Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanko oikeasti vika on minussa, jos ärsyynnyn jonkun ajaessa 60km/h 80 alueella?

Vierailija
30.08.2024 |

Taas, jälleen eilen se tapahtui. Joku pölkkypää körötteli 60km/h 80 alueella. Tai itseasiassa nopeus vaihteli 55-65 välillä.

Auto valuu pitkin tietä ja kyydissä olevat huitoo käsillään keskustellessaan. Toinen osoittelee johonkin. Välillä kuski tekee korjausliikkeitä, varmaan ohjaa jaloillaan ja rapistelee sylissään jotain karkkipussia tai kännykkää.

Sitten yht'äkkiä vilkku syttyykin "hei mennään tuonne!" tyylisesti.

Takana pitkät autoletkat ja nämä idiootit köröttelee kuin sunnuntaina. Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Onko vika todella minussa jos ärsyynnyn tällaisesta? Miten hiljaa tuolla muka sitten oikein saa ajaa, jos vika on minussa? Sopiiko sitten jos itse ajan jatkossa 30km/h? Ja sitten hoen että lähtekää ajoissa jos ärsyttää jne.

Esimerkiksi työkseen ajavat ihmiset eivät edes voi lähteä aikaisemmin. Pitää olla kello x määrätyssä paikassa ja kello y toisessa.

Miksi ajamisen pitää olla niin vaikeaa joillekkin? Eivätkö ihmiset osaa katsoa peileihin mitä takana tapahtuu? Eikö pitkät jonot takana häiritse?

Ja ei, en ole perässäroikkuja. Toisaalta eipä nämä tomppelit varmaan edes huomaisi vaikka ajaisinkin ihan puskurissa kiinni.

Kommentit (198)

Vierailija
141/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaikuttaa muiden tekemiseen, voit vaikuttaa omaan reaktioosi muiden tekemiseen. Itse ajattelen, että hetken hidasta harvoin isommin vaikuttaa arkeeni. Turha siitä on päiväänsä pilata tai tehdä jotain riskiohitusta sakon/kolarin uhalla.

Vierailija
142/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas ärsyynnyn siitä ettei nykyään saa ajaa rajoitusten mukaan. Jos ajaa tarkistetulla nopeusmittarilla 80-alueella n. 90 tai yli, silti taakse kertyy jonoa ja ohitse on päästävä. Ymmärrettävästi selkeä alinopeus ärsyttää takana tulijaa mutta ilmeisesti nykyään kaikkien pitäisi ajaa reilua ylinopeutta.

Miksi sua häiritsee jos joku haluaa ohittaa? En mä ainakaan jaksa siitä hermostua, menköön jos on niin kiire. 

Miksi sua häiritsee jonkun muun häiriintyminen jostain asiasta? Paras vaan keskittyä ihan muihin juttuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus siihen köröttelyyn on erittäin hyvä syy. Itsellä ollut mm kesken matkan hajonnut auto, joka ei liikkunut nopeampaa kuin viittäkymppiä ja piti ajaa se korjaamolle. Autossa voi myös olla vaikkapa leikkauksesta ja sairaalasta juuri päässyt henkilö, joka ajaa varovasti, ettei tikit ratkea. Tai sitten on vaan jäänyt huomaamatta yksi liikennemerkki.

Ja voi olla sitä, että etsii sitä oikeaa osoitetta vieraalla paikkakunnalla ja pitää nähdä kaikki sivutien kyltit.

Stressiä lisää kovasti se, että joku tulee peräpuskuriin kiinni. Se stressi tulee siitä, että silloin ei VOI VÄISTÄÄ BUSSIPYSÄKILLE, koska ei ole mitään turvaväliä, eikä niitä pysäkkejä välttämättä näe ajoissa, ellei hiljennä vielä enempi, mistä peräpuskurityyppi hiiltyy vielä enemmän. Jos taas takaa ajava pitää turvavälin, niin mielelläni hidastan kun tulee hyvä ohituspaikka tai jos takana on jono,

No opetapa sinä. Takana potentiaalinen rattiraivo-tapaus lähes kiinni puskurissa vilkuttelee valoja, painostaa nopeuttamaan vauhtia vaikka ajan rajoituksen mukaan. Ei ole näkyvissä mitään paikkaa pysähtyä. Alanko vilkuttaa oikealle ja hidastaa siinä toivossa, että sellainen paikka tulee eteen? Kauankos tätä teen? Mutkaisella tiellä ne pysähtymispaikat tulee liian nopeasti, että ehtisi laittaa vilkun turvallisen ajoissa. Puhun nyt suomalaisesta talviharmaasta perussäästä. Kesällä joo, voi näkyä pysäkit, mutta hämärällä ei niinkään. Vilkku kun tulisi laittaa ennen kuin alkaa jarrutella, varsinkin jos perässä on rattiraivo tapaus, jolla on jarrupoljinallergia. Luuletko, että sellainen tapaus ilahtuu, jos vilkuttelen ja jarruttelen monta kilometriä? Kerran tuollainen tapaus oli rekka. Minulla on sen verran itsesuojeluvaistoa, että en tee äkkinäisiä jarrutuksia rekan edessä. 

Mitäpä teki rekka. Meni ohi ja räiskäytti niin paljon loskaa päälle, että en nähnyt mitään moneen sekuntiin. Ihan helvetillinen tilanne, jossa olisi voinut käydä aika huonosti, sillä ajoin hiljaa juuri surkean näkyvyyden ja lumisateen vuoksi.

Vierailija
144/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vika sinussa ja osanottoni, samaa on tullut ihmeteltyä kun moottoritien vasenta kaistaa joku köröttelee kilometritolkulla vähintään 20 km/h alle rajoituksen.

Noista ajan heti oikealta ohi ja soitan torvea oikein huolella.

Teepä tuo sama esimerkiksi Saksassa Autobahnalla. Mielellään vielä niin, että paikallinen polizei näkee ohituksesi tai vielä parempaa,  on se jonka ohitat oikealta torvea töötöttäen... jos teet tuon alueella, jossa ei ole nopeusrajoitusta, et voi ylinopeudesta saada sakkoja. 

Olen ollut töissä Saksassa monta vuotta ja viihdyn Autobahneilla mainiosti -siellä ei todellakaan nysvätä.

Ja siellä ei myöskään ohituskaistalla asustella, homma toimii hienosti.

Vierailija
145/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matelijoilla on aina jokin naurettava selitys sille miksi ei voi ajaa kuten normaalit ihmiset.

Ainoat hyvät syyt ovat rankkasade, pääkallokeli, lunta tulee niin ettei eteensä näe, ja kun näkyvyys on heikko jostain muusta syystä. Samoin tietyömaa on hyvä syy hidastella vaikka vähän liikaakin. Kaikki muu on säälittävää peenjauhantaa ja hidastelijat ovat itsekkäitä teiden häiriköitä. Ilmoittakaa poliisille tällaiset.

Vierailija
146/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vika sinussa ja osanottoni, samaa on tullut ihmeteltyä kun moottoritien vasenta kaistaa joku köröttelee kilometritolkulla vähintään 20 km/h alle rajoituksen.

Noista ajan heti oikealta ohi ja soitan torvea oikein huolella.

Teepä tuo sama esimerkiksi Saksassa Autobahnalla. Mielellään vielä niin, että paikallinen polizei näkee ohituksesi tai vielä parempaa,  on se jonka ohitat oikealta torvea töötöttäen... jos teet tuon alueella, jossa ei ole nopeusrajoitusta, et voi ylinopeudesta saada sakkoja. 

Yritäpä sekoilla ohituskaistaa jenkeissä, niin saat takuuvarmasti kuulan otsaasi 

Jenkeissä ei ole ohituskaistaa, kaikki ajavat ohi sieltä missä tilaa on -eikä koske siis pelkästään isojen kaupunkien ruuhkatilanteita.

Jenkkilä on tässäkin asiassa yksi kehitysmaa.

Vierailija
147/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matelijoilla on aina jokin naurettava selitys sille miksi ei voi ajaa kuten normaalit ihmiset.

Ainoat hyvät syyt ovat rankkasade, pääkallokeli, lunta tulee niin ettei eteensä näe, ja kun näkyvyys on heikko jostain muusta syystä. Samoin tietyömaa on hyvä syy hidastella vaikka vähän liikaakin. Kaikki muu on säälittävää peenjauhantaa ja hidastelijat ovat itsekkäitä teiden häiriköitä. Ilmoittakaa poliisille tällaiset.

Jatkan omaa viestiäni: mikään lasti, väsymys tai muu ei ole millään tavalla hyväksyttävä syy häiriköidä liikennettä. Väsyneenä ei ajeta, kuormat lastataan niin että voidaan ajaa normaalisti jne. Jos jotain hajoaa niin sitten niin käy. Se ei ole tuhansien muiden tienkäyttäjien ongelma.

Vierailija
148/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan tunteesta puhutaan, itsessasi se viha viriää ja se on sinun vihaasi. Muut eivät saa meissä aikaan varsinaisesti mitään (eri asia on se, että keskimäärin saatamme ärsyyntyä samantyyppisistä asioista). Todellisuus ja siinä elävät ihmiset osoittautuvat toisenlaisiksi kuin toivoisimme. Siitä herää vihaa, joka kätkee alleen yleisen surun siitä, että emme hallitse ja määrää ympäristöämme. Todella läsnäoleva tyyppi ei tuollaisesta saa vihatiloja itseensä, vaan toteaa, että todellisuus avautuu tässä hetkessä näin ja jatkaa elämäänsä rauhallisesti ilman virinnyttä tunnetta. 

Vierailija
149/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi se rike, johon nämä kuskit syyllistyvät? Miksi poliisi kiinnostuisi? 

Vierailija
150/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttumisesi ei auta mitään. Lähde aiemmin ettei ole kiire. Positiivinen asenne itseä ja liikennettä kohtaan.

