Ulkonäön vaikutus kohteluun
Uskotko, että ulkonäöllä on vaikutusta esimerkiksi siihen, millaista palvelua saat vaikkapa liikkeissä ja muualla? Onko sinulla kertoa tästä kokemuksia?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on ja tuo on ihan tieteellisesti testattu monet kerrat. Monesti on joku lehti testannut miten naisen pukeutuminen ja ulkonäkö vaikuttaa siihen kuinka autot pysähtyy suojatien eteen päästäen jalankulkijan ohi. Jos nainen oli niukoissa kesävaatteissa, toppi ja lyhyet sortsit niin lähes kaikki autot pysähtyi. Kun sama nainen vaihtoi verkkareihin ja t-paitaan niin eipä päässytkään enää tien yli.
Minusta tämä on helvetin ärsyttävää kun odotan että auto menee, mutta sitten se pysähtyykin siihen.... En kyllä niukoissa vaatteissa liiku
Niin on! Yleensä yritän kävellä tai pyöräillä sen näköisenä kuin en olisi aikeissa ylittää tietä. Kuuntelen tarkkaan ja koetan hidastaa nopeuttani, jotta pystyisin kääntymään suojatielle vasta, kun autoja ei tule. Niin ei kenenkään tarvitse päästää minua tien yli.
Kuitenkin itse autoillessani pyrin aina päästämään suojatien yli jalankulkijan tai pyöräilijän eli noudattamaan sääntöjä ja olemaan ystävällinen... jostain syystä se ärsyttää, että minut päästetään yli, enkä ymmärrä miksi niin siitä ärsyynnyn. Toisaalta on hyvä, että päästetään, varsinkin jos liikenne on vilkasta eikä tien yli helposti pääse.
^Tämä sivujuonteena itse aiheeseen.
Olen entisenä ylipainoisena huomannut todellakin, miten ulkonäkö vaikuttaa kohteluun. Räikein esimerkki oli Hakaniemen hallista ennen kuin se meni remonttiin ja oli väistötilassa torilla. Esitin myyjälle (mies) tilaukseni, ja hän pakkasi tuotteeni kiireesti ja oli melko tyly. Myyjiä oli useita, asiakkaitakin oli paljon, ja tämä myyjä odotti, että pääsisi palvelemaan nuorta, kaunista naista, mikä sitten onnistuikin, koska en tilannut enää muuta. Myyjän ilme ja asiakkaan kohtelu muuttuivat kuin taikaiskusta, kun asiakas vaihtui minusta kauniiseen nuorempaan naiseen.
Sen jälkeen, kun elämäntapamuutoksen seurauksena pudotin painoani reilut 25 kg, olen saanut paljon parempaa kohtelua erityisesti erityisesti miehiltä, missä ikinä asioinkin. Kyllä, ulkonäöllä on suuri vaikutus. En toki ole kaunis vieläkään, olen ihan tavallisen näköinen, sellainen tosi harmaa hiirulainen. Mutta en enää lihava.
Olisi mielenkiintoista tavata joku joka olisi kokenut tämän aiheen paikkansapitävyyden yhtä valaisevasti kuin minä. Nuorempana olin kaikille minua vanhemmille miehille kohde, kaikki pilkka piti kohdistaa minuun ja ilmeisesti mikään ei ollut niin huvittavaa kuin ulkonäköni. Yöelämässä naiset saivat raivareita jos yritin tutustua vaikken ollut sanonut mitään mistä voisi suuttua.
Uudessa työpaikassa pomon ensiarvio oli että olen vitsi enkä voi pärjätä työssäni. Olen saanut pakit jopa maksulliselta naiselta.
Kasvoni ovat kuitenkin erittäin symmetriset ja sitten kun oivalsin miten pystyn parantamaan ulkonäköäni muualta plus löytämään fiksun pukeutumistyylin ja ikäkin komistaa meitä miehiä, niin minusta kuoriutui katseita kääntävä adonis. Esim. Työpaikalla viehättävä nuori nainen pörrää työpisteelläni jatkuvasti tekemässä tikusta asiaa.
Kerran kahvilassa nuori naismyyjä tiskillä meni pasmat täysin sekaisin kun huomasi minun tulleen paikalle. Olen kerran saapunut lounasravintolaan siten että noin 60 ihmistä syömässä siellä ja lähes jokainen käänsi katseensa minuun ja huomasi minut.
Uskon että hyvin harva on kokenut molemmat ääripäät. Ja asiakkaana nykyään melkein missä vaan minulle myymiseen panostetaan.
Nro 63 jatkaa vielä. Silloin kun en näyttänyt hyvältä, niin muistan aikoja kun sain torjuvaa, vihaista ja kylmää kohtelua ihan missä vaan ja ihan keneltä vaan. Ja saatoi hieman myöhemmin nähdä miten saman ihmisen silmät loistivat kun joku muu kuin minä toimitti hänelle jotain asiaa.
En saanut mitään ymmärrystä perheestä tai suvusta kun koin ihmisten olevan ikäviä ja ilkeitä. Heidän mielestä arvioni ei pidä mitenkään paikkansa. Niin, eiväthän he tietysti kokeneet asiaa samoin.
On eroa. Miehet huomioi eri tavalla kun on hoikka (tai suunnilleen normipainossa) ja huoliteltu. Avaavat ovia ja tarjoavat apua. Myös asiakaspalvelu on parempaa kun on pukeutunut hyvin ja meikannut. Kosmetiikkapuolella saa hyvää palvelua myös ylipainoisena kunhan on laittautunut.
Eniten on vaikutusta hymyllä. Kaupassa huomaan että myrtsitkin ihmiset jotka kiireessä kärryn kanssa menee "hittoako olet mun tiellä" asenteella niin katsekontakti ja hymy saa aikaan vastahymyn lähes poikkeuksetta.
Muistan kun nuorena tein siivoustyötä terkkarissa ja siellä oli kiukkuinen vanha rouva joka tuittuili kaikille. Kerran siivosin siinä hänen vieressään ihan ajatuksissani ja hän karjaisi täysiä että mene muualle tms. Pelästyin ihan hulluna ja sen jälkeen alettiin työkaverin kanssa nauramaan mun säikähdykselle ja yllätykseksi tämä rouvakin alkoi nauraa mukana ja sen jälkeen ei tuittuillut minulle enää 😅
Eli ehkä.eniten on vaikutusta hymyllä, seuraavaksi pukeutumisella, sitten muulla laittautumisella ja lopuksi vasta kehonkoostumuksella.
Kyllä palvelun kaikkia (paitsi mulkkuja ja kriminaalin tuntuisia) yhtä asiallisesti, mutta hoteille neitosille vähän extrahymyä jne :P
Silloin saan hyvää kohtelua, kun itse olen tylyn näköinen enkä hymyile
Uskomaton havainto.
Osaako joku selittää tuota?
Olen huomannut, että Suomessa ei kannata panostaa ystävällisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton havainto.
Olen huomannut, että Suomessa ei kannata panostaa ystävällisyyte
Joten kokeilkaa tuota
Sen jälkeen ei tarvitse vaivata päätään.
;
Odottaakahan vaan kun vanhenette, silloin vasta kohtelu voi olla todella töykeää.
Istuin baarissa odottamassa tuttavaani, kun lähellä istuva nuori mies sanoi silmät ilkeydestä kiiltäen:"Miltä se oikein tuntuu olla noin vanha, kun tietää että kohta kuitenkin kuolee."
Vierailija kirjoitti:
Suorat housut ja kauluspaita päällä saa kyllä autokaupassa huomattavasti parempaa palvelua kuin adidaksen verkkahousuissa ja takissa tämän sain kyllä ihan itse kokea kun kiertelin liikkeissä,M37.
Minä naisena autoliikkeessä asioidessani muutuin näkymättömäksi😄
Vierailija kirjoitti:
Odottaakahan vaan kun vanhenette, silloin vasta kohtelu voi olla todella töykeää.
Istuin baarissa odottamassa tuttavaani, kun lähellä istuva nuori mies sanoi silmät ilkeydestä kiiltäen:"Miltä se oikein tuntuu olla noin vanha, kun tietää että kohta kuitenkin kuolee."
"Hyvä että kysyt, koska sinä tuskin elät näin vanhaksi. Miltä itsestäsi tuntuu olla noin mul.kku, kun tietää, että kohta kuitenkin joku vetää turpaan?"
Näin eilen sellaisen persehuoran kaupungilla, että oksat pois, käveli oikein keikuttaen isoa persettään, oli pukeutunut joihinkin ohuisiin valkoisiin pyöräilyhousuihin, jotka imeytyivät persesilmään, vakoon javittuun. Päällä joku lyhyt toppi. Tepasteli oikein huomiota hakien ympäriinsä. Kaverit otti kuvia perseestä, itse en vaivautunut, koska ämmävaikutti niin ylimieliseltä ja oli todennäköisestimaksullinen.
Tähän ketjuun liittyy siten, että itse en miehenä anna huomiohuorille sitä huomiota mitä hakevat. Simppaavat inselittaas huomioivat kaikkia tyrkkyhutsuja. Varmaan asiakaspalvelutilanteisiinkin vaikuttaa, jos sinne menee kuin alusvaatteet päällä. Mitä jos mies menisi ostamaan vaikka kännykkää jotkut tiukat uikkarit jalassa ja paitana lyhyt toppi.
Mä olen tosi kiva, ystävällinen ja hymyilevä. Olen aina saanut hyvää kohtelua kaikkialta, mutta on pakko sanoa, että nyt kun olen tosi timmissä kunnossa ja kaunis, on palvelu extra-hyvää ja usein tulee vähän ylimääräistä, tulen myös helposti valituksi esim työhön tai puolisoehdokkaaksi. Eli jos olet kiva ja siihen päälle vielä kaunis, niin se ainakin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton havainto.
Olen huomannut, että Suomessa ei kannata panostaa ystävällisyyteen.
En osaa selittää miksi näin, mutta koskaan en ole ollut näin suosittu kuin nyt kun perusilmeeni on vihainen tai vähemmän huvittunut ja näytän vapaaottelijalta.
Aina sanotaan, että nuorilla, kauniilla jne. on helpompaa. Voi mennä toisinkin päin.
Johtajamme(keski-ikäinen, miestukkainen, pulska haaska) inhosi nuorta, kaunista, älykästä kollegaani. Kollega opiskeli ahkerasti päästäkseen esihenkilöksi. Hänen valmistumisensa ja ylenemisensä kuitattiin vaivihkaa sivulauseessa yleispalaverissa. Viikkoa myöhemmin johtaja sitten ylensi esihenkilöksi oman suosikkinsa (vaikka emme enää tarvinet lisää esihenkilöitä), itsensä oloisen tätösen ilman koulutusta. Vieläpä erikseen pidetyssä tilaisuudessa, jossa johtaja piti ylistyspuheen suosikilleen.
Vierailija kirjoitti:
Näin eilen sellaisen persehuoran kaupungilla, että oksat pois, käveli oikein keikuttaen isoa persettään, oli pukeutunut joihinkin ohuisiin valkoisiin pyöräilyhousuihin, jotka imeytyivät persesilmään, vakoon javittuun. Päällä joku lyhyt toppi. Tepasteli oikein huomiota hakien ympäriinsä. Kaverit otti kuvia perseestä, itse en vaivautunut, koska ämmävaikutti niin ylimieliseltä ja oli todennäköisestimaksullinen.
Tähän ketjuun liittyy siten, että itse en miehenä anna huomiohuorille sitä huomiota mitä hakevat. Simppaavat inselittaas huomioivat kaikkia tyrkkyhutsuja. Varmaan asiakaspalvelutilanteisiinkin vaikuttaa, jos sinne menee kuin alusvaatteet päällä. Mitä jos mies menisi ostamaan vaikka kännykkää jotkut tiukat uikkarit jalassa ja paitana lyhyt toppi.
Miksi joku ottaa kuvia toisen perseestä? Eikö se ole aika säälittävää? Typeriä kavereita sinulla. En voisi vastaavasti kuvitellakaan tilannetta, että ollaan tyttöporukassa kaupungilla ja vastaan tulee mies piukassa t-paidassa hauikset pullistellen ja joku meistä tytöistä kaivaisi kameran esiin. Tai mies tulisi vastaan pienissä shortseissa ja ne alkaisimme tyttöjen kesken ottaa kuvia.
Työpaikan kuviot nyt on mitä on. Epäilen, että eräällä taikinanaamaisella sönköttävällä ämmällä ja esimiehellä on suhde. Akan suosiminen ei perustu mihinkään oikeisiin tekoihin, ollut vähiten aikaa työssä ja siitäkin suurimman osan sairauslomalla. Sopivat nykyään keskenään asioita ja ämmää nostatetaan oikein urakalla. Viemme tätä asiaa eteenpäin, koska alkaa mennä liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan kuviot nyt on mitä on. Epäilen, että eräällä taikinanaamaisella sönköttävällä ämmällä ja esimiehellä on suhde. Akan suosiminen ei perustu mihinkään oikeisiin tekoihin, ollut vähiten aikaa työssä ja siitäkin suurimman osan sairauslomalla. Sopivat nykyään keskenään asioita ja ämmää nostatetaan oikein urakalla. Viemme tätä asiaa eteenpäin, koska alkaa mennä liian pitkälle.
Ja mites tämä liittyi aloituksen aiheeseen eli ulkonäön vaikutukseen kohtelussa?
Hoikkana sain miesaspoilta välillä ihan random alennuksia, joskus jopa jotain ilmaiseksi ja muutenkin huippupalvelua. Lihavana asiallista palvelua, ystävällistäkin, mutten ikinä mitään ekstraa. Mulla on naama, joka ei hirveästi muutu painonvaihtelujen myötä, enkä ole koskaan meikannut tai muuten laittautunut paljoa, joten ainoa selittävä tekijä on paino.
Naisaspat kuten naiset yleensäkin suhtautuvat minuun neutraalisti tai joskus nuivasti ulkoisesta olemuksestani huolimatta. Itse olen kaikille asiallisen kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin kerran Sokoksen kosmetiikkaosastolla, että kun olin itsekin laittautunut, niin myyjät suorastaan ryntäsivät palvelemaan.
Itse sain siellä hyvää apua jopa kahdelta myyjältä viime viikolla, vaikka olin meikitön, tukka ponnarilla, tanakka ja farkut jalassa
Työtehtäviin haetaan nuoria ja raikkaan näköisiä. Pitää olla vastavalmistunut mieluiten suoraan koulunpenkiltä.