Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Riku, 16, hyvästä perheestä jäi huumekoukkuun

Vierailija
30.08.2024 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010549157.html

Olenko ainoa jonka mielestä tästä nyt puuttuu jotain olennaista? Ihana, täydellinen lapsuus ja kaikki hyvin, mutta poika jää huumekoukkuun ja isoveli tekee its*mur*an päihde ja mielenterveysongelmien takia. Ei nyt täsmää.

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin rehellinen tarina huumeiden käyttäjältä. Riku ei syytä vanhempiaan, koulukiusaamista eikä surkeata lapsuuttaan vaan myöntää että alkoi käyttää huimausaineita, koska niiden avulla pärisi niin mahtavasti. Suurin osa tapauksista on varmasti juuri tämän kaltaisia, mutta hörhöt valehtelevat.

Koska niiden avulla pärjäsi. Kuka halusi sitä elämää jota Riku eli? Esim jääkiekko? 

Vierailija
62/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hyvä" perhe = puitteet ja raha- asiat kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näistä Karalahdesta, Ranta-ahosta, jne sittenkään tehty riittävästi dokumentteja? Urheilu, tausta, jne ei suojaa vääriltä valinnoista.

Jokainen meistä on jossain vaiheessa seissyt siinä risteyksessä, jossa on joutunut tekemään sen valinnan. 

Vierailija
64/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko aikuisia lapsia vielä kasvattaa? Milloin tämän maan aikuiset nostaa sen katseen peiliin ja pysähtyy miettimään, että tämä on teidän vika? TE olette pelkkiä narsisteja. Teitä kiinnostaa vain yksi asia, MINÄ!!! 

Äläs nyt projisoi omia vanhempiasi meihin muihin

En minä, mutta muut . . . 

Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista. Mehän olimme siloittaneet hänelle sen täydellisen polun, jota pitkin luistella. 

Minun nyt jo aikuinen poikani sekoili nuorempana, kotona asuessaan, huumeiden kanssa.

Anteeksi, en olisi saanut sanoa sukupuolta. Tässä korrekti ilmaisu: on normaalia, että teinien arvosanat laskevat.

Vierailija
65/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko, kotibileet ja amis ne oli ne Rikun ongelman mahdollistajat.

Vierailija
66/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään myötätuntoa tuolle kultalusikka perseessä syntyneelle pellelle, joka mokasi kaiken ihan itse.

Toiset on nousseet lapsuushelvetistä ja eivät ole käyttäneet huumeita.

Miksi minun pitäisi sääliä tai tuntea myötätuntoa tuota kohtaan? En tunne. 

Riku oli kaukana kultalusikkaperse-perillisestä. Ihan normaali perhe, ei ainakaan erityisen varakas koska lapset kävivät ammattikoulun tässä maassa jossa yli puolet kouluttautuu yliopisto-tasolle.

kultalusikkaperseessä ei tarkoita sitä, että on joku perintöprinssi. Olen ihan tavallisesta amisperheestä joka on elänyt sen helpon elämän ja saanut kaiken minkä olen keksinyt pyytää. Harrastin, kävin kouluni ja sain vapauksia. Ja kyllä, polttelen edelleen silloin tällöin, kun mikään ei tunnu miltään. Olen saanut ihan liikaa. Ja pyydän edelleen äidiltä rahaa. 

Vierailija
67/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toipuvana alkoholistina ymmärtää nyt hyvin sukurasitteen ja genetiikan vaikutuksen. Oppinut antamaan vähän armoa itselleenkin. Nyt raittiina 6 vuotta. Olin herkkä ahdistumaan altis lapsi ja nuori. Kun tietyssä iässä alkoholikokeilu tuli ajankohtaiseksi, oletus oli tietysti että olen kuin muutkin. No en ollut. Alkoholi oli ihme aine. Euforinen olo ja ahdistus oli tipotiessään. Olin viimein onnellinen. No vuosien aikana kaikki alkoholin hyvät puolet jäivät, jäi vain surkea itkuviina. Oikeastaan säälin sitä nuorta joka Olin, sillä luulin aidosti että olen löytänyt sen puuttuvan palasen. Surullista , että tarvitsen sellaisen. Aina me addiktit ollaan rikkinäisiä ja herkkiä ihmisiä. 

Vierailija
68/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko aikuisia lapsia vielä kasvattaa? Milloin tämän maan aikuiset nostaa sen katseen peiliin ja pysähtyy miettimään, että tämä on teidän vika? TE olette pelkkiä narsisteja. Teitä kiinnostaa vain yksi asia, MINÄ!!! 

Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista. Mehän olimme siloittaneet hänelle sen täydellisen polun, jota pitkin luistella. 

Minun nyt jo aikuinen poikani seko

Anteeksi, en olisi saanut sanoa sukupuolta. Tässä korrekti ilmaisu: on normaalia, että teinien arvosanat laskevat.

Erittäin hyvä uutinen on, ettei tuo ole välttämätön osa tervettä kehitystä, aiemmin muuta saattoivat väittää jopa psykologit. Ei ole sellaista kuin normaali teini. Jokainen lapsi on yksilö. Yksilö, jonka jokaisen vanhemman tulisi oppia tuntemaan, eikä kohotella olkapäitään, että se nyt vaan on esim normaali teini. 

Vierailija
69/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monta hyvästä perheestä. Nuorempana kun olin itse holisti tapasin näitä tyyppejä vaikka ja missä.

Erehtyneet kokeilemaan ja jääneet sille tielleen. Ei ole vanhempien rahat pelastaneet. Väärältä kaveriporukalta. Pankinjohtajan poikaa, lääkärivanhempien lapset, yrittäjän poika, yms.

Varakas tai koulutettu perhe ei tarkoita välttämättä hyvää perhettä, vaikka näin meille aina mediankin taholta puhutaan. Ihan paskoja perheitä niissä on, kuten köyhissä ja/tai vähän koulutetuissa.

Vierailija
70/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yllä ei varmaankaan puhuttu normaalista teinistä, vaan teinille ominaisesta normaalista käyttäytymistä. Itse elän uusperheessä ja olen seurannut kuuden lapsen kasvamista teiniksi. Jokaikisen huone on silloin muuttunut sotkuiseksi. 

eri

Vierailija
71/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuutta aiheuttava aine aktivoi samoja aivoratoja, jotka ovat keskeisiä sellaisille ihmisen perustoiminnoille kuin syöminen, toisiin ihmisiin liittyminen ja seksi. Huume kohottaa erään aivojen välittäjäaineen, dopamiinin tasoa, mikä tuottaa mielihyvän kokemuksen. Aivot muistavat tämän mielihyvän ja haluavat kokea sen uudelleen. Dopamiini aktivoi, antaa virtaa ja tuottaa hyvänolon tunteen. Dopamiinia kuuluisi saada mukavasti menneestä kokeesta, siitä kun ylittää itsensä lenkillä ja käy sen jälkeen suihkussa ja syö soppaa, tai ihan vaan siitä, kun äiti tai isä sanoo, että sä oot mun kulta. Kun niitä ei saa ihan vaan tavallista asioista, sitä aletaan hakemaan päihteistä. 

Vierailija
72/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään myötätuntoa tuolle kultalusikka perseessä syntyneelle pellelle, joka mokasi kaiken ihan itse.

Toiset on nousseet lapsuushelvetistä ja eivät ole käyttäneet huumeita.

Miksi minun pitäisi sääliä tai tuntea myötätuntoa tuota kohtaan? En tunne. 

Riku oli kaukana kultalusikkaperse-perillisestä. Ihan normaali perhe, ei ainakaan erityisen varakas koska lapset kävivät ammattikoulun tässä maassa jossa yli puolet kouluttautuu yliopisto-tasolle.

kultalusikkaperseessä ei tarkoita sitä, että on joku perintöprinssi. Olen ihan tavallisesta amisperheestä joka on elänyt sen helpon elämän ja saanut kaiken minkä olen keksinyt pyytää. Harrastin, kävin kouluni ja sain vapauksia. Ja kyllä, polttelen edelleen silloin tällöin, kun mikään ei tunnu miltään. Olen saanut ihan liikaa. Ja

Tuo voi olla totta: kun mikään ei tunnu miltään ja haetaan tunnekokemuksia. 

Vierailija
73/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista. Mehän olimme siloittaneet hänelle sen täydellisen

yllä ei varmaankaan puhuttu normaalista teinistä, vaan teinille ominaisesta normaalista käyttäytymistä. Itse elän uusperheessä ja olen seurannut kuuden lapsen kasvamista teiniksi. Jokaikisen huone on silloin muuttunut sotkuiseksi. 

Se, teini-ikä on joku peikko, joka auttamattomasti ahmii lapsiuhreja? On vaan helpompaa antaa periksi ja antaa numeroiden laskea, huoneen olla sotkuinen, pelata yömyöhään, antaa mennä kavereiden kanssa, jne? 

Vierailija
74/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista.

Se, teini-ikä on joku peikko, joka auttamattomasti ahmii lapsiuhreja? On vaan helpompaa antaa periksi ja antaa numeroiden laskea, huoneen olla sotkuinen, pelata yömyöhään, antaa mennä kavereiden kanssa, jne? 

No, ei kaikkia teinejä voi käskyttää eikä vanhempi voi öitä valvoa, että teini pysyy kotona nukkumassa. Taistelut pitää valita. 

Itse kuulin vasta jälkeenpäin, että teinini karkasi öisin parvekkeen kautta. En tiennyt mitään, koska nukuin.

Kaikki ei ole vanhempien syytä. Eikä kaikki ole vanhempien ansiota. Otapa siis se sähdekehä pois päästäsi.

Vierailija
75/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista. Mehän olimme siloittaneet hänelle sen täydellisen

eri

Niin, te olette mahdollistaneet vanhempina tietynlaisen mallin elää sitä teinielämää. 

Vierailija
76/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntykää Jumalan puoleen! Uskokaa kolmiyhteiseen Jumalaan ja tehkää parannus synneistänne niin pelastutte kadotukselta!

Vierailija
77/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista

Niin, te olette mahdollistaneet vanhempina tietynlaisen mallin elää sitä teinielämää. 

jep. Valitsimme taistelumme. Päätimme, mikä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää. Mutta se ei poista sitä huomiota, että luontaisesti teini muuttuu jossain vaiheessa sotkuiseksi. 

Yksi lapsista asuu vielä kotona. Häneltä vaadimme, että yhteisiin tiloihin ja olohuoneeseen ei saa jäädä hänen sotkujaan. Eikä jää, hän on siisti: astiat menee koneeseen ja vessanpönttö aina puhdas, eikä mitään hänen tvaroitaan missään. Mutta oma huoneensa on järkyttävä.

Vierailija
78/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren orbitofrontaalinen aivoalue fuskaa. Siksi nuori yksinkertaisesti tarvitsee suojelua, vaikka hän on mielestään tarpeeksi kypsä huolehtimaan omista asioistaan, häntä voi täräyttää neurologisella tutkimustiedolla.

Riippuvuus urautuu kypsyvään keskushermostoon, se ikään kuin kirjautuu aivoihin asiaankuuluvaksi ratkaisumalliksi, kun sen käytön aloittaa varhain. Oli se riippuvuus sitten pelit, some, päihteet, ruoka, urheilu, jne. aivot on opetettu huonoille tavoille. 

Vierailija
79/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko, kotibileet ja amis ne oli ne Rikun ongelman mahdollistajat.

Nimenomaan, lisäksi vanhempien ero. Kuvan perusteella Riku on myös ylipainoinen, eli todellinen valkoroskaperhe siis. Suurin osa narkkareista on juuri tuollaisista oloista. Oletettavasti vanhemmillakaan ei ole koulutusta, kun ovat noin p*skat geenit lapsilleen siirtäneet. Ja voin hyvin kuvitella, että isoveljen mt-ongelmat on kuormittaneet vanhempia juuri siinä vaiheessa, kun Riku olisi tarvinnut heiltä tukea ja läsnäoloa. 

Vierailija
80/130 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydelli

Otapa siis se sähdekehä pois päästäsi.

Se reaktio syntyy sussa itsessä, se ei oikeasti johdu siitä, mitä toinen ihminen sanoo. Se toinen ihminen ei ole vastuussa siitä, miten sä reagoit asioihin, vaan sä itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän