Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
20 vuorta sitten saimme 200 000€ ( 100 000€ per nuppi ) omakotitalolainan. Minä olin ja olen kaupan kassa.mies lehtimyyjä. Ihana omakotitalo on nyt oma.. Ainiin tänä päivänä meidän tuloilla yksikään pankki ei enää anna yht 200000 lainaa
Kaupan kassat eivät enää asu omassa omakotitalossa, tulevaisuudessa ?
Vierailija kirjoitti:
20 vuorta sitten saimme 200 000€ ( 100 000€ per nuppi ) omakotitalolainan. Minä olin ja olen kaupan kassa.mies lehtimyyjä. Ihana omakotitalo on nyt oma.. Ainiin tänä päivänä meidän tuloilla yksikään pankki ei enää anna yht 200000 lainaa
Ilmeisesti ei. Mun mies on kaupan kassa, minä asiantuntija ja silti ei meinannut pankeista irrota edes 115000 vaikka oli asp-tilikin. Ihan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku 1000 netto eläkettä saava mummu pystyy maksamaan naapureiden yhtiölainoja nyt kun hallitus vie asumistuet omistusasunnoista osa-aikatyöntekijöiltä sun muilta.
Miksi yksi pienituloinen mummo joutuu maksamaan kaikkien muiden yhtiölainat?
Koska hallitus leikkaa ansiosidonnaisen pätkätyöläiseltä.
Tai mummo maksaa naapureiden kanssa yhdessä.
Vuokralla asuva ei ole vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja voi muuttaa pois jos kerrostalo menee konkurssiin.
Vuokraa saa nostaa kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä.
Yhä edelleenkään myöskään osakehuoneiston omistaja EI OLE vastuussa muiden yhtiönlainoista. Ja myös hän voi muuttaa, ja tuleekin muuttaa pois yhtiön mennessä konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista. Nämä ovat rahoja, joita nyt eläkkeellä olevat ovat olleet maksamassa.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Tällä logiigalla sinunkin eläkkeesi rahoitettaisiin niiden ihmisten työeläkemaksuilla, jotka ovat työikäisiä sitten, kun sinä olet jäänyt eläkkeelle.
Juu, mutta ennen oli eläkkeet pienempiä ja eläkeläisiä vähemmän.
Koska eläkemaksut on suuret, ei veroja voida nostaa ja nyt julkinen terveyshuolto on kusessa.
Itse en saanut lääkäriaikaa julkiselle vaan viestittelin hoitajan kanssa eli pankkitunnuksilla mennään sairaalan ohjelmaan ja viestitellään oireet ja etälääkäri kirjoittaa reseptin.
Myös eläkeläisille lisätään nyt noita digi lääkäri aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku 1000 netto eläkettä saava mummu pystyy maksamaan naapureiden yhtiölainoja nyt kun hallitus vie asumistuet omistusasunnoista osa-aikatyöntekijöiltä sun muilta.
Miksi yksi pienituloinen mummo joutuu maksamaan kaikkien muiden yhtiölainat?
Koska hallitus leikkaa ansiosidonnaisen pätkätyöläiseltä.
Tai mummo maksaa naapureiden kanssa yhdessä.
Vuokralla asuva ei ole vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja voi muuttaa pois jos kerrostalo menee konkurssiin.
Vuokraa saa nostaa kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä.
Yhä edelleenkään myöskään osakehuoneiston omistaja EI OLE vastuussa muiden yhtiönlainoista. Ja myös hän voi muuttaa, j
On vastuussa muiden yhtiölainoista.
Taloyhtiön konkurssissa menettää osakkeen eli siitä ei saa edes rahaa ja jos on asuntovelkaa niin se pitää maksaa pankille, vaikka asuntoa ei enää ole.
Käyttäjä3266 kirjoitti:
Se suklaalevy on 4€ koska joku idiootti maksaa sen 4€.
Tämäpä tämä! Jos kukaan ei maksaisi 4€, hinta putoaisi. Sama koskee 200€ vaatteita ja 300 000€ asuntoja. Jos joku maksaa, hinta nousee. Jos kukaan ei maksa, hinta putoaa. Hyvin yksinkertaista.
Juuri vasta intettiin tuttavan kanssa siitä miten takitkin maksaa jo 200€. Ostaa joka vuosi uuden ja valittaa. Minä ostan alennusmyynneistä alle 50€ takin kerran viidessä vuodessa. Viimeksi taisi maksaa 30€ ja ollut kaapissa pari vuotta. Otan käyttöön tulevana talvena, kun viime talvena edellinen meni rikki. Kyllä sekin vielä pihatakkina menee. Kirppikseltä löysin 5€ takin joka sekin hyvä pihatöissä. Täysin ehjä takki. Ei ole muotivaatteita mutta lämmittää ja sehän on takin tarkoitus. Säästyi 170€, vaikka sijoituksiin. Tänä syksynä ostin uudet talvikengät, 31€.
Siis, olette ostaneet osakkeen ettekä tiedä, että olette vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei. Mun mies on kaupan kassa, minä asiantuntija ja silti ei meinannut pankeista irrota edes 115000 vaikka oli asp-tilikin. Ihan käsittämätöntä.
17 vuotta sitten minä sain yksin noin 90 000€ lainan, ilman säästöjä, takaajia 2. Palkka silloin noin 1440€ brutto. Nykyään nauraisivat ulos.
Vierailija kirjoitti:
Siis, olette ostaneet osakkeen ettekä tiedä, että olette vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Selvä.
Ja vielä hurraavat, kun hallitus leikkaa muiden osakkaiden rahat.
No, kun taloyhtiöitä menee konkurssiin niin tietty taho saa enemmän vuokralaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 vuotta sitten minä sain yksin noin 90 000€ lainan, ilman säästöjä, takaajia 2. Palkka silloin noin 1440€ brutto. Nykyään nauraisivat ulos.
Juu, tiedän, tutulla palkka 2400 brutto eikä saanut lainaa, pitäisi olla säästöjä tai takaaja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi pahe: Geisha-suklaapatukat. K-kaupoissa nostivat hinnan yli euroon joskus keväällä. S-ryhmällä on ollut vielä koko kesän 0,99€, mutta nyt oli sielläkin tällä viikolla hinta lipsahtanut 1,09 €. Mielenkiinnolla seuraan, että vieläkö tähän nyt sitten lyödään alvin korotus päälle? No kuinka vaan, en osta enää sieltäkään. Pääsinpä siitäkin paheesta.
Ruoan alvi ei nouse
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ongelmat kallis suklaa ja kahvi. Hoh hoijaa...
No ne on ne suomalaisten ongelmat joista saa puhua avoimesti
Mikään muu ei läpäise sensuuria, ei ylellä eikä täällä, paitsi jos haukkuu miehiä inceleiksi niin se on sitten oikein ja hyvä
Lehtialalla ensimmäinen sairaspäivä muuttuu palkattomaksi ensi vuonna + kauneudenhoitoalalla ja kuntokeskuksissa.
Lisäksi tulee sitten vielä se toinen sairaspäiväraha leikkaus, kun laskentaperuste muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Ei ole. Ihan typerää väittää moista. Jos omistat vaikkapa Sammon osakkeen, oletko vastuussa Sammon veloista? ET OLE. Ihan sama se on asunto-OSAKEyhtiössäkin.
Juridista vastuuta taloyhtiön veloista sinulla ei ole, ja jos taloyhtiö ei niitä voi maksaa niin omistajille EI LANKEA mitään lisämaksuja päälle, vaan konkurssissa menettää sijoittamansa pääoman. Jos olisit vastuussa niin konkurssissa jäljelle jääneet velat tulisivat entisten osakkaiden maksettavaksi, eikä jäisi luotonantajan luottotappioksi.
Vierailija kirjoitti:
Lehtialalla ensimmäinen sairaspäivä muuttuu palkattomaksi ensi vuonna + kauneudenhoitoalalla ja kuntokeskuksissa.
Lisäksi tulee sitten vielä se toinen sairaspäiväraha leikkaus, kun laskentaperuste muuttuu.
200 000 tekee töitä ilman työehtosopimusta, heillä ensimmäinen sairaspäivä muuttu palkattomaksi ensi vuonna. Muut sopivat siitä työehtoneuvotteluissa aina joka toinen vuosi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi pahe: Geisha-suklaapatukat. K-kaupoissa nostivat hinnan yli euroon joskus keväällä. S-ryhmällä on ollut vielä koko kesän 0,99€, mutta nyt oli sielläkin tällä viikolla hinta lipsahtanut 1,09 €. Mielenkiinnolla seuraan, että vieläkö tähän nyt sitten lyödään alvin korotus päälle? No kuinka vaan, en osta enää sieltäkään. Pääsinpä siitäkin paheesta.
Ruoan alvi ei nouse
Eikun karkkien alvi nousee, sorry väärästä väittämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Ei ole. Ihan typerää väittää moista. Jos omistat vaikkapa Sammon osakkeen, oletko vastuussa Sammon veloista? ET OLE. Ihan sama se on asunto-OSAKEyhtiössäkin.
Juridista vastuuta taloyhtiön veloista sinulla ei ole, ja jos taloyhtiö ei niitä voi maksaa niin omistajille EI LANKEA mitään lisämaksuja päälle, vaan konkurssissa menettää sijoittamansa pääoman. Jos olisit vastuussa niin konkurssissa jäljelle jääneet velat tulisivat entisten osakkaiden maksettavaksi, eikä jäisi luotonantajan luottotappioksi.
Ok, laitan kohta linkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ansiosidonnaislaskuri, paljonko vie porrastus ja lapsikorotusten poisto eli paljonko saat ansiosidonnaista. Noissa summissa on verot mukana ja ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Eli siivoojan 2000 brutto palkalla.
Ensimmäiset 40 päivää 1300,41
Päivät 40-170 päivää 1040,33
Päivät 170-300/400 päivää 975,31
Ja noista verot pois.
Verot pois? Paljonko tonnista ja sen alle maksetaan veroja? Tietääkseni nolla euroa.
Et sitten paljoa tiedä. Ansiosidonnaisesta maksetaan veroa 25% (esimerkissä oli siitä kyse) ja vaikkapa työmarkkinatuesta 740e vähennetään verona 20%. Mitään järkeähän siinä ei ole. Mutta siten pestään rahaa byrokratisin toimin sosiaalimenoihin budjetoidusta johonkin ihan muuhun, joka saadaan kerättyä veroina, vaikka tuki olisi paljonkin alle tonnin. Eläkkeitä ei veroteta tuossa tasossa.
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Vastikkeista kukaan osakkeenomistaja ei ole vastuussa muusta kuin oman omistuksensa mukaisesta osasta. Jos joku huoneisto ei maksa vastikkeitaan, jää se rasittamaan VAIN sitä huoneistoa. Taloyhtiöllä EI OLE mitään oikeutta tätä vastiketta periä muilta osakkailta. Eli vastikkeistakaan muut eivät ole vastuussa.
Tällä logiigalla sinunkin eläkkeesi rahoitettaisiin niiden ihmisten työeläkemaksuilla, jotka ovat työikäisiä sitten, kun sinä olet jäänyt eläkkeelle.