Siis opettiko äitinne teille oikeasti, miten tehdään ruokaa????
Kommentit (101)
Äiti? Miksei isä?
Koulussa oli kotitaloutta, siellä oppi.
Ei sen kummemmin. Lapsethan vaan pyörii siinä vanhempien, isovanhempien, sukulaisten ja hoitajien jaloissa, eli minun tapauksessani tuli nähtyä kun aikuiset teki ruokaa, ja joskus ehkä kyselin jotain ja hieman auttelin. Sitten isompana tein itse välillä ruokaa ja sain tarvittaessa aikuisilta apua.
Opin keittämään perunoita. Kaikki muu oli lähes kiellettyä, kun en kuitenkaan osaisi. Aikuisena opettelin.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettanu. Hän oli kiireinen uraäiti, joka vihasi ruuanlaittoa ja me lapset elimme mikroruualla. Näin 80-luvun lopussa.
Minullakaan toinen isoäiti ei tee ruokaa, mutta isoisä tekee ja keräilee itse metsästä, kalastaa jne. Siellä aina pakkanen täynnä kaikkea ihanaa jota voidaan yhdessä valmistaa. Tosin nyt kun olen aikuinen ja isovanhemmilla jo ikää, tykkään antaa papan levätä ja tehdä itse ruoat kun heillä olen.
Milloin se sen olisi tehnyt kun oli töissä ja harrastuksissa? Samoin isä. Itse opettelin keittokirjasta ja kokeilemalla.
En pidä mahdottomana mieslapsenkaan oppia. Edellyttää lukutaitoa.
Ei opettanut. Kyllähän lapsena tuli notkuttua keittiössä ja katsottua, joten tiesi kyllä suurin piirtein. Opetettu ei mitään. Kasvatus muutenkin oli niin ja näin. Itse on pitänyt hoksata kaikki esim vaikka joku kiittäminen ja tervehtiminen.
Ei se osannut, isä joskus opetti jotain, itse olen opetellut jo pienenä.
M45
Opetti sellaiset *hankalammat* eli jauhojen ruskistamisen, pitkään hauduttamisen, mutta muuten kyllä sai itse vapaasti kokeilla ja epäonnistuakin. Mummo ehkä opetti enemmän, ja selitti ilmiöitä, esim. juuston teon jne.
Kyllä opetti ja itse olen pojalle opettanut. Hyvä taito osata pojallakin kun opiskelee ja rahat tiukalla
Minua opettivat mummo, naapurin mummo, kaverini äiti, oma äitini ja isäni. Iskä opetti makkaraperunat ja letut :D Iskä teki meillä aina lettutaikinan <3
Lisäksi opin iskän uudelta naisystävältä salaatin koristelua :)
Ei sillä ollut aikaa opettaa.
Menin itse sitten talouskouluun, joka on vuosien varrella osoittautunut todella hyväksi eväspaketiksi maailmalle! Suosittelen.
Opetti ja isä tietenkin. Isä teki kalaruoat kun kalasti paljon ja äiti melkein muut. Joskus 5-6luokalla aloin tekemään ruokaa itse kun vanhemmat joutuivat olemaan myöhään töissä. Näin 90-luvun laman aikaan.
Opetti muutamalla kerralla, kun mun piti tehdä meiän ruuat kun olin tullu koulusta. Yksinhuoltajamamma kun kävi töissä, että meillä oli jotain syötävää. Ysärillä. Olin 10v kun mulle ekan kerran nakitettiin päivällisen teko.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opetti ja itse olen pojalle opettanut. Hyvä taito osata pojallakin kun opiskelee ja rahat tiukalla
PojallaKIN. Ajatella, ootko muuten koulinut sitä itsenäiseksi? Ettei laske mitään nöyrän orjavaimon varaan.
Joo, monia asioita opetti. Niin minäkin omille lapsilleni. Just eilen opettelivat pilkkomista.
Vierailija kirjoitti:
Minua opettivat mummo, naapurin mummo, kaverini äiti, oma äitini ja isäni. Iskä opetti makkaraperunat ja letut :D Iskä teki meillä aina lettutaikinan <3
Lisäksi opin iskän uudelta naisystävältä salaatin koristelua :)
Ihana. Hyvin soveltuu vanha, yhteisöllisyyttä korostava sanonta, lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.
Ei varsinaisesti opettanut, mutta kaikkeen tekemiseen otettiin mukaan eli siinä samalla oppi ruuan laittoa ja leipomista, kun isoäiti tai äitini kokkasivat.
Sittemmin, kun opin lukemaan ja kykenin tavailemaan kokkikirjoja niin oppiminen jatkui reseptejä testaillessa ja soveltaessa.
Ei opettanu. Hän oli kiireinen uraäiti, joka vihasi ruuanlaittoa ja me lapset elimme mikroruualla. Näin 80-luvun lopussa.