IS: Riku, 16, hyvästä perheestä jäi huumekoukkuun
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010549157.html
Olenko ainoa jonka mielestä tästä nyt puuttuu jotain olennaista? Ihana, täydellinen lapsuus ja kaikki hyvin, mutta poika jää huumekoukkuun ja isoveli tekee its*mur*an päihde ja mielenterveysongelmien takia. Ei nyt täsmää.
Kommentit (130)
Sinänsä valitettava tapaus ja toivon et pääsee irti huumeista mutta siitäkin huolimatta on pakko sanoa että toivottavasti oli kokoomuslaisesta tai persuperheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että kaikki nuoret kokeilevat nykyään kannabista. Asennekin on muuttunut. En tiedä, miten kukaan saa omia lapsia suojeltua.
Kannattaa kokeillakin ja huomata, että tämähän on ihan ok tuote. Kunhan ei koko elämäänsä rakenna pössyttelyn ympärille.
Tuossa jutussa haastateltava sanoo, että kannabis on portti. Ei voi etukäteen tietää, kuka jää koukkuun.Varmasti onkin portti, mutta kaikki kokemukset ovat portteja uusille kokemuksille.
Ei se minusta ole mitään elämää, ettei sen vuoksi uskalla kokeilla uusia asioita.
Kyllä minä mielestäni olen elänyt oikein rikkaasti (olen asunut mm kolmessa maassa ja matkustanut tode
No hyvä, että olet uskaltanut elää itsesi näköistä elämää! Eihän jokaikisen ihmisen tarvitse kokeilla jokaista asiaa. Kokeilee niitä asioita jotka itseään sattuvat kiinnostamaan.
Se olisi tietysti myös järkevää, että ihmiset jotka tunnistavat itsessään addiktiotaipumuksen, eivät aloittaisi niitä harrastuksia jotka tiedetään erityisen haitallisiksi addiktion kohteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko aikuisia lapsia vielä kasvattaa? Milloin tämän maan aikuiset nostaa sen katseen peiliin ja pysähtyy miettimään, että tämä on teidän vika? TE olette pelkkiä narsisteja. Teitä kiinnostaa vain yksi asia, MINÄ!!!
Äläs nyt projisoi omia vanhempiasi meihin muihin
Meillä on huutava pula välittävistä aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko aikuisia lapsia vielä kasvattaa? Milloin tämän maan aikuiset nostaa sen katseen peiliin ja pysähtyy miettimään, että tämä on teidän vika? TE olette pelkkiä narsisteja. Teitä kiinnostaa vain yksi asia, MINÄ!!!
Aloitus on siitä oikein oivallinen esimerkki. Millainen ihminen pyrkii aloittamaan ketjun jolla koettaan saada muut kivittämään tuota perhettä?
Missä vika? Tunnenpuolen köyhyydessä? Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaan? Yleisessä välinpitämättömyydessä?
Ap tässä hei. Ei ollut kivitys tarkoituksena, vaan se, että jos IS kirjoittaa jutun siitä, miten täydellisen perheen vesa joutuu vahingossa huonolle tielle ja sitten yhdessä lauseessa mainitaan että niin, itse asiassa perheen toinen lapsi oli myös päihdekoukussa jne. Huonoa journalismia siis tässä kritisoin, en missään nimessä perhettä!
Vanhemmat eivät voi lapsiaan pelastaa tai kontrolloida vaikka parhaansa yrittäisivät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläs nyt projisoi omia vanhempiasi meihin muihinEn minä, mutta muut . . .
Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista. Mehän olimme siloittaneet hänelle sen täydellisen polun, jota pitkin luistella.
Minun nyt jo aikuinen poikani sekoili nuorempana, kotona asuessaan, huumeiden kanssa. Hän oli todella normaali, mutta on totta, että välillä tuli häivähdyksiä muutoksesta, mutta hän oli teini. On ihan tavallista, että koenumerot huononevat. Ja kun poika oli, ja on edelleen, todella verbaalinen ja taitava puhuja. Ja lisäksi vielä se, että aina sanotaan, että lapsille pitää osoittaa luottamusta.
En siis osaa yhtään sanoa, mitä minun olisi silloin pitänyt nähdä tai miten reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Amishan tuo oli, ei mistään "hyvästä perheestä".
Hyvä perhe ei tarkoita rahaa ja korkeakouluja. Hyvä perhe tarkoittaa välittäviä vanhempia, joilla on aikaa lapsilleen, kuten tässä perheessä artikkelin mukaan. Lisäksi se, että lapsi menee amikseen ei ole minkään huonon perheen merkki.
Ap
Ne on just nämä hyvien perheiden nuoret ja voisi sanoa jopa lapset, jotka pitävät pystyssä xxx-ryhmien huumekauppaa. Keskiluokan kakarat käyttää niin paljon huumeita, että kenen tahansa kannattaisi ryhtyä kauppiaaksi. Jos siltä omalta jantterilta lähtee toistamiseen vaatteet päältä kannattaa vähän miettiä mitä se touhuu. Ei nämä xxx mitään pipoja huvikseen ryöstele vaan tekevät velanperintää.
Eihän minun lapsi vaan muiden kakarat.
Useilla riippuvuus alkaa mt-lääkkeistä.
Minun nuoruus oli suorastaan kamalaa ja surkeaa. Äitini oli juoppo ja isäni lähti enkä ole tavannut sitä sen jälkeen. Äitini oli poissa joskus 2 viikkoakin putkeen enkä tiennyt missä oli. Minun olisi siis kaiken järjen mukaan sortua huumeisiin ja kaikkiin päihteisiin mitä löytyy ja minulle tarjottiin kaikenlaista viinaa ja pillereitä ja kaikkea jo 12 vuotiaana. Maistoin minä viinaa mutta en tykännyt ja sen jälkeen en ole viinaan koskenut. Jouduin lastenkotiin ja siellä oli yksi huumeidenkäyttäjä joka heti tarjosi jotain mutta olin päättänyt etten ota mitään vaikka elämäni oli sekaisin kuin mikä. Koulussa en käynyt lainkaan 11 vuotiaana. Varastin kaupasta tavaraa kuten vaatteita että näytin hyvältä. Lastenkodista menin uuteen kouluun ja en minä mitään hyviä numeroita saanut mutta pärjäsin joten kuten ja lastenkodista sain rahaa harrastuksiin kuteen jalkapallon pelaamiseen ja liityin myös joukkueeseen koska huomasin että olen parempi kuin muuta. Aloin pelaa myös salibandya. Mutta huumeisiin en koskaa koskenut vaikka niitä tyrkytettiin. Menin myös iltatöihin hampurilaisraflaan ja aloin tienaa rahaa. Olin niissä töissä 2 vuotta ja jossain vaiheessa 15 vuotiaana minulla oli jotain 15000 markkaa tilillä ja ostin sitten mopon. Olin säästänyt kaikki ansaitsemani rahat ja kävin sitten myös kesätöissä kaupungin puutarhalla. Äitini tapasin vasta jotain 30 vuotiaana sitten. Kun olin 40 v äitini kuoli ja oli jättänyt minulle suuren perinnön, en edes tiennyt siitä mutta se oli mennyt naimisiin ja perinnyt jonkun miehen joka oli kuollut.
Kasarin ja ysärin kouluaikaisista ja hyvistä (koulutetuista, varakkaista, hyvän lapsuuden tarjonneista ja hyvän koulumenestyksen mahdollistaneista) perheistä olevista kavereista yksi jäi koukkuun alkoholiin ja kannabikseen sekä susipaskoihin ihmissuhteisiin parikymppisenä. Voi sanoa, ettei hänellä elämä ole mennyt niinkuin moni ajatteli.
Toinen jäi kiinni kovempiin huumeisiin yliopistoaikoina tai pian opintojen jälkeen. En osaa yhtään sanoa miksi noin kävi, koska mikään ei missään vaiheessa aiemmin varoittanut tuollaisesta mahdollisuudesta. Vaikea uskoa vieläkin, että juuri hänestä tuli käytännössä narkkari. Noin kolmenkympin tienoissa päätti sitten siirtyä seuraavaan elämään.
Niin, kuvittelet, että hyvä lapsuus/hyvät vanhemmat estää päihdeongelmat?
Ei estä. Kenen tahansa lapsesta voi tulla narkkari.
Oleellista ehkä on, uskaltaako hän pyytää apua vielä kun jotain on tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä perhe ei tarkoita rahaa ja korkeakouluja. Hyvä perhe tarkoittaa välittäviä vanhempia, joilla on aikaa lapsilleen, kuten tässä perheessä artikkelin mukaan. Lisäksi se, että lapsi menee amikseen ei ole minkään huonon perheen merkki.
Ap
Mutta oliko ne vanhemmat psyykkisesti läsnä? Se on vähän eri asia, kuin se että kuskataan harrastuksiin ja käydään Linnanmäellä.
Poika muutti äitinsä luokse, missä kohtaan se ero tapahtui? Siitäkään ei puhuta mitään. Luotiin kuva kiiltokuva-arjesta, mutta juttu tosiaan jäi vähän vajaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään myötätuntoa tuolle kultalusikka perseessä syntyneelle pellelle, joka mokasi kaiken ihan itse.
Toiset on nousseet lapsuushelvetistä ja eivät ole käyttäneet huumeita.
Miksi minun pitäisi sääliä tai tuntea myötätuntoa tuota kohtaan? En tunne.
Oletpa inhottava ihminen. Hyi olkoon!!
Kukaan ei valitse mihin syntyy. Ei edes ne "kultalusikka perseessä syntyneet". Kaikilla silti on omat haasteensa elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuonkin pojan vanhempi näki, mutta sulki silmänsä. Eihän minun täydellisessä perheessä voi tapahtua mitään tuollaista. Mehän olimme siloittaneet hänelle sen täydellisen polun, jota pitkin luistella.
Olet vastenmielinen. Oikein oksettaa millaista porukkaa täällä on.
Olen kotoisin hieman haastavista kotioloista. On tarjottu monen näköisiä päihteitä matkan varrella. En ole ottanut. En ole halunnut jäädä mihinkään kiinni. Olen luonteeltani vapaa sielu, ja siihen ei riippuvuudet kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nyt jo aikuinen poikani sekoili nuorempana, kotona asuessaan, huumeiden kanssa. Hän oli todella normaali, mutta on totta, että vä
Kun oli poika? Otit pojat ovat poikia, ja pojat toimivat kuin pojat asenteen?
Uteliaisuus, halu elää ja kokea - eivät riipu perheen "hyvyydestä" (joka sekin typerä stereotypia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä se on huono merkki. Samoin nuo "kotibileet" täyttä weetee-meininkiä.
No tuota, tuo heppuhan on vasta 24 v., ei siis kuivilla vielä piiiitkään aikaan.
Eihän tässä puhuttu rikkaista vanhemmista, vaan hyvistä vanhemmista. Katsoivat läksyt, söivät yhdessä, kiikuttivat harrastuksiin jne. Raha ei todellakaan tee hyväksi vanhemmaksi!