Taitaa asuntokauppa olla todella jäissä - outo kokemus
Päätin myydä taloni. Iso kasvukeskus ja hyväkuntoinen omakotitalo suositulla alueella. Aikani seurattuani markkinaa, löysin kaksi kiinnostavaa kohdetta lähistöltä ja laitoin viestit välittäjille. Pistin viestiin, että olen kiinnostunut kohteesta ja samalla haluaisin arvioituttaa oman taloni ja päästä myynnissä alkuun.
Ensimmäinen välittäjä kysyi heti paluuviestissä, että teenkö kohteesta käteistarjousta vai ei. Ei muuta. Ilmoitin, että en tee ja häntä ei kiinnostanut taloni myynti.
Toinen sai sentään sanottua, että kohdetta voi tulla katsomaan ja aikaehdotuskin tuli, mutta kun kysyin, että katsotaanko taloni arvio samalla kertaa, kun on aivan naapurissa, niin vastaus oli vain että tervetuloa näytölle. Ei siis kiinnostaa häntäkään myyminen.
Kumpikaan välittäjä ei tiedä taloni osoitetta tai muutakaan siitä.
Ei taida olla välittäjillä hinkua saada uusia kohteita myyntiin. Taidan odotella toista hetkeä myynnille.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurissa asunto myynnissä, mutta avoimia näyttöjä ei järjestetä. Miksi näin?
Kun myyntiajat on pitkät, ei kenenkään elämä taivu siihen että kerta viikkoon pidetään yleisiä näyttöjä, eikä niihin välttämättä edes tule ketään. Sitä voi jatkua kuukausia tai vuosia, kuka jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos alue on sivussa tai muuten "huono", välittäjät eivät halua kohdetta listoilleen. Yksikin kävi kerrostalokaksiossa arviointikäynnillä, muttei ikinä laittanut sähköpostiin lupaamaansa tarjousta. Toinen teki todella huonon tarjouksen. Käteen ei olisi jäänyt oikeastaan mitään, niin tämä totesi iloisesti hymyillen, ettei ainakaan jää velkaa. Onneksi löytyi parempi vaihtoehto noille ja asunto saatiin myytyä. Halvalla mutta saatiin edes säällinen hinta.
Noni käyhän se kauppa ainakin tarinoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa ei käy kyllä yhtään. Hinta jo lähes 20% tiputettu alkuperäisestä arviosta ja siitä huolimatta ei tule katsojia kuin hyvin harvoin.
Välittäjä kertoi että porukat eivät saa lainoja, eivät saa omia koteja myyty ja yleisesti kiinnostus laskenut kun ihmiset itse tietää että mahikset tällä hetkellä pienet vaihtaa/ostaa paikkaa. Moneet haudannut toistaiseksi omia haaveita tämän suhteen.
Ei se prosentuaalinen alennus paljoa auta jos on satatonnia edelleen ilmaa hinnassa. Korona-ajan hinnat oli ja meni.
Minä myin äidin perintönä saamani taloni itse. Tyttöystävä hoiti esittelyn koska on kiinteistönvälittäjä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy itse ennemmin.
Kiinteistön tai vuokraoikeuden myynti on hankalampaa kuin osakkeen myynti. Siinä on tiukat muotovaatimukset ja on helpompaa ulkoistaa se välittäjälle. Sen lisäksi ihmiset jostain syystä ajattelevat, että välittäjä tuo kauppaan jotain turvallisuutta tai laatua, vaikka heillä ei ole juuri mitään vastuuta mistään.
Kiinteistön voi myydä itse, mutta palkata välittäjän tai lakimiehen tekemään kauppakirja. Toki kiinteistökauppakirjojen sopimusmallejakin on olemassa eli sopimusasiakirjan voi laatia itsekin. Tärkeintä on, että kaupantekotilaisuudessa on mukana julkinen kaupanvahvistaja. Ostajan pitää kaupan jälkeen hakea lainhuuto määräajassa. Välittäjällä ei tosiaan ole vastuuta mistään eli heidän palveluksensa ovat ylihinnoiteltuja.
Unohda välittäjät. Parempi myydä ja ostaa suoraan, tulee paljon halvemmaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Mutkumutkumutku nyt taas on Nordean mukaan asuntokaupan pohja nähty....valopilkkuja on näkyvissä....viime kesänä oli sama uutinen ja miten sitten kävikään...Ensi kesänä nähty taas uusi pohja?
Nordea se mutkuvaan palkkaa kymmeniä uusia asuntolainaneuvottelijoita mutku niinku vissiin huvikseen.
Näköjään meni jäihin jo 10v sitten. Lähistöllä ollut talo myytävänä jo tuon 10v ja on edelleen. -90 luvulla rakennettu tiilitalo. Vielä muutama kymppitonni pyyntiä enempi kun vastaavilla myydyillä ollut, mitä ne ostajat nirsoilee 😁
Itse olen etsinyt alueelta x taloa. Suosittu alue, mutta asunnot eivät mene kaupaksi tällä hetkellä. Naurattaa, kun asunnon hintaa pudotetaan 2000 e, jotta kävisi kaupaksi. Kun asunnolla on hintaa yli 300 000 e, niin tuo 2000 e on naurettavan pieni alennus. Sitten saattaisi mennäkin, jos hintaa pudottaa 20 000 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös jännä kokemus. Soitin, että olen kiinnostunut eräästä talosta. Välittäjä sanoi, että 3 muutakin on. Yksi odottaa, että saa talonsa myytyä. Toinen odottaa, että pääsee pankkiin neuvottelemaan lainasta. Kolmas on kiinnostunut, mutta vähän empii vielä. Olisin ollut siis listalla neljäntenä. En tiennyt, että myynti on tuollaista! Onko se aina ollut? Luulin että saan talon itselleni, kun vaan maksan pyydetyn hinnan.
No todella outoa. Tuon talon myyjänä olisin huolissani välittäjän taidoista.
Tällä tavallahan ne välittäjät ovat aina yrittäneet saada kaupan tekoon kiireen tuntua. He haluavat antaa sen vaikutelman, että jos et nyt heti tarjoa niin joku toinen kyllä tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurissa asunto myynnissä, mutta avoimia näyttöjä ei järjestetä. Miksi näin?
Kun myyntiajat on pitkät, ei kenenkään elämä taivu siihen että kerta viikkoon pidetään yleisiä näyttöjä, eikä niihin välttämättä edes tule ketään. Sitä voi jatkua kuukausia tai vuosia, kuka jaksaa.
Välittäjän kanssa on sopimus yleensä 4 kuukaudeksi. Jos siinä ajassa ei saa asuntoa myytyä, kannattaa vaihtaa välittäjää. Joillakin on yritystä, joillakin ei. Yksi välittäjä (en ole ostanut enkä myynyt hänen kauttaan) kertoi etsivänsä ostajia myös facebookin ja muun somen kautta, joissa ihmiset kirjoittelee etsivänsät asuntoa jostain paikkakunnalta. Laittaa kymmeniä viestejä ja tekee kauppaa myös. Jos asunnollasi on välittäjä, joka vaan aika ajoin kysyy lasketaanko hintaa kun ei oo kukaan kysellyt niin red flag.
Nyt on lainan korot pudoneet tosi paljon siitä yli viidestä missä oltiin. 3,5 % nyt itse sain lainan. Ei paha. Ja laskusuunnassa.
Olen vuosikausia seuraillut talojen myynti-ilmoituksia ja nyt olen viimeisen vuoden parin ajan kiinnittänyt huomiota siihen, että välittäjän rahkeet saattaa olla hyvinkin kunnossa, mutta jostain syystä ilmoituksiin ja kuviin ei panosteta yhtään. Siis on pixelöityneitä epätarkkoja kuvia jollain OP:n välittäjälläkin, ilmoitukset täynnä kirjoitusvirheitä, selkeästi yritetään peitellä puutteita "hyvin pidetystä talosta" ja kun kysyy lisätietoja, saakin ison raportin siitä miten on vuosia nurkat kärsineet kosteusvahingoista ja hyvin usein pahimmillaan eikä siinä vielä kaikki.. eli se 120te talosta ei riitä, vaan pitäisi olla toinen 120te laittaa vielä remppoihin, mitä hittoa, onko välittäjätkin jo lyöneet hanskat tiskiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy itse ennemmin.
Kiinteistön tai vuokraoikeuden myynti on hankalampaa kuin osakkeen myynti. Siinä on tiukat muotovaatimukset ja on helpompaa ulkoistaa se välittäjälle. Sen lisäksi ihmiset jostain syystä ajattelevat, että välittäjä tuo kauppaan jotain turvallisuutta tai laatua, vaikka heillä ei ole juuri mitään vastuuta mistään.
Kiinteistön voi myydä itse, mutta palkata välittäjän tai lakimiehen tekemään kauppakirja. Toki kiinteistökauppakirjojen sopimusmallejakin on olemassa eli sopimusasiakirjan voi laatia itsekin. Tärkeintä on, että kaupantekotilaisuudessa on mukana julkinen kaupanvahvistaja. Ostajan pitää kaupan jälkeen hakea lainhuuto määräajassa. Välittäjällä ei tosiaan ole vastuuta mistään eli heidän palveluksensa ovat ylihinnoiteltuja.
Pankista saa ostaa kyllä kaupantekopalvelun.
Kiinteistönvälitysalan keskusliiton ylläpitämään hintaseurantapalveluun raportoitiin heinäkuussa maanlaajuisesti yhteensä 4235 käytettyjen asuntojen kauppaa, mikä on liki 15 prosenttia vuodentakaista enemmän.
Espoossa kauppamäärät kasvoivat vuoden takaiseen verrattuna jopa 31 prosenttia, Helsingissä 16 ja Vantaalla 19 prosenttia.
Kuopiossa asuntokaupan paikallista kasvua oli peräti 40 prosenttia. Jyväskylässä kasvua oli 27, Tampereella 25 ja Turussa 18 prosenttia.
Oletko siis myymässä vai ostamassa? Olitko kaupan ehdoksi laittamassa, että oman talosi myynti onnistuu?
Myy ensin ja osta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen etsinyt alueelta x taloa. Suosittu alue, mutta asunnot eivät mene kaupaksi tällä hetkellä. Naurattaa, kun asunnon hintaa pudotetaan 2000 e, jotta kävisi kaupaksi. Kun asunnolla on hintaa yli 300 000 e, niin tuo 2000 e on naurettavan pieni alennus. Sitten saattaisi mennäkin, jos hintaa pudottaa 20 000 e.
Oletko itse tehnyt kiinnostavasta kohteesta tarjouksen?
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis myymässä vai ostamassa? Olitko kaupan ehdoksi laittamassa, että oman talosi myynti onnistuu?
Myy ensin ja osta sitten.
Molempia. En anna ehdollista tarjousta, koska se sitoo enemmän tarjoajaa kuin myyjää. Omani myyn ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa ei käy kyllä yhtään. Hinta jo lähes 20% tiputettu alkuperäisestä arviosta ja siitä huolimatta ei tule katsojia kuin hyvin harvoin.
Välittäjä kertoi että porukat eivät saa lainoja, eivät saa omia koteja myyty ja yleisesti kiinnostus laskenut kun ihmiset itse tietää että mahikset tällä hetkellä pienet vaihtaa/ostaa paikkaa. Moneet haudannut toistaiseksi omia haaveita tämän suhteen.
Kyllä, nimenomaan pankit haraavat asiassa vastaan.
Huomasin mielenkiintoisen ilmiön pitkään myynnissä olleet siirtyy välittäjien omille sivuille pois oikotieltä. Mikään asunto ei nyt mene kaupaksi jos hinta on yhtään koronahinta.
Itse haluaisin ostaa asunnon, mutta en kyllä uskalla kun työnantajalla vähän väliä muutosneuvotteluita ja työttömyysturva käytännössä tuhottiin. Olisi perikato joutua työttömäksi asuntolainan kanssa tilanteessa, jossa asuntoa ei saa edes myytyä pois hätätilanteessa.