Ulkonäön vaikutus kohteluun
Uskotko, että ulkonäöllä on vaikutusta esimerkiksi siihen, millaista palvelua saat vaikkapa liikkeissä ja muualla? Onko sinulla kertoa tästä kokemuksia?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Suorat housut ja kauluspaita päällä saa kyllä autokaupassa huomattavasti parempaa palvelua kuin adidaksen verkkahousuissa ja takissa tämän sain kyllä ihan itse kokea kun kiertelin liikkeissä,M37.
Suurin voimafantasiani on mennä aamuhiukset päässä, crocsit ja kollarit jalassa tilaamaan 400000€ maksava Porsche.
Olen asiakaspalvelutyössä oleva nuori nainen. Ennen minulla oli pitkä tukka ja sitten leikkautin sen aivan lyhyeksi. Yllättävää oli, että aloin saada asiakkailta paljon parempaa kohtelua hiusten leikkaamisen jälkeen. Törkeästi käyttäytyviä asiakkaita ei tunnu enää olevan lainkaan.
Yksi kaverini valittaa aina, että häntä kohdellaan huonosti rumuuden takia. Mutta hän ei ole ruma, vaan oikeasti tosi nätti.
Nuorena en kiinnittänyt asioihin huomiota, niin palveluiden taso oli mitä oli. Sitten lasten tullessa hoksasin, että mitä mä näitä asioita jankkaan niille, vaan ole itse se käyntikortti.
Katsekontakti, tervehdys reippaalla äänellä, älä mumise varpailles. Puhu ääneen ja artikuloiden, hitaammin mitä normaalisti. Johan alkoi palveluakin tulemaan. Se oli aivan hämmästyttävä asia, kuinka myyjät tulee oikein kipin kapin luo, kun huikkaat moikat samalla kun astut liikkeeseen sisään.
Lapsetkin ovat oppineet ja myös mieheni! Enkä ole kiinnittänyt siihen mitä on päällä. Nyt olen lihava, nuorena en ollut.
Mies näyttää usein kodittomalta, kun on työvaatteissaan. Ryhtiliike on jelpannut kuulemma häntäkin kaupoilla. Nyt eivät hätistä ulos, vaan kysyvät jopa, että miten voi olla avuksi. ;)
Ei ulkonäköön liittyvä mutta uutisissa oli juuri nuori nainen, joka valitti kun verottaja ei ollut armahtanut perintöverosta. Oli hänellä kehitysehdotus eli olisi reilumpaa jos pienituloinen välttyisi suurelta perintöverolta.
Silti melkoisen tuulesta temmattua kertoa uutisessa, kuinka väärin on ettei armahdettu. Oli vielä perinyt rahaa perintöveroon asunnon lisäksi. Kai puoliksi veljensä kanssa perivät asunnon. Veli sai rahan sijaan lisäksi auton tms.
Oliko jostain tullut oletus, että nuoret välttyisivät verolta periessään vanhemmaltaan asunnon?
Tuli mieleen tuosta naisten joskus saamasta alennuksesta. Itse en ole tainnut sellaisia saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkonäköön liittyvä mutta uutisissa oli juuri nuori nainen, joka valitti kun verottaja ei ollut armahtanut perintöverosta. Oli hänellä kehitysehdotus eli olisi reilumpaa jos pienituloinen välttyisi suurelta perintöverolta.
Silti melkoisen tuulesta temmattua kertoa uutisessa, kuinka väärin on ettei armahdettu. Oli vielä perinyt rahaa perintöveroon asunnon lisäksi. Kai puoliksi veljensä kanssa perivät asunnon. Veli sai rahan sijaan lisäksi auton tms.
Oliko jostain tullut oletus, että nuoret välttyisivät verolta periessään vanhemmaltaan asunnon?
Tuli mieleen tuosta naisten joskus saamasta alennuksesta. Itse en ole tainnut sellaisia saada.
Eihän tuo nyt liity aiheeseen yhtään millään tavalla.
No ei kenelläkään tee mieli palvella sitä haisevaa ihmistä jonka vaatteet on likaiset ja hiuksista tippuu rasvaa. Yleissiisti ja käytös vaikuttaa, jos olet tyly et hymyä saa takaisin
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran autokorjaamolla -50% hinnasta ilman mitään syytä. Korjaaja oli nuorehko mies ja ehkä sitten naapurintyttömäinen ulkonäköni vetosi häneen. En ole ainakaan keksinyt mitään muuta syytä, koska autokin tuli korjattua ja vielä nopeammin kuin oli luvattu ja halvemmalla kuin arvio.
halusi pillua
annoitko?
