni tyttöjä sekä perusasteelta että lukiosta. Tuohon koulutukseen ei voinut edes hakea opintolainaa, opintorahan kyllä sai. En ole kuullut, että yksikään poika olisi tuonne edes yrittänytkään hakea.

T N60+

Talouskoulusta sai ennen lisäpisteitä ainakin hoitoalan opintoihin. Serkkuni ei päässyt lukion jälkeen opiskelemaan lääkintävoimistelijaksi. joten hän meni talouskouluun.

Tutustuin myöhemmin elämässä yhteen mieheen, joka kävi lukion jälkeen talouskoulun. Hän sanoi sen olleen mukavaa aikaa, kun sai olla ainoana poikana tyttöjen keskellä. Ihmetteli sitäkin, että miksei muut pojat olleet keksineet samaa.

Vierailija
80/101 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opettanut. Isä meillä laittoi aina ruuat. Äiti oli hieno nainen, ompeli meille vaatteet ja kävi töissä. Luki kirjoja, hiihti, ulkoili ja marjasti kesällä yhdessä isän kanssa.

Äiti opetti kyllä ompelemaan, tosin sekin oli minulle helppoa. 

Sitten kun otettiin mummo meille asumaan, niin mummo teki ruuat ja leipoi. Ruuanlaitto on monipuolisille taitaville lapsille tosi helppoa, ei siihen mitään oppeja tarvittu. Hienosäätö ja teeleivät opittiin kotitalous tunnilla. 

Nykyäänkin teen kaikki ruuat oman sisäisen reseptin mukaan. Ja aina onnistuu. Mies on omasta halustaan apukokki, kuorii ja pesee vihannekset ja esikäsittelee kalat ja lihat. Tosin meillä syödään viimeisen päälle terveellisesti, kunkin geeneihin sopivasti, joten on siinä tekemistä. 

Oletkohan ihan terve?

Muakin alkoi kiinnostaa tuo geeneihin sopiva ruoka. Wtf?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän