Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto taas lapsella edessä

Vierailija
28.08.2024 |

Olen työtön yh, sairasloma takana ja masennuksen hoito meneillään. Elämme Kelan toimeentulotuella lapsen 10 v kanssa. Muutimme kevättalvella halvempaan asuntoon (Heka) 10 km lapsen koulusta, kulkee nyt kahdella bussilla kouluun. Nyt Heka on ilmoittanut taas vuokrankorotuksista, eli muutto on taas edessä. Tämä tilanne masentaa entisestään, lapsi ei haluaisi taas muuttaa. Vuokran suuruutta ei vielä tiedetä, mutta jo 50 e korotus kk on meille liikaa.

Ajattelin jos haen nyt yksiötä koulun läheltä jotta edes koulumatka lyhenisi ja nousuvaraa vuokraan olisi. Olen koulunkäyntiavustaja, ja nettopalkka on niin pieni että joudun hakemaan työssäkäydessäkin toimeentulotukea. Töitä varmaan taas saisin kun vointi paranee.

Toinen vaihtoehto on muuttaa johonkin maaseudulle lähelle jotakin koulua halpaan asuntoon. Ei ole ajokorttia joten palvelut pitäisi olla lähellä ja isää lapsi tapaa joka toinen vkl joten pitäisi olla yhteydet Helsinkiin. Ehdottakaa paikkakuntaa missä minä voisin myös työllistyä ja lapsella olisi koulu ja harrastuset lähellä?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijältä lausunto, joka ottaa kantaa lapsesi hyvinvointiin joka ei toteudu jos jatkuvasti muutatte. Olette jo kerran muuttaneen halvempaan. Just tällaisia selvityksiä Kela tarvitsee liitteeksi, jotta asumismenoja voidaan huomioida vähän enemmän. Mutta sostyöntekijän kannanotto tarvitaan asiaan. Omat selitykset eivät yksinään auta. Lapsen etuun ottava kannanotto painaakin jonkiverran. Selvitykseen tiedoksi että vasta äskettäin jo muutettu. Ei tämä yhteiskunta voi jatkuvasti muuttojakaan tukea, kalliiksi sekin tulee.

Toinen vaihtoehto on että sossu maksaa tuon asumisen (loppuosan) nykyisessä asunnossa.

Nyt mars sossun puheille kertomaan mikä tilanne on.

On käyty jo. Kelalle ei riitä lausunto sos tt ja sitä paitsi kun vuikra muuttuu kerralla liian kalliiksi on se liian kallis aina. Palkka ei mulla tule nousemaan vuokrankorotuksen tahtia.

Kelalle ei riitä vanhemman keskivaikean masennuksen  todistus pitää olla laitoshoidossa. Lapsellaei ole erityisen tuen tarvetta. Nämä on jo selvitetty sos tt kanssa.

T: ap

Vierailija
62/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vaan aika kurjalta ja vaaralliseltakin, että noinkin pienen lapsen pitää joka aamu kulkea kahdella bussilla toiselta puolelta kaupunkia toiselle puolelle kouluun. Nyt ei ole vielä pimeää, mutta syksy etenee, valo vähenee ja pimeys ja väsymys lisääntyy ja silloin tuo matka on entistä vaikeampi. Varsinkin noina aamuina lapsi varmasti mielummin nukkuisi tuonkin ylimääräisen ajan kotonaan, jonka joutuu bussissa pimeässä väsyneenä aikaisin aamulla olemaan. Lisäksi bussien kanssa on helposti ongelmaa, josta lapsi voi herkästi hätääntyä. Helsingissä on kuitenkin paljon ala-asteita, eikä noin pitkä koulumatka ole välttämätöntä kuten jossakin pienemmällä paikkakunnalla on. 

Et ole itse töissä, joten voit hyvin saattaa lapsen kouluun ja hakea takaisin. Saat itsekin samalla raitista ilmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijältä lausunto, joka ottaa kantaa lapsesi hyvinvointiin joka ei toteudu jos jatkuvasti muutatte. Olette jo kerran muuttaneen halvempaan. Just tällaisia selvityksiä Kela tarvitsee liitteeksi, jotta asumismenoja voidaan huomioida vähän enemmän. Mutta sostyöntekijän kannanotto tarvitaan asiaan. Omat selitykset eivät yksinään auta. Lapsen etuun ottava kannanotto painaakin jonkiverran. Selvitykseen tiedoksi että vasta äskettäin jo muutettu. Ei tämä yhteiskunta voi jatkuvasti muuttojakaan tukea, kalliiksi sekin tulee.

Toinen vaihtoehto on että sossu maksaa tuon asumisen (loppuosan) nykyisessä asunnossa.

Nyt mars sossun puheille kertomaan mikä tilanne on.

Miksi sosiaalityöntekijä kirjoittaisi tuollaisen lausunnon? Tai vielä vähemmän alkaisi kenenkään vuokria maksamaan. 

Vierailija
64/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä eikä kelpaa. Selitys joka ehdotukseen. 

Näin aina. Ei mitään elämänhallintaa. Ja saman mallin opettavat lapsilleen.

Minuako tarkoitat? Olemme muuttaneet vain kerran ennen edellistä muuttoa. Nyt on etuuksia karsittu niin että nyt on tilanne tämä. Miten sairastuminen liityy elämänhallintaan? Olen ollut töissä 15 v alkaen ja nyt vuoden saikulla.tässä juuri pohdin vaihtoehtoja jotta olisi pysyvä koti taas.

Vierailija
65/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa pienipalkkaiset enää tehdä lapsiakaan??? Olen ollut aina pienituloinen, monia töitä olen tehnyt. En ole valinnut sairastumistani ja lapsen isä ei ole tosiaan  ole työtön vaan hyvätuloinen akateeminen. Ei kuitenkaan halua/voi huolehtia lapsesta yksin. Kiitos niille jotka ovat vastanneet asiallisesti. Se 50 e on tosi iso raha minulle ja lapselle jos ei sitä ymmärrä ole kiitollinen mitä sinulla on.

Sinä ja ex olette sen muksun tehneet, niin huolehtikaa siitä. Pistää ärsyttämään, että lapsi on vain heittopussi. Sinä et ole valinnut sairastumista, mutta lapsikaan ei ole valinnut syntyä tänne sellaisten vanhempien perheeseen, jotka eivät pysty hänestä huolehtimaan.

Vierailija
66/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa pienipalkkaiset enää tehdä lapsiakaan??? Olen ollut aina pienituloinen, monia töitä olen tehnyt. En ole valinnut sairastumistani ja lapsen isä ei ole tosiaan  ole työtön vaan hyvätuloinen akateeminen. Ei kuitenkaan halua/voi huolehtia lapsesta yksin. Kiitos niille jotka ovat vastanneet asiallisesti. Se 50 e on tosi iso raha minulle ja lapselle jos ei sitä ymmärrä ole kiitollinen mitä sinulla on.

Isä voi nostaa maksamiensa elareiden määrää siten, että kykenet maksamaan vuokran. t: sosiaalityöntekijä

Vierailija
67/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan muuttaa johonkin pikkukaupunkiin. Monessa niissä on halpoja asuntoja ihan kaupungin keskustassa.  Joku 20 000 asukkaan kaupunki olisi varmaan hyvä. Pohjoiseen ei kannata muuttaa eikä pohjanmaalle.

olen selannut asunto-ilmoituksia päivittäin täytyy laajentaa 150 km Helsingistä nyt olen katsonut vain 100 km säteellä

Onhan noita. Esim Forssa on halpa kaupunki, samoin Loimaa.

Forssa on ihana kaupunki! Tervetuloa!

Vierailija
68/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä voi nostaa maksamiensa elareiden määrää siten, että kykenet maksamaan vuokran. t: sosiaalityöntekijä

Saamme tt tukea joten ei hyödytä vaikka maksaisi enemmän. Pitöisi maksaa 200 e enemmän jotta olisi hyötyä sekin on selvitetty. Eikä isä siihen suostu.

Vierailija
69/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohja, Porvoo, Mäntsälä, Kirkkonummi 

Vierailija
70/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan muuttaa johonkin pikkukaupunkiin. Monessa niissä on halpoja asuntoja ihan kaupungin keskustassa.  Joku 20 000 asukkaan kaupunki olisi varmaan hyvä. Pohjoiseen ei kannata muuttaa eikä pohjanmaalle.

olen selannut asunto-ilmoituksia päivittäin täytyy laajentaa 150 km Helsingistä nyt olen katsonut vain 100 km säteellä

Onhan noita. Esim Forssa on halpa kaupunki, samoin Loimaa.

Vierailija
71/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamme tt tukea joten ei hyödytä vaikka maksaisi enemmän. Pitöisi maksaa 200 e enemmän jotta olisi hyötyä sekin on selvitetty. Eikä isä siihen suostu.

Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa isän puolesta? Lapsella on isä, joka kykenee maksamaan hyvän elatusmaksun ja sinä valitat, kun yhteiskunnan toimista? Tietenkin isän vastuulla huolehtia, että lapsi ei joudu tarpeettomasti muuttamaan. t: sosiaalityöntekijä

Vierailija
72/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä vedät tässä kaikessa esiin sen "lapsi"-kortin. Lapsi ei voi, lapsen ei kuuluisi, lapsen hyvinvointi...

Sillä ei ole tässä mitään merkitystä. Sillä sen sijaan on, mitä sä - aikuinen - aiot tehdä. Jos te vanhemmat ette pääse sopimukseen elareiden korotuksesta, esim. väliaikaisesti, tiedät jo, että et tule saamaan lisää tukia, niin sun vaihtoehtona on hommata duunia tai todellakin - taas muuttaa.

Kyse on siis siitä, mitä aiot tilanteelle tehdä?

Vierailija
73/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mikään ei riitä eikä kelpaa. Selitys joka ehdotukseen. 

Näin aina. Ei mitään elämänhallintaa. Ja saman mallin opettavat lapsilleen.

Minuako tarkoitat? Olemme muuttaneet vain kerran ennen edellistä muuttoa. Nyt on etuuksia karsittu niin että nyt on tilanne tämä. Miten sairastuminen liityy elämänhallintaan? Olen ollut töissä 15 v alkaen ja nyt vuoden saikulla.tässä juuri pohdin vaihtoehtoja jotta olisi pysyvä koti taas.

Miten muuttaminen estää vuokrankorotukset?

Vierailija
74/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta tekstisi kuulostaa juurikin niin stereotypiselta tt-tuen saajalta. Nyt yhteiskunta jo antaa rahaa teille, ja vaan valitat kun ei anna enempää. Ja meinaat, ettei edes isän tarvitsisi osallistua lapsen elättämiseen, vaikka hänellä on rahaa. Huhhuh..

Vierailija
75/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen sossupossun tekaistu nyyhkytarina tänään. 

Lapsen olisi tuossa tilanteessa parempi muuttaa isälleen. Ei sinusta ole huolehtimaan hänestä. 

Vierailija
76/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta tekstisi kuulostaa juurikin niin stereotypiselta tt-tuen saajalta. Nyt yhteiskunta jo antaa rahaa teille, ja vaan valitat kun ei anna enempää. Ja meinaat, ettei edes isän tarvitsisi osallistua lapsen elättämiseen, vaikka hänellä on rahaa. Huhhuh..

En valita vaan mietin vaihtoehtoja. Tilanne on se mikä on. Koulun lähellä on yksiöitä joihin on varaa jos myyn huonekalut tai sitten muutto muualle. Olisi kiva saada kokemuksia saman kokeneilta....

Minä olen töissä ollut 15 va alkaen eli 25 vuotta,nyt vuoden saikulla. Palaan kyllä töihin kun paranen. Mutta silti joudun asumistuen leikkauksen takia hakemaan tt tukea mitä en joutunut tekemään aiemmin.

Vierailija
77/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En valita vaan mietin vaihtoehtoja. Tilanne on se mikä on. Koulun lähellä on yksiöitä joihin on varaa jos myyn huonekalut tai sitten muutto muualle. Olisi kiva saada kokemuksia saman kokeneilta....

Minä olen töissä ollut 15 va alkaen eli 25 vuotta,nyt vuoden saikulla. Palaan kyllä töihin kun paranen. Mutta silti joudun asumistuen leikkauksen takia hakemaan tt tukea mitä en joutunut tekemään aiemmin.

Sullahan olisi nyt aikaa opiskella uusi ammatti. Näin katsos ihmiset tekevät, jolleivät pysty

a) työskentelemään siinä ammatissa, johon on koulutus  tai 

b) eivät saa töistään tarpeeksi palkkaa elättääkseen itsensä (ja lapsensa) 

Vierailija
78/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä vedät tässä kaikessa esiin sen "lapsi"-kortin. Lapsi ei voi, lapsen ei kuuluisi, lapsen hyvinvointi...

Sillä ei ole tässä mitään merkitystä. Sillä sen sijaan on, mitä sä - aikuinen - aiot tehdä. Jos te vanhemmat ette pääse sopimukseen elareiden korotuksesta, esim. väliaikaisesti, tiedät jo, että et tule saamaan lisää tukia, niin sun vaihtoehtona on hommata duunia tai todellakin - taas muuttaa.

Isänsä ei suostu maksamaan lisää. Pelkään ettei halua nähdä lasta ollenkaan jos alan vaatimaan ja isä on tytölle tärkeä kaikesta huolimatta. En ala pohtimaan sitä vaihtoehtona. Olen saikulla joten en nyt " hommaa duunia" olen koulunkäyntiavustaja niin saan kyllä töitä tass kun paranen. Silloinkin tämä nykyinen asunto on liian kallis kun Heka ilmoitti kerralla korotuksista jotka tulisivat normaalisti 3- 4 vuoden aikana. 

Vierailija
79/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla ei ole mikään palvelu lähellä. Kaikkea on karsittu, ja jopa pk-seudulla saat landella ajella 40 km päivystykseen.

Vierailija
80/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänsä ei suostu maksamaan lisää. Pelkään ettei halua nähdä lasta ollenkaan jos alan vaatimaan ja isä on tytölle tärkeä kaikesta huolimatta. En ala pohtimaan sitä vaihtoehtona. Olen saikulla joten en nyt " hommaa duunia" olen koulunkäyntiavustaja niin saan kyllä töitä tass kun paranen. Silloinkin tämä nykyinen asunto on liian kallis kun Heka ilmoitti kerralla korotuksista jotka tulisivat normaalisti 3- 4

"Isänsä ei suostu maksamaan enempää". Missä sopimus on tehty? Lastenvalvojilla. Onko laskettu molempien tulojen ja menojen mukaan? Jos tapahtuu konkreettisia muutoksia, sopimuksia muutetaan, mutta mun mielestä 50 euroa kuussa ei ole kyllä sellainen, mutta jos sopimus on alunperin liian pienelle summalle, siihen voi hakea muutosta.

Harkitsisin kyllä tarkkaan, antaisinko tyttöni isälle, joka näkee lastaan vain jos elarit ovat riittävän alhaiset... Lastensuojelun paikka tämäkin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi