Siis opettiko äitinne teille oikeasti, miten tehdään ruokaa????
Kommentit (101)
Ei opettanut, mutta teki hyvää ruokaa ja kyselin ohjeita miten mikäkin tehdään kun pois kotoa muutin ja ihan sieltä perunoiden keittämisestä alkaen. Ihana äiti 💖.
M
Äiti ja isäpuoli molemmat opettivat perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ollut aikaa opettaa.
Menin itse sitten talouskouluun, joka on vuosien varrella osoittautunut todella hyväksi eväspaketiksi maailmalle! Suosittelen.
Naisten armeijaksi meillä tuota aikoinaan sanottiin ja se oli vain yhden lukukauden mittainen. Sinne meni yleensä ne tytöt, jotka eivät päässeet mihinkään muuhun kouluun. Sinne meni tyttöjä sekä perusasteelta että lukiosta. Tuohon koulutukseen ei voinut edes hakea opintolainaa, opintorahan kyllä sai. En ole kuullut, että yksikään poika olisi tuonne edes yrittänytkään hakea.
T N60+
Ei opettanut. Mä opin tekemällä.
Ei opettanut koska jätti minut elämään isän kanssa. Isäkään ei ollut mikään kokki, joten opettelin ruuanlaiton keittokirjasta kun opin lukemaan. Hyvin olen pärjännyt.
Eihän se tarvitse kuin vähän googlettaa ja saa seikkaperäiset ohjeet vaikka mihin kokkailuihin, jos vaan jaksaisi kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tarvitse kuin vähän googlettaa ja saa seikkaperäiset ohjeet vaikka mihin kokkailuihin, jos vaan jaksaisi kiinnostaa.
Ihan eri asia lukea jotain ohjeita tai katsoa videoita kuin opetella jonkun ihmisen johdolla asioita sopivassa tahdissa. Ja kun on perusasiat hallussa, on helpompi omaksua lisää.
Syöminen on edessä joka päivä, helpompi opetella ne asiat nuorena, ettei mene siihen pisteeseen, ettei asia vain "jaksa kiinnostaa".
Ruoan laitto ei ole mitään ydinfysiikkaa. Hyvin opin sen katsomalla googlesta reseptejä vaikka en teininä kokannut perheelle juuri koskaan.
Eihän se ruuanlaitto mitään taitoja vaadi jos syö maskuliinisesti. Valurauta pannulla paistettuja pottuja, kananrintaa, porsaan sisäfileetä, paistettua punasipulia ja valkosipulia lihojen seassa. Keitettyä parsakaalia.
Puuroa ja keitettyjä munia joka aamu.
Kumpikaan vanhemmistani ei olleet oikein kokkausihmisiä eivätkä siis sellaisia taitoja minullekaan opettaneet. Opettelin itse koulun kotitaloustunneilla ja keittokirjoja lukemalla.
Teen parempaa ruokaa kuin äitini ja olen opettanut lapsenikin kokkaamaan. Viimeksi teimme chili con carnea
Ei opettanut. Isä meillä laittoi aina ruuat. Äiti oli hieno nainen, ompeli meille vaatteet ja kävi töissä. Luki kirjoja, hiihti, ulkoili ja marjasti kesällä yhdessä isän kanssa.
Äiti opetti kyllä ompelemaan, tosin sekin oli minulle helppoa.
Sitten kun otettiin mummo meille asumaan, niin mummo teki ruuat ja leipoi. Ruuanlaitto on monipuolisille taitaville lapsille tosi helppoa, ei siihen mitään oppeja tarvittu. Hienosäätö ja teeleivät opittiin kotitalous tunnilla.
Nykyäänkin teen kaikki ruuat oman sisäisen reseptin mukaan. Ja aina onnistuu. Mies on omasta halustaan apukokki, kuorii ja pesee vihannekset ja esikäsittelee kalat ja lihat. Tosin meillä syödään viimeisen päälle terveellisesti, kunkin geeneihin sopivasti, joten on siinä tekemistä.
Ite opettelin suurimmaksi osaksi kun ei vielä teininä kiinnostus riittänyt
Vierailija kirjoitti:
Minua opettivat mummo, naapurin mummo, kaverini äiti, oma äitini ja isäni. Iskä opetti makkaraperunat ja letut :D Iskä teki meillä aina lettutaikinan <3
Lisäksi opin iskän uudelta naisystävältä salaatin koristelua :)
Itse taas opin aikanaan isän naisystävältä aivan toisenlaisia taitoja, mutta se onkin jo eri tarina se :))
Ei. Meidät lapset hätistettiin pois keittiöstä jaloista, kun äiti alkoi tehdä ruokaa. Mummu joskus opetti, miten tehdään kaalikääryleitä. Toisen puolen mummulassa ei saanut olla keittiössä ruuanlaiton aikaan, koska siellä tehtiin ruuat puuhellalla ja se oli kuulemma lapsille "vaarallista". Muutoin olen itse opetellut keittokirjasta ruuat, kun lähdin opiskelemaan. Olen aika surkea kokki, mutta onneksi mieheni on parempi. Hän tekee liharuuat, jaksaa hauduttaa ja kypsentää ja paistaa maltilla pihvit. Olen omalle lapselle opettanut pullan leipomisen, munakkaan paistaminen, välipalan ja aamupalan tekemisen, puuronkeiton, valmisruuan lämmittämisen mikrossa ja salaattiainesten pilkkomisen. Taidan olla aika surkea äiti tässä suhteessa, mutta jokainen noista on enemmän kuin mitä minulle opetettiin. Myös pyykinpesun saloja opetellaan jo ahkerasti. Lapsi on siis 11-vuotias nyt.
Äiti ja isä opetti, koulussa oli kotitalous tunteja
Vierailija kirjoitti:
Ruoan laitto ei ole mitään ydinfysiikkaa. Hyvin opin sen katsomalla googlesta reseptejä vaikka en teininä kokannut perheelle juuri koskaan.
Muutin 3/1991 omilleni Googlea ei oltu vielä keksitty, eikä oikein ollut nettiä, joillakin "jupeilla" oli jo jonkin näköiset tiiliskivet mukana jotka oli sen ajan kännyköitä
Vierailija kirjoitti:
Äiti? Miksei isä?
Koulussa oli kotitaloutta, siellä oppi.
Nimenomaan koulussa oli kotitaloutta. Ihan varmasti sekin on poistettu, koska osa mättää sormin suuhunsa suoraan padasta, ras ismia opettaa ruokailuvälineiden käyttöä.
Lapseni ainoa työ mielestäni oli toki koulunkäynti ja opiskelu ja tein pienen karhunpalveluksen. Huomasin kun kävin hänen opiskeluasunnossaan, yritin korjata virheeni.
Kun muutti avoliittoon virheenkorjaus jatkui ja ostin monipuolisen kirjan kodin yms. hoitoon liittyen. Ei suuttunut, päinvastoin ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ollut aikaa opettaa.
Menin itse sitten talouskouluun, joka on vuosien varrella osoittautunut todella hyväksi eväspaketiksi maailmalle! Suosittelen.
Naisten armeijaksi meillä tuota aikoinaan sanottiin ja se oli vain yhden lukukauden mittainen. Sinne meni yleensä ne tytöt, jotka eivät päässeet mihinkään muuhun kouluun. Sinne meni tyttöjä sekä perusasteelta että lukiosta. Tuohon koulutukseen ei voinut edes hakea opintolainaa, opintorahan kyllä sai. En ole kuullut, että yksikään poika olisi tuonne edes yrittänytkään hakea.
T N60+
Mikä ihmeen dissausvastaus tuokin nyt on? Kyllä minun äitinikin kävi sen ja teki sittemmin uransa opettajana.