Taitaa asuntokauppa olla todella jäissä - outo kokemus
Päätin myydä taloni. Iso kasvukeskus ja hyväkuntoinen omakotitalo suositulla alueella. Aikani seurattuani markkinaa, löysin kaksi kiinnostavaa kohdetta lähistöltä ja laitoin viestit välittäjille. Pistin viestiin, että olen kiinnostunut kohteesta ja samalla haluaisin arvioituttaa oman taloni ja päästä myynnissä alkuun.
Ensimmäinen välittäjä kysyi heti paluuviestissä, että teenkö kohteesta käteistarjousta vai ei. Ei muuta. Ilmoitin, että en tee ja häntä ei kiinnostanut taloni myynti.
Toinen sai sentään sanottua, että kohdetta voi tulla katsomaan ja aikaehdotuskin tuli, mutta kun kysyin, että katsotaanko taloni arvio samalla kertaa, kun on aivan naapurissa, niin vastaus oli vain että tervetuloa näytölle. Ei siis kiinnostaa häntäkään myyminen.
Kumpikaan välittäjä ei tiedä taloni osoitetta tai muutakaan siitä.
Ei taida olla välittäjillä hinkua saada uusia kohteita myyntiin. Taidan odotella toista hetkeä myynnille.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös jännä kokemus. Soitin, että olen kiinnostunut eräästä talosta. Välittäjä sanoi, että 3 muutakin on. Yksi odottaa, että saa talonsa myytyä. Toinen odottaa, että pääsee pankkiin neuvottelemaan lainasta. Kolmas on kiinnostunut, mutta vähän empii vielä. Olisin ollut siis listalla neljäntenä. En tiennyt, että myynti on tuollaista! Onko se aina ollut? Luulin että saan talon itselleni, kun vaan maksan pyydetyn hinnan.
Jätät tarjouksen, etkä kysele jonotusnuneroita.
Vierailija kirjoitti:
Olin ostamassa uutta asuntoa Tampereelta n. 5-8 vuotta sitten. Ihmettelin useampien välittäjien toimintaa, kun myynnissä olevia asuntoja ei päässyt katsomaan kun julkisia näyttöjä ei ollut eikä mihinkään kyselyihin vastattu mitään. Asunnot olivat myynnissä kuukausia ja sääliksi kävi myyjää, joka oli antanut asuntonsa myyntiin näille "välittäjille". Ostin sitten asunnon uudiskohteesta, kun rakennuttaja oli halukas myymään..
Mihin kyselyihin ei vastattu mitään?
Laitoin samat viestit kuin aloituksessa kahdelle kokeneemmalle välittäjälle ja heidän kanssa homma hoitui heti. Minulla on nyt kaksi arviota ja välitystarjousta. Aloitusviestin välittäjät ovat nuorempaa polvea ja ilmeisesti heillä ei ole vielä kokeneempien pelisilmää. Selvästi lähestymistapani toimii ja erottelee.
/AP
Meillä oli pieni välitttäjä. Hän ei saanut asuntoa myytyä hyvältä alueelta neljään vuoteen! Vaihdettiin isompaan välittäjään ja asunto oli myyty seuraavan 2kk aikana. Eikä ollut edes yhtään kalliimpi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on toki käyttää muutama sopivan oloinen katsomassa taloa ja päättää oma välittäjä vasta sitten.
No miksi haeskelet sopivia muiden ihmisten myynti-ilmojen kautta ja ostokiinnostksesi kautta.
Myy ensin se oma. Sitten tarjoa uudesta jotain, kun ostorahoituksesi on selvä.
Koska näistä näytöistä saan käsityksen välittäjän myyntikyvyistä ja kommunikointitaidoista, ja samalla näen itseän kiinnostavan kohteen.
Ja myynkin omani ensin ja haen aina sen jälkeen käteistarjouksen tekemistä. Helpottaa neuvotteluasemaa huomattavasti.
Eikä tässä näistä ole kyse vaan siitä, että välittäjät eivät ole alkuunkaan kiinnostuneita tarjolla olevasta kohteesta.
Sinulla on todennäköisesti joku peruskuntoinen peruskämppä, joita on 13 tusinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurissa asunto myynnissä, mutta avoimia näyttöjä ei järjestetä. Miksi näin?
Näytön valmistelu on perheelliselle aika homma ja sinne ei 4/5:stä kerrasta tule ketään ostomielellä ja 1/5:stä kerroista paikalla käy vain utelias renkaanpotkijaeläkeläispariskunta.
Parempi näyttää yksityisesti aidosti kiinnostuneille.
Outo kommentti toi renkaanpotkijaeläkeläispariskunta. Heillä todennäköisesti varma tulo, eläke ja ehkä jopa pätäkkää säästössä. Ehkä varmin ostajaehdokas!
Lapsiperheellä suurin tarve varmaan, mutta ei rahaa ja lainaa ei niin vain saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös jännä kokemus. Soitin, että olen kiinnostunut eräästä talosta. Välittäjä sanoi, että 3 muutakin on. Yksi odottaa, että saa talonsa myytyä. Toinen odottaa, että pääsee pankkiin neuvottelemaan lainasta. Kolmas on kiinnostunut, mutta vähän empii vielä. Olisin ollut siis listalla neljäntenä. En tiennyt, että myynti on tuollaista! Onko se aina ollut? Luulin että saan talon itselleni, kun vaan maksan pyydetyn hinnan.
Jätät tarjouksen, etkä kysele jonotusnuneroita.
Yleensä säätäjät jättää korkean pyyntihinnan mukaisia tarjouksia ja välittäjä ei edes ota vastaan alle pyyntihinnan sitä ainoaa oikeaa tarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Asuntokauppa on aina jäissä, kun hinnat ovat alhaalla. Se tarkoittaa että juuri kukaan ei osta asuntoa edullisemmalla hinnalla vaan suomalaisilla on tapana odottaa, että hinnat nousevat ja rynnätä vasta sitten asuntomarkkinoille.
Tuttu LKV sanoi minulle, että Suomessa 90% asuntokaupoista tehdään korkeilla hinnoilla. Hintakuoppien matalammasta hintatasosta ei juuri kukaan hyödy.
Hintapyynnit on nyt korkeammat kuin koskaan, jos myydäänkin alemmalla hinnalla siihen ei suurin osa välittäjistä suostu vaan pitkittää myyntiä korkeilla pyynneillä.
"kysyin, että katsotaanko taloni arvio samalla kertaa, kun on aivan naapurissa, -----
Kumpikaan välittäjä ei tiedä taloni osoitetta "
On naapurissa, muttei tiedä osoitetta?
Pitää ostaa edullisempi ja pienempi asunto.Asutko muuttotappiopaikkakunnalla? Muualla kauppa käy, jos hinta on oikea.