Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia
Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.
Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."
Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.
Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…
Kommentit (806)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä, miksi jollain eläkeläisellä menee tunteisiin se, että todetaan eläkejärjestelmän olevan epäreilu. Ei se ole sun vika, eikä sun tehtävä ole siitä loukkaantua. Se nyt on vaan fakta ja tuskin kukaan vauvapalstalla pyörivä eläkeläinen on ollut itse järjestelmään merkittävästi vaikuttamassa.
Eikä varsinaisesti se tee eläkkeestä sulle liian pientä, että sun työuran alkupuolelta eläkemaksuja ei huomioitu. Se, että sieltä on jäänyt huomioimatta alle 10 vuotta sun uran pienimmästä palkasta maksettuja maksuja, ei todellakaan kuittaa sitä seuraavaa 30-40 vuotta, jolloin olet joka vuosi maksanut puolet liian vähän. Ihan yksinkertaisella matikalla laskettuna, olisi sun työuran eläkemaksuista pitänyt jättää huomoimatta vielä seuraavatkin 10 vuotta, eikä sekään riitä. Tai sitten tuplata ne maksut, kuten meille nuoremmille on tehty. Ja eläkemaksuilla tarkoitan siis
Sinähän sen vaurauden perit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on katkeroituneita ihmisiä täällä kirjoittelemassa ja kadehtimassa meitä yli 40 vuotta palkkatyöllään itsensä elättäneitä.
No miksi ei katkeroitusi kun tuo sama ei riitä.alkuunkaan omalla kohdalla, vaan pitää elättää sellainen määrä työeläkemaksuista luistaneita boomereita.
Hieman tarkennusta, kyllä me olemme työeläkemaksuja maksaneet, maksoimme just sen verran kun silloiset määräykset olivat.
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien sankarieepokseen ei nyt vain kuulu se, että he ovatkin etuoikeutetuin sukupolvi koko historiassa
Tämä. Suurin osa suurista ikäluokista oli pikkulapsia sota-aikaan, jos edes olivat syntyneet. Heidän lapsuutensa aikana bmi raketoi jälleenrakentamisem ja sotakorvausten vuoksi. Suurilla ikäluokilla ei juurikaan ollut tekemistä esim sotakorvausten kanssa, koska viimeinen korvausjuna lähti 1953. Eli kun suuret ikäluokat olivat lapsia/teinejä
He omivat itselleen vanhempiensa aikaansaannoksia unohtaen kokonaan eläneensä nuorina aikuisina valtavaa kasvun aikaa joka huipentui kasarilla. Töihin pääsi sen kuin meni ja talo oli maksettavissa viidessä vuodessa. Lapsia pystyi hankkimaan paljon ja mummot auttoivat hoidossa. Jos ei ollut hoitopaikkaa, niin oli ok jättää vaikka 2v 5v:n vahdittavaksi.
Laman aikaan oltiin jo keski-ikäisiä ja se talo maksettuna. Paitsi toki niillä jotka olivat menne
Suuret ikäluokat ovat syntyneet 1946-1950.
Eivät nuoret omilla mielipiteillää vaikuta mitenkään siiihen, miten eläkejärjestelmää muutetaan taas 10-vuoden kuluttua ja 15-vuoden kuluttua ja 20 vuoden päästä todetaan lopulta että sori kamut, ei ole rahaa eläkkeisiin.
Minun vanhempani olivat ihan tavallista työväkeä. Saivat maksettua omistusasunnon (kerrostalokolmio), mökin ja veneet ja reissut. Appivanhempani ovat rahakkaampia koska heillä on itse rakennettu omakotitalo, jatkuvasti autot vaihdossa uudempaan ja useita sijoitusasuntoja.
Minulla ja puolisolla taas köyhempää. Puolisolla pitkä työttömyys taustalla. Ei ole kertynyt omaisuutta mutta ei olla kyllä mihinkään velkaakaan (eikä lapsia). Opintolainaa ei tarvinnut ottaa kun oli töitä. Nyt ollaan 5-kymppisia ja menee vähän paremmin. Vaan meitä nuoremmat jotka vasta aloittavat opintojaan ovat kyllä melkoisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi nykynuortenkin jossain vaiheessa tajuavan sen, että kaikki eläkkeisiin kohdistuvat leikkaukset pienentävät myös heidän eläkkeitään, kun nykykäytännön mukaan heistäkin tulee joskus eläkeläisiä!
Nykykäytäntö ei tule jatkumaan pitkään, koska se ei voi jatkua. Jos nuoret eivät pääse nauttimaan nousukaudesta 20v kestäneen laman sijasta.
Alle 40v ei tule työeläkettä näkemään mutta maksaa tälläkin hetkellä vanhempiensa ja isovanhempiensa eläkkeitä.
Maksoin minäkin vanhempieni eläkkeitä. Sinä maksat minun ja sitten lapsesi maksaa sinun...
Kyllä on arvot kääntyneet nurinpäin. Nyt pitäis antaa rahaa veltolle nuorisolle tekemättömästä työstä!
Suuret ikäluokat ovat syntyneet 1946-1950.
Eli mikä mielestäsi lainaamassasi tekstissä ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.
Eivät jyrää, kun ovat jo suurimmaksi osaksi hautausmaalla.
No jos ovat hautausmaalla niin kuka niitä korkeita eläkkeitä sitten nostaa?
Logiikkasi ontuu.
Eivät suurimmat eläkkeet ole suurilla ikäluokilla, vaan 50-luvulla syntyneillä.
Oikein. Ei heidän kuulukaan aikanaan maksaa eläkkeitä. Räjäytetään koko systeemi niin, että kaikki keräävät oman eläkkeensä työuransa aikana omaan säästöön. Kyllä nykyiset työntekijät sen hyväksyisivät, että näin tehtäisiin porrastetusti. Maksetaan vielä eläkkeitä vaikka 10 vuoden ajan eläkeläisille, ja sitten lopetetaan siihen.
Lisätään kaikkien omavastuuta asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi nykynuortenkin jossain vaiheessa tajuavan sen, että kaikki eläkkeisiin kohdistuvat leikkaukset pienentävät myös heidän eläkkeitään, kun nykykäytännön mukaan heistäkin tulee joskus eläkeläisiä!
Nykykäytäntö ei tule jatkumaan pitkään, koska se ei voi jatkua. Jos nuoret eivät pääse nauttimaan nousukaudesta 20v kestäneen laman sijasta.
Alle 40v ei tule työeläkettä näkemään mutta maksaa tälläkin hetkellä vanhempiensa ja isovanhempiensa eläkkeitä.
Maksoin minäkin vanhempieni eläkkeitä. Sinä maksat minun ja sitten lapsesi maksaa sinun...
Jos olet eläkkeellä nyt, niin oletettavasti olet maksanut riittäviä maksuja enintään puolet työurastasi. Tilanne onkin juuri siitä johtuen hankala, että maksut jätettiin perimättä melkein kolmelta sukupolvelta, jotka nostivat kuitenkin eläkkeensä.
Kyllä uskon ja tiedän, että eläkejärjestelmä ei ole lähelläkään tasapuolinen ( ja suurin syy vähäinen syntyvyys / työssä käyvät = tuottavat ihmiset ) eri ikäluokkien välillä. Se mistä mä vedän palot nenääni on syytös, että minun ja muiden samaa vuosiluokkaa olevien , olisi pitänyt noin 16 - 25 ikäisenä pitää huolta lapsieni ja lastenlasteni eläkkeistä. Ensinnäkin niinku miten ? Toiseksi mulla oli pikkasen eri kiinnostuksen kohteet tuossa iässä kuin Suomen eläkejärjestelmän tulevaisuus. Vm.1955
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuoret omilla mielipiteillää vaikuta mitenkään siiihen, miten eläkejärjestelmää muutetaan taas 10-vuoden kuluttua ja 15-vuoden kuluttua ja 20 vuoden päästä todetaan lopulta että sori kamut, ei ole rahaa eläkkeisiin.
Minun vanhempani olivat ihan tavallista työväkeä. Saivat maksettua omistusasunnon (kerrostalokolmio), mökin ja veneet ja reissut. Appivanhempani ovat rahakkaampia koska heillä on itse rakennettu omakotitalo, jatkuvasti autot vaihdossa uudempaan ja useita sijoitusasuntoja.
Minulla ja puolisolla taas köyhempää. Puolisolla pitkä työttömyys taustalla. Ei ole kertynyt omaisuutta mutta ei olla kyllä mihinkään velkaakaan (eikä lapsia). Opintolainaa ei tarvinnut ottaa kun oli töitä. Nyt ollaan 5-kymppisia ja menee vähän paremmin. Vaan meitä nuoremmat jotka vasta aloittavat opintojaan ovat kyllä melkoisessa tilanteessa.
Ja todennäköisesti teilläkin olisi nihkeämpää, jos olisi lapsia. Eläkeläiset on kovin kapeakatseisia. Kovasti kerrotaan miten kaikki on nykyisin helppoa. Ja osa asioista on. Kotityöt esim monesti sujuu sutjakkaammin kuten tiedonhaku ja kaikki koneella tehtävä.
Sen sijaan perusasiat kuten töihin pääsy ja asunnon osto ja lapsen hankinta ovat vaikeampia. Nämä toki nivoutuvat vahvasti toisiinsa.
Jokainen voi sitten kohdallaan miettiä onko ikuisesti jatkuvat pätkätyöt pahempi vaikeus kuin se että kirjastonkirjoja ei saa uusittua netissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uskon ja tiedän, että eläkejärjestelmä ei ole lähelläkään tasapuolinen ( ja suurin syy vähäinen syntyvyys / työssä käyvät = tuottavat ihmiset ) eri ikäluokkien välillä. Se mistä mä vedän palot nenääni on syytös, että minun ja muiden samaa vuosiluokkaa olevien , olisi pitänyt noin 16 - 25 ikäisenä pitää huolta lapsieni ja lastenlasteni eläkkeistä. Ensinnäkin niinku miten ? Toiseksi mulla oli pikkasen eri kiinnostuksen kohteet tuossa iässä kuin Suomen eläkejärjestelmän tulevaisuus. Vm.1955
Systeemistä olisi alunalkaen pitänyt tehdä tasapuolinen. Eli siis jokainen säästää omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorille kertyy eläkettä jopa opiskelemisesta ja vanhempainlomista. Eläkeläiset eivät ole päässeet nauttimaan eläkkeen kertymisestä vasta kuin monta vuotta sen jälkeen, kun ovat astuneet työelämään. Lisäksi ovat itse maksaneet koulutuksensa.
Sitten kun nykyinen nuoriso on eläkeiässä, voidaan heidän kaavailemansa eläkeheikennykset toteuttaa.
En ole opiskeluista eläkettä saanut. En ikinä pääse sellaiseen tulotasoon, jossa lapsia voisi edes harkita. Silti valitat. Olet sairas.
Sinä se tässä valitat. Talouden ja raha-asioiden hallinta sinulla hukassa.
Kun hankimme aikoinaan lapsia, olimme köyhiä, maksoimme asuntolainaa hirmuisella korolla. Lapset eivät saaneet merk
Tämä. Niin tämä. Aina nuo jaksaa mussuttaa niistä korkeista koroista, mutta nehän sai täysimääräisesti vähennettyä verotuksesta. Ei niitä siis yhdenkään työikäisen tarvinnut silloin maksaa. Nyt asuntojen hinnat on pilvissä, koska eläkeläiset haalineet kaikki omistukset, ja korot on oikeasti maksettava itse, kun verovähennys on kokonaan poistettu. Että ihan turha edes mainita niitä korkeita korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on katkeroituneita ihmisiä täällä kirjoittelemassa ja kadehtimassa meitä yli 40 vuotta palkkatyöllään itsensä elättäneitä.
No miksi ei katkeroitusi kun tuo sama ei riitä.alkuunkaan omalla kohdalla, vaan pitää elättää sellainen määrä työeläkemaksuista luistaneita boomereita.
Hieman tarkennusta, kyllä me olemme työeläkemaksuja maksaneet, maksoimme just sen verran kun silloiset määräykset olivat.
Se on totta. Kukaan ei kuitenkaan tehnyt korjausliikettä, vaikka tiedettiin että koko systeemi kaatuu viimeistään lastenlasten niskoille. Sen annettiin kaatua ja nyt systeemin luoneet ovat huulipyöreänä kun maksajat eivät hypikään riemusta.
Sinähän sen vaurauden perit.
Suurin osa eläkeläisistä pistää omaisuutensa lihoiksi ja käyttää sen itseensä. Jos ei huvikseen niin viimeistään kun on pakko mennä hoitopaikkaan ja se kuluu sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että kukaan ei puhu juuri susta, vaan yleisesti päätöksistä, jotka ikäluokkasi teki. Ja kyllä. Systeemiä luodessa olisi pitänyt miettiä miten se on kaikille oikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä, miksi jollain eläkeläisellä menee tunteisiin se, että todetaan eläkejärjestelmän olevan epäreilu. Ei se ole sun vika, eikä sun tehtävä ole siitä loukkaantua. Se nyt on vaan fakta ja tuskin kukaan vauvapalstalla pyörivä eläkeläinen on ollut itse järjestelmään merkittävästi vaikuttamassa.
Eikä varsinaisesti se tee eläkkeestä sulle liian pientä, että sun työuran alkupuolelta eläkemaksuja ei huomioitu. Se, että sieltä on jäänyt huomioimatta alle 10 vuotta sun uran pienimmästä palkasta maksettuja maksuja, ei todellakaan kuittaa sitä seuraavaa 30-40 vuotta, jolloin olet joka vuosi maksanut puolet liian vähän. Ihan yksinkertaisella matikalla laskettuna, olisi sun työuran eläkemaksuista pitänyt jättää huomoimatta vielä seuraavatkin 10 vuotta, eikä sekään riitä. Tai sitten tuplata ne maksut, kuten meille nuor
Suuret ikäkuokat pitävät nuoremmilta anastamaansa omaisuutta panttina, tosin pitävät sitä rehellisesri ansaittuna. Se ei kuuluisi heille ensinkään. Perintövero pitää huolen että paljon ei jää sekä boomeri isä joka on niellyt suurten ikäluokkien myytit sellaisenaan ja on oikeutettu pistämään kaiken itseensä. Joo eipä jää paljoa. Perintöä en varsinaisesti peräänkuuluta, vaan oikeutta olla myös maksamatta tyel-maksuja. Työikäiset tarvitsevat rahansa nyt eikä sitten joskus. Nyt meillä on lapsia joita haluamme elättää parhaamme mukaan. Mutta ei, rahat menee ahneille kusipäille. Silloin ku itse olin lapsi, ei vanhempia rasittanut tyel-maksut. Varaa olisi ollut vähän lapsiinkin satsata, mutta oli muuten prioiriteetit. Ensin kiireellä asuntolaina pois, että voi ostaa mökin. Ja välissä aina 3-5 vuoden välein uusi auto.
Aina nuo jaksaa mussuttaa niistä korkeista koroista, mutta nehän sai täysimääräisesti vähennettyä verotuksesta. Ei niitä siis yhdenkään työikäisen tarvinnut silloin maksaa. Nyt asuntojen hinnat on pilvissä, koska eläkeläiset haalineet kaikki omistukset, ja korot on oikeasti maksettava itse, kun verovähennys on kokonaan poistettu. Että ihan turha edes mainita niitä korkeita korkoja.
Mua ärsyttää myös tämä. Ei mua haittaisi ollenkaan korkeat korot, jos ne saisi verotuksessa pois.
Mutta eipä nuo muista muutenkaan kuin pelkät omaan narratiiviinsa sopivat asiat. Sotakorvauksetkin muistetaan aina mainita, vaikka he olivat lapsia kun ne maksettiin pois. Jälleenrakentaminen hoidettiin kun he olivat lapsia.