Olen ylipainoinen vaikka en edes syö paljoa
Ravitsemusterapeutin laskelmien mukaan syön maksimissaan 1500 kaloria päivässä. Jos syön esimerkiksi 2000 kaloria päivässä, lihon niin nopeasti että parissa viikossa alkaa tulla raskausarpia. Ja laihtuakseni minun pitää syödä ihan naurettavan vähän. Olen monta kertaa yrittänyt laihduttaa noin 1000 kalorilla päivässä. Dieetit kestivät ainakin puoli vuotta enkä laihtunut yhtään, vaikka olikin kaikki muut aliravitsemuksen oireet mm liian alhaiset verensokerit. Kerran onnistuin laihtumaan dieetillä, jossa syötiin 500 kaloria päivässä. Se tosin ajoi minut niin huonoon kuntoon että jouduin sairaalaan, vaikka bmi oli 22, eli en edes ollut vielä laiha. Sitä en tietenkään uudestaan kokeile. Tietenkin siitä varoitellaan että laihduttaessa ei saa syödä liian vähän, mutta jos syön tarpeeksi niin paino ei tule putoamaan mihinkään. Haluaisin laihduttaa niin että kunto ja terveys kohonee mutta aika mahdottomalta näyttää.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap sä sitten päivässä syöt? Tuo vähän ei kerro vielä mitään.
Esimerkki eilisestä:
aamupala 2 ruisleipää joiden päällä margariinia, juustoa ja keittokinkkua (300 kaloria) + 1 omena
lounas lohta, 2 perunaa + salaattia, kurkkua, tomaattia yms (ehkä noin 500 kaloria)
illallisella kotipizzan puolikas (400-500 kaloria koska sivujen mukaan 1 pizza 800-1000 kaloria)
=noin 1300 kaloria
ap
Liian vähän kasviksia
Eihän kasvikset kaloreita nollaa
Eivät, mutta niitä voi syödä mielin määrin eikä niiden jälkeen enää tule syötyä pizzaa ja muuta va
En ole ikinä nähnyt kotipitsan pitsaa missä on paljon täytettä. Ohut pohja niissä on, mut tomaattikastikkeessa varmasti sokeria ja juustossa kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet onnistunut laihduttamaan itsesi sairaalakuntoon asti. Ja toisaalta väität ettet laihdu. Oisko tässä olemassa joku välimuoto? 🤨
En laihduttanut itseäni sairaalakuntoon. Olin aliravittu, mutta en laiha. Aloituksessa kyllä mainitsin, että olen kokeillut välimuotoa, eli maltillisempaa kalorivajetta, mutta en saa sillä painoa putoamaan. Paino lähtee vasta sitten, kun kalorit on luokkaa 500/päivä.
ap
Kommentti 61 siis jonkun läskin tuhahdukseen että mene muualle saliharakka. En ole todella mikään bodaaja, aivan normaali ihminen. Joka vain sattuu työssä olemaan näiden asioiden kanssa tekemisissä ja olen todennut myös omalla kohdalla että tutkimukseen perustuvat suositukset toimii. Ja samoin pitää paikkansa että ylipainoiset jojoilijat sortuu itsepetokseen.
Jossain keskitys leirillä olisi varmaan pistänyt hieman silmään joku ylipainoinen joka ei ole muka syönyt liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Niissä pitsoissa on reilu 800-reilu 1300 kaloria. Kuulostaa sille että et kuitenkaan laske kun sinnepäin.
Sivujen mukaan ainakin tässä syömässäni pizzassa on 901 kaloria. Puolikas tekee 450 kaloria
https://www.kotipizza.fi/menu/tropicana
ap
Syö kilo kasviksia päivässä. Ei tee enää mieli syödä pitsamoskaa. Eikä ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap sä sitten päivässä syöt? Tuo vähän ei kerro vielä mitään.
Esimerkki eilisestä:
aamupala 2 ruisleipää joiden päällä margariinia, juustoa ja keittokinkkua (300 kaloria) + 1 omena
lounas lohta, 2 perunaa + salaattia, kurkkua, tomaattia yms (ehkä noin 500 kaloria)
illallisella kotipizzan puolikas (400-500 kaloria koska sivujen mukaan 1 pizza 800-1000 kaloria)
=noin 1300 kaloria
ap
Liian vähän kasviksia
Eihän kasvikset kaloreita nollaa
Itse asiassa kasvisten kuitu ja vähäkalorisuus auttaa polttamaan kaloreita, joten voisi sanoa, että osittain nollaa, kun esim. kaalin sulaminen elimistössä vie enemmän energiaa kuin antaa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain keskitys leirillä olisi varmaan pistänyt hieman silmään joku ylipainoinen joka ei ole muka syönyt liikaa?
Ne 35 kiloiset söivät varmaan ne 130 kiloiset, jotka eivät laihtuneet, nälkäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet onnistunut laihduttamaan itsesi sairaalakuntoon asti. Ja toisaalta väität ettet laihdu. Oisko tässä olemassa joku välimuoto? 🤨
En laihduttanut itseäni sairaalakuntoon. Olin aliravittu, mutta en laiha. Aloituksessa kyllä mainitsin, että olen kokeillut välimuotoa, eli maltillisempaa kalorivajetta, mutta en saa sillä painoa putoamaan. Paino lähtee vasta sitten, kun kalorit on luokkaa 500/päivä.
ap
Höpö höpö. Paino tippuu kovaa viikkotahtia kyllä 500 kilokalorilla päivä, kun menetät rasvan ohella lihasta, nesteet lähtee suolojen vajeessa, suolisto on tyhjempi jne. Sen sijaan jos jaksaisit ruikutuksen tilalla jatkaa vaikka 1300 kilokalorilla päivässä ja liikkua lisäksi kuukaudenkin, niin tulosta alkaa näkyä hiljalleen.
Olettaen että tuo 1500kcal/viikko arvio pitää paikkansa, eikä perustu sinun ravitsemusterapeutille valehtelemaan pohjatietoon. Ei sinne kannata mennä huijaamaan, menee hyöty hukkaan.
Vaikka sinulla olisi mikä aineenvaihduntaa hidasta lääkitys, keho lähes pelkkää rasvaa monimaalisilla lihaksilla jne. Niin normaalin pituinen ihminen laihtuu kyllä kun nappaa parisataa kilokaloria rehellisesti arvioidusta kulutuksesta pois päivässä. Tuskin kuitenkaan makaat sänkyyn sidottuna 24/7?
*niissä pizzoissa on reilu 800-1300 kaloria*
Kannattaa vilkaista kotipizzan ravintoarvoja. Suurimmassa osassa on 900 kaloria. Kevyin pizza (parmiamo) on vain 700 kaloria.
Ap on ihan kujalla. Otappa itseä niskasta kiinni ja maksa oma valmentaja. Lopeta tuo vonkuminen täällä.
Säälittävä aloitus mitä tuohon sanoisi... Kiikkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä laihdutit itsesi sairaalakuntoon kun laihdutuskuurisi takia sinne jouduit. Kukaan ei väittänyt että laihuus oli hoidon syy. Syy oli siis äärimmäisen huonosti toteutettu laihdutusyritys ja selkeä ongelma oman kehon tarpeiden seuraamisessa. Et huomannut ennen kuin sairaalassa, että kaikki ei mene nyt hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedätkö sen kevyen lounaan lisäksi jotain sokerlitkuja tai alkoa? Niistähän ne kalorit tulee. Alkoholi on just pahin naisille, kun se kerääntyy sinne pömppään. Vaihtarikäiset tissulee punkkua ja sitten kävellään sen pallomahan kanssa tuolla kadulla tikkujaloilla.
Juon vain vettä. En mitään muuta, ei maitoa, mehua, kahvia/teetä, edes niitä makeutusaineita sisältäviä nollakalorisia juomia.
ap
Valehtele sen kun jatkuu. Ihminen ei liho jos syö sen minkä kuluttaa. Normaali verensokeri on 12 tunnin paaston jälkeen 3,5-6. Tutkittu fakta on että lihavat valehtelee syömisiään, aina sama "en syö mitään".
Mikä paviaani taas, aivan varmasti mies. Niin, "normaalit" terveet ihmiset eivät liho jos kaikki on kehossa ok. Meillä naisilla on sellaisia jänskiä juttuja kropassa kuin hormonit, naishormonit joka ovat osana aiheuttamassa "naistensairauksia" joista moni voi lihottaa NAISTA huomattavastikin jos sitä ei hoideta.
Tomppelit eivät vieläkään tajua että on monia eri syitä miksi ihminen lihoo VAIKKA ei söisikään liikaa. HUOH.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Höpö höpö. Paino tippuu kovaa viikkotahtia kyllä 500 kilokalorilla päivä, kun menetät rasvan ohella lihasta, nesteet lähtee suolojen vajeessa, suolisto on tyhjempi jne. Sen sijaan jos jaksaisit ruikutuksen tilalla jatkaa vaikka 1300 kilokalorilla päivässä ja liikkua lisäksi kuukaudenkin, niin tulosta alkaa näkyä hiljalleen.
Olettaen että tuo 1500kcal/viikko arvio pitää paikkansa,
Kaikki dieetit ovat kestäneet ainakin puoli vuotta, niinkuin sanoin jo aloituksessa. Eikö 1000 kaloria päivässä puolen vuoden ajan & vain muutamalla kilolla laihtuminen kerro, että tuo 1000 kaloria/päivä ei minulla vain riitä laihtumiseen?
ap
Jos sen ylipainon syy olisi ainoastaan siinä että söisi liikaa(ja näin ollen laihduttaminen olisi simppeliä kuin veden juonti) ei kukaan olisi lihava.
Jätä nyt hyvä ihminen ihan ensiksi ne pizzat ja muut pikaruuat syömättä. Ne ilmoitetut ravintoarvot ei välttämättä edes pidä paikkaansa ja huonoa ravintoa se joka tapauksessa on. Jos haluaa laihtua, silloin ei vedetä mitään pizzaa. Syö sen sijaan vaikka keittoa, voi olla nestehukkaakin joka turvottaa. Keitosta saat nestettä myös. Kasviksista vitamiineja ja hivenaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi lounas päivässä ja 10k askelta, pudonnut itsellä 4xl -> 2xl paitakoko hiukan alle vuodessa ja nyt tähtäimessä XL ennenkuin syksy loppuu.
Syökö jotkut kaksi lounasta?
Hobitit.
Kunnon miesselittämistä taas palstalla. Parasta kun antavat mieskuntoiluun tarkoitettuja vinkkejä naisille, höpisevät kehon koostumuksista ja lihaksista niin kuin naisilla ja miehillä olisi sama keho :)
Öö jos kysyy, saa vastauksia.. Jos ei halua rehellisiä vastauksia vaan kanssakauhistelijoita, niin se kannattaa mainita.
Sitten voi saada sellaista voivottelua jota ap jo tekee. Aiai kuinka kituu ja sairaalaan joutuu kun kaikkensa yrittää, töissä ei jaksa. Eipä laihdu vaikka vain vettä joisi voivoi oi voi.
Ja tämä ei tietenkään pidemmällä aikavälillä ole totta. Voisin lyödä vetoa että ap:n ruuan laadussa, määrässä, liikunnassa ja ehkä levossakin on korjattavaa. Jos tavoitteena on terve ja voimakas keho normaalipainossa.