Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouselämä: "Nuorisoalan järjestöt ehdottavat kahta tuntuvaa indeksileikkausta eläkkeisiin" - nuoret ei halua elättää vanhuksia

Vierailija
28.08.2024 |

Eläketurvakeskuksen toimitusjohtaja Mikko Kautto kertoo blogissaan, että selkeästi voimakkaimmat nuorten uudistusehdotukset koskevat työeläkkeiden indeksitarkistuksia.

Ehdotuksissa on peräti kaksi indeksileikkausta, määräaikainen indeksijäädytys ja pysyvä indeksisäännön heikennys."

Kauton mukaan voimakkain nuorten ehdottama toimi on, että työeläkeindeksi olisi jatkossa vain kuluttajahintojen muutokseen perustuva.

Koskiessaan kaikkia maksettavia eläkkeitä tällä olisi iso vaikutus työeläkemenoon ja edelleen maksuihin. Tietysti vaikutus olisi voimakas myös eläketasoihin ja eläkkeensaajien suhteelliseen asemaan. Nuorten suunnasta ehdotettuna se on kuitenkin looginen, sillä toimi vaikuttaisi nopeasti, pienentäisi ikääntymiseen liittyviä menoja ja vähentäisi nuorille kohdentuvaa maksurasitetta.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/461bd092-2808-464a-9b33-d14f9901f…

Kommentit (806)

Vierailija
581/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla nousi 30€ nyt saan 1250€ ehdin olla työelämässä 34vuotta ja siitäkin monta vuotta niin, ettei siitä kertynyt eläkettä.

Ei voi olla totta, että sanoma oy antaa jonkun tahon suorittaa vihapuhetta aina jotain kansanryhmää kohtaan. 

Apn jutun Nuoret osoittavat yhdellä sormella syyttäen tällä kertaa eläkeläisiä. Eläkeläisiä on täällä myös niisdä, jotka eivät ole päivääkään tehneet Suomelle töitä tai veroja maksaneet niitä on terveyskeskukset täynnä. Menkää katsomaan.

Eivät ole tulleetkaan tänne kuin joittenkin omaisina. Ja omia vanhuksia kadehditaan hulluna. 

Niinkuin teille kaikki valmiiksi taisteltiin."

Ihan 34v töissä. Huhhuh. Jos mä jäisin eläkkeelle tehtyäni töitä 34v, niin pääsisin eläkkeelle 50v. Eli lähes 20v ennen eläkeikääni.

Jos ei lasketa koulun ohella hoidettuja osa-aikatöitä, niin pääsen vasta 54v eläkkeelle. Eli edelleen 15v ennen oletettua eläkeikää. Voit siitä laskeskella paljonko mulla tulee työvuosia ennen eläkettä.

Vierailija
582/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä halua maksaa nuorten opiskelua.

Todellisuudessa meiltä lopetetaan ensin yöpäivystykset ja vanhusten hoitopaikat.

Siitä huolimatta en halua maksaa nuorten opiskelua. Jokainen maksakoon opiskelunsa itse.

Lopetetaan sitten eläkkeesi maksaminen. Koeta pärjätä sillä viidesosalla, joka ei tule suorina tulonsiirtoina työssäkäyviltä.

Et pysty etkä kykene.

Voi olla. Muistetaan nyt kuitenkin tosiasiat ja miten kehitys menee:

-eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, jonka kautta siirretään massiivisesti varoja

kyllä, myös minä olen syyllinen. Eläkejärjestelmä olisi pitänyt rakentaa alunperin enemmän rahastoivaksi, jopa 100 % rahastointiasteelle. Joka tapauksessa myös minun sukupolvellani on vastuu, ettei rahastointiastevaatimuksia ole vuosikymmenien saatossa kasvatettu. Ja ennenkaikkea, ettei ihmisiä ole vaadittu tai kannustettu säästämään riittävästi omaa eläkettään

-m55

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on katkeroituneita ihmisiä täällä kirjoittelemassa ja kadehtimassa meitä yli 40 vuotta palkkatyöllään itsensä elättäneitä. 

Vierailija
584/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulla nousi 30€ nyt saan 1250€ ehdin olla työelämässä 34vuotta ja siitäkin monta vuotta niin, ettei siitä kertynyt eläkettä.

Ei voi olla totta, että sanoma oy antaa jonkun tahon suorittaa vihapuhetta aina jotain kansanryhmää kohtaan. 

Apn jutun Nuoret osoittavat yhdellä sormella syyttäen tällä kertaa eläkeläisiä. Eläkeläisiä on täällä myös niisdä, jotka eivät ole päivääkään tehneet Suomelle töitä tai veroja maksaneet niitä on terveyskeskukset täynnä. Menkää katsomaan.

Eivät ole tulleetkaan tänne kuin joittenkin omaisina. Ja omia vanhuksia kadehditaan hulluna. 

Ihan 34v töissä. Huhhuh. Jos mä jäisin eläkkeelle tehtyäni töitä 34v, niin pääsisin eläkkeelle 50v. Eli lähes 20v ennen eläkeikääni.