Vierailija kirjoitti:
No ei kenelläkään tee mieli palvella sitä haisevaa ihmistä jonka vaatteet on likaiset ja hiuksista tippuu rasvaa. Yleissiisti ja käytös vaikuttaa, jos olet tyly et hymyä saa takaisin
Mä käyn säännöllisesti kaupassa ja apteekissa likaisissa työvaatteissani, ja saan aina hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Saa paljon parempaa kohtelua jos hiukset on auki. Poninhännällä jostain syystä usein tiuskimista ja selkeästi huonompaa palvelua. Kai ponnari nuorentaa liian tyttömäiseksi ja uskottavuus lähtee tai jotain vastaavaa. Muuta selitystä vaikea keksiä, muita muuttujia ei ole ja itse viihtyy molemmissa lookeissa ettei itsetunnostakaan ole kyse.
Oon huomannut tän oikeestaan myös ja erityisesti silloin kun hiukset on auki ja kiharrettu. Tosin tiuskimista en muista koskaan kuuleen. Parasta palvelua oon saanut kun oon ollut itse myös mahdollisimman ystävällinen myyjiä yms. kohtaan :)
Vierailija kirjoitti:
Liikun ihmisten ilmoillakin maastopuvussa ja ihmiset välttelevät minua. Tämä sopii minulle. M57
Ei ihme. Hyvin epämiellyttävä olemus sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaverini valittaa aina, että häntä kohdellaan huonosti rumuuden takia. Mutta hän ei ole ruma, vaan oikeasti tosi nätti.
Minäkin tunnen yhden samanlaisen, hänkin on tosi nätti.
Vierailija kirjoitti:
On. Rumemmat saavat yleensä huonompaa kohtelua kuin kauniimmat. Toisaalta liian kaunis saa kateellisilta naisilta häijyintä kohtelua ja miehiltä yliystävällistä. Miehet ovat tylyjä rumina pitämilleen naisille.
Tämä! Jopa mätisäkkiruhoiset taikinanaamamiehet näyttävät naamaa mielestään rumille naisille. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on, ja vaatetuksella myös.. En mä ota kantaa siihen että onko se oikein vai ei, mutta noin se on
Sen takia mä monesti sanon ihmisille että jos sä haluat että ihmiset ottaa sut tosissaan tässä matrixissa, niin sun pitää panostaa esim sun vaatetukseen, koska sun ulkoinen olemus on sun käyntikortti tässä matrixissa.
Välillä on pelattava sen sääntöjen mukaan, vaikka ei haluis ollakkaan osa sitä.
<3
Juuri näin. Asiakaspalvelijat suorastaan ryntäävät palvelemaan kun astuu myymälään mittoihin tehdyssä puvussa.
Vierailija kirjoitti:
Öööö. Ja tämä liittyi aiheeseen siten että? Luin uutisen, epäilen ettei ko nainen olettanut perintöveron armahdusta ulkonäköperusteisesti?
Olen vähän päälle 50 ja harmaantunut nopeasti. Nuoret asiakaspalvelijat pitävät hitaana ja vähän vajaana vaikken ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri aikoina ollut sekä keskimääräistä rumempi, että keskimääräistä kauniimpi. Ja kyllä sillä oli aivan valtava vaikutus siihen, miten ihmiset kohtelivat minua.
Sama. En muista kuulleeni minkäälaisia vttuiluja sun muita ennenkuin erään sattumuksen kautta menetin ulkonäköni. Sen jälkeen tullut pskaa niskaan ja huolella.
Olen ollut lihava ja olen ollut laiha. Ihan tavallinen pottunokka ulkonäöltäni. Parasta asiakaspalvelua olen saanut kun olen ollut painosta huolimatta huoliteltu, ja ystävällinen itse asiakaspalvelijoille. Ei nyt ehkä vastannut kysymykseen, kun en ole kaunis ollut ikinä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen yhden samanlaisen, hänkin on tosi nätti.
Minua häiritsee romaaneissa, kun päähenkilöstä tekee jotenkin paremman se, ettei tiedä kuinka kaunis on. Ihan kuin tiedostamattomuus olisi hyve, vaikka varmaan tekee naisesta viehättävän viattoman.
Hassua tuo tiuskiminen. En muista, että olisin asiakaspalvelutilanteissa juuri koskaan kohdannut. Ainuttakaan kertaa ei tule mieleen.
Tuli mieleen ihan tähän liittymätön asia: olen usein julkisella paikalla likaisissa työvaatteissa, ja tosi usein miehet avaavat mulle silloin ovia.