Vierailija
151/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei reaktiota voi muuttaa, se tulee selkäytimestä ja riippuu mm. neurologisista tekijöistä, mutta sen ensireaktion jälkeen on tosiaan mahdollista valita oma suhtautuminen tilanteeseen (ellei ole paha autismi tms). Eli kaikki mielipaha sen ekan reaktion jälkeen on itseaiheutettua. -sivusta

Tajusin tässä juuri että minulla on Autismi voi ei.

Minulla oli juuri 3 vuotta Audismi.... ou nou! :(

Paranin siitä -ostin Bemarin tilalle.

Vierailija
152/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja kysymättömät: "sinä saat minut vihaiseksi". Osa ei edes tajua, mikä tuollaisessa lauseessa on poskellaan tai mikä siinä on epäkypsää.

Vierailija
153/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos kuski ei osaa tai uskalla ajaa muun liikenteen rytmissä, silloin on parasta jäädä kotiin. Useimmiten nämä hidastelijat ovat kännykkärunkkareita, jotka eivät voi päästää siitä kapulastaan irti edes autolla ajon ajaksi.

Kuules viime kerralla kun ajoin "liikenteen rytmissä" puhkesi rengas motorilla ja hyvä, ettei jäänyt takana tulevan rekan alle, ja siitä okisikin tullut isompi sotku. Nykyään ajan turvallisuus ensin, sori jos se sua haittaa

Vierailija
154/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin tänään kuuttakymppiä kasikympin alueella. Syy: peräpuskurissa roikkui skoda.

Ajonopeus pitää suhteuttaa turvaväliin. Kun ajoin 82 km/h, skoda liimautui kymmenen metrin päähän. Jos joudun jarruttamaan peuran takia, skoda ei ehdi reagoida, vaan iskeytyy takapenkilleni ja aiheuttaa minulle vähintäänkin piiskaniskuvamman, jota poden pahimmassa tapauksessa lopun ikää. Mikään aloittajamamman kiukuttelu ei saa minua riskeeraamaan tulevaisuuttani terveenä ihmisenä.

Mennään sitten molemmat kuuttakymppiä, minä ja skoda. 

Vierailija
155/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mennyt Bemarillas ohi? Sinussa se vika silloin on jos SINUN taaksesi letka kertyy. 

Vierailija
156/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas nuo rattiraivon valtaan joutuvat voisivat jäädä kotiin. Liikenteessä voi joskus olla jotakin hidastetta eikä siihen voi itse vaikuttaa. Jos sitä ei kestä näkemättä punaista, on parempi kulkea julkisilla.

Vierailija
157/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohitettaessa nuo köröttelijät yleensä kiihdyttävät vauhtia.

Tuo on tosi ärsyttävä asia, joka vaarantaa liikennettä. Minun mielestä on myös itsekästä ja välinpitämätöntä ajaa köröttelemällä ja se aiheuttaa enemmän vaaraa kuin pieni ylinopeus ajamiseen keskittyneen kuljettajan ajamana.

Vierailija
158/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei reaktiota voi muuttaa, se tulee selkäytimestä ja riippuu mm. neurologisista tekijöistä, mutta sen ensireaktion jälkeen on tosiaan mahdollista valita oma suhtautuminen tilanteeseen (ellei ole paha autismi tms). Eli kaikki mielipaha sen ekan reaktion jälkeen on itseaiheutettua. -sivusta

Tajusin tässä juuri että minulla on Autismi voi ei.

Minulla oli juuri 3 vuotta Audismi.... ou nou! :(

Paranin siitä -ostin Bemarin tilalle.

Vaihdoit vaihteistovikaisen ruostevikaiseen? Yhteistä on moottori ja  sähköviat.

Aika velikulta 😂

Vierailija
159/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos kuski ei osaa tai uskalla ajaa muun liikenteen rytmissä, silloin on parasta jäädä kotiin. Useimmiten nämä hidastelijat ovat kännykkärunkkareita, jotka eivät voi päästää siitä kapulastaan irti edes autolla ajon ajaksi.

Kuules viime kerralla kun ajoin "liikenteen rytmissä" puhkesi rengas motorilla ja hyvä, ettei jäänyt takana tulevan rekan alle, ja siitä okisikin tullut isompi sotku. Nykyään ajan turvallisuus ensin, sori jos se sua haittaa

Kyllä haittaa jos joku ääliö ei aja liikenteen rytmissä.

Sori jos sua haittaa että pyyhkäisen ohi. :D

Vierailija
160/198 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joku idioottimagneetti takapuskurissa. Siihen liimaantuu herkästi toinen auto. 80 alueella ajan vakkarilla 85 kilsaa tunnissa. Idiootin ilmaantuessa peruutuspeiliin tipautan 5 kilsaa pois. Jos annetaan valomerkkejä että mennään liian lujaa niin saatan hidastaa edelleen. Jos takaatulija ei ole idiootti ja lähtee kauempaa ohitukseen niin väistän vähän oikealle että näkee minun huomanneen.