Jos ei lasketa koulun ohella hoidettuja osa-aika

Mieluummin olisin ollut pidempään, mutta syöpä ei antanut. Lopetas nyt jo tuo trollaaminen eivät eläkeläiset itse ole olleet himmeliä tekemässä, sinun on suunnattava vihasi ja tarmosi johonkin tahoon joka vaikuttaa asioihin. Me häivytään kyllä kaikki tästä muutamassa vuodessa. Sinä olisit enemmän huolissasi siitä, että maksat niillekin, jotka eivät ole eläissään sinne eläkekassaan centtiäkään maksaneet.

Vierailija
585/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia ja 2 miljardin ansiosidonnaisesta leikattiin, vaikka monella on lapsia. Työt on pätkätöitä ja osa-aikatöitä.

Ei tarvitsisi kuin 5,5% leikkaus eläkkeisiin niin säästyisi tuo koko 2 miljardia.

Aina puhutaan että säästetään, aina kuitenkin noille "säästetyille" rahoille on uusi menokohde löytynyt.

Kokoomus "säästää" meiltä muilta ja "investoi" nuo "säästöt" omaan taskuunsa.

Näin on ja saa köyhät toistensa kimppuun. 

Eläkeläiset ovat kuitenkin varakkain ikäryhmä suomessa, kiitos eläkekusetuksen. Välttämällä eläkema

Vasta eläköityneet 65+ vuotiaat ovat varakkain ryhmä. Ja se on juuri niin kuin pitääkin olla, koska se kertoo siitä, että työnteko on jotain tuottanut itsellekin. Tällä ryhmällä on pisin työura takanaan. Se, että suuriin ikäluokkiin kuuluvat 75+ vuotiaat eivät ole varakkaimpia, kertoo taas siitä, että eivät ne eläkkeet ole niin suuria, että niistä jäisi säästöön. Sen sijaan eläkkeellä ollessa käytetään vanhoja säästöjä. Ja oikein on sekin.

Vierailija
586/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.

Eivät jyrää, kun ovat jo suurimmaksi osaksi hautausmaalla.

Suomessahan on eläkeläisiä 1,6 miljoonaa. Saman verran kun yksityisellä sektorilla työntekijöitä. On siinä työväestöllä elätettävää, kun päälle tulee vielä tietenkin julkisen sektorin työntekijät.

Ja lisäksi kun nia kansa laisten elättäminen.

Helsinki+lähiseutu, siellä on nykyään jo 40% kelatuilla elävistä ulkolaisia, loppuikäinen ilmainen ylläpito, ei se ilmaista ole. 

Vierailija
587/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot ikäluokst jyräävät nuo ehdotukset. Eläkeläiset eivät tulee eduistaan luopumaan.

Mistäs eduistasi olet itse valmis luopumaan, oletko jo testamentannut tulevan eläkkeesi toisille, epäilen, joten pidä pääsi kiinni.

Vierailija
588/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan nyky 30-40v ei tule edes saavuttamaan vanhempiensa elintasoa missään vaiheessa, vaan ovat ensimmäinen vanhempiaan köyhempi sukupolvi. Ja siis kyse nimenomaan siitä, että eivät esimerkiksi 30v ole saavuttaneet samaa varallisuutta mikä heidän vanhemmillaan kolmekymppisinä oli.

Karu fakta, että ei nuoremmille polville ole tarjolla oikeastaan muuta kuin kurjuutta kehdosta hautaan.

Vierailija
589/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuoteen ei eläkkeisiin tullut mitään lisää. Jos nuo nuoret elättäisivät aluksi vaikka itsensä, mutta eihän sitä jaksa, kun pitää somettaa.

Työtä on monet tehneet 45 vuotta ja elättäneet ja nostaneet elintasoa näiden nuorten vanhemmille. Ehkä olisi ihan hyvä, että ajettaisiin alas kaikki järjestelmät, ja saisivat ruveta ihan ilman tukia maksamaan vuokransa.

Eläkkeisiin on tullut indeksitarkistukset säännöllisesti. Eli valehtelet.

"Vain" 14% tullut kahdessa viime vuodessa, palkat ovat ehkä nouseet parhaimmillaan julkisella 4%

Vierailija
590/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on katkeroituneita ihmisiä täällä kirjoittelemassa ja kadehtimassa meitä yli 40 vuotta palkkatyöllään itsensä elättäneitä. 

Niin palkat on ansaittu, mutta eläkkeistä ette ole maksaneet kuin 20% nuoremmat maksavat nyt sen 80% erotuksen, sillä erolla että me emme tule saamaan eläkkeinä kuin -80% boomereiden eläkkeistä

Mikäli mitään eläkesysteemiä on enää silloin. Se narisee uhkaavasti liitoksistaan jo nyt.

Lisäksi elinajanodote laskee samalla kun eläkeikä nousee, niin onhan tuo aika lohduton yhtälö.

Vierailija
591/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin palkat on ansaittu, mutta eläkkeistä ette ole maksaneet kuin 20% nuoremmat maksavat nyt sen 80% erotuksen, sillä erolla että me emme tule saamaan eläkkeinä kuin -80% boomereiden eläkkeistä

Mikäli mitään eläkesysteemiä on enää silloin. Se narisee uhkaavasti liitoksistaan jo nyt.

Lisäksi elinajanodote laskee samalla kun eläkeikä nousee, niin onhan tuo aika lohduton yhtälö.

Eläkeiän nousu on jatkossa kytketty elinajanodotteeseen. Paitsi jos kokpers hallitus muuttaa lakia.

Vierailija
592/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiän nousu on jatkossa kytketty elinajanodotteeseen. Paitsi jos kokpers hallitus muuttaa lakia.

Ja mitäs veikkaat laskeeko eläkeikä jos elinajanodote laskee? Tuskinpa. Eiköhän se sitten ole vain nousematta. Eli käytännössä jossain vaiheessa, ilman muutoksia, eläkeikä ja elinajanodote ovat sama luku.

Vierailija
593/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitähän ne opiskelijoiden saamat tuet olivat silloin? Enkö osannut hakea vai mistä johtuu, että minä sain sen verran opintotukea , etten pystynyt sillä maksamaan edes alivuokralaishuoneeni vuokraa kokonaan. Lainaa minun oli otettava niin kuin kaikkien kavereidenkin , kun ei vanhemmilla ollut varaa avustaa. 

T. Ensi vuonna eläkkeelle."

Miten tilanne on muuttunut? Ei niillä opiskelijoiden saamilla tuilla elä.

Vierailija
594/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitähän ne opiskelijoiden saamat tuet olivat silloin? Enkö osannut hakea vai mistä johtuu, että minä sain sen verran opintotukea , etten pystynyt sillä maksamaan edes alivuokralaishuoneeni vuokraa kokonaan. Lainaa minun oli otettava niin kuin kaikkien kavereidenkin , kun ei vanhemmilla ollut varaa avustaa. 

T. Ensi vuonna eläkkeelle."

Miten tilanne on muuttunut? Ei niillä opiskelijoiden saamilla tuilla elä.

Lainaa pitää ottaa enemmän kuin ennen ja silti pitää mennä myös töihin että rahat riittää. 

Vierailija
595/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä tämän tekivät?

Vierailija
596/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nautin eläkepäivistäni täysin rinnoin teidän vinkumisesta välittämättä :D

Ja vingut asiasta vauvalla...

Vierailija
597/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo nuoret ajatelleet että tekevät heikennykset omaan eläketurvaansa. Nyt kun he ovat terveitä ja pystyvät hoitamaan asiansa, eläke voi olla kaukainen asia. Sittenkun se on ajankohtainen, tietoisuuteen tulee paljon sellaista, mitä nyt ei kykene ymmärtämään lainkaan. Kun ihminen on vanha rahaa alkaa kulua 10-20 -kertaisesti se määrä kun nuorena. Lääkkeitä voi olla kymmeniä eri sortteja, tarvitaan siivousapua, asioimistaksia, kauppa-apua, ateria-apua, vaippoja (enemmän kuin vauva-aikana), fysioterapiaa, kotihoitoa kun mikään asia ei enää onnistu fyysisen heikkenemisen ja muistin heikkenemisen takia. Sen lisäksi tietysti kaikki normaali asumiskulut, vaatteet, kengät, kampaamo/parturi, jalkahoidot, kädihoidot (kun itse ei kykene kynsiään leikkaamaan, eikä kovettumiaan hoitamaan) jne, jne.

Mitä sitten? Olisitte aikanaan maksaneet todenmukaisia eläkemaksuja ettekä maksattaneet eläkkeitänne nuoremmilla. Te saitte 1EUR sijoituksella 4EUR hyötyä. Me saamme 4EUR sijoituksella 0,8EUR hyötyä! Tuntuuko reilulta boomeri?

Vierailija
598/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on katkera muiden kustannuksella elävä boomeri täällä vinkumassa ja kirjoittelemassa. Olisit sitten elänyt niillä palkkatöilläsi ilman eläkettä?

Vierailija
599/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei eläkeläiset usko tätä. Keväällä asiasta oli haastateltu asiantuntijaa lehteen. Oli joko is tai il. Kommenttiketju oli täynnä eläkeläisiä huutamassa ettei mene noin vaan itemaksoin itemaksoin!

Vierailija
600/806 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä nautin eläkepäivistäni täysin rinnoin teidän vinkumisesta välittämättä :D

Tiedämme tämän. Olemme tavanneet ikäluokkasi edustajia. Sana "välittämättä" tiivistää hyvin käsityksemme teistä. 

Tuon saman ikäluokan edustajat ovat myös haukkuneet ja syyttäneet nuoria aivan kaikesta mahdollisesta pahasta, mitä ikinä on tapahtunut. Vuosikymmeniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan