Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto taas lapsella edessä

Vierailija
28.08.2024 |

Olen työtön yh, sairasloma takana ja masennuksen hoito meneillään. Elämme Kelan toimeentulotuella lapsen 10 v kanssa. Muutimme kevättalvella halvempaan asuntoon (Heka) 10 km lapsen koulusta, kulkee nyt kahdella bussilla kouluun. Nyt Heka on ilmoittanut taas vuokrankorotuksista, eli muutto on taas edessä. Tämä tilanne masentaa entisestään, lapsi ei haluaisi taas muuttaa. Vuokran suuruutta ei vielä tiedetä, mutta jo 50 e korotus kk on meille liikaa.

Ajattelin jos haen nyt yksiötä koulun läheltä jotta edes koulumatka lyhenisi ja nousuvaraa vuokraan olisi. Olen koulunkäyntiavustaja, ja nettopalkka on niin pieni että joudun hakemaan työssäkäydessäkin toimeentulotukea. Töitä varmaan taas saisin kun vointi paranee.

Toinen vaihtoehto on muuttaa johonkin maaseudulle lähelle jotakin koulua halpaan asuntoon. Ei ole ajokorttia joten palvelut pitäisi olla lähellä ja isää lapsi tapaa joka toinen vkl joten pitäisi olla yhteydet Helsinkiin. Ehdottakaa paikkakuntaa missä minä voisin myös työllistyä ja lapsella olisi koulu ja harrastuset lähellä?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on nyt niin, että sinä laitat lapsesi etusijalle. Lapsen etu ei ole, että muutetaan jatkuvasti. Piste.

Tuo Piste. on niin raivostuttavaa pätemistä. Kerros miten tuo käytännössä toteutetaan, jos heka nostaa vuokraa ja ap on työtön?

Vierailija
82/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ns. pakolliset kulut nousee ja vuokra on Kelan mielestä edelleen kohtuullinen, niin kai siihen toimeentulotukeen voi hakea korotusta? Voihan sitä perustella juuri vuokrannousulla ja sillä, että olette jo muuttaneet suhteellisesti edulliseen asuntoon, mutta vuokrat nousee joka vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) muuta maaseudulle, mutta joko kävelyetäisyyden päähän koulusta, tai sitten tarpeeksi kauas. (tarpeeksi kauas = niin kauas, että kunta joutuu järjestämään lapselle koulukyydin)

2) laita jonnekin nettiin ilmoitus kimppakämpähaavesta. Kerro rehellisesti millaisia persoonia olette ja millaista kämppistä etsitte. Tärkeitä asioita on tietenkin (koska lapsiperhe kyseessä), päihteettömyys ja iltaisin hiljaisuus. Etsitte sellaisen kämpän, jossa on esimerkiksi eri puolilla asuntoa makuuhuoneet, keskellä olohuone ja keittiö: näin voi kämpän aika helpoilla ratkaisuilla jakaa siten, että on teidän oma puoli ja kämppiksen oma puoli, yhdessä jaatte keittiön ja muut. Tämä vaihtoehto tosin toimii vain sosiaalisille ihmisille, joilla elämä on kunnossa (siistinäkin pitää osata pitää yhteistilat). Tiedän, että tämä kuulostaa suomalaisissa päissä oudolta, mutta maailmalla muualla asutaan noinkin.

3) etsit mahdollisimman halvan kaksion. Olohuoneesta toiselle makkari ja siitä yhdestä makkarista toiselle. Vanhemman makuuhuone voi esim. olla isompi ja sinne sitten joku kompakti sohvasysteemi

4) otat yhteyttä hekaan ja anot heiltä vuokranalennusta perusteluna huono taloudellinen tilanne ja halusi välttää ulosottoon siirtyminen. vetoat inhimillisyyteen ja ymmärrykseen yhteiskunnan nykytilasta. kerrot ja avaat anomuksessasi kaiken mahdollisen asiaan liittyvän.  Laitat hakemukseen myös listan ihan kaikista vioista, joita asunnossa tällä hetkellä on.

5) eikö lapsen isä voi auttaa yhtään?

Vierailija
84/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla ei ole varaa 50 euron kuukausikorotukseen (600 euroa vuodessa), niin mistä saat rahaa muuttoon? jos en väärin muista, niin sinulla ei ollut autoa, joten joudut ottamaan muuttofirman

se saattaa maksaa jo yli tuon 600 euroa

Vierailija
85/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa pienipalkkaiset enää tehdä lapsiakaan??? Olen ollut aina pienituloinen, monia töitä olen tehnyt. En ole valinnut sairastumistani ja lapsen isä ei ole tosiaan  ole työtön vaan hyvätuloinen akateeminen. Ei kuitenkaan halua/voi huolehtia lapsesta yksin. Kiitos niille jotka ovat vastanneet asiallisesti. Se 50 e on tosi iso raha minulle ja lapselle jos ei sitä ymmärrä ole kiitollinen mitä sinulla on.

T: ap

Isä voi nostaa maksamiensa elareiden määrää siten, että kykenet maksamaan vuokran. t: sosiaalityöntekijä

ei kai se mikään suostumuskysymys ole. Jos lapsesti tarvitsee lisää rahaa elämiseensä, niin pakkohan se isän on osallistua kuluihiin.

Saamme tt tukea joten ei hyödytä vaikka maksaisi enemmän. Pitöisi maksaa 200 e enemmän jotta olisi hyötyä sekin on selvitetty. Eikä isä siihen suostu.

Vierailija
86/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Se olet taas sinä ap. Anna se lapsesi huostaan.

Joo, avuttomilta lapset pois, tai kasvattavat uusia avuttomia. Lapsi ansaitsee hyvän alun elämälleen, ei mitään jaksamatonta tukilusmua.

olen ollut töissä 15 v alkaen, nyt vuoden sairaslomalla anteeksi siitä! mulla palkka niin pieni että on pakko hakea tukia!!!

Missään vaiheessa 45 vuotista elämääsi ei ole tullut mieleen opiskella parempi ammatti. Ei, sinä olet päättänyt laittaa elämäsi tukien varaan. 

Vierailija
87/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan muuttaa johonkin pikkukaupunkiin. Monessa niissä on halpoja asuntoja ihan kaupungin keskustassa.  Joku 20 000 asukkaan kaupunki olisi varmaan hyvä. Pohjoiseen ei kannata muuttaa eikä pohjanmaalle.

Miksei Pohjanmaalle?

Vierailija
88/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarsaaressa ainakin näkyi olevan paikka auki.

Vierailija
89/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jotkut voivat sössiä elämänsä noin? Sen ymmärtää, että on yh, jos puoliso on kuollut.

Vierailija
90/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa pienipalkkaiset enää tehdä lapsiakaan??? Olen ollut aina pienituloinen, monia töitä olen tehnyt. En ole valinnut sairastumistani ja lapsen isä ei ole tosiaan  ole työtön vaan hyvätuloinen akateeminen. Ei kuitenkaan halua/voi huolehtia lapsesta yksin. Kiitos niille jotka ovat vastanneet asiallisesti. Se 50 e on tosi iso raha minulle ja lapselle jos ei sitä ymmärrä ole kiitollinen mitä sinulla on.

Jos tekee lapsia yhteiskunnan elätettäväksi, ihan tietoisesti, niin ei, ei pitäisi saada tehdä. 

Tukiverkot eivät ole elämäntapa, kuten nyt sinulle , ne on tarkoitettu hetkellisesti avuksi

Vierailija
91/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut voivat sössiä elämänsä noin? Sen ymmärtää, että on yh, jos puoliso on kuollut.

Kyllä todella monet naiset tekevät lapsen ns. väärän miehen kanssa. Mutta sitä en ymmärrä, että nainen (tai mies!) jää tuommoiseen luuppiin, ettei enää näe mitään vaihtoehtoja elämässä. Ajelehditaan vain päivästä toiseen ja ollaan toisten armoilla.

Vierailija
92/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahden suunnalta on hyvät yhteydet Helsinkiin, lapsi pystyy sieltä kulkemaan itsekin tapaamaan isää. Tai sitten muutatte reilusti kauemmas ja lapsi tapaa isäänsä harvemmin. 200km Helsingistä on jo huomattavasti halvempaa jossain pikkukaupungissa. Tai itseasiassa Tampereellakin on paljon halvempaa.

Tai sitten joku kommuunityyppinen ratkaisu.

Tai sitten kysyt isältä ottaisiko hän lapsen luokseen asumaan ja muutat itse johonkin kauemmas.

Vierailija
93/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä vedät tässä kaikessa esiin sen "lapsi"-kortin. Lapsi ei voi, lapsen ei kuuluisi, lapsen hyvinvointi...

Sillä ei ole tässä mitään merkitystä. Sillä sen sijaan on, mitä sä - aikuinen - aiot tehdä. Jos te vanhemmat ette pääse sopimukseen elareiden korotuksesta, esim. väliaikaisesti, tiedät jo, että et tule saamaan lisää tukia, niin sun vaihtoehtona on hommata duunia tai todellakin - taas muuttaa.

Kyse on siis siitä, mitä aiot tilanteelle tehdä?

Isänsä ei suostu maksamaan lisää. Pelkään ettei halua nähdä lasta ollenkaan jos alan vaatimaan ja isä on tytölle tärkeä kaikesta huolimatta. En ala pohtimaan sitä vaihtoehtona. Olen saikulla joten en nyt " hommaa duunia" olen koulunkäyntiavustaja niin saan kyllä töitä tass kun paranen. Silloinkin tämä nykyinen asunto on liian kallis kun Heka ilmoitti kerralla korotuksista jotka tulisivat normaalisti 3- 4

Älä viitsi selitellä. Kyse ei ole siitä, suostuuko isä, vaan siitä, mikä on lapsen etu. Tulitko "vahingossa" raskaaksi kun noin huonot välit on? 

Jos isä on työssäkäyvä, lapsi voi vaatia häneltä oikeusaputoimiston kautta enemmän elatusmaksuja. 

Näköjään et kykene huolehtimaan lapsestasi,kaikkeen on vain selitys, mitään et oikeasti tee.

Vierailija
94/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Se olet taas sinä ap. Anna se lapsesi huostaan.

Joo, avuttomilta lapset pois, tai kasvattavat uusia avuttomia. Lapsi ansaitsee hyvän alun elämälleen, ei mitään jaksamatonta tukilusmua.

olen ollut töissä 15 v alkaen, nyt vuoden sairaslomalla anteeksi siitä! mulla palkka niin pieni että on pakko hakea tukia!!!

Missään vaiheessa 45 vuotista elämääsi ei ole tullut mieleen opiskella parempi ammatti. Ei, sinä olet päättänyt laittaa elämäsi tukien varaan. 

Kuulostat mun ex mieheltä...en ole ikinä pärjännyt opiskeluissa joten olen tehnyt duunarihommia, Postilla olin pitkään kunnes tuli yt. Olen kokenut lapsena fyysistä pahoinpitelyä ja olen miettinyt voiko tyhmyyteni opinnoissa johtua siitä kun kaikkea sattui lapsena ä, esim kova lyönti päähän. En ole tukien varassa elänyt ennen avioeroa ja yh: ksi jäämistä. Ei ennen saatu tt tukeakaan lapsen kanssa, kun asunustuki oli suurempi. Aina on töitä löytynyt minulle. 

Vierailija
95/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee lapsia yhteiskunnan elätettäväksi, ihan tietoisesti, niin ei, ei pitäisi saada tehdä. 

Tukiverkot eivät ole elämäntapa, kuten nyt sinulle , ne on tarkoitettu hetkellisesti avuksi

Kuulostaa siltä, ettei ole tehnyt tietoisesti, vaan hyvätuloisen akateemisen kanssa. On vaan tainnut käydä niin, että tuo isä on hylännyt lapsensa. Tosin luulisi, että lastenvalvojan kautta saisi tukea elarin korotukselle. Oikeuteen ap:lla tuskin on varaa lähteä.

Vierailija
96/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex mies on akateeminen ja hyvä palkka. Olimme naimisissa kun lapsi syntyi. Ero tuki kun lapsi oli 3 v.en tiedä mitä tarkoitat sillä että olemme tehneet lapsen yhteiskunnan elätettäväksi. 

Vierailija
97/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes poikkeuksetta nämä rahasta valittajat asuvat Helsingissä.

Muualla olisi halvempaa mutku eihän se nyt sovi.

Vierailija
98/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyviä vinkkejä pikkukaupungeista on täällä tullut katsoinkin jo asuntoilmoituksua. Kyllä minulla on tarkoitus töihin mennä kuk tervehdyn. Taloudellinen tilanne vaikuttaa tähän mielenterveyteenkin.... terapeutti ei muuttoa suositellut ja tietenkin se tuli kalliiksi. Toivon että seuraavassa asunnossa voisimme asua pitkään.

Vierailija
99/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia kommentteja koko ketju täynnä, mikä teillä kaikilla on päässä vialla, potkitte huonosti voivaa ihmistä vielä lisää. Ja pullojen keräily auttaa masennukseen ja saikulla/masentuneena/ilman tuloja opiskellaan uusia ammatteja juuh. Tsemppiä ap:lle, varmaan kannattaa yrittää viimeiseen asti pitää lapsen elämä mahdollisimman vakaana, säilyttää olemassa olevat kaverit, koulu jne., ehkä tosiaan kannattaa harkita pienempää kämppää läheltä koulua.

Vierailija
100/124 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa avustusta muuttoon, etkä pysty muuttamaan ilmaiseksi, niin säästät varmaan ainakin puolen vuoden korotukset sillä että et muuta. Jospa niitä töitäkin löytyisi?

Voisitko koulunkäyntiavustajan osaamisella ottaa pimeitä lastenhoitokeikkoja tai tukiopetettavia. Eikö ole joku sovellus mitä kautta voi näitä tukiopetuksia markkinoida?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme