Muutto taas lapsella edessä
Olen työtön yh, sairasloma takana ja masennuksen hoito meneillään. Elämme Kelan toimeentulotuella lapsen 10 v kanssa. Muutimme kevättalvella halvempaan asuntoon (Heka) 10 km lapsen koulusta, kulkee nyt kahdella bussilla kouluun. Nyt Heka on ilmoittanut taas vuokrankorotuksista, eli muutto on taas edessä. Tämä tilanne masentaa entisestään, lapsi ei haluaisi taas muuttaa. Vuokran suuruutta ei vielä tiedetä, mutta jo 50 e korotus kk on meille liikaa.
Ajattelin jos haen nyt yksiötä koulun läheltä jotta edes koulumatka lyhenisi ja nousuvaraa vuokraan olisi. Olen koulunkäyntiavustaja, ja nettopalkka on niin pieni että joudun hakemaan työssäkäydessäkin toimeentulotukea. Töitä varmaan taas saisin kun vointi paranee.
Toinen vaihtoehto on muuttaa johonkin maaseudulle lähelle jotakin koulua halpaan asuntoon. Ei ole ajokorttia joten palvelut pitäisi olla lähellä ja isää lapsi tapaa joka toinen vkl joten pitäisi olla yhteydet Helsinkiin. Ehdottakaa paikkakuntaa missä minä voisin myös työllistyä ja lapsella olisi koulu ja harrastuset lähellä?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan muuttaa johonkin pikkukaupunkiin. Monessa niissä on halpoja asuntoja ihan kaupungin keskustassa. Joku 20 000 asukkaan kaupunki olisi varmaan hyvä. Pohjoiseen ei kannata muuttaa eikä pohjanmaalle.
olen selannut asunto-ilmoituksia päivittäin täytyy laajentaa 150 km Helsingistä nyt olen katsonut vain 100 km säteellä
Etäisyydellä Helsingistä ei ole mitään merkitystä. Aivan hyvin voitte muuttaa vaikka Pohjois-Savoon.
tapaamisspimus on isän kanssa joka toinen vkl. ei isä tule kauas tiedän jo nyt.
Etkö tajua, että ne lapsen matkat isänsä luo maksaisi enemmän kuin se vuokrankorotus on, jos muutatte 100 kilometrin päähän Helsingistä?
Vierailija kirjoitti:
Tuon 50 eur kerää helposti kuukaudessa jo pulloilla jos vaan pystyy ensin jalkautumaan ulos. Auttaa myös masennukseen.
Kerää keskenäs vaan, pösilö! Ohis
Kun mikään ei riitä eikä kelpaa. Selitys joka ehdotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu alkoi vasta. Eikö lapsi muka voinut vaihtaa koulua lähempänä olevaan kouluun nyt uuden kouluvuoden alkaessa? Kannattaa nyt ainakin hakea asuntoa juurikin läheltä lapsen koulua niin lapsi pääsee helpommin kouluun, koulumatka lyhenee ja lapsi voi nukkua pidempään.
ei suositella koulunvaihtoa hänelle, opettajan mukaan. ollut niin paljon kaikkea ikävää elämässään. ja ongelma ei ole koulu ja matka sinne vaan uusi vuokrankorotus, ei ole varaa tässä asua ensi vuonna,
T: ap
Jos sulla ei ole varaa asua kuin pikkukaupungissa niin sitten te muutatte pikkukaupunkiin.
Ihmiset on muuttaneet ennenkin ja sopeutuneet. Jopa vieraaseen maahan.
Missäs lapsen isä on?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ammatti ap on?
Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä eikä kelpaa. Selitys joka ehdotukseen.
Näin aina. Ei mitään elämänhallintaa. Ja saman mallin opettavat lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa enää on KOULUNKÄYNTIAVUSTAJIA???
Lähes kaikkialla ollaan jo nykyajassa.
Ainakin meidän paikkakunnalla on.
Mitä tarkoitat nykyajalla?
Ap:lla ei ole varaa vuokrankorotuksiin, mutta kaikki vuokrat nousevat säännöllisesti. Aiotko muuttaa joka kerta, kun vuokra nousee? Silloin muuttamisesta ei tule koskaan loppuun.
Eikö ne lapsen tapaamismatkatkin maksa ja vie aikaa, jos muutatte kauas isästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu alkoi vasta. Eikö lapsi muka voinut vaihtaa koulua lähempänä olevaan kouluun nyt uuden kouluvuoden alkaessa? Kannattaa nyt ainakin hakea asuntoa juurikin läheltä lapsen koulua niin lapsi pääsee helpommin kouluun, koulumatka lyhenee ja lapsi voi nukkua pidempään.
ei suositella koulunvaihtoa hänelle, opettajan mukaan. ollut niin paljon kaikkea ikävää elämässään. ja ongelma ei ole koulu ja matka sinne vaan uusi vuokrankorotus, ei ole varaa tässä asua ensi vuonna,
Jos sulla ei ole varaa asua kuin pikkukaupungissa niin sitten te muutatte pikkukaupunkiin.
Ihmiset on muuttaneet ennenkin ja sopeutuneet. Jopa vieraaseen maahan.
Missäs lapsen isä on?
Pikkukaupunki on hyvä vaihtoehto jos ei töitä tee, kaikki lähellä ja hintataso kohtuullinen. Miksei ole ennen muuttoa yhtään ajateltu pidemmälle? Eikä elämä 50 € kellään kaadu, ihan roskajuttu taas.
Minua surettaa, että tämmöisillä on lapsia. Lapsi saa huonon esimerkin ja mallin elämälle, ja kohta on kaksi tuilla elävää yhden sijaan.
Pohjanmaalla taitaa olla pikkukaupungeissa paras työtilanne, mutta teidän varmasti kannattaisi käydä ensin läpi pikkukaupungit n. 100 km säteellä pk-seudulta, jos jostain löytyisi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ammatti ap on?
Sehän kerrottiin aloituksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut vaan, että JOKAISESSA vuokra-asunnossa vuokra korottuu joka vuosi.
Vuokranantajalle voi kyllä myös ehdottaa vuokran alennusta. Sehän on vain hänen pyyntönsä se vuokra tai sen korotus ja vaakakupissa et vuokralainen lähtee. Erotuksen nollaus maksaa usein vuoden että tyhjä kuukausi pari korvautuu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ammatti ap on?
Ammattirotta
Työtön, jolla sairausloma takana eli nyt voi siis hakea jo töitä?
Masennuksen hoitokin meneillään...
Vaikka kuinka mieltää itsensä koulunkäyntiavustajaksi, voi hakea muitakin töitä. Hoiva-avustajia ym. haetaan jatkuvasti. Jos ongelma on oikeasti vain se 50 euroa, niin sen hankkii jo yhdellä hoivavuorolla. Ja joo, vuokra tulee nousemaan jatkossakin, ja sitten voi tehdä enemmän hommia...
Näin me muut toimitaan. En ole kylläkään koskaan ollut tukien varassa, vaan painanut aina duunia. Ja useamman lapsen yh minäkin, sekä vakavasti masentunut jne.
Kuulostaa tod.aneemiselta meiningiltä.
(ei pahalla kuitenkaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan muuttaa johonkin pikkukaupunkiin. Monessa niissä on halpoja asuntoja ihan kaupungin keskustassa. Joku 20 000 asukkaan kaupunki olisi varmaan hyvä. Pohjoiseen ei kannata muuttaa eikä pohjanmaalle.
olen selannut asunto-ilmoituksia päivittäin täytyy laajentaa 150 km Helsingistä nyt olen katsonut vain 100 km säteellä
Etäisyydellä Helsingistä ei ole mitään merkitystä. Aivan hyvin voitte muuttaa vaikka Pohjois-Savoon.
tapaamisspimus on isän kanssa joka toinen vkl. ei isä tule kauas tiedän jo nyt.
Etkö tajua, että ne lapsen matkat isänsä luo maksaisi enemmän kuin se vuokrankorotus on, jos muutatte 100 kilometrin päähän Helsingistä?
Isä saa itse maksaa matkat, kun on kerran isä. Olisi lapsen edun mukaista, jos isäkin muuttaisi lähemmäksi, jos ei ole hänelläkään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Muuta Lohjalle
Varmaan kannattaisi kerralla muuttaa vähän pidemmälle esim. Hämeeseen niin ei heti tule ongelmaa muuton kanssa.
Suomessa ei saa pienipalkkaiset enää tehdä lapsiakaan??? Olen ollut aina pienituloinen, monia töitä olen tehnyt. En ole valinnut sairastumistani ja lapsen isä ei ole tosiaan ole työtön vaan hyvätuloinen akateeminen. Ei kuitenkaan halua/voi huolehtia lapsesta yksin. Kiitos niille jotka ovat vastanneet asiallisesti. Se 50 e on tosi iso raha minulle ja lapselle jos ei sitä ymmärrä ole kiitollinen mitä sinulla on.
Sosiaalityöntekijältä lausunto, joka ottaa kantaa lapsesi hyvinvointiin joka ei toteudu jos jatkuvasti muutatte. Olette jo kerran muuttaneen halvempaan. Just tällaisia selvityksiä Kela tarvitsee liitteeksi, jotta asumismenoja voidaan huomioida vähän enemmän. Mutta sostyöntekijän kannanotto tarvitaan asiaan. Omat selitykset eivät yksinään auta. Lapsen etuun ottava kannanotto painaakin jonkiverran. Selvitykseen tiedoksi että vasta äskettäin jo muutettu. Ei tämä yhteiskunta voi jatkuvasti muuttojakaan tukea, kalliiksi sekin tulee.
Toinen vaihtoehto on että sossu maksaa tuon asumisen (loppuosan) nykyisessä asunnossa.
Nyt mars sossun puheille kertomaan mikä tilanne on.