Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään

Vierailija
31.08.2024 |

Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?

Kommentit (710)

Vierailija
181/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää käteen verojen jälkeen n.1500 € kuussa. Noin keskimäärin. Miehellä jää verojen jälkeen noin 2200 €, siis  keskimäärin. Eli netto on yht.   noin 3700 € kuussa.   Mutta se ei riitä, niin että jäisi rahaa säästöön.  On omakotitalon asuntolaina. Ja molemmilla täytyy olla auto, meillä on yksi  lapsi. Lisäx sähkö, vesi , vakuutukset, netti, muutama suoratoisto jne. Ihan normielämää. Ravintoloissa ei käydä lainkaan. Ja Esim viikon lomamatkaan vaikkapa Kreikkaan ei ollut tänäkään kesänä varaa. Tai ehkä nyt juurijuuri olisi varaa voinut olla, mutta emme lähteneet kun esim.kreikan lomamatkatkin  nousseet kaikkineen aivan älyttömästi, jos esim vertaa vaikka 2019 vuoden tasoon.

Mies juuri eilen sanoi että todella paljon on perheitä johka tienaa vähemmän kuin me, eli jää paljon vähemmän käteen kiin tuo noin 3600-3800 €   kuussa...miten he pärjää? 

Mies kertoo sulle itsestäänselvyyksiä ja sä kirjoitat niitä tänne. Etpä oo yhtään hölmö.

Vierailija
182/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole jännä ja inflaatio on jossain prosentin paikkeilla tällä hetkellä, mutta hinnat vaan nousee, kun meidän ahneet kauppiaat pääsi riistämisen makuun oikein kunnolla viimeisen parin vuoden aikana. Yllättäen lähes pysähtynyt inflaatiokehitys ei sitten näykään enää hinnoissa. 

Tämä.

Tsekatkaa huviksenne kotikaupunkienne isojen markettien omistajien tulokehitystä viime vuosilta.

Ja tarkkailkaapa että mitkä hinnat nousee eniten, ne on ne halvimmat kun kuvittelevat ettei niissä jotain täysin perusteetonta satojen prosenttien korotusta huomata.

Niinpä, joku 20 sentin tuote pompsahtaa 40 senttiin ja eihän se isolta tunnu mutta silti 100% korotus jota ei selitä mikään inflaatio tai kulujen nousu, vain ahneus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tuet sitä tuet tätä.. työttömyyys.. tuet."

Nyt se pää sieltä perseestä pois ja alkakaa vihdoinkin huolehtimaan OMASTA toimeentulostanne ITSE.

Vierailija
184/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida. Minäkin olen pienituloinen kaupan kassa , olen  osa-aikainen.  Perheellinen. Ostimme  5 vuotta pienen ford kan. Minulle, se maksoi 4000€. Perhelle ns. Kakkosauto. Oli todella vähän ajettu, hyväkuntoinen, ja vähän kuluttava. Ehkäpä paras hankinta koskaan!  Minulla on 10 km työmatka, on se vaan ihanaa  mennä töihin omalla autolla, ja tehdä työpäivän jälkeen (jos olen aamuvuorossa) ruokaostokset ja tuoda maidot, juomat sun muut omalla autolla kotiin. Tai lähteä pimeällä klo 22.15 iltavuoron jälkeen omalla autolla kotiin.    Ja tuon ihana auto  maksoi siis vaan 4000€ !   Kyllä siihen siis on varaa, osareillakin, jos vaan niin itse haluaa..

Vierailija
185/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi pahe: Geisha-suklaapatukat. K-kaupoissa nostivat hinnan yli euroon joskus keväällä. S-ryhmällä on ollut vielä koko kesän 0,99€, mutta nyt oli sielläkin tällä viikolla hinta lipsahtanut 1,09 €. Mielenkiinnolla seuraan, että vieläkö tähän nyt sitten lyödään alvin korotus päälle? No kuinka vaan, en osta enää sieltäkään. Pääsinpä siitäkin paheesta. 

Miten teillä joillain on elämä jostain senteistä kiinni? Itse en huomaa noita enkä edes eurojen hintamuutoksia. Mitä väliä?

Vierailija
186/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole jännä ja inflaatio on jossain prosentin paikkeilla tällä hetkellä, mutta hinnat vaan nousee, kun meidän ahneet kauppiaat pääsi riistämisen makuun oikein kunnolla viimeisen parin vuoden aikana. Yllättäen lähes pysähtynyt inflaatiokehitys ei sitten näykään enää hinnoissa. 

Tämä.

Tsekatkaa huviksenne kotikaupunkienne isojen markettien omistajien tulokehitystä viime vuosilta.

Ja tarkkailkaapa että mitkä hinnat nousee eniten, ne on ne halvimmat kun kuvittelevat ettei niissä jotain täysin perusteetonta satojen prosenttien korotusta huomata.

Niinpä, joku 20 sentin tuote pompsahtaa 40 senttiin ja eihän se isolta tunnu mutta silti 100% korotus jota ei selitä mikään inflaatio tai kul

No siinäpä sulle mahdollisuus. Ala myymään sitä 20 sentin tuotetta 30 sentillä kun muut myyvät 40 sentillä. Mikä estää?

Vierailija
187/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt se pää sieltä perseestä pois ja alkakaa vihdoinkin huolehtimaan OMASTA toimeentulostanne ITSE.

Valtion 6 kuukautta vuorottelusijaisuutta haki 500.

Tervetuloa työttömäksi nyt kun irtisanomissuoja poistuu ja lisäksi tulee paikallinen sopiminen, että muut voi tarjoutua töihin alle tes-palkan sun tilalle.

Vierailija
188/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen huomannut hintojen nousun, mutta kyllä meillä vieläkin on rahat riittäneet samaan tapaan kuin ennen. Minulla on bruttopalkka 3000 euroa, miehellä enemmän. Molemmat teinit saivat kesätöitä. Minulla on myös sivutyö, josta saan muutaman satasen kuukaudessa. Mutta se on kyllä totta, että kaupasta ei oikein löydä enää mitään, mitä olisi kiva ostaa. Joskus voi olla banaanit halpoja tai voi olla joku tarjous, jossa saa jugurttia monta purkkia kolmella eurolla. Kaupassa menee aikaakin kauemmin, kun ei vaan tunnu löytyvän mitään, missä olisi hinta ja laatu kohdallaan.

Vierailija
189/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa säästää tilille puskuri, jos haluaa pitää omistusasuntonsa, kun irtisanomissuoja lähtee.

Vierailija
190/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kommentoida. Minäkin olen pienituloinen kaupan kassa , olen  osa-aikainen.  Perheellinen. Ostimme  5 vuotta pienen ford kan. Minulle, se maksoi 4000€. Perhelle ns. Kakkosauto. Oli todella vähän ajettu, hyväkuntoinen, ja vähän kuluttava. Ehkäpä paras hankinta koskaan!  Minulla on 10 km työmatka, on se vaan ihanaa  mennä töihin omalla autolla, ja tehdä työpäivän jälkeen (jos olen aamuvuorossa) ruokaostokset ja tuoda maidot, juomat sun muut omalla autolla kotiin. Tai lähteä pimeällä klo 22.15 iltavuoron jälkeen omalla autolla kotiin.    Ja tuon ihana auto  maksoi siis vaan 4000€ !   Kyllä siihen siis on varaa, osareillakin, jos vaan niin itse haluaa..

Niin no noin halvan autonhan voi ostaa käteillä ja Ford on kyllä hyvä automerkki mutta aika turvaton on tuo pieni Ka.

Vierailija
191/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö, että raha on tililtä niin lopussa, ettei pysty enää ostamaan 4 € suklaalevyä? Vai tarkoitatko "ei ole varaa" sillä, että pitäisi pienentää säästöön jäävää summaa, jolloin jätät vain herkut ostamatta. Köyhempien pitää jättää ihan oikeaa ruokaa ostamatta, eikä säästöön jää yhtään mitään. Kaikki on suhteellista, joten älä valita.

Vierailija
192/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen noston lisäks pullonpalautuskoneetkin on tuunattu niin että varastelevat pantteja väittäessään pantillisia tölkkejä pantittomiksi. Iso osa ei tästä kehtaa alkaa kassalla narisemaan ja vaikka narisisikin niin kassahenkilö vain kohauttaa olkiaan. Tästäkin muodostuu isossa kuvassa aika valtavat summat. En millään usko että kone jotenkin lukisi viivakoodin väärin, olen puhelimen viivakoodilukijalla testaillut ja aina joko viivakoodi luetaan oikein tai ei ollenkaan.

Vierailija
193/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion 6 kuukautta vuorottelusijaisuutta haki 500.

Tervetuloa työttömäksi nyt kun irtisanomissuoja poistuu ja lisäksi tulee paikallinen sopiminen, että muut voi tarjoutua töihin alle tes-palkan sun tilalle.

Olenkin ollut fiksu enkä suunnitellut talouttani TUKIEN varaan. Pärjään mainiosti ilman tukiakin, kun olen varmistanut tuloni useasta lähteestä ja pitänyt elämisen kustannukset kurissa, enkä mennyt elintasoinflaatioon mukaan. Oma velaton 100 m2 asunto löytyy Espoosta, ja halpakuluinen uusi sähköauto löytyy. Kaikki perusmenoni pystyn maksamaan pääomatuloillani.

Vierailija
194/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa säästää tilille puskuri, jos haluaa pitää omistusasuntonsa, kun irtisanomissuoja lähtee.

Ei se tilillä mitään auta, se on syöty nopeasti. Se olisi jo aikapäiviä sitten pitänyt SIJOITTAA tuottavasti.

Vierailija
195/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisesta poistettiin lapsikorotukset huhtikuussa ja syksyllä porrastus vie 1/5 osan lisää.

Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta. Sen jälkeen työmarkkinatuki 595, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko- ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot).

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot ja lasten tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää tai asuntovaunua. 

Vierailija
196/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on vielä rahakasta väkeä kun tässäkin ketjussa paljon ihmettelijöitä joilla ei missään tunnu korotukset. Kelpaisi vielä kiristää ja nostella vähän lisää.

Vierailija
197/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haet toimeentulotukea niin sun pitää näyttää kelalle koko perheen tiliotteet kahdelta edeltävältä kuukaudelta.

Vierailija
198/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen törtsyt korotukset eräässä kaupassa. Monissa tuotteissa hinnat nousi kerralla 60-100 prossaa

Vierailija
199/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tilillä mitään auta, se on syöty nopeasti. Se olisi jo aikapäiviä sitten pitänyt SIJOITTAA tuottavasti.

Ja sitten kun maailmantalous on sekaisin ja tarvitset niitä sijoittamiasi rahoja, on rahastojen arvo romahtanut. Saatat saada jopa vähemmän kuin olet sinne säästänyt, jos oikein huonosti käy.

Vierailija
200/710 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 177:lle kun lainaa-toiminto lakkasi toimimasta:

Mielenosoitukset ja mellakat eivät koskaan missään ole saaneet muutosta aikaan. Ainakaan Suomessa. Lisäksi työkyvytön on yleensä aikalailla liikuntakyvytön joten mihinkään marsseille tai mellakoihin ei kykene. Voi vain keksiä keinoja selviytyä. Toistaiseksi olen keksinyt. Muutama ässä vielä hihassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan