Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Joo-o. Eläminen on kallista ja ruokaan menee paljon rahaa. Olen selvinnyt tänne asti kohtuullisesti, kun 2 v sitten aloin tehdä kk-ruokabudjettia. Minulla on ruokatili, missä on vähintään 800e palkasta. Yleensä 1000e. Sit jos pohjaa jää, kuten aina jää, laitan säästöön. Teen hankintoja taikka jotain hupia vaikka leffaan. Yritän myös pitää älä osta-mitään päiviä. Mutta kyynel tulee, ennen sai 50 eurolla paljon ruokaa. Enää ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ongelmat kallis suklaa ja kahvi. Hoh hoijaa...
Niin tai sitten sinun älysi ei riitä hahmottamaan kokonaisuutta.
Täällä on ollut monta aloitusta, joissa vingutaan makeisten korkeita hintoja. Luulis olevan rakentavampaakin valitettavaa, kun hinnat on nousseet. Jos kamelin selkä katkeaa herkkujen hintoihin, niin asiat on vielä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän että mihin se loppuvuoden tai ensivuoden talouskasvuennustekin oikein perustuu.
Talouttamme kannattelevat ainoastaan muutamat kansainväliset yritykset jotka saavat ulkomailta imuroitua vähän namia kotiin.
Kun tämä oikeasti sattuu hyvätuloisiinkin.
On mitoitettu lainat kahdelle hyvätuloiselle ja sitten toiselle osuu paska tuulettimeen.
Työtön viimeisenpäälle kova osaaja ei tulekaan palkatuksi. Tämä on totta nykysuomessa.
Vaikka osaisit mitä, mutta et juuri nyt ole työsuhteessa, niin todennäköisesti et tule rekryprosessin päätteeksi palkatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän että mihin se loppuvuoden tai ensivuoden talouskasvuennustekin oikein perustuu.
Se perustuu siihen, että ihmiset yhtäkkiä alkavat kuluttamaan, vaikka kaikki hinnat nousee ja työttömyys lisääntyy. Hokkuspokkus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se perustuu siihen, että ihmiset yhtäkkiä alkavat kuluttamaan, vaikka kaikki hinnat nousee ja työttömyys lisääntyy. Hokkuspokkus.
Se perustuu valehtelemiseen.
"Muuta en keksinyt."
"Jos siis joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
"Jos siis joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Itse ostan perintörahoilla omakotitalon.
En halua maksaa noita hallituksen sotkuja, kun se vie kerrostalon osakkailta rahat.
En halua maksaa tuntemattomien ihmisten lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulot on se alle 600 euroa ja puolisoni tienaa yli 100 000.
Tänään ostettiin tarjousjauhelihaa.
Velat on mitoitettu kahdelle hyvätuloiselle, mutta nyt toisesta on tullut pitkäaikaistyötön.
Tyypillinen itse aiheutettu ongelma: Ylisuuret lainat. Aikoinaan kun otettiin lainaa, niin se mitoitettiin siten, että vaikka jäisi työttömäksi, niin olisi varaa maksaa se ja jos toinen kuolee, niin vakuutuksesta saa lainaan rahat. Elämässä kun voi sattua ihan mitä vaan.
Sanotaan nyt sitten, kuten asiat on.
Olen kouluttautunut ihminen ja alani ammattilainen. Minulla on varallisuutta.
Kuitenkin olen nykyisten määritelmien mukaan pitkäaikaistyötön, joka pitäisi laittaa kuntakokeilussa johonkin. Ongelma on siinä, etten tarvitse mitään apua. Minä en hyödy työkokeluista. Mitään sairausta tai estettä ei olisi sille, että saisin osaamistani vastaavan työpaikan.
Suurin ongelma vaikuttaa olevan se, että olen työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velat on mitoitettu kahdelle hyvätuloiselle, mutta nyt toisesta on tullut pitkäaikaistyötön.
Tyypillinen itse aiheutettu ongelma: Ylisuuret lainat. Aikoinaan kun otettiin lainaa, niin se mitoitettiin siten, että vaikka jäisi työttömäksi, niin olisi varaa maksaa se ja jos toinen kuolee, niin vakuutuksesta saa lainaan rahat. Elämässä kun voi sattua ihan mitä vaan.
Ennen ansiosidonnaista sai 2 vuotta esim. 1990-luvulla.
Nyt saa puolitoista vuotta ja huhtikuussa lähti lapsikorotukset ja syksyllä porrastus.
Voi tulla pankkikriisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saa puolitoista vuotta ja huhtikuussa lähti lapsikorotukset ja syksyllä porrastus.
Voi tulla pankkikriisi.
Onko talletussuoja 50 000 vai mitä se on, jos tulee pankkikriisi, kun ihmiset ei pysty maksamaan lainojaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin? silti kyse ei ole YHTIÖLAINAN osuudesta eikä muiden VASTIKKEEN osuudesta. Jos taloyhtiö ei selviä velvoitteistaan niin taloyhtiö voi joutua NOSTAMAAN KAIKKIEN vastikkeita. Silti olet vastuussa VAIN OMISTA vastikkeistasi, et muiden. Taloyhtiön taloudellinen tilanne tietenkin näkyy vastikkeen suuruudessa. Eli et selkästi ymmärrä miten homma toimii.
-Taloyhtiö on vastuussa yhtiölainasta ja KAIKISTA taloyhtiön juoksevista kuluista.
-näitä kuluja kattaakseen yhtiö kerää vastikkeita.
-Jos joku jättää vastikkeet hoitamatta, KAIKKIEN vastikkeet voivat nousta tai kaikilta voidaan tietyissä tapauksessa periä ylimääräinen vastike.
-SILTI se maksamaton vastike jää velaksi SILTÄ OSAKKAALTA JOKA MAKSUA EI TEHNYT taloyhtiölle.
-KUN taloyhtiö saa lopulta vastikkeet tältä maksukyvyttömältä (joko vapaaehtoisesti tai jopa ottamalla huoneiston haltuun) voi taloyhtiö jälleen joko laskea KAIKKIEN vastiketta tai jopa jättää vastikkeen periämättä.
MISSÄ kohdin tässä MINULLE olisi siirtynyt NAAPURIN vastikkeenmaksuvelvollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla pankkikriisi.
<
Talletussuojaan asti saa omat rahat pois ja loput menettää.
Vierailija kirjoitti:
Höpöttivät että sitten kun maailmalla alkaa talous nousemaan niin meilläkin. No eikö muualla ole taloudessa mennyt aika hyvin jo pitkän aikaa ja täällä vaan möngitään. Jenkeissäkin uusia ennätyksiä paukutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöttivät että sitten kun maailmalla alkaa talous nousemaan niin meilläkin. No eikö muualla ole taloudessa mennyt aika hyvin jo pitkän aikaa ja täällä vaan möngitään. Jenkeissäkin uusia ennätyksiä paukutetaan.
Pahoin pelkään että jenkeissä tulee kohta käänne alaspäin ja sitten meillä kyllä seurataan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? silti kyse ei ole YHTIÖLAINAN osuudesta eikä muiden VASTIKKEEN osuudesta. Jos taloyhtiö ei selviä velvoitteistaan niin taloyhtiö voi joutua NOSTAMAAN KAIKKIEN vastikkeita. Silti olet vastuussa VAIN OMISTA vastikkeistasi, et muiden. Taloyhtiön taloudellinen tilanne tietenkin näkyy vastikkeen suuruudessa. Eli et selkästi ymmärrä miten homma toimii.
-Taloyhtiö on vastuussa yhtiölainasta ja KAIKISTA taloyhtiön juoksevista kuluista.
-näitä kuluja kattaakseen yhtiö kerää vastikkeita.
-Jos joku jättää vastikkeet hoitamatta, KAIKKIEN vastikkeet
Ei kukaan osta osaketta, jossa on iso määrä vastikkeita maksamatta.
Ja jos on kyse sijoittajasta voi jäädä monen asunnon vastikkeet ja yhtiölainat maksamatta.
Taloyhtiön konkurssissa, jos vastikkeita ja yhtiölainoja ei makseta menettää asuntonsa ja voi jäädä 200 000 asuntolainaa pankille, se pitää silti maksaa.
Itse en osta edes asuntoa missä on kiinnityksiä. En mene sellaista edes katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan osta osaketta, jossa on iso määrä vastikkeita maksamatta.
Ja jos on kyse sijoittajasta voi jäädä monen asunnon vastikkeet ja yhtiölainat maksamatta.
Taloyhtiön konkurssissa, jos vastikkeita ja yhtiölainoja ei makseta menettää asuntonsa ja voi jäädä 200 000 asuntolainaa pankille, se pitää silti maksaa.
miksei ostaisi. Se vastikerästi tietenkin huomioidaan kauppahinnassa. Kyllä minä olen tällaisen asunnon ostanut sijoitusasunnoksi ja halvalla lähti. Oli erittäin kannattava kauppa minulle.
Ja AINA pitää asuntoa ostettaessa perehtyä taloyhtiön tilaan ja jättää ostamatta korkeariskiset kohteet.
Oma laina taas ei liity tähän kuvioon mitenkään, Tietenkin sinun pitää maksaa oma lainasi pankille sopimuksen mukaan.