Ulkonäön vaikutus kohteluun
Uskotko, että ulkonäöllä on vaikutusta esimerkiksi siihen, millaista palvelua saat vaikkapa liikkeissä ja muualla? Onko sinulla kertoa tästä kokemuksia?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Saa paljon parempaa kohtelua jos hiukset on auki. Poninhännällä jostain syystä usein tiuskimista ja selkeästi huonompaa palvelua. Kai ponnari nuorentaa liian tyttömäiseksi ja uskottavuus lähtee tai jotain vastaavaa. Muuta selitystä vaikea keksiä, muita muuttujia ei ole ja itse viihtyy molemmissa lookeissa ettei itsetunnostakaan ole kyse.
Minulla sama, mistähän johtuu että huonoa käytöstä saan ponihäntäisenä erityisesti vanhemmilta 50-60-v. naisilta, kaikenikäiset miehet taas ovat silloin hyvinkin ystävällisiä.
Tottakai on ja tuo on ihan tieteellisesti testattu monet kerrat. Monesti on joku lehti testannut miten naisen pukeutuminen ja ulkonäkö vaikuttaa siihen kuinka autot pysähtyy suojatien eteen päästäen jalankulkijan ohi. Jos nainen oli niukoissa kesävaatteissa, toppi ja lyhyet sortsit niin lähes kaikki autot pysähtyi. Kun sama nainen vaihtoi verkkareihin ja t-paitaan niin eipä päässytkään enää tien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran autokorjaamolla -50% hinnasta ilman mitään syytä. Korjaaja oli nuorehko mies ja ehkä sitten naapurintyttömäinen ulkonäköni vetosi häneen. En ole ainakaan keksinyt mitään muuta syytä, koska autokin tuli korjattua ja vielä nopeammin kuin oli luvattu ja halvemmalla kuin arvio.
Tiedän naisia, jotka ovat saaneet muuttoapua, kyytejä, kantoapua, teknistä apua, autonpesua ilmaiseksi yms. puhtaasti ulkonäkönsä takia. Olisihan se hienoa, kun sateisena päivänä olisi lähdössä töistä ja joku hyvänpäiväntuttu toteaisi, että hän voi heittää "hyvää hyvyyttään".
Ai, olen tavallisen näköinen nainen. Minut on useinkin joku hyvää hyvyytyään heittänyt huonolla säällä kotiin. Samoin oltu kivoja ja kohteliaita aina.
Kyllä se riippuu enemmän ihmisen persoonasta ja käytöksestä, keille apua tarjotaan, kun sitä tarvitaan.
Vaikka ois miten hyvännäköinen, mutta muutoin ylimielinen, tyly ja korskea käytökseltään, niin harva on valmis mitenkään sellaista naista auttamaan.
Vanhaksi ja hyvin heikkokuntoiseksi tultuani saan joskus tympäisevää kohtelua oletettuna dementikkona. Tätä tapahtuu monenlaisissa yhteyksissä ja monenlaisten palveluammattilaisten taholta. Usein kyllä kohta huomaavat korjata asennettaan, vaikkei mitään asiasta sanoisikaan, enkä tietenkään sano.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on ja tuo on ihan tieteellisesti testattu monet kerrat. Monesti on joku lehti testannut miten naisen pukeutuminen ja ulkonäkö vaikuttaa siihen kuinka autot pysähtyy suojatien eteen päästäen jalankulkijan ohi. Jos nainen oli niukoissa kesävaatteissa, toppi ja lyhyet sortsit niin lähes kaikki autot pysähtyi. Kun sama nainen vaihtoi verkkareihin ja t-paitaan niin eipä päässytkään enää tien yli.
Niinpä. Näin miehenä, melkein yksikään samanikäinen mies ei kyllä varmasti pysähdy, vaikka olisin jo laittamassa jalkaa suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
On sillä vaikutusta, mutta ei välttämättä niinkään sillä onko ruma tai kaunis. Itse meinaan olin nuorena hoikka ja nätti, mutta sain pääosin välinpitämätöntä tai jopa ylimielistä kohtelua. Nyt olen pullukka keski-ikäinen, mutta saan yleensä hyvää palvelua. Syy on varmaan se, että näytän sellaiselta, jolla on mahdollisesti rahaa ostaa. Erityisesti kun on kyse kalliimmasta tuotteesta, luksuskosmetiikka, auto yms, niin keski-ikäinen tuntuu saavan paljon parempaa palvelua kuin "tyttö".
Kyllä, ja idea piilee siinä, että habituksesi perusteella olet vakiotuloinen ja riskitön vakiomaksaja/- kuluttaja, siis se markkinatalouden pyörät pyörimässä pitävä lypsylehmä, jonka elintason paljastaa keskihintainen kosmetiikka, aavistuksen tanakka vyötärönympärys ja keski-ikäinen auto, väri valkoinen tai musta (halvin). Juuri teitä on ilo palvella. Rouvalle olisi nyt 3 kk tarjous naistenlehdestä kotiin kannettuna 39 € (norm.29.95€).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kenelläkään tee mieli palvella sitä haisevaa ihmistä jonka vaatteet on likaiset ja hiuksista tippuu rasvaa. Yleissiisti ja käytös vaikuttaa, jos olet tyly et hymyä saa takaisin
Mä käyn säännöllisesti kaupassa ja apteekissa likaisissa työvaatteissani, ja saan aina hyvää palvelua.
Työvaatteet on kuule eri asia kuin ne "ei ikinä" pestyt ei työvaatteet. Tiedätkö jos ihminen haisee vuoden päällä olleissa vaatteissa eikä itsekään osaa peseytyä. Näitä näkee välillä
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että myös olemus vaikuttaa. Jos on olemukseltaan epävarma, se heijastuu myös siihen, miten kohdellaan.
Tämä. Olen tällainen oman elämäni sosiaalipsykologi ja käyttäytymistieteilijä, kiinnostaa vaan ihmispsyyke, sosiaaliset normit ym. paljon ja tarkkailen siksi tarkasti sosiaalisia tilanteita. Olen huomannut kerta toisensa jälkeen että kun ei-niin-viehättävä ihminen on eleiltään ja olemukseltaan itsevarma ja arvonsa tunteva, ihmiset kohtelevat kunnioituksella. "Hiiri hiirulainen" taas jyrätään vaikka näyttäisi miltä.
Vanhusta kohdellaan kuin se olisi pikkulapsi.
Thats it.
Jos ulkonäkö ei miellytä, jopa maailman kiltein, ystävällisin ja kaikin puolin täydellisin ihminen saa paskaa niskaansa. Luonteella tai käytöstavoilla ei ole pätkääkään väliä. Ketään ei kiinnosta viittä sekuntia käyttää tuon luonteen selvittämiseen. Tuomio tulee pärstäkertoimen mukaan. Eikä siitä tuomiosta voi edes valittaa mihinkään.
Toisessa päässä onkin sitten sellainen, joka ulkonäkönsä puolesta olisi kaikkien unelmien täyttymys. Sellainen ihminen saa käyttäytyä vaikka kuinka huonosti. Tehdä vaikka kuinka paljon pahaa. Silti hänelle annetaan aina uusi mahdollisuus. Siitä huolimatta, että tämä käyttää ne uudet madollisuutensa joka kerta muiden satuttamiseen.
Ihmiset ovat varsin tyhmiä
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on, ja vaatetuksella myös.. En mä ota kantaa siihen että onko se oikein vai ei, mutta noin se on
Sen takia mä monesti sanon ihmisille että jos sä haluat että ihmiset ottaa sut tosissaan tässä matrixissa, niin sun pitää panostaa esim sun vaatetukseen, koska sun ulkoinen olemus on sun käyntikortti tässä matrixissa.
Välillä on pelattava sen sääntöjen mukaan, vaikka ei haluis ollakkaan osa sitä.
<3
Uskon. Komeana ja pitkänä miehenä saan aina kassaneideiltä kivaa kohtelua. Vaatetuksella ei ole väliä.
Meidän lähikaupassa oli yhteen aikaan sellainen tosi ylimielinen nyrpistelevä ja niskojaan nakkeleva keski-ikäinen kassa. En tiedä oliko se vain mun persoona jota halusi kouluttaa vai kaikkia muitakin mutta lopulta tein hänestä valituksen eikä kyseistä henkilöä enää sen koommin näkynyt ko. kaupassa.
Näin menettelen jatkossakin. Asiakkaiden silmille ei kuulu hyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran autokorjaamolla -50% hinnasta ilman mitään syytä. Korjaaja oli nuorehko mies ja ehkä sitten naapurintyttömäinen ulkonäköni vetosi häneen. En ole ainakaan keksinyt mitään muuta syytä, koska autokin tuli korjattua ja vielä nopeammin kuin oli luvattu ja halvemmalla kuin arvio.
Tiedän naisia, jotka ovat saaneet muuttoapua, kyytejä, kantoapua, teknistä apua, autonpesua ilmaiseksi yms. puhtaasti ulkonäkönsä takia. Olisihan se hienoa, kun sateisena päivänä olisi lähdössä töistä ja joku hyvänpäiväntuttu toteaisi, että hän voi heittää "hyvää hyvyyttään".
Ai, olen tavallisen näköinen nainen. Minut on useinkin joku hyvää hyvyytyään heittänyt huonolla säällä kotiin. Samoin oltu kivoja ja kohteliaita aina.
Kyllä se riippuu enemmän
Tavallisen näköinen voi riittää aivan hyvin. Ehkä olet ns. Luonnonkaunis. Luulet olevasi tavallisen näköinen vain, koska et tälläydy ja ota huulitäytteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on, ja vaatetuksella myös.. En mä ota kantaa siihen että onko se oikein vai ei, mutta noin se on
Sen takia mä monesti sanon ihmisille että jos sä haluat että ihmiset ottaa sut tosissaan tässä matrixissa, niin sun pitää panostaa esim sun vaatetukseen, koska sun ulkoinen olemus on sun käyntikortti tässä matrixissa.
Välillä on pelattava sen sääntöjen mukaan, vaikka ei haluis ollakkaan osa sitä.
<3
Uskon. Komeana ja pitkänä miehenä saan aina kassaneideiltä kivaa kohtelua. Vaatetuksella ei ole väliä.
Kassaneiti on asiakaspalvelija :D. Minäkin saan ihan ystävällistä kohtelua heiltä. Olen nainen. Tässä taas vain esimerkki siitä, miten mies pitää naisen ystävällisyyttä flirttinä tai kiinnostuksen osoittamisena?
Diplomiekonomi Lenita Airistokin on kirjoittanut kirjan "Kauneus on lisäarvo". Hänet valittiin aikoinaan Suomen Neidoksi.
Ulkonäkö varmasti vaikuttaa, mutta myös se miten muille puhuu ja käyttäytyy. Itse olen yleensä ystävällinen muita kohtaan ja olen varmaan siksi saanut hyvää palvelua ja joskus palveluita ilmaiseksi tai halvemmalla. Tottakai aina löytyy myös niitä yrmeitä asiakaspalvelijoita jotka ovat olleet tosi töykeitä vaikka heille olisi ystävällinen. Olen varmaan myös aika kiltin ja viattoman näköinen, luulen että sekin vaikuttaa kohteluun.
Huomasin kerran Sokoksen kosmetiikkaosastolla, että kun olin itsekin laittautunut, niin myyjät suorastaan ryntäsivät palvelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö varmasti vaikuttaa, mutta myös se miten muille puhuu ja käyttäytyy. Itse olen yleensä ystävällinen muita kohtaan ja olen varmaan siksi saanut hyvää palvelua ja joskus palveluita ilmaiseksi tai halvemmalla. Tottakai aina löytyy myös niitä yrmeitä asiakaspalvelijoita jotka ovat olleet tosi töykeitä vaikka heille olisi ystävällinen. Olen varmaan myös aika kiltin ja viattoman näköinen, luulen että sekin vaikuttaa kohteluun.
Minä olen aina kohtelias (tai ainakin mahdollisimman neutraali) muita ihmisiä kohtaan. Neutraaliudella tarkoitan siis sitä, että en anna omien mahdollisten ennakkoluulojeni päättää sitä, miten kohtaan ihmisen, josta en oikeasti tiedä mitään. Silti saan lähinnä epäluuloa ja joskus jopa puhdasta vihaa ja ilkeyttä. Ja se jättää jäljen. Se sattuu. Ja saa jopa joskus toivomaan, että ei olisi edes olemassa, sillä väkisinkin tulee mieleen ajatus, että jokin itsessä on oltava vialla. Koska eihän muuten joutuisi kohdelluksi niin huonosti.
Tiedän, että tuo todennäköisesti ei pidä paikkaansa, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole ollut mitään syytä uskoa toisin. Se sama kohtelu on jatkunut vuosikymmeniä. Vaihtoehdot ovatkin karut. Joko kyynistyy niin täydellisesti, että käytännössä lakkaa olemasta, mieli (se mitä siitä on siis jäljellä) särkyy ja oikeasti muuttuu sellaiseksi ihmiseksi, jollaisena on aina kohdeltu tai sitten vaan luovuttaa - ehkä jopa päättää oman elämänsä. Haluaisin uskoa, että vain kuvittelen tämän kaiken ja että minullakin olisi vielä jokin tulevaisuus tuolla jossain, mutta en vaan näe siellä mitään muuta kuin tätä samaa paskaa vuodesta toiseen. Enkä todellakaan tiedä, kuinka kauan tätä jaksaa.
Edes pieni toivonkipinä olisi joskus kiva saada.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on helvetin ärsyttävää kun odotan että auto menee, mutta sitten se pysähtyykin siihen.... En kyllä niukoissa vaatteissa liiku
Tämä juuri. Huvittaa kun pullanaamaiset ukot näyttää ylimielistä naamaa joillekin naisille ulkomuotoon viitataan. Ikäänkuin olisi varaa siihen.